Slovensko nabídne Číně zapojení do výstavby či rekonstrukce dopravní infrastruktury
Soukromý kapitál by mohl pomoci vyřešit havarijní stav asi 500 silničních mostů i přetíženou trať z Bratislavy do Komárna.
Slovenská vláda plánuje řešit havarijní stav silničních mostů prostřednictvím PPP projektů. Nabídku na zapojení soukromého kapitálu do oprav přibližně 500 mostů, které by stát následně několik let splácel, hodlá předložit premiér Fico investorům i při červnové návštěvě Číny. Informovala o tom agentura TASR.
Dalším projektem uskutečněným soukromými investory by podle Fica mohlo být rozšíření trati z Bratislavy do Komárna o druhou kolej. Premiér zdůraznil, že jde o nejvytíženější část slovenských železnic, kde už není možné nasadit další vlaky.
Opozice vládou deklarovanou ambici vybudovat druhou kolej mezi Bratislavou a Komárnem vítá. Poslanec Národní rady Slovenské republiky Marek Lackovič upozornil, že roční počet přepravených cestujících se na trati od roku 2011 zvýšil pětinásobně, a to na současné čtyři miliony.
„Až polovina délky trati tohoto úseku brzy dosáhne hranice své životnosti. Je proto nezbytné ji co nejdříve zdvoukolejnit. Shodují se na tom i odborníci,“ zdůraznil Lackovič.
Financování dopravní infrastruktury soukromým kapitálem v rámci projektů PPP podporuje rovněž česká vláda Petra Fialy.
„Pokud chceme držet krok s okolními zeměmi, musíme dobudovat páteřní dálniční síť a začít stavět vysokorychlostní tratě. Bez nich budeme čelit obrovské konkurenční nevýhodě. Dlouho odkládané investice na dostavbu a modernizaci železniční i dálniční infrastruktury nicméně nyní přesahují možnosti financování pouze z prostředků státního rozpočtu. Proto prověřujeme alternativní možnosti financování, a to i formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru v rámci takzvaných PPP projektů,“ uvedl loni v srpnu český ministr dopravy Martin Kupka.
Dálnice a tratě na leasing. Vláda podpořila přípravu dalších projektů PPP