Sliby versus realita. Jak se posunula příprava rychlejší železnice z Prahy do Liberce
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Za 69 minut se má podle Správy železnic dojet z Prahy do Liberce v roce 2035.
Nikdo vám nemůže tolik dát,než co my vám můžeme slíbit.Vaše SŽ 🙂
Co na tom, proboha, běží dobře? Vaše představa o rychlosti napovídá, že budete nejspíš geolog.
Nechápu jak může něco takového tak dloouho trvat 🙁 Prostě na to někdo prdí a neangažují se moc. Než se tady něco vybuduje už to nebude moderní a zase se bude předělávat 🙁 Divný stát.
Byť to centrální komise MD schválila, tak Sosna z MD nikdy tomu moc nakloněnej nebyl… Traduje se, že má někde u Mnichova Hradiště chalupu. U Bakova nad Jizerou zase Kopřiva. Tak snad to nebude ten případ, že pánové odmítají, aby cokoliv vedlo poblíž jejich nemovitostí. To už by byl slušnej střet zájmů. 🙂
A to jako má chalupu v bývalé vechtrovně, kterou by mu při zdvojkolejnění zbourali, nebo co je to zase za bizarní historky?
Možná naopak: Kdosi tady sveřepě lpěl na zahození těch spojek a požadoval novou trať kolem D10, aniž by měla napojení na Pravobřežku (pro náklady).
Motivace může být i následující: Chce trať jinudy než se plánuje, aby na chatu mohl jezdit zadarmo vlakem a stavělo mu to u nosu. Ale ne zas moc u nosu, žejo…
Pravda bude trošičku jinde. Pravdou je, že trať Praha-Liberec měla za sebou X studií a v žádné z nich to nevycházelo. Až ta poslední náhle vyšla, a díky tomu se spustila příprava staveb.
Celý průšvih spojení Praha – Liberec je že někdo vlivný z resortu postupuje ve prospěch zájmů developerů v Milovicích, a proto se spojení ohlo tudy, ačkoliv vede k nekonkurenceschopné jízdní době a přetížené trati do Lysé. I proto se seriozně neposoudily varianty přes Brandýs, které jsou potřeba i kvůli Brandýsu samotnému.
Sosnovi tam chalupu mají, ale u Sosny bych primárně viděl, že mu obecně jde pomalé a nekapacitní železnice, které ale jsou drahé. Proč, to se mi neptejte.
Místo trasy přes Lysou nad Labem by možná bylo lepší, když se plánuje rychlost až 200 km/hod., aby trasa do Mladé Boleslavi vedla po VRT do Poříčan a pak po nové dvoukolejné přeložce na Nymburk do Mladé Boleslavi.
Tak schválně. Jestli je tu nějaký náctiletý diskutující, zda se toho spojení třeba v důchodu dočká 😎.
Spíše batole 🙂
Nechtějí už konečně vyměnit výpravčího a dát do čela SŽ kdo se ke své práci postaví čelem a nebude to dělat jenom kvůli tomu že za tím jsou pěkné peníze.
Jako, že by šel proti (ne)zájmu politické reprezentace, která mu ty úkoly (ne)dává?
A zvládne ta trať půl hodinový takt ve špičce, třeba kombinace rychlík LBC-MB-Praha a spěšňáku, který přidá 3 další zastávky? Jestli ne a jízdní řád bude jak noty na buben a ještě se to zpozdí v úzkých hrdlech, tak je to opravdu na nic. A do toho ještě vlaky z Turnova a to vše dostat z Lysé na Prahu bez zpoždění? Frekvence je u hromadné dopravy stejně důležitá jako rychlost.
2035 ?
Já se s autorem článku vsadim, že to nebude ani 2055 😂
Autor tohoto textu psal v roce 1997, že se trať bude hotová podle ministerstva v roce 2005. Takže já se s vámi klidně vsadím, že ani 2155.
Tak to pak bude stejně, jako když děda Novák v legendárním nadražáckém seriálu vytáhl to 80 let staré šampaňské
To beru, naděje že budu do smrti inkasovat je… hm, malá ale nenulová, kdežto šance že budu v roce 2155 cokoliv platit je limitně blízká nule… a kdyby nááhodou to přenesení mysli do polovodičů přecejen nějak vyřešili, tak vám tu výhru budu ze srdce přát 🙂 🙂
Takže řekněme tisícovku?
Dovolím si přidat jeden dobový dokument: 🙂
https://k-report.net/koridory/dalsi4.htm
Ještě lepší než infotabule ke stejné stavbe v Lysé, diky!!
Pěkná aktualizace. Jen houšť. Jako další by mě zajímalo připojení jižní prům. zóny v LBC nebo R35 z Turnova do Jičína.
Dá se někde něco zjistit o připomínkách k Dalovické spojce, které jsou zmíněny v článku? Zachytil jsem jenom (prý) akceptovanou výhradu města MB, jejímž výsledkem má být (další) oblouk o poloměru 300 metrů.
No na hl.n. se vůbec jezdit nebude. Z města rovnou přes krásnou louku směrem na Michalovice. Bude tam i nový žel.most. Na hl.n. možná zajedou jen osobáky. Takže z města se stane hl.n. kde mají být 3peróny a 6kolejí. Což taky nevím kam dají.
Jasně, to vše je ve studii proveditelnosti. I vizualizace k tomu jsou. I je tam načtrtnuté, kam dají ty tři peróny na městě (zčásti pod tangentu). Mě by zajímaly ty připomínky, které to, co je studii proveditelnosti, mění.
Ekonimický nonsens na kterém si brousí politické svaly hejtman Půta. Za 55 miliard trať, která končí na „slepé“ koleji v Liberci😰 Přitom Liberecký kraj ani za 30 let neposunula opravu peažní tratě přes Polsko do Žitavy. Tenhle populizmus, kterému čouhá sláma z bot, je šílený.
I kdyby končila v Liberci, stačilo by to. Je to stotisícové město a je u něj ještě Jablonec, a není to novostavba vysokorychlostní trati. Za druhé – do Polska to pokračovat má, žádná slepá ani „slepá“ kolej.
Liberec je krajské město a regionální rozvoj a soudržnost republiky si žádá napojení všech regionů na páteřní dopravní linie.
Bože, do čeho jsi to dal duši.
Jakým – ještě dalším – způsobem může Liberecký kraj posunout opravu tratě z Hrádku do Žitavy??? Sdělte jediný, zatím nevyužitý LEGÁLNÍ způsob. Jinak mlčte!
Jedině to postavit přes Hartavu 😀 (žert)
Tak o tom se vážně uvažovalo v 90-tych letech při přípravě silnice Hrádek – Zittau, protože to u Poláků také naráželo stále na nějaké problémy.
Nestačilo by třeba, kdyby rekonstrukci 3km trati mezi Hrádkem a Zittau zafinancoval Liberecký kraj (potažmo český stát), ev. se na to získaly peníze z fonfů EU (místo stavby cyklostezek).
Pokud vím, problém byl právě s financováním, které Poláci odmítají (trať se jich nijak netýká, Porajów zastávku nemá).
Jste úplně mimo. Opravu i financování úseku přes Polsko opakovaně nabízeli jak Němci, tak také ČR. Poláci by nemuseli dělat vůbec nic a navíc by ještě na Pl úseku vznikla nová zastávka Porajòw. Ale ani s tím Poláci nesouhlasili. Mrtvý brouk je proti nim (v této záležitosti) pořádná čiperka.
Liberecký kraj nemůže financovat do cizího majetku, natož ještě do zahraničního. S Polákem nehneš a prezidentská smlouva zatím nikde, ačkoli se ČR a SRN snaží jak může.
stanislav.setina@email.cz
To jsou pohádky 🙂
Tak schválně, co bude dřív (resp. co vůbec bude kdy postaveno), VRT z Prahy přes Plzeň do Německa, nebo rozumná trať z Prahy do Liberce?
U obojího se politici i SprŽel tváří jako o strategické nutnosti, plánují, slibují, ale v realitě se neudělá nic..
(ano, vím, že VRT přes Plzeň teď blokují víc Němci..)
69 minut nic neřeší. Ať už to bude kdykoliv.
No není to důvod k obrovkému jásotu, ale řeší. Za 69 minut se ani autem ani jinou veřejnou dopravou z Liberce do centra Prahy nedostanete. Navíc u té cesty autem budete v Praze řešit kam s ním.
Ale MHD z nádraží a na nádraží to taky trvá. Autem jsem z Liberce na ČM za 45-50 minut. Metrem 20-25minut kdekoliv. 70 minut je absolutně nekonkurenceschopné. Mezi Libercem a Prahou se připravuje kočkopes, který nic neřeší. Místo toho se preferuje VRT na HK a Wroclaw kam povede 6 kolejí !!!
Pokud jizdni cas 70min nic neresi, tak fajn. Vykasleme se na to a budete jezdit autem a parkovat kde bude volno za kilo na hodinu. Usetreny peniz dame do spojeni, kde podobni dobraci jako vy nebo pan zastupitel z MB nejsou
Kilo za hodinu? Pochybuji, že by to zůstalo takhle levné. Dnes je to 40-60 Kč/k a tlak na parkovací místa se ještě několikanásobně zvětší. Navíc bude ještě mýto, na nábřeží vylezli s 200 Kč za průjezd.
Je vidět, že o problematice víte uplný prd. Celý ten nesmysl s bezděčínskou spojkou a závlekem do centra MB je nesmysl. Výletní trať již máme a funguje výborně, proč tam nejezdí lidi???
Jo, mezi Prahou a Libercem mam krom predmestske sidelni kase az k Labi akorat dve sidla hodna zminky.
MB s nejvetsim podnikem v CR, ktery navic i uziva zeleznicni dopravu a 50tis obyvateli a Turnov s cca 20tis obyvateli.
Turnov mineme, protoze prime vlaky by v nem meli uvrat atp, coz je z casoveho hlediska hruza.
A radeji mineme i MB, prece nebudou mit stanici ve meste….a na vlecky do arealu skodovky co jsou zausteny do stanice MB mesto taky kasleme.
Fakt, vy jste hlava… Nemel byste delat u Sosny? To by byl rozvoj jak vino
Vy si jezděte, jak chcete, já klidně budu jezdit busem za 65 minut a nepotřebuju k tomu stavbu za x miliard.
A v očekávatelné reakci, že je to jenom na Čerňák, prosím, napište, kolik že lidí má cíl zrovna v docházkové vzdálenosti od Wilsonu.
Za 45 min. jste na ČM, pokud je slabý provoz, žádné opravy a omezení a ženete to celou cestu 150 km/h. Pokud jedete podle předpisů a na pohodu, tak jste na 55 min.
Doporučuji si někdy stopnout dobu od vjezdu na P+R Černý Most po nástup do metra. Jinak souhlasím, že 70 minut je ostuda.
55 minut by byl ideál, ale co všecko by se muselo udělat a za kolik, toť otázka.
Ideál (proveditelný) je asi 35-40 minut, IC bez zastavení v MB
Takhle to bohužel počítat nelze Autem jste opakuji AUTEM Z CENTRA DO CENTRA jste za 70 minut ?? Tak to ani v Neděli při 4 denním volnu a ráno. ČM centrum v běžný pracovní den autem na Masaryčku nebo hlavák pod 30 spíš 40 minut autem nedáte ani omylem. Celá cesta je pak o cca 90 minutách. Takže co máte dál? 70 minut je naprosto skvělý čas pro jízdu vlakem z centra do centra.
Doprčic přestaňte srovnávat fiktivní hlavní nádraží v Praze a nádraží v Lbc. Srovnávejte cestovní doby v různých místěch ode dveřím ke dveřím a vyjde Vám, že vlak s JD 70 minut je tak 2 pomalejší než auto. Na a z nádraží se taky musíte dostat…
Oukej, tak v Liberci přidáme deset minut tramvají k nádraží, což je tak nějak srovnatelné se stáním v zácpě… 😀
Vlakem se taky za 69 minut z centra Liberce do centra Prahy nedostanete. Počítejte spíš 100-110 minut a to už se dá udělat s pomocí busu dneska.
Očekával jsem aspoň koncept DÚR na některém z úseků, ale jak to zde čtu, tak většinou není hotova ani předprojektová příprava a opatrně začíná hledání cesty do SUDOPu. No teda, herdek pražec! Docela fičák.
Jen pro srovnání – první verze DÚR středočeské D3 byla dokončena v roce 2001. Jezdit se bude tedy cca 30 let po té. Možná.
Jelikož SŽ je asi tak 5x pomalejší než ŘSD, tak milí Liberečtí připravte si pásku a nůžky pro rok 2174.
Brno-Přerov, studie proveditelnosti a schválení projetku vládou v roce 2015. Je to 9 let, letos by se měl vybírat zhotovitel prvního úseku.
PS: V Pustiěmři nechtějí oblouk na 80 km/h, jen doplnit EIA o hlukovou studii a případná opatření.
Doufám, že Brno – Přerov se ve variantě M2 nikdy nepostaví a osoby zúčastněné na podvodu budou po zásluze potrestáni.
Autor tu výše tipoval 2155, bohužel rozhodnutí vašeho souboje se nikdo z nás asi nedožije.
Takže z celé trati se opět upřednostní řešení jednoho nádraží?
To projektování nového vlakače v Liberci počítá s přesunem autobusového nádraží? Když se píše že je to včetně úprav prednádraží, tak doufám že počítají a terminálem a tedy přesunem autobusového nádraží na vlakové.
https://zdopravy.cz/misto-casti-koleji-autobusove-nadrazi-kraj-s-libercem-odhalily-jizdni-rad-na-novy-terminal-79771/
Takže když to shrneme, většina staveb není ani ve fázi schválení projektu! Přesto že se o nich (vážně) mluví klidně 10 let a reálně je nikdo nezpochybňuje. Nepočítám NIMBY, ti budou vždycky a ŘSD v posldních pár letech dokazuje, že si s nimi u soudů dokáže poradit. Jenom zdůrazním, že pokud není ani schválený projekt, vlastně se nic důležitého ani nemůže dít. Tento začátek vidím jako největší rozdíl mezi ŘSD a SŽ. U ŘSD se prakticky veřejnost o nějaké stavbě dozví v okamžiku, kdy je projekt schválený a za 10 let se začne stavět. U SŽ víme o každé důležité… Číst vice »
… a takto po jednotlivých desítkách let řeší další stupně. Díky tomu vražednému tempu vlastní stavby se již nedočkají, protože budou mít jistotu, že už budou v důchodu.
Elektrizace na železničních tratích v českých zemích má počátek v roce 1903, kdy se rozjely první vlaky z Tábora do Bechyně. O osm let později Bechyňku následovala místní dráha z Rybníka do Lipna nad Vltavou. Těmito smělými počiny však na dlouhou dobu další elektrizace na železnici ustala. Příčinou byla nejen první světová válka, ale také pozvolný vývoj tehdejší elektrotechniky a hledání vhodných možností k další elektrizaci. Ta se v plné míře uplatnila až v 50. letech minulého století. Právě před šedesáti lety byl otevřen další úsek na strategické spojnici ze Slovenska a elektrické vlaky začaly jezdit z České Třebové až… Číst vice »
Zapominate na prazsky uzel
Úžasné 100km za 69 minut to je cestovní rychlost asi 87km/hod a to v roce 2035!!! Opravdu směřujeme s Kupkou na západ?? Ja myslim že úplně někam jinam!!
No, myslím, že když se to postaví v dnes plánovaném termínu, tak jak je to navrženo, půjde o obrovský úspěch. Holt Liberec není miliardová aglomerace, pro kterou by stálo za to vykopat tunel z Liberce až do Prahy…
Snad miliónová. Pokud jde o ekonomický potenciál Liberce, tak miliarda je pro změnu dost málo.
On se tam nikdo neobtěžoval ani s dálničním tunelem, tak je tam omezení na 90 km/h a 7% klesání, D má mít max. 4,5 %.
Ona ta silnice také nebyla stavěna jako dálnice. Dálnicí se stala až po administrativním zásahu. Jako celá D10
Dálnice ta I/35 není, i když je vytíženější než D10 z Turnova na kraj Bolelavi.
Máte tam chybu. Místo Kupky musíte uvést správně SŽ.
Když on ten Liberec leží na severu…
Ovšem Martin Kupka pochází z Jilemnice (okres Semily, kraj Východočeský, nyní kraj Liberecký). 🙂
Na severu Čech, kdyby byl na Moravě, tak to by byla jiná.
Super námět na článek, klidně by se to dalo oštítkovat jako každoroční série u dlouho připravovaných projektů, kde bychom viděli jak se vyvíjí daná stavba v průběhu času. U objednatelů výstavby původní sliby záhadně mizí 🙂
Do toho ještě žst MB hlavní nádraží, další a další odsouvání termínu realizace pravidelně tak po půl rocích (2022, 6/2023, 4/2024, 2025). Stejně jako u těch spojek jak čas plyne, tak se stejně odsouvají data realizace, aby náhodou člověk neměl pocit, že se blíží
toto formou PPP by bylo jistě zajímavé, zadat to celé a je to. stejně je to za cenu rozpočtu SŽ na rok, a lepit to po kouskách fakt ne…
Na PPP potřebujete stavební povolení a to je přesně to k čemu se SŽ nedokáže dostat.
Stavební povolení je krok 4. Zatím SŽ předvádí už nejméně 20 let opilé vrávoraní pod 1. stupínkem.
tak to bude chtít udělat novou divizi na ŘSD a nazvat ji třeba „Divize železničních staveb“
Úplně by stačila „Divize stavby spodku železničního spodku“.
Ve výčtu staveb chybí Rekonstrukce Nymburk (včetně) – Lysá (včetně). Bez přesmyku v Lysé nemá Všejanská spojka smysl a stavba v Lysé by měla dokonce Všejanské spojce předcházet.
Tak to nebude už vůbec nikdy, stačí se podívat do Libně. Možná by nebylo od věci to nejprve řešit SW, pak až HW.
Jestli tomu dobře rozumím, tak výstavbou Všejanské a Bezděčínské spojky jsme z Prahy v Mladé Boleslavi za 45 minut.
Pak jízdní doba MB-LBC vychází 24 minut, je to vůbec reálné ? Se zastávkou v Turnově /úvrať/ ?. A počítá se s tunelem po Jeřmanicemi ?
Předpokládám, že bez zastávky v Turnově, před Turnovem by měla být spojka pro přímou jízdu do Liberce.
Sice by to pár minut ušetřilo, jenže Turnov je taky asi dost velká spádová oblast.To by potom musel jezdit z Turnova do Příšovic nebo tak nějaký pendl.
Oni určitě některé spoje do Turnova zajíždět budou, probíraný čas je pro „expres“…
Možná by stačilo, kdyby třeba v Mnichově Hradišti vždy dohnal/předehnal osobák na Turnov. Možností může být i proklad s rychlíkem na Tanvald. Ale úvrať ne.
Kromě Turnova ještě Rychnov, to je dalších nejmíň 10 minut.
Ono není moc rozumných možností, jak se z Hodkovic dostat do Liberce, než na Rádle nastoupat přes osmdesát výškových metrů právě přes ten Rychnov.
Alternativou je odhadem šestikilometrový tunel pod masivem Javorníku.
Pokud bude novostavba (délka tratě cca 45-50 km) na 200 km/h tak reálné to je, vlaky pojedou mimo Turnov a nějaký delší tunel pod Jeřmanicemi by měl být.
Až vlak sjede Dalovickou spojkou do údolí Jizery, tak to žádná rychlostní hitparáda nebude, 200 km/h bych viděl až za Bakovem.
Tak nějaké narovnání by se v údolí Jizery mohlo povést, ano, nebude to na 200.
Ono se uvažovalo, že by se mohlo taky jezdit rovnou z Bezděčínské spojky podél dálnice rovnou na Liberec. Ale asi nee, místní v MB chtějí železnici pomalou.
Tak zrovna v MB by se na tu „železnici podél dálnice“ museli také nějak dostat, pokud možno bez nutnosti popojíždět autem…
Ten kalendář na SprŽelu je zázračný. Tam se vše dělá rychlosti světla.
Obdobnej pocit mám u toho výtvoru co plánujou v Brně.
Čím později na ŽUB dojde, tím větší je pravděpodobnost, že ta brněnská mafie, co bude chtít vybírat rentu, už bude pod drnem, a tudíž bude vyšší šance, že k nesmyslnému ODSunu nedojde.
Vankova vypada dost mlade a Dona Pabla taky nepodcenujte
Tak zase, pokud (!) „jedou“ v drogách…
Ovšem, s odsouváním odsunu poroste taky pravděpodobnost konce životnosti žel. spodku stávající stanice. Sanovat celé těleso náspu včetně zasypaného Vídeňského viaduktu bude drahá sranda se zásadním dopadem na provoz. Navíc, přínos bude minimální neboť na půdorysu stávající stanice nic zásadního zlepšit nejde.
Jak je kalkulovan konec zvotnosti spodku? Ta stanice tam je skoro 190 let. Nevim kolikrat se co upravovalo, ale necekal bych ze se to uz petkrat vybagrovalo a znovu. Dtto viadukt zasypany minimalne 120 let.
Se stanici by se byvalo neco delat, kdyby dobra sprava koupila tesco. Rozsireni trati na jih bylo mozne, na sever by to bylo slozitejsi, ale asi by to s trochou snahy mohlo taky jit, opustene fabriky podel trate mezi kolistem a simicemi jsou v cele delce
Naopak, přínos bude v zachování dostupnosti vlaku pro větší část Brna. Co funguje, není třeba měnit („zlepšovat“ k horšímu).
Já mám pořád před očima zahájení stavby tratě Podłęże – Piekiełko včetně ražby bezmála čtyřkilometrového tunelu.
Problém SŽ je to, že ani po 38 studiích nemá jasno, kudy a jak trať povede, v jakCh parametrech. Takže bude kouskovat na deset různých staveb, v různé kvalitě a přínosu a výsledek bude stále velmi bídný.
Protože nemá koncepci celé dopravní sítě.
Protože to nemá zadané od ministerstva, jehož jedinou „koncepcí“ dopravy je dále posilovat úlohu již dnes dominantních silnic.
Takže když je to MB hlavní tak neoblíbené tak pak by dávalo logiku spíš toto https://mapy.cz/s/kekagobana od MB město tunelem pod ulicí a pod Kosmonosy tunelem dál na Bakov.
Obloukem o poloměru 50 metrů? To je tak na tramvaj.
Nikoliv, ta Leošova potřebuje alespoň 90m poloměr. 🙂
Tak mapka nebyla myšlena na metr přesně jen orientačně.
Lepší ? https://mapy.cz/s/colotefuhu pokud je ten sjezd z úrovňové části příliš krátký jde to i delší rovinka je tam dlouhá před obloukem do podzemí obloukem pod autobusák ideální možnost přestupu a podzemím pryč z MB na Bakov.
Když tak koukám na mapy a čtu dokola jak vlastně ani moc nedává smysl zajíždět na MB hl.n. tak se přímo nabízí domluvit se s Škodovkou, aby trať vedle od MB Město vedla tunelem směrem na Kosmonosy a dále pak souběžně s D10 a vrátila se k původní trati před nebo za Bakovem nad Jizerou dál pak už jen stačí optimalizovat myšleno rovnat a umožnit vyšší traťovou rychlost do Turnova. Z Turnova do Liberce úplně netuším jaké tam jsou plány, ale minimálně by mohlo jít zkrátit trať o oblouk do Rychnova a případně si pomoci nějakými tunely.
Bez tunelů Paceřák a Jeřmanice snad ani nemá cenu o tom uvažovat.
No já nevím jak je to s termíny , ale myslím že těžko budou vylepšovat železnici i dálnici současně. Na to náš stát fakt švýcarské zlato nemá. A pripravenejsi je rozhodně ten třetí pruh na D10 . Takže z logiky věci je jasné co bude dřív.
Rožšíření D10 si bude muset stát postavit zcela z národních zdrojů. Na vylepšení železnice může použít zčásti evropské fondy a zvýhodněné „zelené“ úvěry.
Pak je ovšem otázkou, zda skutečně chceme zvyšovat podíl přeprav po železnici, když tu dálnici jednak stejně rozšiřujeme, a jednak dokonce jako první.
A třetí pruh jim rozhodí ekonomiku a nebude nic. Alespoň se mají na co vymluvit.
Jak to vlastně je?
Chceme rychlé spojení Praha-Liberec, nebo rychlé spojení Praha-M.Boleslav, nebo vyhovět škodovce a spojit automobilku se světem civilizovaným způsobem?
Tak díky nekonečným studiím a posouvání termínů má M. Boleslav hl. n. asi jedno z nejhnusnějších nádraží vůbec.
On je i docela zbytečne – je daleko od vseho a parkovat se tam taky moc nedá.
A proto do něj mohutně zainvestujeme, bude tam moderní výpravní budova, aby pak po pár letech provozu se všechno přesunulo na město…
Tak jo, nic jineho nez za nekolik stovek mega opravit budovou a pridat zabradli, bych ani neocekaval.
Za ně ji právě chtějí zbořit a postavit novou, „reprezentativní“. O funkci tu vlastně vůbec nejde.
69 minut je moc a chtělo by to vylepšit
Je to stejně rychlé jako dnes na ČB. Počítám „cestovní rychlost“ vzdušnou čarou. Tím neříkám, že by se mi nelíbilo to zrychlit, ale zadarmo by to nebylo.
Projekt na Liberec který bude hotový v roce 2050 má mít delší jídzní dobu jako stejně vzdálený jako Pardubic po 1. rekonstrukci koridoru?
Mno, přečtu si titulek, potom článek a musím konstatovat že v roce 2055 bude hotovo. 30 let po hadráku Liberec stále nemá přímé vlakové spojení s Prahou a nebýt štrougala, tak nemá ani tu ušmudlanou D10.
Mě těší, že po nějakých dalších 20 letech usilovné a soustavné práce, plus Aš. 50-60 mld, bude cesta pořád delší než autem a v tom vlaku se pořád asi bude močit na koleje a nebude tam pořádně signál.
Spíš v tom horizontu 20 let věřim na autonomní auta a autobusy, než na výstavbu na dráze – tam umí jen udržovat skanzen.
Tak nevim, ale za 10 minut se z Čerňáku do centra Prahy nedostanete. Ani kdybyste porušoval předpisy (cesta Lbc – Černák cca hodina).
No a všichni musí do centra? Na Jizaku žije cca 250k lidí, Stodůlky 200, Černák přes 150 apod …
Pokud se budeme bavit o dojíždění za práci, tak pokud někdo nebude v nových kanclech Penty u nádraží, tak jaký budou dojezdy na Brumlovkou, Karlín, Chodov, Stodůlky, Pankrác?
Tak z Liberce na Stodůlky bych autem jezdit asi moc nechtěl, v pátek po práci to trvá tak 60-90 minut jen ze Stodůlek na konec Prahy. Samozřejmě se to může změnit „ažbudeokruh“.
azbudeokruh bude urcite drive, nez trat do Bolky …
Bohužel. Až „budou všechny dálnice“, bude už ta trať ovšem celkem k ničemu (a lidé se budou radovat z kolon, protože stejně někde z té dálnice budou ctít sjet).
páteční špička netrvá celý týden.
ano správně tu bylo napsáno, že autem po již rozvinuté sítí radiál a tangent se lze bezpřestupově dostat na řádově míst než vlakem na hlavák + přestup na MHD.
Takže vlak začne být konkurenceschopný tak od 45 minut a méně
Vy věříte tomu, že ty staré vagóny budou ještě schopné jízdy v době zprovoznění nové liberecké trati? Tak to jste plivnul proti větru.
Jestli vás to potěší, močit na koleje se „už brzy“ nebude, zato však pojedete i dalších 20 let stejně pomalu.
Myslíte si, že to záleží na vůli té organizace? Co takhle zadání a podpora od nadřízených institucí, mimochodem volených i Vámi?
Jo, hlavně štrougal a jeho kumpanie to tu „zachránili“, jen co je pravda…
Slibem nezarmoutíš.
Pokud srovnám ŘSD a SŽ, tak vidím patrné některé rozdíly. ŘSD má plán výstavby, pro to územní rezervy v plánech měst a v podstatě říká, dálnice či silnice I. třídy půjde takto a pojďme se pobavit o způsobu snížení hluku na okolí a o řešení přemístění rostlin a živočichů či migrace živočichů přes či pod dálnicí. Různé odvolání spolků obvykle pouze odsune termín výstavby, jinak je obvykle ŘSD soudy dáno za pravdu. U SŽ vidím spoustu studií proveditelnosti, různých variant vedení trasy, bez jasné koncepce cílového stavu a důvodu proč se daná činnost dělá, což má vliv na jízdní doby… Číst vice »
I kdyby to bylo roku 2035 tak mi bude 75 let a nevím jestli budu moci chodit. Bude to bojkotovat nějaký blbec který bude požadovat místy omezení na 80 km/h a termín realizace zase bude v nedohlednu a 90 let se asi nedožiji…..
Nerozumím vašemu příspěvku. Co má železnice do Liberce společného s Chebem?
Díváte se dobře? Tam žádný Cheb není.
Jsou stavby, které budovaly celé generace. Pohlédnu-li na svatovítskou katedrálu, skláním se v úctě před našimi předky. Ti, kdo stavbu zahajovali, možná tušili, že se dokončení nedožijí ani jejich děti. A přesto dílu věnovali nemalé úsilí a jejich pokračovatelé také. Tak i my – ač se nemusím dožít ani příštího roku, jsem nadšen příkladně průběhem stavby tratě z Buben k Výstavišti. Jistěže na trase k letišti jde jen o malou část, dechberoucí stavba železničního spojení centra Prahy s letištěm se však konečně posouvá k realitě. Není to konec, není to ani začátek konce – ale mohl by to být konec… Číst vice »
To bylo myšleno vážně???
Tohle je z noveho cimrmana, ne?
Zajímalo by mě,když záměrem projektu je elektrizace trati,co vlastně obsahuje ten záměr projektu.Bylo by možné ho pro představu uveřejnit?A ŘSD,když má záměr postavit např. středočeský dálniční úsek na D3,bude také zpracovávat záměr projektu?
Velmi výstižně napsáno, naprosto s vámi souhlasím.
To je tím, že dálnice naplánovali bolševici. Teď se to jen drobně obměňuje, ale nic nového se v podstatě nevymýšlí.
Železnice bolševici nenaplánovali, no a pak se na to i dalších 20 let víteco (na ministerstvu stále stejné kádry). A teď nejsou schopni ničeho, protože to neumí a nerozumí tomu. Navíc je tolik protichůdných zájmů v území (viz ten blbec z Boleslavi).
A hlavně není pořád zájem „shora“ nějak tu železnici vynést zase do popředí. To je podle mě hlavní problém. Dálnice do každé „řiti“ hádám také nebyly původně úplně v plánu.
V zásadě souhlasím, ale to narovnání koridorů na 160 bez propadů už tak nějak proběhlo, tam kde se to dalo rozumně provést (a teď jdou konečně na řadu i nekoridory). Ano, některé úseky šly udělat lépe, ale tam mi spíš vadí poloperonizace a přejezdy, než místní propady. Jiné úseky by na 160 znamenaly komplet novou trasu, tudíž někde se to rekonstruuje ve stávající stopě (i kvůli místní obsluze), jinde se upřednostní VRT na více než 160. Jak píše Jaaa, dnešní dálnice se staví většinou podle koncepce 30 let staré, a tak ta koncepce VRT, schválených usnesením vlády z roku 2017,… Číst vice »
Záleží, čemu říkáte rozumně. Leckde by narovnání na 160 znamenalo třeba jen zbourat nepotřebnou nádražní budovu, leč dneska ani to není zdaleka tak samozřejmé (Úno, Převýšov), jinde třeba pouhý posun oblouku do pole (Dolní Beřkovice) a stejně se to neudělalo.
Poloperonizace je naopak hodně muziky za málo peněz, v dané době velmi rozumná možnost – lidi nelezou přes hlavní koleje, ale aspoň v jednom směru nemusejí do podchodu.
Tak to jsou přesně ty případy kde píšu „některé úseky by šly udělat lépe“ – Beřkovice, ty budovy (tam to naprojektováno bylo, ale neprošlo), propad na stovku v Hoštejně, výjezd ze Zdic v oblouku do stoupání na stahovačce…
Chápu že okolo roku 2000 byla poloperonizace atraktivní, vlaky vesměs stejně nebyly nízkopodlažní, ale pořád to má nevýhodu bariérovosti, balancování nastupujících a vystupujících proti sobě na úzkém nástupišti, vstup před zastavením vlaku, přestupy hrana-hrana… Nemusí to být uděláno ani tak, že v obou směrech se leze od budovy do podchodu, viz Radotín nebo Roudnice.
„výjezd ze Zdic v oblouku do stoupání na stahovačce“
To je ale jen a jen „práce“ Správy.
Tak v tom Usti 160 kvuli obloukum pred a za stejne nemate sanci, zvyseni tratove rychlostk by bylo o 5-10 km/hod
…. velmi rozumná možnost – lidi nelezou přes hlavní koleje, ale aspoň v jednom směru nemusejí do podchodu…
To nemusí. Ovšem když staniční postaví káru na ten úzký perónek, tak všichni musí káru obejít sestoupením do koleje a z perónku šplhat do vlaku. A to raději nezmiňujme situaci, když na perónku stojí lidé a projíždí vlak. Přitom by to vyřešily štíhlé výhybky a nástupiště pouze u budovy jako to mají na trati z Bratislavy do Žiliny.
Výrazně větší problém než s poloperonizací bych měl se stavem 260, kde není mnohdy ani ta.
To je proto, že kroucení kolečkem rozumí „každý“. I vy ve svém příspěvku to potvrzujete. Železnice aby mohla mít vůbec územní rezervu, tak musí prozkoumat spoustu variant, silnice jsou v územních plánech zanesené (viz i Jaaa). Na železnici jsou pak kladeny nesmyslné požadavky včetně omezování rychlosti. Například vy požadujete chiméru v podobě narovnání tratí aby se dalo jezdit 160 bez propadu. To je na spoustu místech technicky-ekonomicky nemožné (například průjezd Českou Třebovou a jinými většími městy)
Pokud hned na úvod arguemntace padne „kroucení kolečkem“ alias „vy řidiči, podřadná sběř“ tak to bude mít správa argumentačně opravdu ale opravdu těžké.
Tak správa s touto argumentací nepřichází, ale troufnu si říci, že na ní trvale naráží v argumentech proti stavbám.
Taky je nutné vzít v potaz to, že silnice jsou „běžnému lidu“ zkrátka obecně blíže. Každý má auto, notabene v oblastech kudy tratě plánované na zelené louce povedou. Takže je pro tyto lidi vlak cosi vzdáleného, jezdili tím možná do školy. Ano, je mnoho lokálních tratí které jsou frekventované. Ale přiznejme si, že ze silnice/dálnice benefitují tak nějak všichni. Na tu dálnici mají pár km sjezd a hned vidí tu přidanou hodnotu. Nějaká přeložka, aby se liberečák dostal rychleji do Prahy, tyto lidi prostě moc nezajímá. A s tímto narativem by měla SŽ o dost více pracovat.
Jako bývalý liberečák podepisuji.
„Každý má auto“ není pravda, a hlavně by to ani pravda být nemusela, kdyby ty železnice (a další návazná veřejná doprava) dostaly také trochu přednost a byly použitelné, nikoli jen pro parádu a/nebo na papíře. Ostatně stav, kdy by každý jezdil všude autem, je do budoucna i neudržitelný.
Bohužel koncepce rozvoje železniční dopravy MD nemá a zdá se, že ani mít nechce. Jedinou možností je, že by jim to nařídil Brusel, čemuž nikdo nevěří. A tak ty žáby na prameni spí dál.
Na „Brusel“ pak budou ti „naši“ ještě nadávat, že jim něco takového nařizuje, místo aby to dokázali podat a vysvětlit jinak než propagandou (tzn. hlavně aplikovat smysluplně).