Slováci se přiblížili dostavbě problémové dálnice D1 mezi Žilinou a Martinem, vyhrála Skanska

Rozestavěná slovenská dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDSRozestavěná slovenská dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS

Zmíněný úsek je pro slovenské silničáře noční můrou. Dálnici původně stavělo italsko-slovenské sdružení.

Slovensko se možná přeci jenom dočká nového úseku D1 mezi Žilinou a Martinem. Národní dálniční společnost (obdoba českého ŘSD) završila soutěž na zhotovitele více než 13 kilometrů dlouhého úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je i 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Vítězem tendru, který probíhal formou soutěžního dialogu, se stala Skanska. Úsek má dokončit za 255 milionů eur (cca 6,6 miliardy korun). Dalšími uchazeči byly Metrostav a Strabag, proti výsledku se ještě mohou odvolat.

„Višňové bude! Dnes mi spadl obrovský kámen ze srdce, protože stavbu převezme renomovaný a zkušený zhotovitel. Od podpisu smlouvy nás dělí už jen dny, pak zhotovitel převezme staveniště a do pár měsíců na úseku začne čilý pracovní ruch,“ informoval ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal. Úsek by měl být hotový do konce roku 2023.

Slovenská D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS

Slovenská D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS

Zmíněný úsek je pro slovenské silničáře noční můrou. Dálnici totiž původně stavělo konsorcium italské společnosti Salini Impregilo a slovenské firmy Dúha. Stavbu od počátku provázely spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Začátkem března 2019 se Slováci se zhotovitelem rozloučili, když proplatili práce za 170 milionů eur (cca 4,42 miliardy Kč). Novou soutěž na dokončení úseku vyhlásila NDS v lednu 2020.

Před Vánocemi přišly nabídky tří stavebních firem. Vedle ceny, která měla v hodnocení váhu 45 procent, byla kritériem i lhůta na přípravu projektové dokumentace (5 pct.), lhůta na zprovoznění dálnice (35 pct.) a environmentální kritérium, konkrétně množství zadržené vody v krajině (15 pct.). Slováci hrají o čas, neboť dokončení do Silvestra 2023 je podmínkou pro čerpání evropských fondů z aktuálního operačního programu.

Kromě dokončení nejdelšího tunelu pod vrchem Hoblík bude zhotovitel pracovat na sedmi mostech. Po otevření nový úsek propojí nedávno otevřený úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (čímž vznikne úplný obchvat Žiliny) s již existujícím dálničním obchvatem Martina. Motoristé se díky tomu vyhnou komplikovanému úseku pod hradem Strečno a ušetří až 15 minut z jízdní doby.

Tagy D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala Skanska slovensko
54 komentářů