Infrastruktura Silnice Stavebnictví Železnice

Slib ministerstva: 63 kilometrů silnic, 48 kilometrů lepších tratí do konce roku

Ražba tunelu Deboreč. Autor: SŽDC
Ražba tunelu Deboreč. Autor: SŽDC

Ministerstvo dopravy slíbilo, že do konce roku se otevře celkem 63,1 kilometru nových či modernizovaných dálnic a silnic I. třídy a současně 48 kilometrů modernizovaných tratí.

Ministerstvo to uvedlo v tiskové zprávě, v případě silnic mluví o kilometrech „nových vozovek“. Do součtu zahrnuje i kilometry modernizované D1, která není novou stavbou, ale rozsahem novou stavbu připomíná.

V půlce roku je ve výstavbě 237 km silnic, na železnici se opravují budovy a staví nové tratě.

Pro řidiče budou do konce roku sloužit nově například dva úseky karlovarské D6, nový úsek dálnice D48 v Moravskoslezském kraji nebo tři úseky nové D1. Dokončen bude také zbývající část silnice I/16 Slaný – Velvary, která nahrazuje zatím nedokončený Pražský okruh,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

V příštím roce má Ředitelství silnic a dálnic v plánu otevřít 109,1 kilometru dálnic, silnic I. tříd, včetně dokončení modernizace D1. Konkrétně půjde o dokončení 41,5 kilometru modernizace D1, 46,5 kilometru dálnic na zelené louce a 21,1 kilometru obchvatů měst na silnicích I. třídy. Řidičům začne sloužit nový úsek dálnice D11 v úseku Hradec Králové – Jaroměř, obchvat Lubence na karlovarské D6 nebo obchvat Otrokovic na D55.

„Na železnici jsou pro cestující nejviditelnější opravené výpravní budovy a nádraží, Správa železnic ale také investuje do zvýšení rychlosti vlaků na některých tratích na 160 km/h, opravuje železniční mosty nebo zabezpečuje aktuálně 142 dalších přejezdů,“ dodává ministr.

Na železniční síti v současné době probíhá modernizace celkem 187 km tratí a dále pak výstavba 26 km nových tratí na 4. tranzitním koridoru připravovaných pro rychlost až 200 km/hod. Z uvedeného se v letošním roce předají do provozu stavby v celkové délce 48 km, ostatní budou pokračovat ještě v následujících letech.

Opravou nebo rekonstrukcí aktuálně prochází 63 výpravních budov. Jenom v letošním roce se podaří otevřít zrekonstruované budovy nebo nová nástupiště například v Přerově, Frenštátu pod Radhoštěm, v Letohradu, Šternberku, Rumburku, Chebu, Bohušovicích nad Ohří, Kralupech nad Vltavou předměstí, Lysé nad Labem, Jaroměři nebo v Mikulášovicích.

Správa železnic letos také dokončí modernizaci tratí například v Hustopečích u Brna, u Trutnova, opravený most bude na trati Liberec – Hrádek nad Nisou, v železničním koridoru z Děčína k hranicím s Německem, opravená bude také trať u Železného Brodu nebo České Lípy. Traťová rychlost na 160 km/h se zvýší v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou nebo na trati z Českého Těšína do Dětmarovic.

Všechny aktuální a plánované stavby jsou přehledně na mapě výstavby Ředitelství silnic a dálnic, železniční investice pak lze nalézt v interaktivní mapě Správy železnic.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael

Dobře, že se staví, ale pořád to jde hodně hodně ztuha všechno..

janevim

Co vedlo např. k rekonstrukci v Lysé nad Labem? Nádraží je tam relativně nové a funkční…

Zbyněk

V článku je chybně uvedeno zprovoznění úseku D11 Hradec Králové- Jaroměř v roce 2021. Otevření je ve skutečnosti posunuto až na květen 2022.

Jan Sůra

Jde o zprávu ministerstva dopravy.

Eduard

Jen tak dál a houšť. Doufám, že tato vláda využije hospodářské krize k užitku nás všech a vybuduje se co nejvíce tolik potřebné infrastruktury.

pejan

Lol loni 4km dálnice :)) A 2 biliony dluh, no to bude Estébák stavět, až se bude prášit :))

Jackub

Copak? Blíží se volby? 🤔 Takže je potřeba tu mizérii nahodit zářivou potěmkinovskou fasádou? 😁

gogo

Hajzlové.
Ucpat lopatám huby koblihama – dálnicema, to by jim šlo.
Měl to estébák nechat na Fialovi s Hříbem.

Kodl

Němci už se k vám jedou učit a okukovat, jak je možné, že tak neuvěřitelně rychle stavíte….. 😀

Žlutý klandr

Letiště v Berlíně, nádraží ve Stuttgartu, opera v Hamburku, ….

Eduard

To máte naprostou pravdu, že i v tom pro někoho dokonalém Německu se ledasco nepovede. Na druhou stranu je to stát, který má kompletně dobudovanou dálniční síť. Navíc co se týče rekonstrukcí dálnic se od Němců opravdu máme co učit. Třeba práci v noci.

Jiří Kocurek

Dlužno dodat, že už se začíná dařit i na D1, kdy firmám stačí 1 noc na zbourání starého mostu pro okresku. Od 19:00 do 9:00, což se letos v dubnu povedlo.
Být to postaru, tak je to zavřené dva týdny a dělajá tam Dmitro, Jozef, Vasilij a Robert. Dvě dvojmužné čety ke dvěma sbíječkám.

Slosor

Kompletně ne. Nemají dobudovanou ani jejich A1, stejně jako my D1.

Eduard

Dobře jeden úsek jim chybí. Vsadím se o co chcete, že Němci budou mít dříve dobudovanou svou A1 než my svou D1. Nechci být špatný prorokem, ale něco mi říká, že stávající EIA propadne…. Velice rád bych se pletl.

Sitgestravel

Troskari.

Martin

Jak to ctu, nove silnice… ale zeleznice jen opravy a prelozky… hmm…

Lech Malý

…výstavba 26 km nových tratí na 4. tranzitním koridoru – není to mnoho, ale jak u nás říkáme, nemusí pršet, stačí, když kape.

K.S.

No u těch silnicí to budou z větší části asi také přeložky. Různé obchvaty atd. Nové se myslím staví akorát tak dálnice, jinak je to všechno pořád dokola jenom šibování císařských a formanských cest.

Radim

Novostavby žel. tratí jsou u nás unikátem, i když jde většinou o přeložky, ale díky za ně, zatím daleko více rušíme, než stavíme, škoda.

Gale

Ta mapa projektů ŘSD je dost odfláknutá.
Nedávno otevřená přeložka I/21 Nová Hospoda – Kočov i nedaleká přeložka okolo Trstěnic a Drmoule, která se má otevírat na podzim tam ani jedna nejsou a obě jsou vyčárkované jako rozestavěné.

Tomáš

Neví někdo prosím, kdy má začít/zda už začala stavba na uzlu Pardubice/Poříčany-Velim?

ene bene

„x km nových tratí“ – to je taková babišovská propaganda, ve skutečnosti jde skoro vždy nanejvýš o přeložky. To je jako s tím, že oprava D1 se počítá za novostavbu. Jistě, z hledika stavebního jde o novostavbu, ale není to nová trať.

Jiří Kocurek

To záleží, jestli Novou Tišnovku považujete za novou železnici nebo za přeložku. Totiž zda musí být zachována stará Tišnovka z Tišnova do Kuřimi a z Králova Pole na Hlavní nádraží, aby to byla nová trať a ne jen přeložka.

K.S.

Nová Tišnovka je novostavba, o tom se moc jako o přeložce mluvit nedá. Nehledě na to nějakou dobu se snad dokonce jezdilo po obou.

Jiří Kocurek

Ono to mezi Kuřímí a Krpolským nádrem vede prakticky ve staré stopě. A přes Obřany to původně vedlo mezi domy a u Zábrdovického mostu byl přejezd.
Jde mi o nazývání podobných věcí podobnými slovy. Aby to jendou nebyla oprava staré jednokolejky a podruhé novostavba.

K.S.

Dobře, kolik ale procent z trasy do Žďáru (nebo rovnou až do Brodu) to je?

Vlastimil Kocurek

Jedná se o tratě vedené v nové stopě – myslím, že je to jasné. Nejsou to žádné přeložky, ale náročné stavby zahrnující nová nádraží , demolice starých, tunely a estakády, a v Praze o velmi náročné navazující stavby.

ene bene

To si tedy pane opravte terminologii, i náročná stavba s novými budovami může být (a u nás vkutku skoro vždy je) přeložka. Nová trať snad bude Plzeň-Stod, nebo Ruzyň-letiště, pak VRT, budou-li kdy, jinak přeložky… ostatně – není na tom slově nic špatného.

Vlastimil Kocurek

Beru na vědomí a je to vyřešeno. Každý zůstaneme u svého. V podstatě sleduji hned několik stránek o dopravě v ČR i SR, a je pravda, že se tam používá obojí. A ještě se hned pozná, kdo je z branže, a kdo ne. I anglické re-laying více naznačuje, o co se jedná.
V nové stopě, či re-laying automaticky vyjadřuje, že to není nová trať.

Rosťa

ANO. Bude Líp. Ale čtenáři těchto řádku už se toho bohužel nedožiji i kdyby se průměrný věk zvýšil na 100 let
. A to už vůdce řídi MS 7 let……

Radek

Tuhle rétoriku razil už Bém v Praze, měl na billboardech o kilometrech nových tramvajových tratí a pak z toho vypadlo, že myslel rekonstruované.

Kkarel

Už vidím jak to jede L.n.O do Karviné 160.😁

kom

neřekl do konce kterého roku…….

Milda

To je teda porce kilometrů.

Luděk Štěkala

Opravte si, prosím, špatně vyskloňované slovo v nadpisu.

beran

Lepších tratích? Ten Čech je snad Maďar!

Bob

„Lepších tratích“ by špatně nebylo, pokud by se to podařilo použít v šestém pádu.

Poudy

Tak třeba to tak Havlíček řekl protože mu to tak řekl Babiš.

J. V.

Tak nadpisy článků nepíše Babiš, ale novináři. Byť nejsem novinář, myslím si, že česky umím lépe než leckterý z nich. Je hezké, že Babiš neumí česky, ale ti, co se objevují na obrazovkách stejně často, ne-li častěji než politici anebo ty články sami píší, nejsou o nic lepší. Někdo by mohl zkouknout diplomové práce těch novinářů, to by jsme se my, lepší češtináři, asi neudrželi. Ale to jistě není tak záživné jako diplomky politiků. A že je autorem článku redakce nám také moc nenapoví, opravdu byste neměl mít v redakci Tatary, pane Sůro, ale to jen a jen na Vás,… Číst vice »

Jan Sůra

Jsem potěšen, že překlep v titulku stojí někomu za tak dlouhý příspěvek. A jsem poctěn, že alespoň jeden ze čtenářů je neomylný a dokonalý

Jackub

Já mám za to, že pokud se živíte pravým slovem, pak byste právě v něm neomylný být měl. Dokonce bych čekal, že právě i na to budete hrdý – něco jako stavovská čest. Je škoda, že svou dobrou práci naprosto zbytečně kazíte pohříchu častými chybami a překlepy… 🤔🙄

milanek

Máte tam minimálně 2 chyby a jeden překlep…

J. V.

Tento typ příspěvku jsem očekával, ale co, když už jsme u toho vzájemného kontrolování textů, tak mi ukažte kde, potom před Vámi smeknu. Třeba tak koneckonců přispějeme k větší jazykové kultuře našeho národa. Nedělá mi problém (na rozdíl od jiných) uznat, že jsem udělal chybu. Pokud je kritika oprávněná, rád se omluvím. Souhlasím s tím, že jsem použil nespisovné „by jsme“ namísto spisovného „bychom“, ale musím poznamenat, že první z variant se v běžném hovoru používá častěji (mám na mysli v obecné češtině, raději do toho nebudeme míchat nářečí). Dále jste správně odhalil překlep, opravdu tam mělo být „to je… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Vůbec nejde o formu a češtinu, ale o vaší dikci, která je vysloveně dehonestující. Je v tom hodně zbytečné tenze. Mně jazykové chyby také vadí, ale na ostatních serverech je jich několikanásobně více. Tady je toho minimum.

Vlastimil Kocurek

min 3 chyby

Vlastimil Kocurek

správně je“ to bychom“

Vlastimil Kocurek

vizte se nepoužívá, jen viz
A že je článku redakce redakce nám ……..