Slovenská regionální letiště na vzestupu, chystají novinky
Letiště Poprad-Tatry. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
V Košicích překonali historický rekord v počtu odbavených cestujících, v tempu zotavení se po pandemii patří mezi evropské premianty.
Kosice budou mit uz 9 pravidelnych linek. To je hodne dobre. Vetsi Brno ma pouze 2 linky kvuli tomu ze pry je malo atraktivni pro prichozi turisty ze zahranici. Melo by se Brno od Kosic priucit.
Ryanair posunul zaciatok linky do Zadaru na jun.
zdopravy je obvykle seriozne periodikum, ci uz ani nie?
V 60.a 70.letech byl vrchol vnitrostátní letecké dopravy. Dálnice se teprve stavěly a vlaky jezdily pomalu a jen občas. V té době studenti a učni co studovali v Praze dostávali za symb. částku letenky do Popradu a Košic.
Z Bratislavy, ale i z Brna se běžně lítalo do Praha na jednání.
Třeba brněnské letiště překonalo počet cestujících na prav. linkách ze 70.let, až před morovou epidemií.
Nemluvě o vnitrostátních letech do K. Varů.
Máte naprostou pravdu. Pokusím se vyjmenovat všechna tehdejší dopravní letiště v Československu, včetně těch se smíšeným provozem: Praha, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Brno, Ostrava, Přerov, Žilina, B.Bystrica/Sliač, Lučenec, Poprad/Tatry, Košice. U Kunovic si nejsem jistý.
Piešťany a Gottwaldov nic?
Takže ano Poprad bol jeden z troch medzinárodný letisk v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch. Takze to bolo PRG,BTS aTAT. Nič iné— Vary-Vídeň,Vary Berlín???? To som nikde nedohladal a v 70.-80tych rokoch určite nič také neexistovalo. Okrem iného z Popradu roky lietavalo ČSA ketné linky do Burgasu a prip. Varny. Večerná linka prilet 1935 z PRG- BTS a potom asi za hodinu točil tento eroplàn 2 Burgasy ,tak aby rano odštartoval 0700 do BTS a Prahy.
Neviem čo ma znamenať palec dolu. To sú len exaktné historické fakta. To nie je niečo s čím sa dá alebo nedà súhlasiť. To je ako vyjdrovať názor na 1+1=2
Tak to dopadá, když jim nikdo neřekl, že regionální letiště jsou na nic.
Taky to vnímejme v kontextu dost mizerného pozemního spojení do nejbližších slušných letišť.
Do Bratislavy 4-5 hodin + bus na letiště, železnice pomalá a D1 nedokončená.
Do Vídně i Prahy je to vlakem 6-7 hodin + přesun na Schwechat.
Do Prahy podobně.
Do Krakowa/Katowic jeden Flixbus denně, žádná dálnice.
Budapešť z Košic vlakem 4 hodiny + přesun na Férihegy.
Vzhledem ke stavu Slovenské železnice to nepřekvapí.
PRG-KSC za 800,-
pokud jedete jen s kufrikem/batuzkem muzu doporucit
Hlavne kvôli stavu slovenských železníc je to rýchlejšie a často i lacnejšie ako vlak, a to i s čakaním a presunom na/z letiska.
Tak však z Prahy je to blíž do Zurichu než do Košic…Slovensko je skutečně mnohem dal na východ než by se na první pohled zdálo.
Když hokej nebo koncert skončí v 22.00, tak jsem ráno v Praze vyspaly v lůžku. Letadlo letí v 6 ráno = ani ten hotel nedám, protože stavět ve 3 ráno, ve 4 jet a v 5 rychle odbavení ;no naprd
Já platit 319 dokonce jen a taky doporučuju
Dovolím si trochu upravit jednu chybu. Nejúspěšnějším rokem v historii letiště Poprad nebyl rok 2019 ,ale rok 1976, kdy letiště odbavilo 156.000 cestujících. Tehdy letiště Poprad patřilo mezi pouhá 3 mezinárodní letiště v bývalém Československu. Létaly sem vnitro lety , chartery a mraky letadel z tehdejší NDR.
Fakt byly jenom 3 mezinárodní?
Ano, souhlas. Pamatuji linku Berlín – Poprad a Drážďany – Poprad.
Myslím, že mezinárodní lety byly v šedesátých letech provozovány do Karlových Varů, z Berlína a snad dokonce z Vídně.
Však jo , Vary, Praha a Poprad…
A co Bratislava? Létalo se tam z Moskvy i z Berlína, pokud vím. O charterech do zahraničí, především do Bulharska nemluvě.
A Bratislava, ne? Takže nekdy fakt ty mínusy tady nechápu…
Samozrejme BTS,TAT, PRG
Jak to zvládli, když ani nový terminál nedá podle projektu více jak 150k za rok?:-))
Ne, zcela vážně: Díky za uvedení na pravou míru! V článku samozřejmě opraveno.
U terminálu je nutné spíše vycházet z maximální hodinové kapacity, která je v případě TAT 390 odbavených pasažérů, z toho max. vždy 230 v jednom směru (na odletu nebo na příletu). Vím, že projektant uvádí v souvislosti s terminálem roční kapacitu 150000, ale to mi přijde dost podhodnocené, pokud zvládnou 230 pax na odlet za hodinu. I kdyby měli v průměru jen 2 odlety denně po 180 pax, tak to jen na odlet dělá ročně cca 131000 cestujících, tj. přes 260000 odbavených na příletu a odletu.
Spíše bych to viděl, jestli se to nepočita podle nějaké normy. Kdy se bere v potaz nějaká křivka podobna Gausově a vrchol se bere maximalní kapacita v sezonně.
Primárně se vychází z hodinové kapacity, na kterou je dimenzována další infrastruktura a vybavenost letiště. Klíčovým je předpokládaný tok cestujících ve špičce, který je limitujícím faktorem kapacity letiště. Aby byl umožněn efektivní pohyb cestujících přes kontaktní místa v rámci letištního terminálu, je rozhodující kapacita těchto kontaktních míst pro odbavení cestujících. Příklady kontaktních míst zahrnují bezpečnostní kontroly, hraniční kontroly, nástupní brány, systém třídění zavazadel nebo odbavovací přepážky. Cílem je zajištění plynulého průchodu cestujících terminálem. Omezení kteréhokoli z kontaktních míst může mít významný dopad na celkovou kapacitu letiště.
To sa ale v článku píše. 2019- to boli Košice. 1976 najuspešnejši rok v Poprade.
Protoze to autor opravil, viz diskuse