Slovenská strela poprvé vyjela na zkušební jízdu, slavnostní premiéra bude v lednu
Uvedení do původní podoby a provozuschopného stavu trvá už zhruba dva roky
Motorový vůz M 290.002 (Slovenská strela) se v neděli poprvé po náročné renovaci objevil na širé trati při zkušební jízdě vlastní silou. Jízda ale byla předčasně ukončena kvůli závadě na pohonu*. Podle Železničního magazínu měl vůz jet z Přerova do Břeclavi a zpět, poháněn jen jedním motorem se ale vrátil zpět do Přerova už ze stanice Huštěnovice.
Slavnostní představení vozu i s prohlídkou nového depozitáře se mělo konat v úterý v Kopřivnici, bylo ale dnes odloženo na leden. Důvodem je právě technická závada na pohonu vozidla, která byla zjištěna při zkušební jízdě.
„Je nám to líto, ale jsme si vědomi, že Slovenská strela je železniční veterán a že její uvedení do perfektního stavu, aby mohla na trati jezdit se soudobými rychlíky, není jednoduchá věc. Proto radši dáme kolegům z Českomoravské železniční opravny dostatek času, aby národní technická památka Slovenská strela byla na svou cestu do Kopřivnice skvěle připravená,“ uvedla dnes společnost Tatra, která vůz vlastní.
Motorový vůz M 290.002 je národní kulturní památkou, jeho rekonstrukce do původní podoby a provozuschopného stavu trvá už zhruba dva roky. Provádí ji opravárenská společnost ČMŽO Přerov.
* opravili jsme v 1. odstavci původní chybnou formulaci o závadě „na motoru“ na správné „na pohonu“. Došlo k poškození pryžových, tzv. Hardyho spojek, které zajišťují pružné spojení souosých hřídelí, přenášejících kroutící moment od pohonných jednotek do podvozku.