Slováci letos otevřou více kilometrů dálnic než Češi
První úsek na Slovensku se má otevírat už v lednu u Žiliny.
Řidiči na Slovensku se letos dočkají více kilometrů nových dálnic než jejich kolegové v Česku. Zatímco české Ředitelství silnic a dálnic plánuje na letošní rok otevření 46,5 kilometrů nových úseků, Národna diaľničná spoločnosť (NDS) a slovenské ministerstvo dopravy chystá otevření58 kilometrů.
Vyplývá to z porovnání plánů výstavby v obou zemích. Na Slovensku plány NDS na letošní rok detailněji popsal Denník N či Hospodárské noviny. V celkovém počtu kilometrů na Slovensku jsou i rychlostní silnice, v Česku tato kategorie přestala existovat. Stavěný úsek R2 má ale parametry dálnice.
Na Slovensku se má letos otevřít zhruba o dvacet kilometrů více dálnic než loni. Největší skok zaznamená dálniční síť díky otevření druhé poloviny bratislavského obchvatu D4/R7 o délce 26 kilometrů. Jde o stavbu v režimu PPP, kde je objednatelem ministerstvo dopravy a zakázku získalo sdružení Zero Bypass Limited.
Už v lednu by měl být otevřen další úsek dálnice D1, konkrétně Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Ten je hotový, chybí ale přivaděč. Na stavbu navazuje jeden z nejproblematičtějších úseků slovenské dálniční sítě: tunel Višňové. Jeho stavbu musí NDS po odchodu italských stavbařů soutěžit znovu, aktuálně nejvýhodnější nabídku podala Skanska.
Jaké dálniční úseky se otevřou letos na Slovensku
úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km)
druhá polovina projektu bratislavského obchvatu D4/R7 (26 km),
Obchvat Prešova v rámci D1 (7,9 km)
R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce (13,5 km).