Rozhodnutím strany sleva. Další tři kraje zlevňují dopravu, lidé musí zažádat o dotaci

Je to spíš jakýsi úkol ze stranického sekretariátu, kritizuje slevy krajská opozice.
Další tři kraje pod vedením hnutí ANO plní stranický úkol na zavedení rozšířené 75% slevy na dopravu.
Zavedení slev avizoval již dříve Olomoucký kraj a Vysočina. Nyní se připojuje Zlínský, Plzeňský a Ústecký kraj.
Zlínský kraj zavede od července do konce roku zlevněné jízdné ve veřejné dopravě pouze pro děti a studenty od šesti do 26 let. Už dříve totiž radní kraje schválili to, že cestující starší 75 let jezdí ve Zlínském kraji od 15. června letošního roku autobusy a vlaky zdarma.
Někteří opoziční zastupitelé opatření na zasedání zastupitelstva kraje kritizovali, děje se tak podle nich před podzimními sněmovními volbami na pokyn předsedy hnutí ANO Andreje Babiše.
Zavedení slevy schválili minulý týden krajští radní. Slevu 25 procent budou moci děti a studenti čerpat pouze při využívání celosíťového časového jízdného, tedy sedmidenního, třicetidenního, devadesátidenního nebo ročního, které navíc platí pro území celého kraje. Zlínský kraj to bude stát desítky tisíc korun, řekl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležel (ANO).
Celosíťové jízdné nyní podle něj využívá minimum dětí a studentů. „To jsou kusy, to je řádově třeba pět studentů, co to má. A my chceme, aby si to začali kupovat,“ řekl Doležel. Příspěvek vnímá jako podporu pro mladé lidi a studenty, z nichž někteří z regionu odcházejí. Kraj podle něj usiluje o to, aby v kraji zůstávali a veřejnou dopravu využívali nejen k cestám do školy, ale i za kulturou, sportem nebo za volnočasovými aktivitami.
Opoziční zastupitel Stanislav Blaha (ODS) zdůvodnění zavedení slevy za příliš přesvědčivé nepovažuje. „Já si myslím, že důvody jsou zcela jiné, protože to vidíme v usnesení všech krajů, ve kterých vládnou hejtmani za hnutí ANO. Takže je to spíš jakýsi úkol ze stranického sekretariátu,“ řekl Blaha. „Pan (Andrej) Babiš to řekl jasně, nařídil to všem hejtmanům. Řekl to do televize, do médií, vy to realizujete,“ zdůraznil opoziční zastupitel Jiří Čunek (KDU-ČSL).
Kraje narychlo schvalují Babišovo předvolební jízdné: V Olomouckém vyjde 75% sleva na 37 milionů
V Plzni přes eDotace
Od 1. července do konce roku bude dodatečné 25procentní slevy na jízdném v integrované dopravě v regionu poskytovat i Plzeňský kraj. Slevu získají jen předplatitelé, kteří si koupí měsíční až půlroční předplatné. Musí o ni požádat přes krajský systém eDotace.
Opoziční zastupitelé to považují za nesystémový i složitý krok a předvolební dárek. Plzeňský kraj nyní vede hnutí ANO spolu se STAN a uskupením Pro náš kraj.
„Nerozumím tomu, proč jste nezměnili tarify. Lidé si budou muset zpětně prostřednictví eDotace žádat, abyste jim milostivě dali dar. Pokud si bude někdo kupovat měsíční předplatné, bude muset žádat o dar za půl roku šestkrát. Zároveň vylučujete ty, kteří budou mít předplatné na dobu delší než šest měsíců, a ty, kteří si ho koupí před 1. červencem,“ řekl opoziční zastupitel Michal Vozobule (TOP 09).
Dále uvedl, že podle důvodové zprávy by mohlo jít až o 25 000 žádostí a náklady pro kraj mají být až 15 milionů korun. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN) nepředpokládá, že by bylo tolik žádostí, a podle něj budou výdaje nižší.
„Do konce roku je možné požádat o dotaci ve výši 25 procent hodnoty předplatného, nejméně měsíčního,“ uvedl Čížek. Počty cestujících ve veřejné dopravě podle něj stále rostou, ale kraj chce, aby mělo co nejvíce lidí předplatné, i proto nedávno zavedl virtuální kartu. „Je to jednorázová akce, aby si lidé více kupovali předplatné. Chceme ještě víc cestujících,“ řekl. Podle Čížka je měsíční předplatné nejčastější a nejjednodušší. Dodal, že žádosti o dar budou velmi snadné.
„Poté, co člověk projede měsíční jízdenku, si o dar elektronicky požádá. Automaticky se ověří, jestli jízdenku projel, a vygeneruje se platební příkaz,“ uvedl Čížek. Podle něj to může přilákat lidi, kteří si dosud pravidelnou dopravu nevyzkoušeli.
„Je to kočkopes. Nedovedu si představit babičku, která bude žádat eDotacemi o slevu. Jedná se o chvilkové, nešťastné, nesystémové a neefektivní řešení,“ řekla opoziční zastupitelka Lucie Kužílková (ODS).
„Podivné je, že kdo si koupil předplatné už dnes, nemá na tento dar (slevu) nárok. A administrace tohoto kroku bude velmi náročná – pro tři až pět úředníků,“ řekl opoziční zastupitel a minulý hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Podle Čížka to zvládne jedna pracovnice.
Žádat se musí i v Ústeckém kraji
Seniorům, studentům a dětem proplatí polovinu nákladů na časovou jízdenku i Ústecký kraj. Cílem je podle důvodové zprávy předložené zastupitelům pomoci zmírnit dopady rostoucích životních nákladů na obyvatele kraje, kteří jsou z hlediska dopravní dostupnosti často nejzranitelnější, a podpořit pravidelné využívání veřejné dopravy.
Hejtman Richard Brabec (ANO) odmítl hlasy, že je to politický marketing před volbami do Poslanecké sněmovny. Pro návrh koalice ANO, ODS a Lepšího Severu hlasovalo dnes 42 zastupitelů ze 47 přítomných.
Důchodci nad 65 let, děti a studenti do 26 let nebo jejich zákonní zástupci budou posílat žádost o proplacení poloviny nákladů na týdenní, třicetidenní, devadesátidenní nebo roční jízdenku až po vypršení její platnosti elektronicky.
Systém v červenci kraj vyzkouší, od srpna mohou zájemci žádosti posílat. Peníze zpět dostanou do 60 dnů. V letošním roce bude zavedení systému a poskytnutí slevy stát krajskou samosprávu 7,5 milionu korun.
Hejtman připomněl, že v minulosti podporoval stát vybrané skupiny cestujících slevou 75 procent z ceny jízdného, teď činí sleva 50 procent. „Pokud nová vláda nezvýší podporu pro tyto kategorie, předpokládáme prodloužení (krajského) systému na další rok,“ řekl Brabec.
Opoziční zastupitel Jan Papajanovský (Starostové pro Ústecký kraj) řekl, že ho překvapuje, že materiál nebyl projednán v dopravní komisi. „Mám pocit, že jde o politický krok před podzimními volbami,“ uvedl. „Návrh považuje náš klub za legitimní, metodu ale ne,“ uvedl. Poukázal na podle něj nákladné budování elektronického systému, náročnou administrativu. „Řekl bych taková blbost a tolik práce,“ uvedl. Navrhl zapracovat slevy ve stejném rozsahu do tarifních podmínek.
Pokud by vložil kraj slevu do tarifu, mohl by podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka přijít o peníze od státu. Ministerstvo dopravy dotuje krajům slevy do plného jízdného. „Máme k dispozici vyjádření ministerstva dopravy, pokud upravíme tarif, může se stát, že nám přestane posílat dotace, proto jsme k této jednodušší formě nepřistoupili,“ uvedl.
Hnutí ANO má hejtmany v celkem osmi krajích, kromě zmíněných ještě v Moravskoslezském, Karlovarském a Královéhradeckém.