Slovensko soutěží první trať, vítězný dopravce bude mít pár měsíců na vyjetí
Slovenské ministerstvo dopravy začalo soutěžit na první trati provozovatele vlaků, které objednává. Po vítězném dopravci bude chtít, aby sehnal zaměstnance
Slovenské ministerstvo dopravy začalo soutěžit na první trati provozovatele vlaků, které objednává. Po vítězném dopravci bude chtít, aby sehnal zaměstnance a vlaky zhruba čtvrt roku po podpisu smlouvy.
Jako první hledají na Slovensku provozovatele vlaků na trati Žilina – Rajec. Vítěz soutěže bude zajišťovat dopravu na trati deset let. O vypsání tendru na 21 kilometrů dlouhé trati informovalo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě a informovalo na svém webu.
Velké rozpaky ale budí především lhůty, ve kterých má dopravce vyjet. Slovenští úředníci počítají s tím, že dopravce musí zahájit provoz už od 1. února příštího roku. Termín podání nabídek je 6. září, pokud vše půjde hladce, vítěz bude mít smlouvu v ruce nejdříve v říjnu. Vybraný dopravce tak bude mít pouze zhruba tři měsíce na to, aby zajistil provoz. Tak krátká lhůta na start provozu nebývá ani u autobusových soutěží. Pro srovnání: bavorský objednatel BEG dnes vypsal soutěž na provozní soubor, kde počítá se zahájením jízd nového dopravce v roce 2023. Na trati dosud jezdí slovenský státní dopravce ZSSK.
Ministerstvo dopravy ve své tiskové zprávě uvedlo, že jde o transparentní soutěž, od liberalizace si sibuje zvýšení konkurenceschopnosti na železnici a především lepší a kvalitnější služby pro cestující. „Liberalizace na našich železnicích je jednou z priorit, o které jsem usiloval. Jsem velmi rád, že dnes tento proces spouštíme a budu se těšit na kvalitní služby pro lidi,“ řekl ministr dopravy Arpád Érsek.
Ministerstvo argumentuje tím, že předběžné oznámení v evropském věstníku zveřejnili více než před rokem a zájemci se tak měli možnost připravit.
Stát na trase počítá, že zaplatí za vlakokilometr 7,87 eur, tedy zhruba 200 Kč. Na stránkách ministerstva ani v evropském věstníku veřejných zakázek dosud není zveřejněna kompletní zadávací dokumentace, takže není jasné, o jak velký rozsah provozu půjde a jaké budou požadavky na vozidla.
Po trati Žilina Rajec chce ministerstvo soutěžit provoz na trati Bratislava – Komárno a Košice Moldava nad Bodvou.