Dopravci Železnice

Slovensko ruší bezplatné cestování seniorů ve vlacích

Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK
Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK

Slovenská vláda plánuje po omezení bezplatného cestování studentů ve vlacích konec jízd zdarma pro všechny občany nad 62 let. Má jít o jedno z opatření proti šíření pandemie.

O chystaném konci cestování zdarma informoval server aktuality.sk s odkazem na předkládací zprávu materiálu, který bude v nadcházejícím týdnu řešit slovenská vláda. Až ho schválí, mělo by platit okamžitě.

Důvodem je ekonomická motivace na snížení rozsahu cestování vybraného okruhu cestujícím s výjimkou nevyhnutelné potřeby kvůli eliminování kontaktu mezi cestujícími,“ cituje server předkládací zprávu.

Slovenské ministerstvo dopravy argumentuje tím, že neustále roste počet seniorů, kteří využívají bezplatnou jízdenku. V březnu jich bylo 4200 týdně, v dubnu jich neustále přibývalo. „V posledních dnech jde o 6500 – 7000 cestujících denně včetně stovek cestujících, kteří se přesouvají přes tři a více krajů,“ uvedlo ministerstvo dopravy v materiálu.

Materiál počítá s tím, že nově budou senioři do 70 let platit běžnou cenu, starší pak budou platit patnáct centů za každých 50 kilometrů. Na Slovensku je bezplatné cestování dosud možné jen ve vlacích.

V Česku slevy ve veřejné dopravě pro vybrané skupiny dál platí a vláda nemá v úmyslu je zrušit.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Grančič

Uverejnená infromácia sa tvári ako istota a pritom to vôbec nie je schválené a zajvne ani nebude, preto by bolo skutočne lepšie zadávať overené a 100% infromácie, aby nedochádzalo k dezorientovaniu cestujúcich!

Zbyněk

Samozdřemě je z toho zřejmé, že autor článku má spadeno na slevy v české dopravě, podle mě není objektivní napsat, že vláda se je zrušit nechystá a nezmínit přitom jiné unijní země.

navratp

Co vy všechno nepoznáte. Obdivuji.

Eduard

Osobně mi nevadí, že důchodci či školáci jezdí zdarma. Právě naopak aspoň tyto nejrizikovější skupiny neohrožují ostatní na cestách. Ale chápu, že nyní mají nejen důchodci sedět na zadku a nikde se necourat. Takže za mě správné rozhodnutí.

xyz

„Právě naopak aspoň tyto nejrizikovější skupiny neohrožují ostatní na cestách.“
– Předně – i pokud by platili např. 50 % běžného jízdného, tak by šlo o platbu o dost nižší než za provoz auta.

– Dále: u studentů do 18 let je toto vyjádření zcela mimoběžné, protože ti ani řídit auto nemohou.

– A dále: tak jako tak i tyto skupiny lidí jsou účastníky silničního provozu mj. jako chodci, tzn. ba naopak jsou těmi „ohroženými na cestách“.

Marek

Výrazné slevy pro studenty i důchodce jsou skoro ve všech zemích, v Rakousku, Francii i v Rumunsku. To není žádný populismus, ale standard.

Petr766

Populismus je to v současném podání ANOfertu. Původní nastavení slev bylo dostatečné.

PetrM

že to tak dělají i jinde ještě neznamená že to je v pořádku

Marek

no ale pořád je to standard, takže se není nad čím pozastavovat

xyz

Samozřejmě že je se nad čím pozastavovat. Mj. nad mnohdy děsivě nízkou nabídkou počtu vlakových i linkových autobusových spojů na Slovensku. Tak nízkou, že pro pracující je to sotva použitelné. A je to použitelné leda pro… ty, kterým je jedno, kdy přesně to jede. Pro ty, kteří si na spoj počkají, protože čas pro ně není vzácným statkem. A také proto, že v tom spoji pojedou tzv. zadarmo.

ušatá

Tam je to dlouhodobou tradicí. Železnice byla uměle potlačována a prosazovány vždy hlavně autobusy. Byla tam provázanost na okresy a jejich podniky adalší.

náhodný kolemjdoucí

Standard je 50%. 75 nebo dokonce 100% už je čirý populismus.
Rozumné je dát těmto skupinám slevu na MHD v integrovaném systému jejich města, aby mohli dojíždět. Ale určitě ne po celé republice, za to pak jezdí po výletech.

ušatá

A proč ne?

Daniel Mach

Tři země ještě nejsou standard. Navíc Rakousko chce přejít na levnější jízdné pro všechny, nejen pro vybrané skupiny obyvatel. Ne z důvodu sociálních nebo populistických, ale protože chce do hromadné dopravy dostat lidi z aut.

xyz

I to Rakousko vidím jako populistický (resp. Zelený) přístup.
Dost lidí z aut to veřejné dopravy se dá dostat zejména kvalitními službami včetně dostatečně vysoké nabídky spojení.
Pak lidi budou jezdit veřejnou dopravou rádi i za přiměřeně vysoké jízdné.

P. S. To „levnější jízdné pro všechny“ se paradoxně vůbec nemá týkat při dopravě na kratší vzdálenosti, resp. jde o „celozemský/celostátní paušál“, který by se nevyplatil těm, kteří dojíždějí v té krátké, stále stejné vzdálenosti.

xyz

– To, že se nějak děje v nějaké zemi, neznamená, že tomu je správně, resp. že nejde o populismus.

– Je rozdíl v pojmu „sleva“ vs. tzv. „jízda zdarma“.

Karlos

Škoda, že to není na trvalo, šlo by z toho udělat příklad i pro další země. Jako nevím, proč by měl mít důchodce slevy. Celý život makal tak má mít našetřeno. Já se o žádné slevy v budoucnosti doprošovat nebudu. Raději si zaplatím plné jízdné v komfortu, než smrdět zadarmo, nebo se slevou v dobytčáku.

To samé studenti. Proč má nějaký smrad, který ještě do státní pokladny nepřispěl ani korunou mít nárok na nějaké slevy?

Ne nezávidím nikomu nic. Nepotřebuji závidět, mám na to zaplatit si cokoliv v rámci přepravy a nepožadovat slevy.

ušatá

Vy jste toho v životě asi moc neprožil, natož se živil prací. Nebo se pletu?

Karlos

živím se již dlouho prací.. dokonce rukama, ale tak abych si vydělal velice slušné peníze. Proto žádné slevy pro nikoho.. Někdo to vždy bude muset doplatit těm slevařům.

Bivoj

Karlos – mladý, krásný, zdravý, bohatý. A myslí si, že to tak bude furt.

ondra

právě že u penzistů bych slevy toleroval,drtivá většina z nich pro stát 40 i více roků pracovala,ale studentům zlevněné jízdné snad jen na cesty do a ze školy a nejdéle do získání maturity nebo výučního listu

xyz

Jestli má jít o opatření proti šíření viru, pak k přijetí tohoto opatření došlo s více než měsíčním (ba skoro 1,5měsíčním) skluzem. A je pro mě nepříjemným překvapením, že i strany profilující se jako (středo-)pravicové měly ve svém programu jízdné „zdarma“ pro široké skupiny lidí bez ohledu na důvod jízdy, ba i nově bez ohledu na typ dopravního prostředku (kde mimochodem u spojů objednávaných jiným subjektem než státem by tedy vláda krajům/městům kompenzovala výpadek tržeb; anebo by si kraje/města musely poradit samy?). Mj. bez ohledu na mnohdy mizernou četnost (nejen) vlakového spojení v různých částech Slovenska (aneb na to peníze… Číst vice »

Pavel

Právě pro závislost na veřejné dopravě jsou slevy pro důchodce a děti. Dospělý buď pracuje nebo odpočívá nebo je schopen na nákup, k lékaři, za kulturou a zájmy i dopravu individuální.

xyz

Chybně předpokládáte, že:
– všichni dospělí mohou/umějí/jsou oprávněni řídit
– žádný důchodce nemůže/neumí/není schopen řídit
– žádný student nad 18 let nemůže/neumí/není schopen řídit

Také lze namítnout, že naopak osoby, pro které je volba veřejné dopravy volbou z více možností (tzn. osoby, které i tak mají auto), by si měl systém hýčkat a být vděčný za to, že využívají veřejnou dopravu; a že ta veřejná doprava není s prominutím sockou jen pro ty, kteří jinak než veřejnou dopravou jet nemohou.

K.S.

Výborně, kdy se zruší slevy u nás?

A otázka, kdy se sníží platy eráru v průměru alespoň o 10%?

Alex

Až budete mít dítě, které bude třeba muset za studiem dojíždět, budete se slzami v očích vzpomínat na to jak jste slevy odsuzoval…

K.S.

*Jestli…

Josef

Co ja si pamatuju, tak za mych mladych casu existovalo neco jako zakovske jizdne. Cena byla snizena jen na cesty do skoly, pro stredoskolaky platila jen v pracovni dny a mimo prazdniny, pro vysokoskolaky to platilo cely tyden a snad mimo letni prazdniny. Takovy system je asi v pohode, nevidim jediny duvod mit slevu na cestovani kamkoliv.

Deer

Upřesním: Pro VŠ to za socialismu platilo do konce letního semestru, který na některých fakultách končil až v červenci. Délku semestru potvrzovala fakulta (student si to nemohl na žádanku a průkazku vyplnit podle svého).

Josef

Za socialismu jsem sel do prvni tridy, takze to fakt netusim jak to bylo. Kazdopadne co jsem si tak nasel, tak ta sleva byla 25% na plny jizdny, to mi prijde v poradku, s tim ze existovaly komercni nabidky, kde se dala koupit za nejakej rocni poplatek sleva na vsechny spoje. Tak bych to vratil a hotovo. Jezdis do skoly, tady mas slevu na jezdeni do skoly, pokud chces jezdit jinam, tak se mrkni jaka je regulerni komercni nabidka. Verim tomu, ze pokud bude poptavka, tak dopravci takovou vec nabidnou. Ostatne i jine firmy maji zvyhodnene produkty pro studenty (banky,… Číst vice »

ušatá

Jenže ty ceny byly oproti dnešku úplně někde jinde. Tedy i vzhledem k příjmům a cenám ostatním. Takže i ta plná cena nebyla tak hrozná

Daniel Mach

Když jsem dojížděl do školy, měli jsme 50% slevy. Se slzou v oku sleduji, jak se populisticky slevy zvedají na úkor dalších cestujících, ačkoli průměrnou životní úrovní jsme na tom lépe než v době mého studia.

Pražák

Jestli nejste svým dětem schopen zaplatit normální jízdné, které v naší zemi opravdu nijak vysoké není, tak být Vámi, pokud nejste invalidní, bych se nad sebou pořádně zamyslel. Případně, pokud jsou Vaše děti starší 15 let, mohou jít na brigádu a rodinnému rozpočtu trochu ulevit.

Petr766

A co tak porovnat kromě (Nižšího) jízdného i ostatní náklady a hlavně platy… to už se tolik nehodí…

Pražák

Pokud nejste schopen zaplatit takové věci jako jídlo, bydlení a dopravu a zároveň nejste nějakým způsobem postižený či nemocný, musel jste udělat v životě nějakou chybu. Je tedy čas ji napravit.

ušatá

Máte vůbec představu, kolik lidé v čistém vydělávají a jaké jsou skutečné náklady na zabezpečení aspoň těch nejnutnějších potřeb?

ušatá

Např. náklady na bydlení jako celek, kdy při snaze mít trochu slušné bydlení a ne jen malý byt, jdou náklady na toto až na jeden měsíční plat. Pak na něco jiného už moc nezbývá.

Petr766

Původní nastavení slev bylo dostatečné

xyz

– Pokud musí dítě za studiem dojíždět, znamená to, že bydlí na vesnici, kde zase jsou nižší náklady na bydlení než ve městě. Takže se tyto vícenáklady vykompenzují.

– Řešit dojíždění je v situaci bydlení na vesnici (zejména vesnici vzdálenější od města) přirozenou věcí; ostatně dojíždějí nejen děti, ale i dospělí.

– V případě větší vzdálenosti místa bydliště od školy lze řešit domovem mládeže, u VŠ pak kolejí/privátem.

Honza

Paráda – šance na opětovný vstup českých dopravců na čistě vnitrostátní slovenské linky – RegioJet. Leo Express
(tedy vlastně reaálně jednu Blava – Košice jako to bylo – teď jezdí jednou denně jako vatu prodloužení Praha – Brno – Bratislava – ŽILINA)

Jakub

já pracuji eráru a doufám, že se nesníží, mnoha lidem by to sice udělalo radost, že se někdo bude mít hůř, ale jim samotným to nijak nepomůže

K.S.

Chápu Vaši obavu, nemyslím to škodolibě, ale pokud ekonomika klesne, letos a ještě třeba v příštích několika letech a byl vygenerován tak obrovský schodek, tak se domnívám že by k poklesu i platových nákladů mělo dojít. Takže minimálně zastropovat snížit pro nové kontrakty, zastavit nábory pokud to není nutné, zrušit dlouhodobě prázdná místa….

Jaaa

Jj, to všechno už se stalo v r. 2008. A ty rozsypané zneschopněné úřady pak se pak dávaly 10 let dohromady, protože všichni jen trochu schopní se vám na to vyflákli a do státního už se nikdy nevrátili. Chcete to fakt zas?

xyz

Hlavně bohužel jde o spojité nádoby. Pokud se někomu sníží příjmy, tak bude o to méně utrácet, takže nedá vydělat jiným.

ušatá

Divil byste se, jaké nesmysly se často na úřadech dělají, jaké zbytečnosti, jak se využívá pracovní doba a jak častou náplní práce je hraní her na počítačích apod. Většina věcí by šla dělat z domova na základě zadání konkretních úkolů a kontrolou jejich splnění.

Pravdepodobnost

Coze? Nekolik dnu zpatky prohlasila nase vlada ze ucitelum i duchodcum prida. Takze nekomu budeme pridavat a vybranym skupinam ubirat? Vsadil bych spis na inflaci.

Pražák

No těch necelých 7 mld. v normálním stavu, by mohl stát utratit za něco co stát má skutečně řešit, namátkou: dopravní infrastruktura, vnější a vnitřní bezpečnost, částečně zdravotnictví a školství. Tedy je Vaše teze chybná. Jízdné u nás není nijak vysoké a není třeba ho dotovat tímto způsobem.

K.S.

Na vnitřní bezpečnost bude platit spíš reforma policie a zavedení opravdu fungujícího systému pomoci a prevence kriminality. Spolu s tím že se zruší některé postihy za drobnosti zrychlí soudy a zkrátí tresty za pitomosti. Ano, drogy jsou problém, velkovýroba je ještě větší, ale za rostlinku na zahradě 6 roků je moc. Stejně tak máme jeden z největších počtů policistů na halvu a zatímco v západní Evropě se vězení zavírají, u nás kapacita nestačí.

Školství by také potřebovalo změny, ale asi ani ne tak po stránce finanční jako po stránce organizační.

Pražák

Může být, já jenom říkám, že 7 mld., které jsme my všichni zaplatili ze svých daní lze utratit poněkud rozumněji než tím, že ANOfert uplatí svoje voliče.

Hezky česky

Matovič se chystá v tomto volebním období převzít důchodce od SMERu dárečky. Teď v období kdy se v rámci „zachraňování“ dá protisknout libovolné dluhy, výše schodků přestal hrát roli. Ten chlap cílí na 40% a je to druhý Babiš a má rušit trvale slevy a proč?

Daniel Mach

To snad Fico byl druhý Babiš = oba mafiáni. Pokud vím, tak strany současné Matovičovy koalice vystupovali proti jízdnému zdarma , které považovaly za ryzí populismus.

Franta Jouda

A co u nás? Bude na to mít Führer koule?! To by asi chudina nezkousla…

robert

Nebude, neměl by žádné voliče.

Jiří Kocurek

To musí být hodně blbé závidět chudině slevu.

K.S.

To není o závisti, víte že nám to některým od začátku připadá jako konina a leží v žaludku jak špatné uzené.

Franta Jouda

Přesně tak, ale voliči nových komunistů jako Jirka, ti tomu tleskají…

K.S.

Myslíte ANO, nebo Piráty?

Pravdepodobnost

Kde jste prisel na to ze ty slevy dostava chudina? Myslite ze miliardari nemaji deti/duchodce?

Divočák

and .. never more

Lovosičan

Předvolební sliby versus povolební realita. Vznešené plky o jednotkách dočasnosti si nechte pro Trondu a podobné 🐂.

súdružka Kolesárová

„Důvodem je ekonomická motivace na snížení rozsahu cestování vybraného okruhu cestujícím, … ,kvůli eliminování kontaktu mezi cestujícími“ HaHa to je uzasna floskule, jak zduvodnit zdrazeni 😀 My vam to zdrazime pro vase dobro, aby jste se ve vlaku nenakazili. Mame vas radi a bojime se o vas.. 🙂 Pravym duvodem samozrejme je, ze vam dosly penize a prozrali jste si vlastni budoucnost. Bez obav, nas to ceka pomalu taky

Juraj

To zase pozor, tu nejaký ekonomický efekt bude fakt nula. Ide o to, že na Slovensku si seniori zvykli využívať bezplatné cestovanie ako voľnočasovú aktivitu, a to bez ohľadu na nejaké dopravné špičky alebo krízové stavy. Nemám nič proti tomu, aby bolo za normálnej situácie zvýhodnené cestovanie v regionálnej doprave (návšteva doktora, rodiny) a prípadne diaľkové spoje mimo špičku; v dnešnej situácii ale fakt nie je žiaduce, aby riziková skupina jazdila z plezíru na otočku do Tatier len preto, že je to zdarma.

kakov

přesně tak!!!

Vlado

No já nevím jak v čase koronaviru jsou vytížené vlaky v SR ,ale v ČR v čase nejhorší pandemie vlakové čety neodbavovali cestujíci a vlastně všichni jezdili zadarmo a na jednotce např .co má 300 míst jelo 20 cestujících,tak bych se moc divil kdyby v čase když jsou uzavřené hospody , hotely a skoro veškeré obchody jezdil někdo jen tak např z Blavy do Žiliny či do Tater to by musel mít mozok ako ujo zo salaše.A jinak co se slev do budoucna týče mám pořád stejný názor.Žákúm a studentům slevu či zdarma ,ale pouze z místa bydliště do školy… Číst vice »

Karel

Ano, souhlas, pred cca 10 lety to fungovalo, kdyz student dostal potvrzenou karticku na dojizdeni z domova do skoly, coz je spravne, protoze ne kazdy ma skolu za rohem. Ale nevim, proc by stat mel dotovat vylety na druhou stranu republiky. Az na tom budeme ekonomicky dobre prosim. Ale v soucasne dobe jsou mnohem dulezitejsi veci, ktere by se mely financovat.

Juraj

Niekto, kto cestuje vlakom zdarma, fakt nepôjde do tatranského hotela. Obvyklý modus operandi bol zaviezť sa do Tatier, dať si kávu a vrátiť sa cez polovicu republiky zase domov. Pretože keď to je „zdarma“, tak prečo nie? Toto sa dá praktizovať aj v čase krízovej, akurát holt tá káva bude cez okienko alebo vlastná z termosky. (https://www.aktuality.sk/clanok/780118/koronavirus-slovaci-prestali-cestovat-d1-je-poloprazdna-vo-vlakoch-je-o-80-menej-ludi/)

Toto nie je „turistika“, toto je využívanie sociálneho opatrenia ako voľnočasovej aktivity, čo by asi samo osebe nebola zlá vec, nebyť okolností.

Jaaa

Ti, co celý život makali, snad dostávají důchod, ne?

xyz

Přesně tak. Navíc ty peníze mohou využít dle svého uvážení.
A ne že jim nějaký ouřad rozhodne, že je využít mají jen na cestování ve vlacích, jedoucích na mnoha slovenských místech jen párkrát denně.

ušatá

Co tak za ty příjmy z důchodu žít. Zkuste si to!

Anonym

Vlada se nedavno zmenila 😉

Pitrys

Poslední větu by upravil na „nás to čeká doufám taky“. Slováci dostali rozum a my ho snad dostanem taky.

ušatá

Nejhorší na tom je to, že dojde ke snížení obsazenosti spojů a bude to důvodem k dalšímu rušení spojů a tratí. Takto to tam už bylo několikrát a rozvoj železnice na Slovensku je stále v nedohlednu. Takže ode zdi ke zdi a k ničemu dobrému to nepovede.

SaulGoodman

Co se nevešlo do nadpisu a není to úplně zřejmé ani z článku je, že jde o dočasné opatření po dobu koronaviru. Jde v zásadě o rozšíření už existujícího pozastavení ze studentů i na seniory.

Bývalý autobusák

Škoda, že to nebude na stálo.

Modré zábradlí

S dočasností máme se Slováky stejnou zkušenost.

Bivoj

Vzhledem k tomu, že podle epidemiologů tu koronavir už s námi bude napořád, to moc dočasné není.

Džamel

A další volby vyhraje Fico…

Adam

Konečne!! A dúfam, že natrvalo.

Marťas

Když se podíváte na názory politických stran na uvedené téma před volbami, tak by to nemělo být natrvalo: https://www.aktuality.sk/clanok/767365/volby-2020-siahne-niekto-po-volbach-na-vlaky-a-obedy-zadarmo-anketa. Vítězná strana OLANO dokonce plánovala jeho rozšíření do MHD a linkových autobusů a koaliční Jsme rodina podmiňovala vstup do koalice jeho zachováním.

-TR-

To určitě bude natrvalo. Volební program je jen cár papíru.

Juraj

Minimálne by bola príležitosť pojať to systémovejšie. V diaľkovej doprave už tak boli vyžadované lístky za 0 z obmedzeného kontingentu. Ak sa cestovanie za 0 vráti, mal by byť lepšie nastavený kontingent, aby nevytláčal platiacich cestujúcich, a prípadne od istej vzdialenosti vyžadovať miestenku, pretože to je večný bod sporu.

Bivoj

už jste slyšel že „volební program nebyl zasazen do reálného ekonomického rámce“?(Sobotka)

jirka

ještě to samé u nás v čr!!
a u studentů bych se vrátil na systém průkazek z a do školy,
tam bych nechal třebas i těch 75% proč ne.