Autobusy Dopravci Železnice

PŘEHLEDNĚ: Nové slevy 75 % nemusí platit ve všech vlacích a autobusech

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy zveřejnilo dlouho očekávaný materiál, který řeší zavedení slev ve vlacích a autobusech ve výši 75 %. Schvalovat ho má ve čtvrtek na svém zasedání vláda. Deník Zdopravy.cz ho má k dispozici a přináší základní přehled, co ministerstvo navrhuje i odpovědi na hlavní otázky, které se slev týkají.

Slevy pro studenty a seniory mají podle materiálu ulehčit těmto skupinám finanční situaci. „Zavedení slevy by jim mělo významně ulehčit jejich finanční situaci. Současně je možné navrhované opatření považovat za dodatečnou stimulaci využívání veřejné hromadné dopravy s dopadem na změnu životního stylu (častější cestování) a návyků mladých lidí. Je však nutné připustit, že tímto návrhem není přesně a výlučně cíleno na sociálně slabé skupiny, neboť zde není vazba na příjem osob, kterým je benefit poskytován,“ uvádí ministerstvo v důvodové zprávě.

Ve špičce bez slevy

Ministerstvo v materiálu uvádí, že zvažovalo, zda poskytování plošných slev omezí jen na časy mimo dopravní špičku. „S ohledem na to, že by bylo obtížné ji plošně definovat (v různých regionech může být časově posunuta) a dále vzhledem k problematickému stanovení, kdy do vlaku nastoupit se slevou lze a kdy už ne, a to podle času dojezdu vlaku do výstupní stanice cestujícího, bylo rozhodnuto „dopravní špičku“ centrálně nestanovovat,“ uvedlo ministerstvo.

Namísto toho budou mít dopravci možnost vyloučit podle svého rozhodnutí spoje, kde slevy uznávat nebudou. „Lze předpokládat, že tato rozhodnutí budou dopravci v případě veřejných služeb přijímat po dohodě s jednotlivými objednateli. Možnost omezení poskytnutí slevy by byla limitována určitým procentem ze všech spojů dopravce,“ uvedlo ministerstvo. Slevy budou platit pouze ve druhé třídě. Přesné procento ještě není dané.

Výpočet nákladů na nařízení připomíná spíše odhady koukáním z okna. „Toto je čistě hypotetické posouzení, které nelze nijak změřit či prokázat. Není možné zjistit, kolik cestujících by bez státem nařízené slevy veřejnou dopravou nejelo, resp. kolik jich sleva do vlaků a autobusů přitáhne,“ uvádí ministerstvo ve zprávě.

Zatímco u autobusů a vlaků mimo závazek veřejné služby půjde o jednoduché počítání, kdy dopravce prodá jízdenku se 75 % slevou a stát mu rozdíl do plné jízdenky vrátí, v případě spojů jezdících v závazku veřejné služby bude nákladově složité vyčíslit, kolik dopravce má od státu získat. Smlouvy totiž počítají s tím, že v celkové kompenzaci je dnes i uznávání povinných slev. Jenže když se smlouvy uzavíraly, nepočítalo se v kalkulacích s těmito slevami. Dodateční cestující na jedné straně budou znamenat pro dopravce nový příjem, není ale žádný údaj o tom, kolik cestujících v těchto kategoriích je nyní a jaké slevy mají.

Právě tito „dodateční“ cestující tvoří příjem dopravce, který by se měl od ztráty způsobené státem uloženou slevou odečíst. Toto však skutečně nelze doložit,“ dodalo ministerstvo. „Ministerstvo dopravy disponuje značně omezenými daty pro přesný propočet ztráty plynoucí z navrhovaného opatření,“ tvrdí v materiálu. Tři miliardy korun nákladů mají připadnout na kompenzace na železnici, 2,8 miliardy na autobusy. Systém přinese navíc náklady navíc: ministerstvo dopravy tvrdí, že bude potřebovat dalších šest zaměstnanců.

Překlopí kompenzace linky do zisku?

Podle ministerstva může očekávaný nárůst cestujících vést k tomu, že se sníží v řadě případů prokazatelná ztráta, kterou mu platí stát či kraje za provoz objednaných vlaků. „Nejspíše tak často může dojít k tomu, že objednatel bude muset snížit objem kompenzace tak, aby nedošlo k „překompenzaci dopravce“, což by bylo v rozporu s právem EU,“ dodalo ministerstvo. Ušetřit by tak měly hlavně krajské rozpočty, stále ale půjde o stejné peníze: vybrané daně.

Materiál řeší i kontrolu dopravců. Podle ministerstva může jít o zneužití poskytnutím slevy cestujícímu, který na ní nemá nárok, vykázáním fiktivních cestujících nebo manipulací se základní cenou jízdného, do které se dopočítává ztráta. „První a druhý způsob je možné zjistit pouze ve vozidle, tedy fyzicky zkontrolovat, zda cestující, kterým byla vydána jízdenka se slevou, ve vozidle skutečně sedí a zda skutečně splňují podmínky pro přiznání slevy. Třetí způsob je podchytitelný jen částečně. Ministerstvo dopravy zpracovává data o jízdenkách v nezávislém informačním systému, který jednak hlídá, zda byla poskytnuta sleva ve správné výši, a současně dopočítává ztrátu z prodané jízdenky podle údajů obsažených v jízdence,“ tvrdí ministerstvo.

Otázky a odpovědi k novému systému slev

1. Kdo všechno bude mít nárok na 75 % slevu ve vlacích a autobusech

ZTP/TP cestující jako dosud
Cestující do 18 let
Studenti do 26 let
Cestující nad 65 let

2. Budou platit i v 1. třídě?

Ne, pouze ve 2. třídě.

3. Jak se bude prokazovat nárok na slevu

U cestujících do 15 let není potřeba žádný doklad, od 15 let se věk bude prokazovat občanským průkazem, studentským průkazem (ISIC)1 nebo stávajícím žákovským průkazem. U cestujících v rozmezí 15 až 18 let se předpokládá, že celá tato kategorie spadá pod režim studentů, nárok se proto bude prokazovat dle věku v občanském průkazu, v studentském průkazu (ISIC) nebo stávajícím žákovském průkazu. U studentů v rozmezí 18 až 26 let je třeba prokázat režim studia, nárok se proto bude prokazovat studentským průkazem (ISIC) nebo stávajícím žákovským průkazem. U cestujících nad 65 let se nárok bude prokazovat dle věku v občanském průkazu nebo jiném obdobném dokladu.

4. Bude platit ve všech vlacích autobusech?

Dopravce po dohodě s objednatelem může část spojů vyloučit, zejména ve špičce. U komerčních spojů mimo závazek může rozhodnout sám.

5. Od kdy bude systém platit?

Stát navrhuje 10. června

6. Jaká je pravděpodobnost, že systém bude platit?

Vysoká. Slevy schvaluje pouze vláda.

7. Bude se sleva týkat i předplatních jízdenek, např. traťových?

Ano

8. Kolik bude systém stát?

Jde zatím jen o odhady, které mluví o 5,8 miliardách korun ročně.

9. Budou stejné slevy platit v MHD?

Ne, to výměr neřeší. Řada měst už ale dnes slevy nabízí automaticky těmto skupinám cestujících, často ještě vyšší.

Materiály ministerstva dopravy ke slevám:

Zavedení nové slevy z jízdného ve vlacích a autobusech

Příklady využití slev

51 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já si nemohu odpustit zopakovat tady svůj dnešní polední komentář z debaty k článku s titulkem „Povinné slevy stojí stát čím dál více, polovinu inkasoval na kompenzacích RegioJet“ – jen s tím rozdílem, že v ČR už nepůjde o seniory „70+“, jak se původně uvažovalo (a co považuji za logičtější), ale nově už dokonce o „65+“:
    Já té přihlouplé debatě nerozumím: může nám místo toho zbytečného štvaní proti bezplatnému cestování seniorů „65+“ v ČR konečně někdo vysvětlit, jak to tedy dělají Maďaři, kteří poskytují naprosto VŠEM OBČANŮM EU od dosaženého věku 65 roků výše („65+“) možnost bezplatného cestování ve VEŠKERÉ POZEMNÍ VHD (železnice, linkové autobusy, MHD) pouze na jakýkoli doklad totožnosti prokazující jejich věk (OP, CP), a to aniž by jim vnucovali jakékoli „bezplatné“ jízdenky (za 0 Ft)? Připomínám, že ačkoli to tam takto platí už nejméně 5 roků (začali s tím ještě dříve, než podobné podmínky zavedli na železnici Slováci), maďarská veřejná doprava nezkolabovala a funguje docela normálně (a leckdy lépe než česká) a rozhodně bez takových „děsů“, kterými v ČR straší nejen různé (vybraným politikům oddané) zlovolné „mediální mr*ky“, vydělávající si tím své jidášské groše, ale i mnozí (nejen) zdejší „moudří a neomylní“ komentátoři …
    Jen pro pořádek musím ještě dodat, že u maďarských vlaků to (pokud vím) platí jen pro 2. třídu vozovou, a že Maďaři mají některé vlaky povinně místenkové a některé vlaky vyšších kategorií „povinně příplatkové“ (s příplatky ve výši odstupňované podle ujeté vzdálenosti), přičemž místenky a příplatky jsou v nich ovšem povinné pro všechny cestující, tedy jak pro platící, tak i pro bezplatně cestující seniory.
    A ještě doplním, že bych dokonce byl ochoten akceptovat jako jednu z možných volitelných variant také i nějaké rozumné „předplatné“ formou roční nebo půlroční síťové celorepublikové jízdenky, protože zdržovat se nákupem jízdenky před každou cestou mi přijde nesmyslné a zbytečné – když to funguje v MHD (a vlastně i na železnici), proč by to nemohlo fungovat obecně: kdo jezdí málo, mohl by platit slevové jednotlivé jízdné, kdo by chtěl, mohl by mít možnost pořídit si za nevelkou sumu „legitku“ = bez fotografie, ale platnou jen s platným průkazem totožnosti, jehož číslo (+ jméno, příjmení a datum narození) by na ní bylo uvedeno. Bez ohledu na cokoli mi ale maďarský systém připadá nejlogičtější a nejjednodušší …

  • Na tym příkladu slev je velice pěkně poznat, jak nás čd okrádala s těma IN-kartama.

  • Tělesně postižený (např. vozíčkář) bude mít stejnou slevu jako důchodce či student. Není to trochu nespravedlivé? Možná se nějaké % ZTP a ZTP/P průkazů zneužívá, ale zdaleka ne většina. U tělesně postižených se slevou 75 % naprosto souhlasím (a ostatně mají ji už teď), u ostatních mi to přijde jako zbytečně moc.

  • Slevu pro důchodce možná ano, ale z jaké částky se bude sleva 75% počítat? Např. Praha – Brno se bude počítat ze současné ceny ca. 100 kč nebo z obyčejného jízdného za 400? Jako když Radim si nechával proplácet slevy Praha – Ostrava z cen jízdenek, za které prakticky nikdo nejezdil))) Na tom stát pěkně prodělal. A pak, že stát nepodporuje podnikatele.

    • jestli jste kupoval jízdenku, tak víte když nezadáte slevu cenu, rovněž jak ji zadáte.

  • Tak pokud doklad nebude jasně vázán na nějaké identifikační číslo či čip je to jasná studna na prachy pro soukromé dopravce. Prostě naklikám plný minibus (vagón) důchodců, zaplatím sice dph z 50 lidí, ale 75% mi zaplatí stát, kurnik to je ANO podnikání. Nikdy nikdo neuhlídá ty malé dopravce.

  • Jen mě zajímá, jak to bude dořešeno u komerčních linek, protože , co jsem viděl tabulky kompenzací nějaký pátek zpátky, velmi vysoko, v TOP 3 v přepočtu na ujetý kilometr se umístil dopravce ze severu Čech, který jezdí převážně s dodávkami… Tudíž, kdo ohlídá všechny tyto „boblicky“, aby si z toho neudělali studnu na prachy, ono pak místo dospělého prodáme 4 studenty a je vyděláno…

    • Podle mě by mělo být proplacení poskytnuté slevy vázané na kontrolu nějakého elektronického dokladu a zaevidování takové jízdy, jinak skutečně hrozí, že to budou dopravci zneužívat.

    • Tady by to chtělo podmínku, že slevu je možné proplatit pouze při platbě platební kartou nebo při registraci jízdenky do EET.

    • Stačí udělat linku A-B s dodávkou a sám si zaplatit všechny cestující jako důchodce a nikdy na nějakou skrytou linku nikdo nepřijde. Všechny kontroly se zaměří na ČD a RJ.

  • Totální nesmysl, šalamounské řešení a světe div se, nikdo nakonec nic neušetří. Všechno se to zaplatí ze státního, tedy my všichni.

    • kdybyste si článek přečetl, tak budete vědět, kdo ušetří a kolik…

      1. Kdo všechno bude mít nárok na 75 % slevu ve vlacích a autobusech:
      ZTP/TP cestující jako dosud
      Cestující do 18 let
      Studenti do 26 let
      Cestující nad 65 let

  • Radim to jiste poradne oslavi. To bude cestujicich.
    A ti co zacali se skolou o nekolik let pozdeji, jiz nad 26 let dostanou holy prd. Dneska pritom jeste dostanou s isicem u lea 15 %, u arrivy 10 %, nekde i 25% statem neproplacenou slevu na vsechny jizdy. Pochybuji, ze to ted budou dopravci delit podle veku.

    • podívejte-radim jezdí deseti vagony a čd třema a když radim zapřáhne 5 navíc tak čd jenom 1. Nezávidťe mu, můžete to zkusit také.

    • Faktická: Radim na koridor jezdí pěti až deseti vagony jednou, občas dvakrát do hodiny. ČD aspoň čtyřikrát, průměrně těch vagonů bude mít tak šest.

    • Mám obavy, že dalších 5 vozů již těžko přidá… leda, že by cestující vystupovali do kopřiv. Takže zde mají větší prostor pro přidání zcela jistě ČD. Spíš mám obavy, že se budou přidávat vozy B… a pokud nebudou chtít ČD přidávat vozy B na Moravu, budou muset sebrat modernější vozy z jiných linek – takže ve většině míst Čech budeme zase jezdit v dobytčácích a všechno půjde na Moravu, kde je konkurence, aby cestující, co pojedou za 25 korun z Prahy do Brna měli komfort

  • Důchodce bude bez průkazky jezdit x krát měsíčně. Jak dopravce toto vykáže zadavateli, když přepravce ruší průvodčí?

    Studenti budou pendlovat z místa na místo. Platí přeci stát, tak žijem a jezdíme všude.

    Nahrnete lidi do busů a vlaku. Vejdou se tam?

    Když já studoval, tak jsem dostal slevu 30% na bus a to ještě na určitou linku a na konkrétní den. Jinak jsem platil plnou sazbu.

    V Německu jsem jel MHD – každý má buď listek nebo čipovou kartu. Nastupuje se u řidiče, ve vozidle je displej s pozicí vozidla na mapě . Mají přehled o cestujících a vozidlech. Tady to někomu vadí ?

    Máme jakousi infrastukturu a nemáme logistiku. A k tomu volný vyklad podnikání. Definujte cenu a linky.

    Predátoři žlutí a zelení ať jezdí za svoje. To kraj nemusí platit, když jim kradou cestující pár minut před odjezdem dotovaný linky. Obec (kraj) platí za zastávky přepravcům a ti by měli radnici (kraji) ukazovat co odvezli.

    Jednotná průkazka – schválený tarify pro všechny dopravce . Pokud chceš jezdit laciněji, tak si to plať z svýho. Nádraží něco stojí (úklid, WC , temperace budovy) a každý chce vše zdarma.

    • Existují revizoři., ale k tomu studiu-já jsem měl autobus zdarma a na vojně zase vlak a vy chcete co? vše zdražit.

    • Přepravce ruší průvodčí = vyrušuje je při výkonu služby, takže nemohou řádně kontrolovat jízdenky? S odbornými termíny to tak vyznívá, i když laik asi smysl chápe. 🙂

  • „Namísto toho budou mít dopravci možnost vyloučit podle svého rozhodnutí spoje, kde slevy uznávat nebudou. „Lze předpokládat, že tato rozhodnutí budou dopravci v případě veřejných služeb přijímat po dohodě s jednotlivými objednateli.“
    U komercnich spoju to omezit pujde, ale je nesmysl predpokladat, ze objednatel pristoupi na omezeni u spoju ve spickach, coz se kryje s cestou do skoly, kde by si pak dojizdejici studenti platili na casto jediny vhodny spoj plne jizdne. To je proste pitomost. Naopak to u techto spoju navysi pozadavek na kapacitu jednim smerem, protoze zde nepujde vyloucit duchodce, jinak by to byla diskriminace. A pri obratu to tim padem prohloubi ztratu, protoze zpet to pojede prazdne.

  • Z jaké ceny bude sleva? Z akční? Z obyčejné? Třeba u Regiojetu je několik tříd, tak z které ceny? Jen lowcost?

    • Třída je to všechno 2., myslím i business, liší se to tarifem. Takže prostě dle ceny.

    • Já bych to udělal opravdu pouze u té nejnižší, tedy low cost. Dnes totiž Regiojet poskytuje studetskou slevu i ve třídě relax, což opravdu není ekvivalent 2. třídy.

    • Desper: třída je třída a legislativně je celý vlak RegioJetu 2. třída. 🙂 Že na těch vozech je napsané pro změnu „A“ , to je holt rozpor mezi legislativou, dopravním myšlením a realitou čistě komerčního dopravce.

    • Josef Petrák:
      V tom případě je ale chyba v legislativě, která je příliš restriktivní a direktivní.
      Ať si klidně dopravce dobytčák pojmenuje Class d‘ Express du Orient, když si to lidi zaplatí, stát nemá co takové věci nařizovat.

  • Možná mládě ne docvaklo že slevy budou muset přiznávat i zahraničním studentům a důchodců. Jako je tomu na Slovensku.

  • Je otázka, jestli se změní u studentů do 26 let způsob uplatnění slevy tzn. zda bude platit pouze v úseku bydliště – škola nebo naopak plošně (kamkoliv).

    • To nás vsechny vyjde skorát draho a zhorší se cestovní podmínky. Gratulace vládě, která ani nemá důvěru.

  • Nebylo by jednodušší, kdyby tu slevu na jízdenky proplácel seniorům a studentům přímo finanční úřad nebo ČSSZ, než s tím zatěžovat dopravce ?

    • Nebylo, to by narostla agenda na vsech uradech v republice… vime jak bobtnat statni aparat umi. 😀

  • „Podle ministerstva může očekávaný nárůst cestujících vést k tomu, že se sníží v řadě případů prokazatelná ztráta“

    Ha ha, kdyby to byla pravda, tak by to objednatelé nebo dopravci udělali už dávno.

    A zajímavé jsou i příklady využití slev, hned ten první – aby důchodce ušetřil 1198 Kč, tak stát zaplatí 5880 Kč. A to se vyplatí. Navrhnu v práci, jestli nebude lepší podnikat v autobusové dopravě.

    • Prokazatelná ztráta se ve stávajícím modelu sníží tím, že co doposud doplácel objednatel, tak zaplatí stát v rámci této slevy.

    • BKP
      to není pravda, smlouvy jsou nastaveny tak, že dopravce dostává tzv. prokazatelnou ztrátu a žádné komepenzace za nařízené slevy nedostává, kompenzace za slevy dostávají pouze komerční spoje (což někdy může být paradoxně i více než původní dotace.. viz. Praha-Ostrava). Ale teď kalkulují s tím, že těch lidí bude jezdit o tolik více, že jednak dorovnají ztrátu z toho že za „jednotku“ dostanou menšítržbu, ale zároveň celkový objem vybraných peněz bude ještě větší, což je samozřejmě obrovský nesmysl, kdyby to tak bylo tak už to dopravci zavedly samy, nemají stanovené žádné minimální jízdné. Tak díky tomu jim chtějí zkrouhnout dotace, celé mi to přijde jak jasná účelovky, jak se revanžovat kamarádovi Jančurovi za jeho kampaň a zároveň to spojit s populistickým gestem, takže tipuju, že největší nárůst cestujících bude u jistého dopravce a na čd se ukáže, koukejte jezdí vám víc lidí, můžeme vám snížit dotace.. Otázkou je, kolik těch lidí navíc pojede doopravdy a kolik jen na papíře, aby dopravce dostal proplacený málo využitý vlak.. Vítejte v bordelu jménem ČR…

    • No je to nesmysl, na to staci i selska logika. Aby to fungovalo jak si predstavuji, tak by to muselo nahnat lidi do spoju jedoucich pouze proti spicce, coz takto udelat nelze.
      Odhad nakladu skutecne pripomina koukani z okna, jenze to okno zapomneli pred tim umyt.

    • u autobusů je to tak, že udaje z kasy jdou na počítač a po vypočítání dopravce získá rozdíl ceny a kontrolují to revizoři včetně kasy řidiče a lístku a prukazu cestujících. V mhd nic, ačkoliv kasy mají mají tlačítko třeba ztp.

  • 6. Jaká je pravděpodobnost, že systém bude platit?
    Vysoká. Slevy schvaluje pouze vláda.

    Slevy pro důchodce ano, pro studenty zbytečné. Do stáří se člověk dopracuje automaticky, studovat není povinné. Už takhle mnozí studenti na oko studují jen proto, aby se něčemu vyhnuli – dříve vojně, dnes práci a mohli využívat výhody studentského života. Co student, to odborník na všechno, tak si mohou jízdné zaplatit.

    Možná byste se divili, co všechno schvaluje pouze vláda, případně ministerstva… vláda vydává vyhlášky (prováděcí předpisy), kterými různě doplňuje zákony (např. bez splnění vyhlášky si nepostavíte ani psí boudu), dále vydává nařízení; rozhoduje o výši platů statisíců státních zaměstnanců apod. Jinak řečeno, vláda si opravdu hodně věcech vystačí sama a může rozhodovat o poměrně důležitých věcech. Takto je legislativní proces nastaven již téměř 30 let a je jedno, jestli váda má důvěru nebo nikoliv – prostě rozhoduje vláda, tečka.

    • Udělal bych to přesně naopak. Studentům ano (ale ne kamkoliv, nechat jak je dnes) a důchodcům nedávat, ono už to tu jednou bylo a pamatuju si to, jak se vozili vlaky, aby nemuseli doma topit

    • studentíci se vozí autama a mám obavy, že ani kdyby to bylo zadarmo, tak s tím jezdit nebudou, páč to není IN! Stoupněte si před osmou k ZŠ nebo SŠ – k ZŠ veze spousta rodičů svá robátka autem, u SŠ praská parkoviště pro zaměstnance ve švech, páč chudí studenti si vozí zadnici v autech

    • Do ZŠ vozí rodiče děti autem, protože je to cestou do práce a ušetří za bus, případně si je zhýčkali. SŠ autem pouze starší 18 let (mají čerstvě řidičák a chtějí se vytáhnout) a dokud rodiče platí benzín (protože na denní dojíždění z brigád těžko našetří). Ale je fakt, že vlak je brán jako extra socka a i obyčejný linkový bus je víc cool.

      • Případně je vezou autem, protože je rozdíl jet do školy 10 minut nebo MHD 35 minut (vlastní zkušenost)

Newsletter

Partneři