Sláva v Rakousku. Nejdelší tamní tunel byl proražen, zkrátí cestu na jih
Proražení Koralmtunnelu. Pramen: ÖBB/Wolfgang Lehrner
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) slaví další úspěch při budování železniční infrastruktury. Ve středu byl definitivně proražen 33 kilometrů dlouhý tunel
Loňské léto jsem jsem při cestě k Jadranu strávil s rodinou pár dní u korutanského jezera Klopeinersee, od kterého kousek prochází rozestavěná trasa Koralmbahn. Je to úsek mezi tím tunelem a Klagenfurtem. Práce tam probíhají pozvolna, čeká se totiž na ten tunel… Ale i tak je kus hotovo. Odkaz na pořízenou galerii už jsem k nějakému článku tady sice dával, ale snad to nevadí:
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Koralmbahn_Graz_-_Klagenfurt_v_okoli_Kuhnsdorfu_2019/
Prostě úžasné. Tam by se měli inspirovat naši politici.
Zajímavá je informace o prvním průzkumném vrtu před 18 lety. Čili před 20 lety muselo padnout rozhodnutí že tunel chtějí. V českých podmínkách to znamená že tunel do Berouna a nebo pod Krušnými horami znamená od teď tak 50 – 90 let než budou dokončeny.
Tunel do Berouna nebude asi nikdy, Krušné hory budou díky tlaku z Německa.
Takhle nějak to má být. Nové projekty mají nabídnout nové možnosti, díky kterým pak lidé mohou (ale nemusejí) opustit ty staré, ne jim něco vnucovat.
Pěkné dílo, takhle vypadá podpora žel.dopravy. Takže bude nárůst dopravy i u nás na II.tahu. To bude nádherné sledovat až vlaky se budou prokousávat výlukovou činností, Lipník-Drahotuše, potažmo Polom-Suchdol, která má nastat okolo r.2025.
Drsné.. A především to slouží také nákladní dopravě. na rozdíl od českých projektů.
Ktere projekty mate na mysli? At se divam jak chci, tak s nakladni dopravou je vsude uvazovano,…
Tunely ejpovicky, beroun, litomericky, krusnohorsky, tunely na IV. koridoru a na I. koridoru, vsude ke uvazovano s nakladni dopravou…
Vsechny koridory jsou reseny tak, aby po nich mohly jezdit nakladni vlaky…
Ano, jsou useky ciste pro osobni dopravu pro rychlost pres 300km/h, ale ty maji nakladni alternativy…
Jedinny projekt, kde je to castecne zazdeno je Brno-Prerov, ten ani po dokonceni nebude zvladat vsechny mody dopravy…
Takový uzel Plzeň nebo Brno, nebo trať 170 Beroun-Plzeň(mimo) na nákladku zapomněl.
U Brna je to hodne slozite, nove nadrazi se tam diskutuje uz od 19. stoleti, Plzen nevim, ale trat Plzen-Beroun ma byt v budoucnu postavena nova VRT trat ciste pro osobni dopravu, ktery odlehci soucasnemu koridoru a ten je staven i pro nakladni dopravu…
A před Plzní se to všechno setká v Ejpovickém tunelu, zázraku 21. století, nebo se VRT Plzni vyhne zcela 🤔😜
Je to tunelovy usek, tedy jednoznacke kombinace nakladu a osobky, vice mi vadi uvratove reseni na puvodni trat pro reginalku, to tam jednu kolej na puvodni trati mohli nechat…
Ostatne stejne tak se potka u kazdeho vetsiho tunelu naklad a osobka, stejne jako Beroun-Praha…
Na nadrazi by melo jiz byt dost koleji na prujezd nakladu a zastaveni ostatnich vlaku osobky…
Gratuluji Rakušanům k tomuto dílu. Tady jde vidět, že když se opravdu chce, tak to jde. Snad i u nás to půjde.
6mld. eur, cca 160 mld. korun, stavba 20-23 let, tedy necelych 8mld. korun rocne… to neni zas tolik…
Stavba je to paradni, nekolik tunelu, pres 100 mostu a viaduktu… Pouziti 3 razicich stitu zkratilo dost vystavbu nejdelsiho 33km dlouheho tunelu…
Vyrazne to zkrati cestu ze 3h na cca 1h… suverene nejrychlejsi cesta… jsem zvedavej, kdy vucec my zacnem stavet a jestli vubec se nebudeme kroutit nad nejakym kopcem v ceste…
Libi se mi to…
No asi tam mají jiné křečky, sysly a jiná chráněná zvířátka. Navíc tam asi tak nejsou ekologicky uvědomělí jako pan Patrik a jemu podobní. Nehledě na to, že asi rakouština je úplně jiná řeč než čeština, když se tam dovedou všichni domluvit tak, že se tam více méně bez problémů staví.
V tom našem knedlíkstánu jen vlhký sen a věc o které se bude mluvit ty roky, zatím co jiní už mají hotovo. Proto, ani v dalších 30 letech nebude žádná takova stavba u nás ve stádiu dokončení. Viz trať na letiště v PRG, tunel do Berouna, nebo to co se uvažuje do Drážďan. V tomto pohledu jsme jen prach obyčejní, zkorumpovaní, byrokracii zavalení ubožáci, co můžou o takových dílech jen snít a mít mokré orgasmy.
tahle stavba se i v rakousku diskutovala a pripravovala desitky let, krusnohorsky tunel by se mohl povest, ale „zejtra to nebude“.
Vsak my VRT diskutujeme take desitky let…
Však nebojte my na něco „chytrého“ přijdeme. Třeba jsme přišli na to, že místo dálnic, VRT postavíme cyklostezky a rozhledny.
Trať na letiště asi bude mimo mísu, až to QS zabalí a krachne…. Páč dovolenkári pak budou všichni stejně lítat v Budějc. 🙂
Nějak bych si ujasnil tu severní troubu. Píšete, že jeden štít razil 17 a druhý zbývajících 6, to je dohromady jen 23 a celý tunel má mít 33 km.
Já bych řekl, že ten zbytek bude zmiňovanou NRTM.
Ok, jsem idiot. Špatně jsem si to přečetl. Díky
Nesmysl. My si raději zrevitalizujeme nějakou lokálku!
A nebo postavíme DOL
… a umyjeme monitor. Kua, chlape!
Mám ještě v rukávu spoustu projektů. Třeba Kolešovku. Šotoušci by jistě uvítali i Rečkovskou lesní dráhu. Nebo Mutěnku.
Tak šotoušci by jistě ocenili i Kolešovku, nebo Mutěnku! A nebo Rečkovskou lesní dráhu!
Jasně vypluješ z Práglu, někde u Gottwaldova se rozhodneš, jestli jedeš na prázdniny k Baltu nebo raděj k Černýmu moři!
Kdo by pak si vzpoměl na QS – největší Česko-Čínskou leteckou společnmost.
S takovými lidmi jako jste vy o tom asi nikdo nepochybuje.
Drobná perlička: Tady to vypadá, že přistihli razící štít in flagranti, rovna když jel po mostě.
https://www.google.com/maps/@46.6920386,14.8310983,189m/data=!3m1!1e3
No dovolte! My nechceme fakta!!! My a šotoušci máme jednoznačný program.
A to s tou fotkou souvisí jak?
Měli bychom se učit.
čemu ?
Čemu asi?
Že by se Brno – Přerov mělo postavit na jeden zátah. Udělat co se dá a pak to na půl roku zavřít. A během toho půlroku dořešit zbytky, kde se křižila současná trať s novou. A celé to pak otevřít naráz. A ne to kouskovat 20 roků s výlukama jak do Budějovic.
PS: Jo, vím, alespoň od Blažovic (včetně) do Přerova. Tahle část je nezávislá na poloze nádraží v Kerharticích a v Brně.
Což je ovšem pořád žehlení stávající tratě se všemi nevýhodami, jehož výsledkem bude výhledově souběh poloVRT s budoucí VRT a zabitá obsluha území…
Asi takhle: Zmizí jen zastávka Hoštice-Heroltice a Komořany u Vyškova. Posledních 15-20 let tam vlaky nezastavují, jedině pro křižování. A když tam zastavovaly, tak 4 za den. Bez komentáře. Takže zabitá obsluha území se koná už teď a trvá dlouhé roky. Teda zabitá vlakem, autobusy, jakožto přípoje na vlak tam normálně jezdí, v pracovní dny každou hodinu. Tomu se říká IDS. — Až do Vyškova je dvojkolejka nezbytná pro příměstské vlaky. Po jednokolejce s jízdní dobou +15 minut vůči autobusu vážně ne! A když tam nasázíte výhybny, tak budou zcela mimo obec. Krása. Při půlhodinovém intervalo OS vlaků jízdní doba… Číst vice »
Nemáme Alpy, jenom Vysočinu.
Berounský tunel, Krušnohorský, ale i třeba kolem Ústí nad Orlicí by to klidně i kratší tunely sneslo.
Ale tady holt jedou spíše ty metaforické tunely, no..
Co si to dovolujete? My jsme my!!! Všichni ostatní jsou oni!!!!!!
Přesně, tady se prostetuje i proti tunelu, protože ten tunel nenávratně roztrhne vazby mezi Budějovicemi a Rudolfovem. To nemám z vlastní hlavy, to jsem četl. 🙁
A k tu si vzdy sotousci vymysli Manu, ktera nutne liche utery sudeho mesice musi jet z Horniho Ujezda do Dolni Lhoty a zle drahy ji k tomu chteji zrusit sukafon…
Stavby podobného rozsahu v tuzemsku „ekonomicky nevychází“, ovšem rozpočet se schodkem půl bilionu projde hladce, přestože většina dluhu neskončí jako investice, ale pouhá kompenzace výpadku příjmů, který způsobila sama vláda přijetím drakonických protiepidemických opatření. Z toho jde na člověka smutek.
Obecně si myslím, že smysl má každá investice do infrastruktury, která ušetří lidem čas a zdroje. Tunel pod horským masivem, který odstraní převýšení, zkrátí cestu a umožní vyšší rychlost vlaků a tím i efektivnější přepravu zboží a osob je toho ideálním příkladem. Well done!
Už vychází, a to díky přínosům v nákladní dopravě, které jsou konečně zahrnuty do ekonomického hodnocení. Doufejme, že se to ze schválených projektů (např. tunel Praha – Beroun a novostavba Choceň – Ústí nad Orlicí spolu se zachováním konvenční trati) posune do realizace.
Borci
Důležitá je, co z toho plyne pro naši republiku. Cílem tohoto projektu je (mimo jiné) převedení nákladní kontejnerové dopravy v severo-jižním směru z kamiónů na vlaky. V Terstu se kamión hodí na vlak a hurá na sever přes Alpy. A zcela jistě nebudou rakušané mít zájem na to, aby ty kontejnery sjely z vlaků na kamióny někde u Vídeňského hlavního města, ale aby pokračovaly na vlacích co nejvíce na sever. No a pak je už na nás, jestli zkapacitníme i naše tratě, nebo budeme ty kontyše překládat v Břeclavi či ve Znojmě z rakouských vlaků na kamióny.
kontejnery z Hamburku,Terstu běžné jezdí až do ČR a pochybuji že by se to změnilo
Proč by se v Terstu dával kamión s kontejnerem na vlak? Není rozumnější tam dát jen ten kontejner?
Pan Pavel má zcela jistě na mysli silniční návěsy, např. Ekol z Terstu do Paskova, které musí Semmering kvůli profilu objíždět přes Selzthal.
Přes Selzthal jen při výluce na Tauernstrecke, jinak z Villachu na Salzburg a dále do Linze.
Přesně. Zlevní se železniční nákladní přeprava z Itálie na Moravu a do Polska a tudíž můžeme očekávat na Ferdinandce od roku 2027 výrazný nárůst nákladní dopravy. Proto ŽESNAD.CZ podporuje urychlení výstavby pilotní VRT Přerov – Ostrava, aby osobní dálková doprava uvolnila kapacitu na konvenční trati pro umožnění růstu nákladní dopravy.
Otázka je, kolik případně dostupných tras pro nákladní dopravu v tom tunelu bude, resp. co zde zahuštěná osobka – odkloněná z původní trati přes Semmering – vůbec dovolí – klidně to může být jen 12 tras v každém směru za 24 hodin, tj. pouze 1 nákladní trasa každou dvouhodinu a to mi pak teda na žádný „výrazný růst nákladní dopravy“ zrovna nějak nepřijde, no..ale třeba se (snad) pletu:-))
To je sice hezké, ale mezi Bruck/Mur a Graz 2x klesá rychlost na 80 km/h. Tam by bylo potřeba nějaké zrychlení.
Opravdu jenom 2x. Jenže díky tomu, jak se to tam motá kaňonem řeky, to dělá víc jak 3/4 trasy max 80, uprostřed jedna rovinka.
Jo a nádraží Bruck/Mur je velice zajímavé. 😀
Ano, s Vmax 50 km/h a pomalou na zhlaví 30 km/ na furt.
Hádám, že Mauli je „krteček“ (Maulwurf). Neví někdo, co má znamenat Kora?
Koralpe nebo Koralm je jméno toho horského řetězce, pod kterým tunel prochází.
Jméno pochází od „karů“, ledovcových jam, kterých je tam hodně.
Někdy si říkám škoda, že nejsme součástí Rakouska-Uherska…
Proč? V době EU můžete do Rakouska cestovat stejně snadno jako v době Rakouska-Uherska.
Jemu jde patrně spíš o přístup státu k investicícm do železniční infrastruktury.
Rakousko má lepší občany
Možná o trochu, ale hlavně v Rakousku 40 let nebudovali komunismus.
v rakousku nemeli komunisty, kteri po valce sami vlezli stalinovi na lopatu.
a naopak, meli kliku, ze v roce 1953 z rakouska nejakym zazrakem rusove odesli…
Ještě v roce 1968 po 20 letech budování komunismu mělo Československo vyšší životní úroveň než Rakousko.
Smůla, předběhlo nás již počátkem 60. let, kdy jsme se hospodářsky propadli tak, že bylo v jednání dokonce znovuzavedení přídělového hospodářství. Připomínám, že to bylo pouhých 7 let po tom, co stát prostřednictvím měnové reformy ožebračil každého občana. Kolem roku 1968 nás předehnala NDR, země válkou zcela zpustošená.
Zejména ve vídeňských čtvrtích Simmering a Favoriten.
Já bych to zjednodušil na „Rakousko má občany“.
No, kdybychom byli součástí Rakouska, tak bych neměl šanci pracovat na SŽ(DC). A to by bylo hodně mrzutý!
To je dobré :-d 😀
Urcite bud rad za to, ze CR je nezavisla samostatna zeme. Rakousko Uhersko neco jako Sovetsky Svaz a podobne pseudosracky nikdy fungovst nebudou.
Habsburská monarchie fungovala dost dlouho a docela úspěšně. Vím, že kdyby v historii neplatí, ale – kdyby na trůn usedl o něco dříve někdo jiný než FJ, kdyby proběhla „detailnější“ federalizace než RU vyrovnání a kdyby v Německu… Dost.
Mno Habsburska monarchie naopak ceskym zemi prinesla na nekolik staleti prave velky utlum, na svou dobby byl cesky stat pred habsburskou nadvladou hodne vyspely, svobodny a pokrokovy – da se rici, ze jeden z nejvyspelejsich v Evrope… Po nastupu habsburku musela rada ucencu a tech co uznavaji jinou nez katolickou viru zemi opustit, zaostalost se pak projevila i v zavislosti na nemecku a porazkou s pruskem, kdy cesky stat prisel o „nejprumyslovejsi“ oblast… Uvolneni prinesli az terezianske reformy…ale i tak se cela monarchie nakonec nevyhnutelne rozpadla… A i po rozpadu Ceskoslovensko a predevsim Ceske zeme meli hospodarsky hodne navrh, az… Číst vice »
Já si myslím, že právě za Rakouska-Uherska se u nás postavilo nejvíce tratí, byli jsme jednou z nejvíce industrializovaných zemí. A i když jsme dlouhou dobo jako Češi byli občany „druhé kategorie“, tak koncem 19. století jsme si dokázali vydupat zrovnoprávnění češtiny. Navíc díky volebním reformám, kdy se zrušil kurijní systém a bylo zavedeno všeobecné rovné a přímé volební právo, tak měly české politické strany většinu jak v českém tak moravském zemském sněmu. Ale to už se blížila válka…
Tak co se tyce zeleznice ano, ale to az v pozdejsi dobe… ono ve stredoveku v 17-18 stoleti moc vlaku nebylo 🙂
Jen technická: Habsburská monarchie Fungovala 1526 až 1918, prakticky 4 století.
A české země už nikdy nepoznaly takovou míru prosperity a růstu, jako mezi lety 1867 a 1914.
jak se opovazujete brat si do huby rakousko-uhersko a jeste ho srovnavat s nejakou vychodni despocii, proboha?
Co si to dovolujete???!!!
To Uhersko bych z toho klidně vynechal. I když brzo už prave tam budeme :-/
Hezké, škoda jen, že na tunely nenavazují rychlejší tratě:
https://www.openrailwaymap.org/
tak ona celá Koralmbahn mezi Grazem a Klagenfurtem bude na 250km/h, nejen tunel… U Semmeringu je to o něco horší, to je pravda.
Zajímalo by mě, jestli se uvažuje o zrychlení dalších úseků Suedbahn? Co vím, tak Wien – Wr. Neustadt bude na 200km/h. Co úsek Wr. Neustadt – Gloggnitz? To je prakticky rovina. Muerzzuschlag – Graz se výhledově něco plánuje? Je jasné, že pro výrazné zlepšení parametrů je to prakticky celé umístit do tunelu, protože se trať kroutí údolím, ale i odstranění propadů na 80-90km/h by mohlo přinést zajímavou časovou úsporu. Klagenfurt – Villach tady žádné zrychlení asi nepředpokládám. Co pak ještě směr Ljubljana? Tu trať mám projetou několikrát a přišla mi jako lepší lokálka. Je v plánu to nějak zrychlit? Potom… Číst vice »
Wien-Süßenbrunn – Břeclav je v plánu 2021-2026.
Už jen to, že postavili naráz celý úsek ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu je obrovský úspěch. Že to nekouskovali na 10 etap během 30 let, možná 40 let.
Jinak návaznosti na trať do okolních zemí jsou vcelku luxusní.
Už abychom také začali stavět tunel do Berouna.
Dokonce teď koukám, že Správa Železnic už přidala tuto stavbu do své interaktivní mapy, kde počítá s realizací mezi lety 2028 – 2042. Tak jsem na to zvědavý.
Vrátím se zpět v čase. Do roku 2008. V roce 2012 měla být zahájena výstavba Brno – Přerov v úseku Blažovice – Vyškov – Nezamyslice. Ten je nejpotřebnější. Zpět k dnešnímu datu. Je zrekonstruováno odb. Černovice – Blažovice. Za posledních 8 let proběhla každým rokem výluka – látání havarijního stavu.
Tak ono, kdybychom se podívali hluboko do historie, tak bychom zjistili, že tunel do Berouna už měl v nějaké podobě dnes také stát (nebo být minimálně v pokročilé výstavbě, asi zhruba tak jako tady uváděný tunel v Rakousku).
Nevim zda jsem zvědaví na neco co v nejlepším případě má být hotovo za 20let. A to známe ještě jak je to s termíny v Česku.
no já tajně doufám, že se ještě tunelu do Berouna dožiju
Pokud rok vašeho narození začíná dvojkou, potom tam určitá šance je. 😉
Pokud jste teenager ….
nejsem, je my 40 😉 tj. možná až budu v důchodovém věku, protože do 2042 to asi nebude 🙁
pardon, „mi“ ne my
No kvůli těm relativně optimistickým termínům jsem právě zvědavý, jestli se do roku 2042 vůbec začne stavět.
Jojo, Beroun je takový náš Klagenfurt!:-)
Krása. Gratuluji.
SŽ by se mohli inspirovat jak je vidět když se chce tak to jde.
U nás je problém že stavby tohoto typu horko těžko ekonomicky vycházejí. Viz tunel do Berouna. Prostě jsme pořád chudý poskomunistický stát s nízkou produktivitou práce (to neznamená, že pracujeme málo, ale že vyrábíme levné věci s nízkou přidanou hodnotou) a nízkým HDP na hlavu. Z toho pak plyne že ušetřený čas českého cestujícího nemá ani zdaleka takovou ekonomickou hodnotu jako stejný čas ušetřený cestujícím rakouským, a proto je problém aby stavby ekonomicky vyšly.
Spíše máme prioritnější stavby, kde poměr cena/zlepšení infrastruktury je lepší.
Které třeba? Které prioritnější stavby se realizují? Jen co se velkých tunelů týče, chybí tunel do Berouna, Budějc, Bezpráví a prakticky z tunel do Brna od Svitav.
Místo tunelu z Brna do Svitav by už bylo efektivnější začít stavbu VRT Praha-Brno, ne? Přecejenom tam už ty náklady na km nebudou tak odlišné a přínosy, byť jednotlivých etap, budou vyšší…
Moje řeč. Za tyhle prachy byla třetina Praha – Brno hotová.
Ale houbelec! Tunel do Berouna nevychází, protože nikam nevede. Resp. nikam dál, než do Plzně. Zatímco Koralmbahn tunel je součástí celoevropsky významného koridoru. Rakušákům taktéž všechny tři dlouhé tunely ekonomicky vychází lépe, protože stávající trasa je sklonově pro náklad absolutně nevyhovující až nepoužitelná. Zatímco u nás se bavíme, jestli ty dlouhé tunely budou mít vůbec lepší sklonové poměry, než původní trasa údolím řeky.
Tunel do Berouna samozřejmě okamžitě vyšel, poté, co se přestala ignorovat D5 a vzala v úvahu existence Carga a Bavorska.
Jinými slovy, tunel do Berouna by okamžitě vyšel, kdyby do Bavorska pokračovala dvojkolejná elektrifikovaná trať s příznivými sklonovými poměry a přitom neexistovala D5. To je teoretizování za všechny prachy:-)
Ona ta dvojkolejná elektrizovaná trať s příznivými poměry vyšla, ale právě až potom, co se přišlo na existenci D5 a započítalo cargo. Kromě dvou úseků, které visí na rozhodnutí Němců.
A to je právě ten problém. V momentě, kdy bude alespoň v dohledu stav, kdy Němci dotáhnou rychlé spojení z Mnichova na hranice u Domažlic, pak má cenu začít uvažovat o tunelu do Berouna. Já pochybuji, že se tak někdy stane. Mají zjevně jiné priority.
To má cenu i bez toho, výhody dosažitelnosti Plzně za 50 minut snad netřeba demonstrovat (viz Pardubice).
A do Německa jezdí po dálnici kamiony, zatímco údolím Berounky je občas problém procpat vlak. Mimochodem, ty oblouky také nejsou úplně optimální z hlediska jízdy vlaku.
To bych nemohl pracovat. Sorry.
Tak byste se třeba uchytil u Roučky a ten by nemusel emigrovat…
Tam nejsou takové vejvary!
Tomu se říká zrychlení. Krása.
Ale SŽDC dokázala tratě zrychlit 6násobně! Mšenku. Z 10 km/h na 60 km/h. A pak se SŽDC přejmenovala.
Na Mšenku mi nesahejte! To ne vrchol mé kariéry.