Slovenská strela je mimo provoz, má poškozený motor
Slovenská strela ve Stochově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Slovenská strela by se měla vrátit do depozitáře příští týden.
Slovenská strela by se měla vrátit do depozitáře příští týden.
Dost brzy po tak náročné opravě, přitom v televizi při dokumentární reportáži o tomto stroji říkali, že vše ve spalovacích motorech bylo málo opotřebené.
I stroj, který je málo opotřebený, se může porouchat.
„Rozhovor: Slovenská strela je dnes lepší, než když vyjela z fabriky, říká majitel ČMŽO“ „Uvedl jste, že motorový vůz M290.002 je po renovaci zhruba o 15 procent lepší, než když vyjel za první republiky z fabriky. V čem? Třeba při generální opravě regulačního systému, kterou prováděli Vsetíňáci (Mezopravna Vsetín, pozn. red.), byla použita lepší měď nebo lepší izolace. Nebo dnes je oproti dřívějšku dost ekologický benzin, což těmto motorům nevyhovuje. Proto se začaly zadírat a dělat různé problémy. Musely se proto udělat nové kompresní poměry, aby se vyladily výkony. Mechanici dokonce říkali, že se dívali do dokumentace k německých stíhačkám.… Číst vice »
Právě jste popřel svůj předchozí přípěvek o nulové práci na motoru.
Ale já přece neřekl nic o tom, že by se na motoru nic neopravovalo. Byla to nadsázka a pokud to někdo nepochopil je mi to líto, ale nic s tím neudělám.
-„Co takhle organickej benzín?“
-„Fuj, to je pěknej hnus“.
🙂
Snad víte, kde tohle zaznělo. Mimochodem pokud si budu hrát s kompresními poměry (budu je např. zvyšovat) obvykle to nelze bez toho, aby tomu byly přizpůsobeny i související díly , které budou více namáhány.
Tak hlavně, že je zrestaurovaný „kabát“ a intérier. Co nějaký motor, když se to dá tahat :-).
Viděl jsem tu obnovenou premiéru v televizi. Hezký stroj. Dalo to jistě mnoho práce. Tím spíše bych očekával, že fírou bude mladší nebo starší distingovaný člověk, který bude rozdávat úsměvy, a bude reprezentovat práci lidí a celý stroj, tak jak si zaslouží. Člověk s nasazenou kapucí, že mu ani není vidět do ksichtu působil z mého pohledu nepatřičně. Ale třeba se mýlím
Nejste sám. Také jsem chvíli myslel že je na záběru někdo řídící ukradenou Strelu a vyhlašují pátrání.
asi kouzelník Zababa 🙂
Ne, kouzelník D.C. 🙂
Jo tenhle. Ale nebyl tenhle spíš ilusionista než kouzelník? Jinak pak znám ještě kouzelníka Žito a nebo Čáryfuka, ale to pochybuji, že by to byl někdo z nich. Ale máte pravdu. S kapucí…tu nosil D.C. 🙂
Ještě by to mohl být nějaký protekční synek, kterého to vůbec, ale vůbec nebavilo.
Mýlíte se tak hluboce, jak jen to je možné.
Nene, D.C. byl kouzelníkem i na své předešlé štaci. A dělal opravdová kouzla, žádné iluze.
Myslím, že jeho minulý principál si rve vlasy (jestli teda ještě nějaké má), že od nich D.C. odešel.
Takoví šášové v kšiltovce a kapuci s tím jeli i do Třemošnice. Nejdřív jsem si rikal, že utekla banda mladíků z tamního učňáku, kteří se u vlaku tváří, jak by jim to patřilo a ono ne 😀
Panove vsechny Vas zklamu. Vlastnikem je Tatra a i kdyby se mel delat novy motor tak se udela, protoze Tatra ma cash.
Nejsme u Ceskych Drah apod..
Zvuk jednoho motoru byl teda podivný už od zprovoznění.
Tak to je divné, mělo se to prověřit, ale po prohrané bitvě, každý generálem. Je to škoda.
To je teda křáp.
Kdyby jste raději mlčel. Takto jste se veřejně znemožnil.
No jo. Navíc o patnáct procent lepší než vyjel v fabriky 🙂
Ne, prostě rok výroby je rok výroby a s tím nic nikdo neudělá. I kdyby se někdo snažil sebevíce Pendolino z toho nebude a proto to bude na dnešní poměry zastaralý stroj. Zastaralý, ale s duší.
Paradox že při generálce klikovku jen přeleštili protože byla jako nová a ted vule a poškození? Dědové to uměli hold lepe.
Ještě že chytráků je furt dost.
Škoa, že ses to od nich nenaučil.
Trochu paradox, při generálce motoru byla klikovka téměř bez opotřebení tak ji jen přeleštili a ted vule a poškození?
Děkové to uměli lepe.
Nemuselo to domazat, mohla se klidně protočit i šála.
No, to jste to vylepšil?!
Nejspíš bude na opravu záruka?
Nejspíš ne…kdo by dal záruku na renovaci 80 let starého motoru?
Ten, kdo ji provedl. Nebo jako že by řekli: No, my vám to teda za ty dva miliony uděláme, ale jestli se vám to po pár kilometrech vysype, už za námi nechoďte? (cenu jsem si samozřejmě vymyslel). Tam bych si asi nic renovovat nenechal.
No, pokud je dodavatel jediný, kdo umí renovovat takto staré motory, tak bych se tomu ani nedivil. Renovace osmdesatileteho motoru je v podstatě sázka do loterie.
Pouhá renovace a nebo úpravy? Já myslím, že o pouhou renovaci nešlo když se musely měnit kompresní poměry a někdo se musel koukat i do plánů stíhaček jak bylo zmíněno v jiném článku.
Co takhle zákonná povinnost? Nebo na železnici platí jen ty zákony co se hodí?
Zákonná 24 měsíční záruka platí jen pro spotřebitele, což může být jen fyzická osoba. Mezi právnickými osobami platí to, co si dohodnou, ale zákonná záruka ne. Platí to na železnici, v autobusové dopravě i v letectví:-)))
Ale i mezi podnikateli a právnickými osobami platí odpovědnost za vady; tedy pokud bylo dílo (zde oprava motoru) provedeno vadně, pak i pokud byla vada skrytá a projevila se až později, zhotovitel za ni odpovídá.
Tady bude rozhodující, co bylo příčinou problému. Uvidí se na dílně.
Necháváme si dělat motory do závodních aut celkem běžně a občas se prostě stane, že to nedopadne. Nikdo do staršího motoru nevidí na 100% a nemá šanci odhalit něco skrytého. Pak je to taky furt jen stroj a stát se může cokoliv. Tak to prostě je. Ale vždy se dá s motorárnou nějak domluvit, že pak oprava není už za plnou. Něco jiného by bylo, když by se skládal nový motor, ale to se zde nestalo.
Opravce jistě nebude ručit za původní díly. Pokud si dobře pamatuji, co zveřejnili při opravě, tak právě díly, které jsou vzpomínané, kde nastal problém, jsou původní. Navíc je to již více než rok od převzetí Slovenské strely z opravy, tedy asi 14 měsíců, kdy byla umístěna do depozitáře v Kopřivnici. Nevím, kdo by dal záruku na tak dlouhou dobu na historickou věc, která se celkem často používá a je naprosto irelevantní, kolik to stálo, jak tady Vašek výše napsal.
Je rozdíl mezi zárukou (= bude to fungovat po nějakou dobu po opravě bez ohledu na důvod problému) a odpovědností za vady (= v momentě předání po opravě tam nebyla vada, byť i skrytá a způsobilá se projevit později). Záruka je mezi podnikateli smluvní, odpovědnost za vady zákonná.
A u skryté vady by ani čtrnáct měsíců odpovědnosti nezprošťovalo.
Ovšem pokud je problém v původních dílech, pak není moc co řešit…
Pokud to bylo na klíce tak dostali záruku půl roku na práci a dva roky na díly i jako firma. Při broušení nebo leštění kliky pravděpodobně nasazovali nové šály a tam jsi jako zákazník v pasti. Buď to chceš nebo ne protože to bude hůř mazat nebo riskujes bytě Eni kompozitu a zadření. Je to alchimie pro machry a po opravě rozhoduje prvních tisíc kilometrů. A ani ne to žádnou záruku nedostaneš . Na stroj do cca deseti let stari a generálce dostaneš záruku půl roku. A ještě při možném dodání vlastních dílů je to o duvere . Je to… Číst vice »
Zrovna klika je původní.
Však právě. A aby ji změřili a zjistili že je jako nová tak museli udělat co?
Rozhodně ji nevyměnili, ale jen lehce přebrousili. A aby zjistili, v jakém je stavu, tak nejprve změřili. Bavíš se s člověkem, který v tomto oboru pracuje. Nebo si myslíš, že klika bude ten problém? Spíše předpokládám, že problém bude v mazání, ložiskách, že se to tak rychle „vyběhalo“.
Tak to jsi zřejmě odborník na svém místě. V prvním příspěvku píšu o šálách, byť tlf bez kontroly mění slova, a aby ji změřily sundají je a případně ložiska. I retard bez znalostí ví , že opětovné nasazení na veterána je možné ale stejně tak i výměna za jiné. Klika by se zadřela,ohla, zlomila atd. ale nikdy po rozebrání a opětovném sezazení to nemusí být stejné a málokdy je to na mazacích tlacích lepší. To , že klika OK a případně půjde přebrousit přesto znova může nastat alchimie se šálama je jasné a zde záleží spíš na zkušenostech a intuici… Číst vice »
„Něco jako ložisko“
Jo, takové kluzné 😉
Neboj, to o čem píšeš je také ložisko, druhy ložisek kupodivu znám. A měření bylo samozřejmě potřeba a bude potřeba, oválný tvar rozhodně mohl před první opravoubýt a nyní může být. nepříjemné by bylo, kdyby se s klikou stalo něco horšího.
Vašek-já- cenu jen ,,střelil“,tak ji neberte vážně.
Tak ta cena je mnohem vyšší, než jsi napsal, ale o to nejde. Jde o to, že záruka se neřídí cenou. Buď to je dle zákona, nebo na čem se mezi sebou dohodnou.
Nad patnáct let stáří je to o štěstí a důvěře k mechanikovy. Po roku provozu , resp skoro dva od převzetí agregátu na veteránovi už jenom vážně pomyslet na záruku je minimálně postižené a nemyslím si, že kromě řešení zde to zúčastněné strany ani nenapadne.A cena není určující, loterie to je při investici dvěstě tisíc za oprášení a stejně tak při deseti mio za geo při snaze zachovat původní a navíc použité dily.
Zatim co v jiných oborech platí něco jiného? Trochu vás opravím, na opravy je 6 měsíců to za prvé a za druhé ano dle obchodního práva nelze se zprostil odpovědnosti za kvalitu díla, ani s poukazem, už je to staré.
Šest měsíců je na práci , za dodané díly případně za použité z druhé ruky s přání zákazníka si ten za to přebírá zodpovědnost sám ,
1. To není zaruka, ale odpovědnost za vadné plnění, což opravdu není totéž. Pěkně to nahoře vysvětlil Martin Verner.
2. Šest měsíců od předání už dávno uplynulo.
3. Obchodní zákoník uz osm let neplatí.
nejlepsi jsou ti, co se ohani zakonnymi povinostmi … a pritom je ani neznaji
nejlepsi jsou ti, co se ohani zakonnymi povinostmi … a pritom je ani neznaji
Dovolím si zmínit, že i v Tatranské Lomnici popojela vlastní silou. Byť jen o cca 50m od staniční budovy k dočasné prohlídkové plošině.
Na Slovensku jezdila vlastní silou, ale někde v Tatranské Lomnici došlo k poruše motoru, takže ji převezli do Bratislavy, kde přejela na jedné motor mezi stanicemi. A odtud ji protáhnout do Přerova.
Mohu poprosit o zdroj této informace?
Omlouvám se, bohužel jsem špatně pochopil text u fotky.
https://www.railpage.net/fotografie/slovenska-strela-od-tatier-k-dunaju/
Píšeš báchorky a výmysly, na Slovensko byla odtažena již porouchaná. Navíc to máš napsáno i v článku, kde k poruše došlo:
„Během svého servisu v Přerově podnikla zkušební jízdu po údržbě motorů. Bohužel došlo k vůli na klikové hřídeli a poškození.“
28.června jsem osobně viděl již Slovenskou strelu táhnout do Kopřivnice dieselovou mašinou, odtud odjela následující den, byla odtažena stejnou mašinou, teprve na Slovensko.
https://www.railpage.net/fotografie/slovenska-strela-v-tatranskej-lomnici/
Tak má dva motory. I Trabant dokáže jet na 1 válec. Není to žádné terno, ale k pohybu to stačí.
Jakože poměrně kuriózní situace, kdy plně provozuschopný vůz jede do servisu na kontrolu a při zkušební jízdě dojde k takovéhle poruše.
Osobní auta také jezdí do značkového servisu na pravidelné prohlídky, lokomotivy ČSD/ČD mají po určitém stupni periodické údržby (plánovaná oprava) předepsánu zkušební jízdu.
Podobně se dělá zkušební jízda po dokončení plánované (periodické) opravy v dílnách (ŽOS, DPOV).
Na tom není nic kuriózního …
S autem do servisu? Ani omylem. On je značkový servis záruka toho, že práce bude provedena odborně a kvalitně? Všude pracují jen lidé.
Ne, to není kuriózní situace. To je realita. Třeba jako když si necháte vyměnit v servise rozvody, následná zkušební jízda je ještě ok, ale po návratu a chvilkovém odstavení nastartovat nelze. Důvod? Potkaný motor.
Tohle je dost nepříjemná zpráva…kolik toho odjezdila?
Stručně? Nic moc.