Slováci se přiblížili dostavbě problémové dálnice D1 mezi Žilinou a Martinem, vyhrála Skanska
Rozestavěná slovenská dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS
Zmíněný úsek je pro slovenské silničáře noční můrou. Dálnici původně stavělo italsko-slovenské sdružení.
Já jsem ty projekty auditoval před lety pro EBRD. Velké problémy jsou u tunelů se silně proměnlivou geologií a průsakovými vodami. Višňové je problémový tunel už svou délkou a nutností mít uprostřed velkou větrací šachtu. Stejně problémové jsou další tunely, prostě geologii neporučíte. U Braniska je hlavně most ve velmi špatném stavu, ale sjízdný. Mosty jako u Jabloňova vykazovaly velkou hlučnost na dilatacích, ta se musela opravit. Ale musím smeknout, že se staví a dělá na všech úsecích a až bude hotovo, bude mít Slovensko překrásnou vyhlídkovou dálnici od Trenčína až do Prešova, jen o to krásné Strečno se přijde.… Číst vice »
Super, kazdy km se pocita. Navic budovat dalnici, nebo zeleznici v terenu jaky maji Slovaci je uctyhodna zalezitost.
V dobe c19 jsem nebyl ani jednou v Cadci. Je obchvat mesta uz hotovy? Nevite kdy se zacne dobudovat druhy tubus a kdy usek Cadca – Zilina?
Úsek Svrčinovec -Čadca Bukov je již v provozu.
Bohužel zbytek D3 se před rokem 2030 neotevře což bude pro Kysuce katastrofa protože ČR i PL dokončují poslední úseky na Slovenskou hranici a to povede k zvýšení tranzitu.
Obchvat Čadce by uveden do provozu před Vánoci. Co se týká zbytku, příští rok by se měl začít stavět přivaděč v KNM (kvůli nákladní dopravě do tamní průmyslové zóny). Druhý tubus Horelice prozatím 2023.
Zbytek je víceméně ve hvězdách – na KNM-Žilina se musela znovu dělat EIA a KNM-Krásno je spor, jestli se bude stavět nová souběžná jednička (drahé jak prase) nebo se využije existující trasa přes centrum Krásna (protestují místní). Před 2025 by jsem nečekal posun.
*bych, omlouvám se
A tento nový úsek bude nad/pod/vedle dálnice do Košic dostavěné věhlasnou vládou Roberta Fica v roce 2010?
Paradoxem je, že i před léty to původně vyhrála Skanska (v konzorciu se Strabagem), ale ji vyloučili na nějaké kravině ohledně únikových východů. Italové a Dúha byla až třetí nejlevnější nabídka.
Nie na kravine, ale za to, že boli v kartelovej dohode na inom úseku pri stavbe D1 Mengusovce-Jánovce pod Tatrami ešte predtým. Paradoxne Skanska bola jediná, ktorá pokutu zaplatila a preto ona aj iné firmy, ktoré by to hádam aj postavili, mala 3 ročný dištanc a preto bola zo súťaže vylúčená. Takže túto najkomplikovanejšiu diaľničnú stavbu, aká sa kedy na SK stavala vyhral 4.-tý v poradí a teda Taliani Salini + prešovská firma Dúha, ktorá za sebou nemala žiadne veľké stavby. A tak to aj dopadlo. Taliani netušili kde sa ocitli, komunikácia v konzorciu a aj s NDS bola katastrofálna,… Číst vice »
Italská mafie, již nadělala obrovské škody, při výstavbě Mochovců…Nevím, kdo ji pořád na Slovensku upřednostňoval! Zakázka je z doby vlády Dzurinda – Mikloš…
Ale prd. Dúha je dědictví jednobarevné Ficovy vlády (2012-2014).
Zmíněný úsek je možná zlý (stejně jako obchvat Ružomberoka a Čebrať), ale katastrofální je a bude následující: Turany – Hubová. Tam ještě ani není dořešené konečné trasování. A to je přitom poslední ze zásadních úseků pro směr východ-západ. Pak už tam je jen Dargov a zemplínská placka.
trasování je dořešené a to tunelovou variantou s tunelem Korbelka.. Každopádně ve zmíněném úseku se sice cesta táhne, ale nebývá tam podle mě stojící kolona tak jako na příjezdu do Ružomberka nebo pod Strečnem.. Otázka jak se to změní po otevření dvou rozestavěných staveb (Ružomberok 12/2022, Strečno 12/2023),,,
Právě že to bude poslední velký špunt – Velká Fatra. Navíc je tam odbočka na Oravu. A že už se ví trasa – aspoň něco pozitivního. Na dialnicích se o ní taky hodně diskutovalo a moc jsem z toho moudrý nebyl.
Opravdu je trasování Turany- Hubová dořešené? Nezpochybňuji, jen se ptám. Údolím Váhu to nebude, to je jasné, ale viděl jsem v nějaké mapě dvě varianty tunelu pod Velkou Fatrou.
No je a nie je, v podstate už nie je kam. Budú to dva dlhé tunely a momentálne sa robí tzv. vodná EIA. Čiže je to ešte na dlho a len výstavba sa počíta 5,5 roka a to ešte nie je ani územné rozhodnutie. Ale keď sa podarí Višňové a dorazia aj tunel Čebrať pri Ružomberku, už tých 15 km po „romantische strasse“ od Turian po Hubovú okolo Kraľovian nebude taká katastrofa a tie autá sa tam roztiahnu v priestore. Výhoda je, že tam nie je až tak veľa osídlenia na I./18, problém je len prechod cez Ľubochňu a Hubovú,… Číst vice »
Asi by bylo načase kdyby naše ŘSD jelo na Slovensko na stáž. V roce 1986 byl na úseku Trnava – Podkrivan kousek dálnice (Zvolen). Teď najedu v Trnavě a sjedu na Kriváni. Bomba. To samé Žilina.
Plzeň – Ostrava vs Bratislava – Košice. Vyjedem z Plzně. U Prahy obchvat, u Brna zácpa. U Vyškova sjíždíme na skoro-dálnici, jelikož u Přerova kus dálnice chybí. Proto Přerov objíždíme zdaleka a od Olomouce po dálnici dojedem až do Ostravy. Vyjedem z Bratislavy. Až před Žilinu, kde sjedem, Kus dálnice chybí. Až do Vrútek po staré jedničce, objet jinudy to nelze. Moc si dálnici neužijeme – Krpeľany a konec dálncie. Ružomberok projíždíme středem města. Tušíme kolonu. Pár kilometrů za Ružomberkem najíždíme opět na dálnici. Poprad, Prešov a brzdi. Zase kus dálnice chybí. Kus za Prešovem najedem na dálnici a dojedeme… Číst vice »
V Prešově se přibližně od července už sjíždět z dálnice nebude
Slováci jsou na tom mnohem hůř než my takže nevím proč by mělo ŘSD jezdit na Slovensko?
pretoze i ked sme horsie na tom podla tvojho nazoru ako cz tak s ohladom na to, ze dialnicu musime vtrasovat medzi dve krajinne oblasti Natura 2000( EU) chranene parky ( svk)..pocet tunelov ako nasra.y, pocet mostov detto , problemova gelogia atd… stavby sa hybu rychlejsie….. RSD sa moze ist inspirovat i na Ukrajinu ( Ukraautdor) vyse 6000 km reko komunikacii z toho 2000 CB povrch a to je krajina kde bezi vojnovy konflik a jedna z najchudobnejsich v Europe
Nehýbou na Slovensku stále chybí kličkové úseky dálnic a dennodenně to způsobuje značné dopravní komplikace a do roku 2030 se toho nejspíš moc nezmění.
Porovnaj si teren v ktorom je Slovenska D1 s Ceskou.. tunel za rok/ dva neurobis a musis ho zafinancovat a na rozdiel od CR… 50% dialnice trasovat v uzemi kde mas na striedacku Narodny park a chranene krajinne uzemie EU dedicstva Natura, problemova geologia, same mostne estakady atd atd… trasa = zabijak, zafinancovanie = druhy zabijak…. Nemozes zrovnavat rychlost rekonstrukcie ..de facto novostavby Ceskej D1 so Slovenskou aj keby si chcel a neboj v CR este nie jednu stavbu ekologovia typu Deti, Voda a podobne zdrzia…. 2030 hmmm myslim, ze vyrazne skor…. to uz budeme mat dotiahnutyy aj obchvat Bratislavy… Číst vice »
na české D1 chybí jeden úsek který neustále blokují ekoteroristé. Tunely na Slovenské D1 jsou mnohdy tragické a jsou výsledkem vlád které byli u moci. Tunel Branisko chybí jeden tubus a ten co je v provozu je zralý na celkovou rekonstrukci. Tunel Višňové je ve výstavbě přes 20 let a stále není konec. Tunel Čebrať se už razí cca 6 let ale tady je to kvuli sesuvu při ústí jižního portálu. Turany-Hubová vláda prosadila údolní variantu, bohužel na trase bylo několik sesuvu takže stavba už 10 let stojí a dřív jak v roce 2030 nebude v provozu. A tak by… Číst vice »
A to buďme radi, že ten zosuv sa stal ešte pred zamýšľanou stavbou a že sa to nezosunuli tie mosty aj s autami. Príroda si povedala, že „tudy cesta nevede“ Ale tým pádom je to zasa na dlho. Snáď raz….Otázka kto to zaplatí. Odhad 1 mld EUR. Ak na to nebudú EU fondy, čo nebudú, tak zvažujú PPP projekty…
Na D3 jsou všechny (opakuji: všechny) tunely hotovy. Na zbytku trasy se staví prd a prd se bude stavět ještě minimálně 5 let.
Nejsou ještě jeden by měl stát v Kysuckém Novém Městě
Ne, tam se to změnilo na estakádu.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Tunel_Kysuca
Tak tím bych si nebyl vůbec jistý. Oni mají Strečno,my Přerov. Oni mají Ružomberok,my Mikulov. Oni mají stavebně náročné dlouhé tunely,my si neumíme poradit s jedním obchvatem a jednou přehradou na rovině. A to už vůbec nemluvím o napojení D3 na Prahu,tam to snad není ani ve stádiu zda vůbec. Jo a přes Vrutky se už několik let nejezdí.
Neboj bude to rychlejsie… nastastie stavebny a vyvlastnovaci zakon je iny, pristup k obyvatelov k infrastrukture tiez a hlavne nemame oragnizacie typu Deti, Voda a podobne!
my máme len pána Slávika, ale aj na toho už štát podal trestné oznámenie, tak sa nechal práve počuť, že už „nebude robiť zle“ 😀
Tunel Višńové neblokují ekoteroristé, tam je hlavně problém ve vládě
cesta pod Strečnem byla noční můra už před 40 lety. Naposledy jsem jel do Tater tak před 10 lety a plazili jsme se v koloně v tomto úseku dvacítkou. Ušetří se určitě daleko více času.
ten usek poznam a je to nocna mora i teraz..patrim sice k mladsim vodicom, ale po tomto useku ked taham Pha- Kosice si davam temer vzdy pauzu ak nejdem cez noc
A prečo nejdete vlakom? Aj auto sa dá naložiť. Takúto samovraždu by som nikdy nerobil, že autom z Košíc do Prahy. Načo, keď chodí dosť vlakov, traja dopravcovia, konkurencia, nočné spoje a ešte aj autovozeň. Áno, teraz to nejde, lebo Covid. Ale za bežného života to šlo. Inak môj svokor robil Praha-Košice na motorke!!! Ale to sa písali 60-te roky a pár áut na ceste…Aj tak ho to skoro stálo život, skončil v kóme na pár dní vo Vysokom Mýte…Ešteže sa prebral, nepoznal by som svoju ženu 🙂
Před 40 lety tudy jezdit byla ještě pohoda a krása. Dnes bych tudy už nechtěl jezdívat každý týden, jako onehdá
Strečno je dlhodobo problematické trasovaním, ktoré je náchylné na nehody (hlavne keď niekto jazdí ako prasa), ale zároveň je to dlhodobo problém s padajúcimi skalami a nestabilným svahom.
Pred pár rokmi sa tu navyše urobilo virtuálne zvýšenie kapacity tým, že namiesto dvoch pruhov sa namaľovali tri, takže je to bez odstavných pruhov, a to tiež urobí svoje.
Keď je blbý deň, kolóna na dve hodiny nie je výnimočný jav. Už aby bol tunel.
A bude horšie. To bralo sa ide zrútiť. Síce tam niečo sanovali, dali nejaké siete a postavili betónový pilier na podopretie skaly, ale má sa tam robiť galéria, na ktorú ale okrem toho že nie sú peniaze, tak reálne sa to nedá robiť za prevádzky. Takže kým tunel nebude, nie je stavba galérie reálna, pretože jediná obchádzke je cez Terchovú a Zázrivú, ale to nie je pre kamióny, je to navyše +50km. Takže sa môžeme zatiaľ len modliť, aby sa to zatiaľ nezrútilo a aby ten tuen do 2023 dorazili….
15 minut jízdní doby? Naposledy jsem pod Strečnem trčel třičtvrtě hodiny…
Ja loni v létě v patek do Tater hodina, v nedeli zpět tuším to byly dvě hodiny…Důležitý usek, nechť uz to je!
jezdím tam 5-10x do roka, nejčastěji v neděli večer zpět do ČR. Mimo provoz se dá úsek Hričovské Podhradie (rozdělení D1 a D3) – Dubná skala (pokračování D1) za 25 minut (po dokončené dálnici to bude cca 15 min).. V neděli večer ten úsek v opačném směru obvykle 45-50minut, max. hodina…
Pro mě osobně bylo největší peklo průjezd Ružomberokem, kdy kolona začla na začátku Ružomberoku a popojíždělo se v ní v podstatě až na začátek dálnice v Ivachnové, celý něco málo přes hodinu. A jako bonus mě v koloně předjížděla audi s majákem vezoucí nějakýho místního papaláše, to vě mně mohli bouchnout saze.
Tak přiznám se, že když jsem před pár lety jel do Spišské Staré Vsi, tak jsem to vzal radši přes Polsko (Český Těšín, Bielsko-Biala, Wadowice, Nowy Targ). Pohodová cesta. Jako bonus jsem ušetřil za dálniční známku 🙂
Já jel obráceně – z Tater do ČR. A vzal jsem to kolem Oravy skrz Námestovo. Strečno jsem odmítl riskovat.
Držím palce ,,, bude to úleva pro všechny místní a do Tater se pojede lépe ,,,
veru ano no… usek Zilina – Kosice je oproti Zilina Bratislava alebo Brno Praha iny level na narocnost i financie…………… narozdiel od zmienenych roviniek tu mas same tunely, mostne estakady susedstva narodnych parkov dle slov. predpisov v susedstve chranenej oblasti EU vyznamu Natura 2000… a cez toto natrasuj a zafinancuj dialnicu… prosto masaker
Nikde jsem nenašel, kudy povede dálnice D1 v úseku Krpelany – Hubová. Nevíte, na kterých stránkách lze nalézt?
Po sesuvu u Šútova byla dálnice přetrasována jižněji.
https://ipravda.sk/res/2017/06/15/thumbs/dialnica-d1-turany-hubova-nestandard1.jpg
To s dovolenim neni uplne presny popis. Puvodne mela vest dalnice tunelem pod Havran (jak je – opet – zamysleno dnes). Jenze pak bylo potreba podojit stat pres firmu Doprastav, ktera ale tunely neumi, zato umi mosy a estakady. Tak se to preprojektovalo vrchem pres Sutovo. Same estakady po severne orientovanych svazich a jen dva kratke tunely. Takove reseni melo ale milion ruznych nevyhod, takze nastesti zakrocila priroda a sesuvem v planovane trase naznacila, ze tudy teda ne…
Takže sesuv v trase dálnice může nastat, aniž by se začala stavět, dřív než se vůbec kopne do země. Nabízí se srovnání s D8.
Bacha tam bol problem v oblasti najviac s tunelovymi komplexami kde jeden sa pretrasuvava( pobliz Hrboltovej) inak druha polka samy tunel…. v CZ budte vdacny za rovinku u D1 a min. pocet nar. parkov a natura 2000 u infrastruktury
Děkuji za odkazy.
To jsem velmi rád, že se bude realizovat varianta s tunelem Korbelka. Zůstane tak zachována větší část krásné krajiny.
Trochu líp mohl být řešen úsek pod hradem Likava, dle fotek s vysokými posty přes jednotlivá údolí je dálnice za křížením silnice č.59 posazena zbytečně vysoko. Mohli jít níže a udělat dva krátké hloubené tunely + nižší mosty, dálnice by pak do krajiny mnohem lépe zapadla.
Dejte si vyhledat tunel Havran, prip. kouknete do prislusne diskuse na https://dialnice.info/
Koukám zpětně, že jsem si popletl tunel Korbeľka s vedlejším tunelem Havran.