Slováci chystají jednotnou jízdenku pro vlaky a autobusy. V Česku běží jednání o rozšíření OneTicket do autobusů
Vlak ZSSK v Žilině. Foto: ZSSK
Na Slovensku má vzniknout celostátní koordinátor veřejné dopravy.
Na Slovensku má vzniknout celostátní koordinátor veřejné dopravy.
České Ministerstvo dopravy už mělo integraci autobusů do One Ticketu prakticky dojednanou a hotovou, ale teď se zase situace zesložitila. Je k tomu totiž potřeba také integrovat maršrutky v Královeckém kraji.
V Nizozemsku je tohle už roky a je to naprosto parádní. Na jednu kartu objet celou zemi čímkoli. Třeba se v důchodu dočkám i u nás (je mi 31)
Na jednu kartu, ale tým to končí. Žiadna jednotná tarifa alebo IDS tam neexistujú. V tomto je Česko výrazne popredu aspoň v zopár regiónoch (Praha, Južná Morava…).
Kolik bude stát implementace a provoz všech veřejných autobusových dopravců do SJT (Státní jednotný tarif)?
Za implementaci veřejných vlakových dopravců a provoz SJT jsou náklady na systém cca 289 milionů Kč (do roku 2025).
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/20360955?backlink=g35d3
Vzhledem k tomu, že např. šéf ČD uvádí utržené jízdné 7,5 miliardy ročně, tak 289 milionů za rozúčtování OneTicket je docela dost.
My a Slováci jsme fakt mentálně pozadu. 😀 Proč něco takového nebylo možné zavést už před 20 lety?
Protože by to byli levnější a nedej bože funkční. Čím by se sprostý lid bavil a klid by byl jinak zachován?
Pozadu za kým? Kolik států mělo před 20 lety jednotné jízdenky? Kolik jich je má dnes?
Minimálně Švýcarsko.
Mohli jsme být průkopníky, ale na to je tenhle východní národ moc líný.
A proč jste tak línej?
A kolik útvarů velikosti řádově srovnatelné s ČR nebo SR?
A mimochodem, jakékoli srovnávání se s čímkoliv na téma VHD má smysl jen mezi tzv. „dopravně vyspělými“ státy, což je tak 10 % světa.
Třeba jednotlivé spolkové země v rámci SRN.
Přesně. Neboli není pravda, že jsme pozadu.
Tedy že nejsme, pardon.
Protože po roce 2000 vznikly kraje a každý kraj si hraje na svém písečku s tím, že si myslí, že všechno ví nejlépe. Krajské hranice jsou nejen z hlediska regionální veřejné dopravy skoro betonové zdi.
Pokud ta jízdenka bude cenově tak strašně nekonkurenceschopná o proti jízdenkám krajských IDS, jako je současná cenová hladina One Tiket, nemá to cenu to u nás snad ani zavádět.
Na Slovensku je ale situace jiná.
Tam nemají mimo Bratiskavskeho kraje žádný funkční IDS.
Košice se nějak snažily, IDS tam je. Ale netuším v jakém je stavu.
Slovensko v posledním roce dvou na IDS dost zapracovalo. Postupně vzniká celý IDS
Východ, Žilinský krak konečně spustil IDS ŽK, no a IDS BSK je takový průkopník. Organizátoři se samozřejmě hodně inspirují u českých kolegů, např. skrz ČAOVD.
Je zase otázka, v jakém stavu jsou ty IDS. Třeba v IDS ŽSK se integrace týká len dlouhodobých jízdenek…
IDS BK s tromi dopravcami a štyrmi spôsobmi odbavenia/platnosti lístkov podľa toho čím človek cestuje? 🙂
Dopravních spojů máme strašně moc za hrozně malý peníze, to prostě nemohlo fungovat věčně a Slováci na tom budou nejspíš stejně. Co se týče „jednotné“ jízdenky na vše, to tu nebylo ani za komunistů, jeden lístek na vlak, jeden na autobus a další na MHD v daném městě. Nevím co a hlavně jak chtějí sjednocovat, jsou komerční spoje a dotované, to prostě nejde, poskytovatelů dopravních služeb jsou desítky, spíš asi stovky. Za mě max v rámci kraje něco sjednotit, někde již funguje, výhoda pro cestujícího a spíš zamakat na nějakém systému, kterej cestujícímu nabídne nejlepší kombinaci jízdenek a ideálně prodá… Číst vice »
Who asked? + ratio + zero hoes
Jak jako „ani za komunistů“? Tím chcete říct, že tehdy byla nějaká doba „maximálního blaha“ pokud jde o veřejnou dopravu, a tak už nikdy nic lepšího vzniknout nemůže, nebo co?
Doba je dnes už jiná. Tolik lidí co má dnes auto ho tehdy nemělo. A přimět tyto lidi, aby jeli VHD místo toho auta chce holt trošku myslet a usnadňovat. Navíc jsme zase v době, kdy hodně lidí oželí cenu, ale upřednostní jednoduchost (jsme prostě líný). Takže tomuto vše dnes nahrává. Proč si kupovat lístek na autobus, vlak a MHD – když jde sednout do auta. Ale proč si nekoupit v aplikaci během minuty lístek z místa 300 metrů od baráku do místa 200 metrů od cíle, kdy se mi rovnou zobrazí i spojení.
Jestli bude oneticket pres cendis platit i na integrovane systemy, bude se muset zapocitat prirazka a bude pro cestujici jeste vice neatraktivni.
Celkove by doprava mela zlevnit pro cestujici a byt atraktivnejsi, nez jednotna jizdenka, ktera je predrazena, i kdyz mam jeden doklad na celou trasu ale platim az o pulku vic, nez kdybych to poridil zvlast.
Vyplatilo by se zavedeni jednotne sitove jizdenky na rok na vsechno, treba za cenu in100 rocni .
Cilem je prilakat lidi do dopravy, nez jim to zdrazit a cekat, te tim budou jezdit. Viz priklad z Rakouska.
Nebo se můžou prodávat jízdenky IDS přes prodejní kanály Oneticket, a systém vám automaticky dá nejvýhodnější kombinaci jízdenek, ideálně na jednu přepravní smlouvu, jako to umí třeba aplikace SBB.
Akorát, že nejnižší cena není všechno. Levná už je veřejná doprava poměrně dost, zato kvalita – zejména v návaznostech, případně rychlostech spojů anebo dostupnostech stanic – nic moc. Tady bych možná začal. Bohužel se zatím stále prosazují mnohdy ta nejdražší a nejméně efektivní řešení. Ano, možná tak jednorázové jízdenky v Praze relativně drahé jsou, pro našince.
Zase budeme v něčem úplně poslední.
Inu, české cesty, česká specifika…
V ČR jednotná jízdenka pro vlaky již platí. Na Slovensku se oznámil záměr zákona. Fakt máte pocit, že jsme poslední?
Pro vlaky…
Chcete patrně říci, že vlak je to poslední, co byste použil. Pak by to souhlasilo.
Nikoliv. Já totiž chápu, že ta jízdenka musí být door to door.
Tedy včetně MHD, autobusů atd.
Na Slovensku zatím pro nic….
Z jiného komentáře: „Srovnávat se můžeme jenom s dopravně vyspělými státy“
Ještě že se máme na co vymluvit.
Podle toho, co se v článku píše, tak se žádná tarifní integrace autobusů do OneTicket nechystá, pouze se přes OneTicket budou přeprodávat jízdenky IDS.
A to právě nejde, cestující není vseznalek. Ve vlaku jsem slyšel 1/2 hodinový rozhovor 2 paní co nedokázaly spočítat pásma PID, přitom tak jednoduché 2+3=7.Byly to učitelky.
To by nespočítal ten systém? Mimochodem, přijít na 2 + 3 = 7 bych měl problém i já, a to nejsem učitel (nic proti nim, jen parafrázuji výše uvedený výrok).
Když někdo vymyslel číselnou řadu 0123456789ABCDEF – hexadecimální soustava, tak Praha musela přijít s něčím novým a neotřelým: P0B1234657789 a tomu P0B se moc vyhnout nedá.
A to se to P jeste pocita 2x 😁
(2xP)0B12345678910111213
No tak to je 6 pásem, jestli stačí do dvojky.
Presne, jako ten kdo jezdi v praze MHD nejsem schopen pasma dopocitat. POB je neuveritelna pakarna, vlastne jsem nikdy nepochopil pro P0B neni jenom 0?
Kvůli dojezdu příměstské dopravy v rámci Prahy a nastavení její smysluplné ceny v navázání na pražskou cenu.
Proč je bavilo to počítat ručně, byly to šotoušky nebo kolenovrtky?
Otevřu vyhledávač (pid.idos.cz nebo Pidlítačku) zadám odkud-kam a vidím kolik stojí jízdenka. Apka ještě odečte že mám kupon a rovnou jízdenku prodá.
Tak snad nejprve přenést objednávku regionálních vlaků na ty kraje, že. Aby vlaky byly koordinované s autobusy.
Jsem zvědav, jak slovenské MD bude chtít koordinovat jimi objednávané Os vlaky v režimu „2 spoje ráno, 3 spoje odpoledne“ s čímkoliv dalším. 🙂
A taky je to zajímavé v kontextu nedávného plánu proškrtávat spoje již tak značně proškrtané.
Přesně opačně, oni chtějí převést objednávku autobusů na stát, aby se mohlo zalbanizovat o to.
A kde je prosím ešte stále na Slovensku na tratiach s potenciálom takýto cestovný poriadok ako píšete?
Otázkou je, podle čeho měříte ten potenciál. Pokud podle toho, čím se lidé už naučili jezdit, protože je to pro ně za stávajícího stavu nejvýhodnější, pak bych to chápal. Ale je fakt, že státní investice do kolejí kraj přímo neovlivní.
Práve že nechcú previesť objednávku autobusov na štát. Predstava je taká, že Národná agentúra bude plánovať dopravu, ale zaplatiť to zostane na pleciach krajov. To však nikdy fungovať nebude.
Skoro všude mimo hlavní tah. Nějaká další otázka?
Za chvilku bude řidič muset mít vysokou, aby zvládl tu tarifní džungli….
To už musí mít teď vlakvedoucí Českých drah 😂. Musí znát tarif TR10, OneTicket a všechny IDS. A co každý pes jiná ves 😂 aneb každý tarif a každý IDS má svá pravidla a své podmínky a cestující se pak zlobí, změny jim vlastně nenabídl tu nejvýhodnější jízdenku 😂
A to jste ještě zapomněl na všechny mezinárodní tarify co platí u ČD, těch taky není málo.
Průvodčí ve vlaku vám prodá mezinárodní lístek? Tak to bych se divil, kdyby to bylo něco jiného než malý pohraniční styk. A nevím nevím, jestli vám prodají lístek na IDS, do kterého ten vlak vůbec nezajíždí.
A ještě jedna věc: Ona ta PoPka má dneska docela dost znalostí sama v sobě.
A co taková pokladní? Chci jet ČD, pak Rj, atd.
Tak ono až bude OneTicket co k čemu, tak by se extra jízdné dopravců mohlo klidně zrušit (snad až na tu mezinárodku, i když jako ideál bych viděl platnost OT až do první stanice za hranicemi).
Nejen řidič, cestujcí taky. A ten kolikrát neskládal ani zkoušky v autoškole, takže pro něj 30 stran tarifu vypadá jako hrůza hrůzoucí. Učebnice autoškoly se 200 stranami pak na doktorát.