Slovensko chystá modernizaci tratě z Čadce na českou hranici
Elektrická jednotka Panter u Žiliny. Foto: ZSSK
Náklady na modernizaci dosáhnou zhruba dvou miliard korun.
Náklady na modernizaci dosáhnou zhruba dvou miliard korun.
120 km/h? No, s takovou maximálkou na mezinárodním koridoru bych se zrovna nechlubil.
Aby se zrychlila trať přes Jablunkovský průsmyk musel by se pod ním udělat dlouhý tunel.
Modernizácia na Kysuciach po x rokoch konečne , ale takyto kýpeť a ešte aj bez modernizácie kľúčovej stanici v Čadci? To je tristná realita železnice na Slovensku.
A kdesi jsem tu zachytil zmínku o GSM-R SK. Tak na trase, kterou znám, tj. Kúty st.hranice-Bratislava-Štúrovo, je GSM-R od Devínskej po Nové Zámky. V Devínskej se přehlásím a jedu. V Blavě ve Vajnorách zastavím na rozkaz a slovenská baba co tam chodí s papírama po mě zacne řvát hlasem podobným tomu jako když se sypou zepter hrnce po schodišti, že se mi výpravčí nemůže dovolat. Tak jsem jí řekl, že jsem na GSM-R. Baba čumí, netuší. Zavolám výpravčímu, že jsem na GSM-R a ten taky nic neví. Oni tam ti banáni mají lepší možnost spojení a vůbec to neumí… Číst vice »
Za ty hrnce palec nahoru !!! :-DDD
Uřvaná a uječená Slovena je fakt zážitok.🤪
Ano,mám dá, potvrzuji.Ani Otíkovy klapky nepomohou,jediné hřebík a z první rány načisto.
To už nepoznám podle zvuku že jsem přejel Slovenskou hranici
Podle drncání pražců?
Když ne podle zvuku, taurčitě podle toho, že sebou ten vlak začne házet jak Tatramatka při ždímání.
To se musí zažít, trať na české straně je modernizovaná. Díky tomu je tichá a nehází. Po přejetí státní hranice začne rachot, a tak trochu to vypadá jak bych se ocitl o 500 km východněji.
„budou zrušeny některé přejezdy“
Podle projektu by měly být zrušeny všechny přejezdy v tomto úseku.
Obecně by měly být zrušeny všechny přejezdy, kde je:
a) víc kolejí než 2
b) traťová rychlost 160 km/h nebo vyšší
Takový je tam jen jeden 🙂 V Čadci v místě, kde se odpojuje trať na Zwardoń. Ale zlikvidují se i ty další čtyři ve Svrčinovci.
Kolik je na tom úseku nejnižší rychlost teď a kolik bude pi modernizaci?
Momentálně je tam 80 km/h (s výjimkou pár „kulatých“ rychlostníků). Po rekonstrukci 120 km/h (snad bez propadů).
No mohlo to být pojaté trochu ambiciózněji, ale lepší než nic.
K čemu, pro Krista Pána? Pro nákladní dopravu? A ani ta tam stejně není nějak extra silnější než ta po rozdělení státu už jen dost mizivá osobní …
Nákladní docela silná je. Osobní poslední předcovidovou dobou taky rostla.
Ale na českém úseku je jen 100 do Návsí (svislé 120), tak o těch pár sekund méně do Čadce nijak moc dopravu neurychlí.
Už teď by ji urychlilo předělání mosteckého zhlaví v Čadci, kde je dlouhý úsek 50.
Už tak bude kvůli narovnání oblouku v oblasti zastávky Svrčinovec přeložka tratě vedena v hlubokém zářezu. Na vyšší rychlost by zřejmě museli kopat tunel.
Nemuseli. Divál jsem se do mapy a jen by stačilo ten zařez udělát hlubší. Mezi dálnici a zástavkou je min. 175m a max. 29m převyšení.
Druhý (a možná zásadnější) problém je v tom, že kousek za zastávkou se v prudkém svahu musí trefit pod mosty dálniční křižovatky.
https://goo.gl/maps/7g7Ms5142QmqsMgTA
To mě naapdlo, že to mohl být problém. Ale kdyby chtěli tak to tam napsauji.
Pri tých terénnych podmienkach je 120 dostatočných. Do kopca na Mosty u Jablunkova by to na vyššiu rýchlosť rozbehlo možno tak pendolino. Z kopca na Čadcu by sa dalo možno aj 200. Ale kde na to zobrať peniaze.
Pendolino je rádo, že se rozjede na 160 na rovině, natož do takového krpálu. 🙂 Ale EC s dvěma Vectrony by to asi dalo… 🙂
Třeba osobáky s dýchavičnou bagetou se nerozjedou asi na těch současných 80 (s bídou to jede 60).
Pro klopidla tam má být 160 km/h, ale až po spuštění ETCS.
Takto bude fičák..
To je snad první úsek, kde slováci zaváději rychlost pro klopidla, nebo se pletu?
A prosím nevíte, kolik můžou jet klopidla z Návsí na státní hranici?
Třetí. Už to mají v oblouku u zastávky Brodno (110 místo 90) a v úseku Ochodnica – Krásno (140 místo 120).
Od hranice po Návsí by mělo být pro klopidla 120 km/h.
Že to tam mají ještě neznamená automaticky, že tam řada 680 má povoleno naklápět a může těch 140 jet..vím, že před lety to nešlo s tím, že jednotka na to nemá v tomto úseku „papíry“ – jestli se od té doby něco změnilo nevím, ale nedivil bych se, kdyby nezměnilo.
V tomto úseku je to taky hudba vzdálené budoucnosti. Protože to bude podmíněno provozem ETCS L2, který není součástí stavby.
Kočner má na účtu dost. Peníze, které na Slovensku chybí, rozkradl relativně nevelký pocet lidí.
Nejnižší rychlost je nulová …
Myslím, že lze i couvat. 😉
Ano, ale vyšší, než nulovou rychlostí.
Záleží na tom, jak to pojímáte – máte-li na mysli absolutní hodnotu, pak snad …
To záleží, jestli uvažujete vetkrorově nebo jen absolutní hodnotu.
A co trasa Kúty-Bratislava-Štúrovo?? To je 199 km dlouhý tankodrom. Pomalé jízdy 10 km/h, třeba v Devínske je jedna ve 2.koleji už půl roku, ve Vajnorách dvě vedle sebe tak, že se to nedá ani objet. Průjezd Bratislavou je jak projíždět rozbombardovaným smetištěm. Slovenské železnice jsou v katastrofálním stavu.
Trať Bratislava – Kúty – státní hranice se má začít předělávat na rychlost 200 km/hod. A rekonstrukcí měli začínat letos nebo příští rok.
Tento rok Kúty – hranica SR/ČR.
Letos by snad měla začít i stavba „Dokončení I. žel. koridoru v trať.
úseku Lanžhot (ČR) – Kúty (SR)“ – viz leták níže:
https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500938.pdf
Na úsek Devínska – Kúty – št. hranica bola minulý rok podpísaná zmluva, robia sa projekčné práce, to by malo trvať cca 1 rok. Teoreticky by sa mohlo tento rok na jeseň začať stavať.
Plán na BA – Štúrovo je do 2030… Neviem o tom, že by sa niečo reálne pripravovalo.
Nakoľko na úsek DNV – Malacky a Kúty – Brodské musí zhotoviteľ zabezpečiť dokumentáciu pre stavebné povolenie, dokumentáciu pre stavebné povolenie, vysporiadanie pozemkov, stavebné povolenia a dokumentáciu pre realizáciu stavby, tak z toho pohľadu je jeden rok veľmi krátka doba.
Optimistický harmonogram počíta so začiatkom prác na jar 2022.
Výnimkou je úsek Brodské – hranica, kde ŽSR už mali vydané územné rozhodnutie a teda zhotoviteľa čakalo menej práce s projekčnou prípravou. V tomto prípade sa dajú očakávať práce už v tomto roku.
Pardon, to prvé mala byť dokumentácia pre územné rozhodnutie..
Takže jestli to dobře chápu, tak příští rok se začne s akcí „brodský most“? Jsou od něj někde rendery, nebo tak?
Áno, asi už tento rok.
Vizualizácie sotva nejaké budú. O ničom neviem.
Zkusil byste pohledat? Nebo projekt pokud někde je.
K té modernizaci Devínska – Kúty – št. hranica jsem našel tohle: https://www.zsr.sk/files/obstaravanie/zsr-modernizacia-zeleznicnej-trate-devinska-nova-ves-statna-hranica-sr-cr/sp_dnv_st_hr_sr_cr_profil_uvo.pdf Jen jsem nějak nepochopil, proč se mají vyprojektovat a postavit pouze dva krajní úseky, a to konkrétně tyto: a) DNV (mimo) – Malacky (sžkm 1,384 – 25,670) b) Kúty (mimo) – št. hr. SR/ČR (Kúty št. hr.) (sžkm 68,090 – 74,900) a proč se nepřipravuje i ten prostřední, tj. Malacky (mimo) – Kúty (sžkm 25,670 – 68,090). A proč se má na prostřední úsek – ŽST Malacky (mimo) – ŽST Kúty – navrhnout pouze GSM-R a nic víc, a to jako na nemodernizovaný, tj. stávající stav. Je… Číst vice »
To by aj mňa zaujímalo. Ale je to zrejme o peniazoch. Tieto sú z EU fondov do 2023 čast a časť z fondu CEF na cezhraničnú spoluprácu a tam je tiež nejaký termín dočerpania, neviem či 2024 alebo ako. Ten zbytok, teda Malacky-Kúty už pôjde z nového programového obdobia 2021-2027. Hlavne to bola neskutočná súťaž, trvala 3,5 roka!!!! Bolo to hlavne kvôli tým kazašským firmám, ktoré idú pod cenu ale nemajú za sebou nič a celé je to pofidérne. Nakoniec tiež máte svoje skúsenosti v ČR pri diaľniciach. Ale myslím že čo sa týka verejného obstarávania, tak sme rekordéri ako… Číst vice »
Odpoveďou sú peniaze…
ŽSR to rozdelili.
Tú časť čo spomínaš obstarávali v zmysle podmienok žltej knihy FIDIC. To znamená, že zhotoviteľ si to nakreslí a postaví.
Časť Malacky – Kúty sa rieši štandardne. Dokumentáciu zabezpečuje myslím Valbek.
ŽSR potrebovali do Bruselu predložiť nejaký zmysluplný projekt modernizácie. Doteraz všetko čo realizovali je ekonomicky neefektívne.
Tak vybrali tento. Problémom je, že vôbec to nebolo pripravené a sú tam tvrdé termíny. Preto aj dotácia z Bruseĺu sa veľmi významne zosekala.
A preto sa „našli“ peniaze na Svrčinovec – hranica SR/ČR, ktorý je tiež ekonomicky neefektívny, no Slovensku aspoň prepadne menej peňazí…
Jasne to dáva zmysel. Žiaľ na ŽSR to spí všetko sladkým spánkom. Peniaze sú a my nie sme schopní ich efektívne minút. A prvé táto trať a trať na Zámky už dávno mala byť hotová, lebo veď tam nie je o čom. Je to rovina a v podstate tam nie je čo robiť. No ale to zrejme je problém že….Radšej sa bude robiť tunel tam kde sa až tak nemusel, miesto toho aby sa ľudia zo Zámkov a Kútov dostali do hlavného mesta za 30-35min, čo by sa dalo. Aspoň že už legitímne hovoria o 200kmh. Inde veľmi reálna 200ka… Číst vice »
Ešte jeden doplnok a dôvod. Úsek Malacky – Kúty nie je v až tak zlom stave, je síce len na 120, ale je tam usek aj na 140, myslím Sekule-Kúty. V každom prípade celá trať Devínska Nova Ves – Kúty je zrelá na 200 a dtto Bratislava-Vajnory – Štúrovo tiež na 200, tam je len jeden oblúk pri Trnovci nad Váhom, kde to možno stačí na 160, aby neboli veľké náklady na prelozku, ale inak nie je čo riešiť. Je to rovná čiara. Rakúšania už ťahajú druhú koľaj z Viedne na Marchegg a budú to mať za rok-dva bez problémov,… Číst vice »
Ona ta 140-ka v obou TK je dneska už ze Zohoru: https://www.zsr.sk/files/sps/Doprava/Tabulky-tratovych-pomerov/Aktualne-TTP/TTP-126-A-Bratislava-hl-st-Kuty-Lanzhot-CZ-29z.pdf Mezi Malackami a Kútami pak v 2. TK v délce cca. 20,2 km a v 1. TK pak 10,7 km. Pamatuji si, že se tam stavebně zasahovalo do trati někdy před cca. 5 lety – proto moc nechápu, proč to dělali, když se pak řeklo, že se to zrekonstruuje ještě jednou a tentokrát na tu 200-ku – to nedává moc smysl. Spíš bych teď řekl, ten prostředek tak 15-20 let na něho nešahat a udělat tam opravdu maximálně to GSM-R a nic jiného, jinak je to zmařená investice… Číst vice »
No, právě: v úseku Kúty – Malacky se obnovovalo a částečně i mírně zvyšovala NTR před několika roky, takže to teď až tak úplně nespěchá a je lepší udělat teď hlavně to, co se nedělalo předtím, ale už se vším všudy na předpokládaný výsledný stav, protože to, co se dělalo dříve, mezitím „dožije“ tak, že už bude mít smysl to předělat na cílový stav. A pro „Romino“: druhý most přes Moravu v DNV není nutně potřebný, tam toho nejezdí tolik, aby na tom krátkém úseku nestačila i pouhá jednokolejka – to rozhodně není tak důležité jako třeba právě zvýšení NTR… Číst vice »
A nebyla to třeba sanace havarijního stavu?
Při jízdní době DNV – Marchegg 7/8 minut v trakci 70 při taktu 60 minut, pravidelném křižování v Mgg druhý most nepotřebujete … V trakci 30/60 se jízdní doba zkrátí minimálně o minutu, při vytažení zhlaví v Marcheggu (oblíbená švýcarská metoda zkapacitnění jednokolejné tratí) – dvě koleje až k mostu cca 2 km, vjezd za mostem (další návěstidlo jako cestové) můžete jezdit v taktu 30 minut.
Co prosím znamená to „vytažení zhlaví“?
Vytažení zhlaví je predĺženie staničných koľají na úkor dĺžky medzistaničného úseku, čím sa vlastne urýchli križovanie protiidúcich vlakov, kedže vlak druhý v poradí o príslušný čas skôr uvoľní traťovú koľaj vlaku, ktorý čaká v žst. Ak už sa zavrhne pridanie druhej koľaje na trati, tak to môže byť ciastočné riešenie pre zvýšenie priepustnosti. Akurát som nevedel, že je to obľúbená metóda pri modernizácii švajčiarskych železníc 🙂 ale logiku to má.
V Zohoru je 30ka ve 2. koleji na severním zhlaví a 10ka v 1. koleji na jižním zhlaví. Ten rozkaz co dostávám v Kútech už abi nemusím číst. Nic se nemění. Maximálně přibude další 10ka někde. Neštěstí.
A nakonec stejně zůstane jen u řečí a zmluvy.