Slovensko chce dotovat letecká spojení, zvažuje linky z Košic do Göteborgu a Bratislavy

ATR 72 společnosti ČSA v Košicích. Zdroj: Czech AirlinesATR 72 společnosti ČSA v Košicích. Zdroj: Czech Airlines

Novelu schválila slovenská vláda.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
danaceks

A co takhle místo vnitrostátních letů postavit VRT? To je nenapadlo?

Marek Kubík

Ty letecké spoje lze zavést prakticky okamžitě. VRT snad neexistuje ani na papíře a potom léta stavebního řízení….

ydš

si myslím, že je to také bod pro stát, potažmo pro kraj. No a když se nezadaří..a…další volby daleko.

Dejf

No ono by asi pro začátek stačilo, kdyby to aspoň kus trasy jelo 160. Většinu trasy mezi košicema a žilinou se i pendolino vleče kilem…

Apex

No, tak to by ty lety vyšly stát mnohem levněji….

Juraj

Tak ona by zrovna VRT měla celkem parádní návratnost v revitalizaci mrtvých regionů, ale bohužel na Slovensku se takto neuvažuje.
Ty lety samozřejmě návratnost nebudou mít žádnou, ale ono z toho stejně sejde.

danaceks

Přesně tak – jen si představte dlouhodobou podporu ekonomiky, kdyby se dalo dojet z Košic do Bratislavy za necelé dvě hodiny

Samo

Na Slovensku je problém postaviť obyčajnú trať z Trnovca do Nitry, ktorá by spojila hlavné mesto s (po diaľnici) 50 minút vzdialeným krajským mestom, kde commutujú tisíce ľudí, lebo ÚHP skonštatoval že cez Leopoldov je to len o 7 minút pomalšie, tak čo chceme (že sa na TT-BA už nezmestia pomaly ani tie vlaky čo tam jazdia taktne odignorovali).

O VRT môžeme snívať, najmä keď štát vydrbáva peniaze na nezmysly typu dotovaná linka BA-KE a potom sa čudujeme že nie je na investície.

Apex

Přesnější informaci vydala TARS již 20. 11. „Štát by mohol poskytnúť príspevok v civilnom letectve ako minimálnu pomoc alebo štátnu pomoc na vykonávanie pravidelnej obchodnej leteckej dopravy na území SR alebo medzi týmito letiskami a letiskami mimo územia Slovenskej republiky. Majú sa tak podporiť nové letecké spojenia. Vplyv na štátny rozpočet by bol v roku 2024 približne vo výške 1,2 milióna eur. Rezort dopravy predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sa uvádza, že minimálna pomoc bude vo výške 200.000 eur pre jedného leteckého dopravcu.“… Číst vice »

Vilém Bacsko

Souhlas. Milion eur ročně nic moc neřeší, obzvláště u tak dlouhé vzdálenosti jako GOT-KSC, kde budou náklady na palivo hrát výrazně vyšší roli (1165km ~ 1h 40min letu). Na BST-KSC by snad milion ročně stačit mohl. Rozhodně by si slovenská vláda měla prostudovat 3x opakované fiasko Jihomoravského kraje, který po krachu BMI marně hledal náhradu, přestože mu všichni potenciální dopravci narovinu řekli, že milion eur ročně za BRQ-MUC je asi tak polovina částky, za kterou by byli ochotni létat. A pan hejtman vypisoval jedno výběrko za druhým, do kterého se nikdo nehlásil.

Apex

Tohle je poněkud složitější a vyžadovalo by to podrobnější analýzu z pohledu frekvencí, typu letadla, objemu potenciálního trhu apod. Ale obávám se, že milión je i na KSC málo. Pokud by mělo to spojení mít smysl, tak by mělo létat alespoň 10 frekvencí týdně (všední den 2x, víkend 1x) a to za rok vyjde podle typu letadla mezi EUR 5,4 miliónu (DH8) do 7,3 miliónu (E90/E95). Jedna frekvence u E95 vychází na EUR 14,200. Při průměrné obsazenosti 90% bylo potřeba, aby letů využilo min. 102000 cestujících ročně a aby se to dostalo na černou nulu, tak by letenka (zpáteční) vycházela… Číst vice »

Gajda

Tak LOT, Austrian a Wizz by mohli otočit jak Goteborg, tak Bratislavu místo přímýho návratu domů – to by cenu přeci jen malinko snížilo. Ale i tak ta částka bude vyšší, než s čím MD počítá.

Apex

Kromě toho, že tyto W trasy nemají dopravci rádi, tak by to asi nevyšlo na časové normy posádek. Navíc, Wizz by do něčeho takového určitě nešel, protože pro poskytnutí podpory musí dopravce poskytnout informace o nákladech takového provozu a to Wizz zásadně nedělá…

Yetty

Nemohli. Rozbilo by jim to koncept síťových přípojů na uzlovém letišti.

V podstatě by to znamenalo, že by Košice přišly o jednu rotaci do WAW/VIE. A ti nechce nikdo – ani lidi z Košic, ani aerolinka.

Yetty

Uff 😀

Růža

Ficoairolinky vpřed. Ráj na Slovensku začíná.

Ficofil

Důchodcům a studentům letenky ZDARMA!

Samo

Jasné, manažéri Volva budú čakať na nejakú náhodnú linku čo bude lietať pri najlepšom dvakrát za týždeň namiesto toho aby využili OS alebo LO ktoré dokopy spojenie GOT-KSC ponúkajú niekoľkokrát denne… Tieto fantasmagórie v slovenskom letectve ma vždy bavia.

ydš

No přesně tak. Když fakt budou potřebovat něco řešit z očí do očí tak se nebudou spoléhat na nějakou dotovanou linku. Jednou za tejden. Nebudou čekat až jim tam poletí TA linka, ale sednou na byzjet a jsou tam vcukuletu. Fakt nechápu pro koho by to mělo být.

Vlastik

Proč do Bratislavy, když hodně „východňárů“ pracuje nebo už i trvale žije v ČR. Spojeni do Brna, Ostravy či Kunovic by pro ně bylo lepší a Prahu beru jako samozřejmost. Jinak jestli se nepletu, tak Košice maji spoj na letiště Bratislava západ = Schwechat.

Samo

Lebo ich dosť pracuje alebo trvalo žije aj v Bratislave.

Samozrejme že akékoľvek dotované linky na KSC sú sprostosť na kvadrát, ale nejak nevidím dôvod aby na BRQ alebo OSR bol dopyt väčší ako na BTS 🙂

Otansiho

Kunovice top 😆

NFF

Dnes jsem na palubě LX viděl také reklamu na ZRH-KSC od března 2024.

Dylyno

Nezabudajte ze ak je nieco dotovane statom tak sa da tom nabalit. Ficovci su v tom experti.

Ondřej

Kunovice 😀 😀 😀 A ještě by mohli přidat Holešov a Přerov

Roiman4

Z Holešova je uz průmyslová zóna 😂

VTT

Je pravda, že vlak z Košic do Bratislavy jede poměrně dlouho, takže letadlo by bylo vhodnější na jednodenní cesty. Přinejmenším by se dalo dostat dopoledne do cíle bez nutnosti tam přespávat nebo použít nočního vlaku.
Na druhou stranu, je otázka, jestli to v případě Slovenska a stavu jeho financí není trochu rozmařilost.

Juraj

Kdo nutně potřebuje z východu do Bratislavy na otočku, jede obvykle po dálnici přes Maďarsko.

Komerční leteckou linku v minulosti zkoušely různé inkarnace Slovenských aerolinií, pak SkyEurope, pak DanubeWings a pak ČSA, a všichni si na tom vylámali zuby.

VTT

Jenže tohle by nebyla plně komerční linka.

ydš

Juraj přesně tak. Dobře, že píšeš „komerční linku“ Teda výdělečnou. A jak píšeš všichni si na tom vylámali zuby. Teda fakt nevím, jestli je Slovensko tak bohaté aby si to mohlo dotovat. Ale asi politika.

rn42

Vylamali zuby neni *zcela* presne, nekolik inkarnaci malych mistnich to provozovalo vice-mene uspesne (v ramci svych schopnosti), SkyEurope to byl schopen dlouhodobe udrzet min. na cerne nule. Nutno dodat, ze dostupnost po zemi se razantne zlepsila od doby poslednich letu NE, co uz bude brzo 15 let – rekl bych ze cas jizdy autem klesl tak o 20-25%, vlak jen asi o 10% ale zlepsil se komfort (otazna je porad spolehlivost). To je taky hlavni duvod proc si myslim, ze dane spojeni nema smysl. Na rozdil od Vidne neni transfer ktery by „sponzoroval“ p2p, a poptavky p2p neni dost (s… Číst vice »

Jaaa

Kterej kámoš to dostane?

Apex

Vzhledem k absenci jakéhokoliv dopravce na Slovensku se obávám, že žádný kámoš asi nepřipadá v úvahu…

Viki

Air Explore a Go2Sky je ti málo?????

ydš

Jestli je to teda vize nové slovenské vlády, tak se prachy najdou.

Samo

Kto povedal že kamoš musí byť slovenský dopravca?

M@trixX

Hej, uz 14 rokov tam je dialnica ktora prestava stacit, tak treba novy tunel.

Gunduľ neubiješ

Dálnice je pro lidi, kteří neví co z časem a jsou ochotni ztrácet jej řízením. Případně pro kamiony… Normální člověk jede vlakem nebo letí a získává tak čas na práci…. A ti skutečně bohatí mají buď řidiče a/nebo soukromé letadlo.

Zbyněk

Pravda je bohužel taková, že autem je to rychlejší než nejrychlejším IC vlakem, a když jedou v autě dva, tak s cenou benzinu i levnější (bla bla kecy o amortizaci si nechte). A ne každý má takovou práci, aby mohl ten čas pracovat. Což na té jejich věčně nefunkční wifi je slíš o nervy

Gunduľ neubiješ

Asi neumíte počítat. Nevadí, je to jednoduché. Když například jedu pět hodin vlakem, z toho 4 pracuji, např. s výkonem 75% toho co v kanceláři a hodinu si zdrimnu, nebo zajdu do jídelního vozu, tak jsem získal tři hodiny pracovního času. Když tu stejnou trasu jedu tři hodiny autem, tak jsem nezískal nic, a je docela možné, že budu z nucené pozornosti a řízení tři hodiny unavený. Já totiž nejsem točvolant placený za řízení, ale že úplně jinou práci. A když to stejné bude i cestou zpět, tak jsem získal skoro celý pracovní den času….

Peter Sabol

…ale iba za predpokladu, že pracujete od počítača 😉

Zbyněk

Asi neumíte číst – ne každý má možnost při cestě pracovat, tj. všichni, co nepracují od počítače. A navíc, ne každý chce všechen volný čas pracovat. Řízení může působit jako relax od práce.

Gunduľ neubiješ

Řízení je relax tak možná na dovolené na nějaké hezké horské nebo přímořské silnici. V ČR a na Slovensku a v okolí je to šílený zážitek , něco jako únikové hra ve společnosti blbů a točvolantů. Ale psychopatům se to asi může zdát jako relax, kdo ví?

Yetty

Máte vůbec řidičák?

aaa

možná by stačilo přestat přepočítávat svůj život na peníze a odpracované hodiny. Že se váš život scvrkl na práci a normohodiny, za to my ostatní nemůžeme 🙂

peter

Vyzera, ze ste nepochopil ironiu. Momentalne uz nas 4 nasobny premier sluboval dostavanie dialnice z Bratislavy do Kosic v roku 2010, doteraz ta dialnica nie je dostavana. Chyba posledny usek, na ktorom su dva tunely a do ktoreho sa ani nekoplo, takze ta dialnicia nebude pred rokom 2030.

rn42

Mylis sa, dialnica je dostavana, hoci pravda 2010 sa to nestihlo.

Jediny problem na nej je, ze okolo Budapesti zvyknu byt zapchy….

aaa

Normální člověk si vydělá tolik aby mu nevadilo, že ztrácí čas řízením. Ti méně schopní to pak musí dohánět úsporou času letadlem či prací ve vlaku.