Slováci chystají jednotnou jízdenku pro vlaky a autobusy. V Česku běží jednání o rozšíření OneTicket do autobusů

Vlak ZSSK v Žilině. Foto: ZSSKVlak ZSSK v Žilině. Foto: ZSSK

Na Slovensku má vzniknout celostátní koordinátor veřejné dopravy.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Libcha

České Ministerstvo dopravy už mělo integraci autobusů do One Ticketu prakticky dojednanou a hotovou, ale teď se zase situace zesložitila. Je k tomu totiž potřeba také integrovat maršrutky v Královeckém kraji.

Osmo

V Nizozemsku je tohle už roky a je to naprosto parádní. Na jednu kartu objet celou zemi čímkoli. Třeba se v důchodu dočkám i u nás (je mi 31)

Samo

Na jednu kartu, ale tým to končí. Žiadna jednotná tarifa alebo IDS tam neexistujú. V tomto je Česko výrazne popredu aspoň v zopár regiónoch (Praha, Južná Morava…).

Vtvt

Kolik bude stát implementace a provoz všech veřejných autobusových dopravců do SJT (Státní jednotný tarif)?

Za implementaci veřejných vlakových dopravců a provoz SJT jsou náklady na systém cca 289 milionů Kč (do roku 2025).

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/20360955?backlink=g35d3

Vzhledem k tomu, že např. šéf ČD uvádí utržené jízdné 7,5 miliardy ročně, tak 289 milionů za rozúčtování OneTicket je docela dost.

robert

My a Slováci jsme fakt mentálně pozadu. 😀 Proč něco takového nebylo možné zavést už před 20 lety?

M19

Protože by to byli levnější a nedej bože funkční. Čím by se sprostý lid bavil a klid by byl jinak zachován?

babilon

Pozadu za kým? Kolik států mělo před 20 lety jednotné jízdenky? Kolik jich je má dnes?

robert

Minimálně Švýcarsko.
Mohli jsme být průkopníky, ale na to je tenhle východní národ moc líný.

mlokXCM

A proč jste tak línej?

Tomáš Záruba

A kolik útvarů velikosti řádově srovnatelné s ČR nebo SR?
A mimochodem, jakékoli srovnávání se s čímkoliv na téma VHD má smysl jen mezi tzv. „dopravně vyspělými“ státy, což je tak 10 % světa.

Libcha

Třeba jednotlivé spolkové země v rámci SRN.

Tomáš Záruba

Přesně. Neboli není pravda, že jsme pozadu.

Tomáš Záruba

Tedy že nejsme, pardon.

Ota

Protože po roce 2000 vznikly kraje a každý kraj si hraje na svém písečku s tím, že si myslí, že všechno ví nejlépe. Krajské hranice jsou nejen z hlediska regionální veřejné dopravy skoro betonové zdi.

Marek78

Pokud ta jízdenka bude cenově tak strašně nekonkurenceschopná o proti jízdenkám krajských IDS, jako je současná cenová hladina One Tiket, nemá to cenu to u nás snad ani zavádět.
Na Slovensku je ale situace jiná.
Tam nemají mimo Bratiskavskeho kraje žádný funkční IDS.

Jiří Kocurek

Košice se nějak snažily, IDS tam je. Ale netuším v jakém je stavu.

Josef Petrák

Slovensko v posledním roce dvou na IDS dost zapracovalo. Postupně vzniká celý IDS
Východ, Žilinský krak konečně spustil IDS ŽK, no a IDS BSK je takový průkopník. Organizátoři se samozřejmě hodně inspirují u českých kolegů, např. skrz ČAOVD.

Pezos

Je zase otázka, v jakém stavu jsou ty IDS. Třeba v IDS ŽSK se integrace týká len dlouhodobých jízdenek…

Samo

IDS BK s tromi dopravcami a štyrmi spôsobmi odbavenia/platnosti lístkov podľa toho čím človek cestuje? 🙂

Michal

Dopravních spojů máme strašně moc za hrozně malý peníze, to prostě nemohlo fungovat věčně a Slováci na tom budou nejspíš stejně. Co se týče „jednotné“ jízdenky na vše, to tu nebylo ani za komunistů, jeden lístek na vlak, jeden na autobus a další na MHD v daném městě. Nevím co a hlavně jak chtějí sjednocovat, jsou komerční spoje a dotované, to prostě nejde, poskytovatelů dopravních služeb jsou desítky, spíš asi stovky. Za mě max v rámci kraje něco sjednotit, někde již funguje, výhoda pro cestujícího a spíš zamakat na nějakém systému, kterej cestujícímu nabídne nejlepší kombinaci jízdenek a ideálně prodá… Číst vice »

Studý Chudent

Who asked? + ratio + zero hoes

Tomáš Záruba

Jak jako „ani za komunistů“? Tím chcete říct, že tehdy byla nějaká doba „maximálního blaha“ pokud jde o veřejnou dopravu, a tak už nikdy nic lepšího vzniknout nemůže, nebo co?

Gajda

Doba je dnes už jiná. Tolik lidí co má dnes auto ho tehdy nemělo. A přimět tyto lidi, aby jeli VHD místo toho auta chce holt trošku myslet a usnadňovat. Navíc jsme zase v době, kdy hodně lidí oželí cenu, ale upřednostní jednoduchost (jsme prostě líný). Takže tomuto vše dnes nahrává. Proč si kupovat lístek na autobus, vlak a MHD – když jde sednout do auta. Ale proč si nekoupit v aplikaci během minuty lístek z místa 300 metrů od baráku do místa 200 metrů od cíle, kdy se mi rovnou zobrazí i spojení.

Novotny

Jestli bude oneticket pres cendis platit i na integrovane systemy, bude se muset zapocitat prirazka a bude pro cestujici jeste vice neatraktivni.

Celkove by doprava mela zlevnit pro cestujici a byt atraktivnejsi, nez jednotna jizdenka, ktera je predrazena, i kdyz mam jeden doklad na celou trasu ale platim az o pulku vic, nez kdybych to poridil zvlast.

Vyplatilo by se zavedeni jednotne sitove jizdenky na rok na vsechno, treba za cenu in100 rocni .

Cilem je prilakat lidi do dopravy, nez jim to zdrazit a cekat, te tim budou jezdit. Viz priklad z Rakouska.

Plecháč

Nebo se můžou prodávat jízdenky IDS přes prodejní kanály Oneticket, a systém vám automaticky dá nejvýhodnější kombinaci jízdenek, ideálně na jednu přepravní smlouvu, jako to umí třeba aplikace SBB.

Frantisek

Akorát, že nejnižší cena není všechno. Levná už je veřejná doprava poměrně dost, zato kvalita – zejména v návaznostech, případně rychlostech spojů anebo dostupnostech stanic – nic moc. Tady bych možná začal. Bohužel se zatím stále prosazují mnohdy ta nejdražší a nejméně efektivní řešení. Ano, možná tak jednorázové jízdenky v Praze relativně drahé jsou, pro našince.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Zase budeme v něčem úplně poslední.
Inu, české cesty, česká specifika…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pro vlaky…

Frantisek

Chcete patrně říci, že vlak je to poslední, co byste použil. Pak by to souhlasilo.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nikoliv. Já totiž chápu, že ta jízdenka musí být door to door.
Tedy včetně MHD, autobusů atd.

M19

Na Slovensku zatím pro nic….

Frantík

Z jiného komentáře: „Srovnávat se můžeme jenom s dopravně vyspělými státy“

Granja

Ještě že se máme na co vymluvit.

babilon

Podle toho, co se v článku píše, tak se žádná tarifní integrace autobusů do OneTicket nechystá, pouze se přes OneTicket budou přeprodávat jízdenky IDS.

Kosmik

A to právě nejde, cestující není vseznalek. Ve vlaku jsem slyšel 1/2 hodinový rozhovor 2 paní co nedokázaly spočítat pásma PID, přitom tak jednoduché 2+3=7.Byly to učitelky.

Frantisek

To by nespočítal ten systém? Mimochodem, přijít na 2 + 3 = 7 bych měl problém i já, a to nejsem učitel (nic proti nim, jen parafrázuji výše uvedený výrok).

Jiří Kocurek

Když někdo vymyslel číselnou řadu 0123456789ABCDEF – hexadecimální soustava, tak Praha musela přijít s něčím novým a neotřelým: P0B1234657789 a tomu P0B se moc vyhnout nedá.

Josef Petrák

A to se to P jeste pocita 2x 😁

Marek

(2xP)0B12345678910111213

Frantík

No tak to je 6 pásem, jestli stačí do dvojky.

JiP

Presne, jako ten kdo jezdi v praze MHD nejsem schopen pasma dopocitat. POB je neuveritelna pakarna, vlastne jsem nikdy nepochopil pro P0B neni jenom 0?

Kreketuse

Kvůli dojezdu příměstské dopravy v rámci Prahy a nastavení její smysluplné ceny v navázání na pražskou cenu.

Leinad

Proč je bavilo to počítat ručně, byly to šotoušky nebo kolenovrtky?
Otevřu vyhledávač (pid.idos.cz nebo Pidlítačku) zadám odkud-kam a vidím kolik stojí jízdenka. Apka ještě odečte že mám kupon a rovnou jízdenku prodá.

xyz

Tak snad nejprve přenést objednávku regionálních vlaků na ty kraje, že. Aby vlaky byly koordinované s autobusy.

Jsem zvědav, jak slovenské MD bude chtít koordinovat jimi objednávané Os vlaky v režimu „2 spoje ráno, 3 spoje odpoledne“ s čímkoliv dalším. 🙂

A taky je to zajímavé v kontextu nedávného plánu proškrtávat spoje již tak značně proškrtané.

Pezos

Přesně opačně, oni chtějí převést objednávku autobusů na stát, aby se mohlo zalbanizovat o to.

Tomáš

A kde je prosím ešte stále na Slovensku na tratiach s potenciálom takýto cestovný poriadok ako píšete?

Frantisek

Otázkou je, podle čeho měříte ten potenciál. Pokud podle toho, čím se lidé už naučili jezdit, protože je to pro ně za stávajícího stavu nejvýhodnější, pak bych to chápal. Ale je fakt, že státní investice do kolejí kraj přímo neovlivní.

Peter

Práve že nechcú previesť objednávku autobusov na štát. Predstava je taká, že Národná agentúra bude plánovať dopravu, ale zaplatiť to zostane na pleciach krajov. To však nikdy fungovať nebude.

Tomáš Záruba

Skoro všude mimo hlavní tah. Nějaká další otázka?

jozífek

Za chvilku bude řidič muset mít vysokou, aby zvládl tu tarifní džungli….

Kuba M.

To už musí mít teď vlakvedoucí Českých drah 😂. Musí znát tarif TR10, OneTicket a všechny IDS. A co každý pes jiná ves 😂 aneb každý tarif a každý IDS má svá pravidla a své podmínky a cestující se pak zlobí, změny jim vlastně nenabídl tu nejvýhodnější jízdenku 😂

Plecháč

A to jste ještě zapomněl na všechny mezinárodní tarify co platí u ČD, těch taky není málo.

Jiří Kocurek

Průvodčí ve vlaku vám prodá mezinárodní lístek? Tak to bych se divil, kdyby to bylo něco jiného než malý pohraniční styk. A nevím nevím, jestli vám prodají lístek na IDS, do kterého ten vlak vůbec nezajíždí.

A ještě jedna věc: Ona ta PoPka má dneska docela dost znalostí sama v sobě.

Granja

A co taková pokladní? Chci jet ČD, pak Rj, atd.

Tomáš Záruba

Tak ono až bude OneTicket co k čemu, tak by se extra jízdné dopravců mohlo klidně zrušit (snad až na tu mezinárodku, i když jako ideál bych viděl platnost OT až do první stanice za hranicemi).

Jiří Kocurek

Nejen řidič, cestujcí taky. A ten kolikrát neskládal ani zkoušky v autoškole, takže pro něj 30 stran tarifu vypadá jako hrůza hrůzoucí. Učebnice autoškoly se 200 stranami pak na doktorát.