Sláva pod Jizerkami. Poláci obnovili po 27 letech provoz na trati k českým hranicím

Návrat provozu železniční dopravy do lázeňského města Świeradów-Zdrój. Foto: KDNávrat provozu železniční dopravy do lázeňského města Świeradów-Zdrój. Foto: KD

Vlaky navážou na bezplatné autobusy do Nového Města pod Smrkem.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
senior

Já už se tam (bohužel) sice v tomto životě nedostanu, ale přesto tomu výbornému počinu i celkovému přístupu aspoň tleskám – v porovnání s českým přístupem například ke „Kozí dráze“ je ten polský někde úplně jinde, ačkoli v obou případech je hlavní zdroj tamní frekvence podobný: turistický ruch. K informaci o polském autobusu do Nového Města pod Smrkem, o němž je v textu zmínka, je třeba upozornit, že jezdí (zatím?) dle odkazovaného jízdního řádu POUZE O SOBOTÁCH A NEDĚLÍCH (nepracovních dnech), což autor textu patřičně nezdůraznil. Chtít obnovovat v současnosti trať z Mirsku do Jindřichovic pod Smrkem ovšem valný smysl… Číst vice »

senior

Já jsem reagoval na jízdní řád, na která vede Váš odkaz v textu, kde je v záhlaví jednoznačně uvedeno „Rozkład jazdy linii nr 1 Sob-Nd ważny od 02.09.2023 r.“ – ale protože jde o podzimní termín začátku platnosti, je možné, že se od spuštění obnoveného provozu železnice i něco změní (a i snad dokonce k lepšímu). Asi by bývalo dobře nějak se s tím rozporem v informacích v textu trochu lépe vyrovnat. Máte rozhodně pravdu, že přeshraniční spojení s Polskem ve Frýdlantském výběžku je (minimálně z pohledu obyvatel ČR) naprosto tristní – jako známá liberecká osobnost máte ovšem i dobrou… Číst vice »

Zaosai

Co sem pletete Kozí dráhu.Ta vede po kopcích nad vesnicema a přestala mít v dnešní době perspektivu.Zde se jedná o trať do properujících lázní.

senior

Jde o celkovou koncepci: Poláci nějakou mají a dokázali se na ní dohodnout a obnovit železnici do lázní, i když hlavní složkou její frekvence bude rozhodně ta turistická, ale Češi se minimálně právě v případě Kozí dráhy na něčem takovém dohodnout schopni nejsou, ačkoli právě Kozí dráha by právě především turistickému ruchu dobře sloužit mohla. Proto jsem zmínil právě Kozí dráhu, protože právě ta má (odchylně třeba od Horního Slavkova, který tu zmínili jiní) aspoň nějaký potenciál v turistické a výletnické frekvenci (a i nějaké ty lázně by byly aspoň „na dohled“) – takže to rozhodně není žádné pouhé nepřípadné… Číst vice »

Honza

No, koncepci – poslední dobou se docela snaží, to jo, ale je to taková snaha o nápravu nejkřiklavějších následků divokého zastavování provozu mimo hlavní tahy v devadesátkách. U nás se tratě do míst s turistickým potenciálem nerušily, výjimkou je snad jen ten Slavkov (kde ale stejně turisti jezdí ve větším počtu leda do Lokte, kam to vlakem jde), Kozí dráha je na delší diskusi. V Polsku jsou ale pořád desítky takových neprovozovaných „Kozích drah“, třeba i mezi poměrně velkými městy, kde by jistě někdo jezdil, ale stylem třikrát denně pomalý osobák v klasice s jedním dvěma vozy (Poláci donedávna nepoužívali… Číst vice »

Riki

Mohu jenom zatleskat…..není to přeci o nákupech, ale o výletech aautíčkáři ty s tím stejně nepojedou. .
Už se těším z Jelení Hory přímo pod Sněžku 🙂

Han van Meegeren

To si ještě počkáš.

Bidlo

Třeba s tím nebudou jezdit jen socky, třeba i normální lidi

Aleš

V článku mohlo zaznít,že do r.1945 bylo železniční propojení Mirsku a Jindřichovic… Znovupropojení pohraničí by mohlo region dále oživit. V 90.letech to propagoval aktivní starosta Jindřichovic,tehdy ovšem nezájem jednotných ČD…Nyní by mohla být nová šance… peníze z EU jsou i na horší projekty 🙂

Hans N.

Dnes trvá cesta vlakem z Jindřichovic do Liberec hodinu a půl. Naděje na zkrácení jízdní doby je prakticky nulová. Může tady z/do Polska jedoucí vlak konkurovat individuální dopravě?

Franthomas

Původně ta trať ze Świeradówa pokračovala ještě cca 2,5 km a končila uprostřed ničeho v blízkosti vodopádu „Wodospad na Kwisie“, lze najít na mapách. V létě jsem si to prošel, sem tam je ještě torzo trati, či mostku přes potok. Neví někdo, proč to končilo v lese (těžba dřeva?), co tam bylo?

BND30

Trať/vlečka podle mě končila v areálu pily Niedzwiedza Gora. nyní je tam Nadlesnictwo.

Ondřej

Když se chce, tak to jde. Skvělý počin…

kolmix

Krásné, MOC v tomto polákům (ale i němcům a dalším) fandím.
Kéž by se i u nás našel kraj, který by si vzal tratě na svá bedra a myslel to vážně (tj. dělal to fakt pro lidi a ne proto, aby si na tom „namastilo kapsu“ co nejvíce kamarádů).
Velmi rád bych se ještě za svého života dočkal podobné slávy alespoň na tratích mezi Loktem a Horním Slavkovem a/nebo mezi Kralovicemi a Mladoticemi…

Původní Pražák

Jestli v životě nemáte i nějaká realističtější přání, tak to budete na jeho konci asi trochu zklamaný….

Jeník

Kraje ..to by to dopadlo .. pomalu že se na hranici kraje neprestupuje

Osoba odborně nezpůsobilá

V případě Horního Slavkova věřím, že kdyby kraj soustavně deklaroval vůli zajistit dopravní obslužnost svého území veřejnou drážní osobní dopravou v odpovídajícím rozsahu (nikoliv např. 4 páry v pracovní dny), a to i v plánu dopravní obslužnosti, SŽ by se do lokálky pustila.

zyx

Bohužel Horní Slavkov byl tak za minulého režimu zpustošen, že tam teď těžko dnes vymýšlet velký turistický potenciál. Bez řádění za minulého režimu to mohlo být krásné město s hornickou minulostí.

MartinS.

Kraj na úseku Horní Slavkov – Loket provozuje 3 autobusové linky. Jedna jede přímo bez přestupů do Chodova, druhá do Sokolova a třetí do Varů. Takovou obslužnost vlakem nezajistíte. Přibyl by přestup, prodloužila by se doba jízdy a ještě by asi ubyl i počet spojů, protože 5.5 tisíce obyvatel Horního Slavkova asi nevyvolá dramatickou poptávku po veřejné dopravě…

Konečně

A výměnou za to budeme mít jizdní řád jak v Polsku. Díky, nechci.

MartinS.

Obávám se, že na trati mezi Kralovicemi a Mladoticemi neleží žádné místo s návštěvnickým potenciálem milion lidí ročně. A ani na trati Loket – Horní Slavkov. Hrad Loket ročně navštíví kolem 150 tisíc lidí. Takže to je s touhle tratí v Polsku zcela neporovnatelné…

Frantisek

Mezi ne, ale z obou stran za nimi. Jasně, dá se to objet v prvním případě stejně špatně přes Blatno, ve druhém ještě hůře přes Karlovy Vary. Nebo jet autem, že…

MartinS.

Můžete prosím jmenovat aspoň jedno takové místo s návštěvnickým potenciálem milion lidí ročně, které leží do 30 km za úseky Mladotice – Kralovice a Loket – Horní Slavkov a existuje pravděpodobnost, že by se na těchto úsecích vyplatilo pro návoz návštěvníků provozovat alespoň 9x denně DMU120?

M19

Návštěvnický potenciál milion lidí ročně má u nás tak pražská zoo a hrad. Jinak nic.

Caracas

A jaké místo srovnatelné svým turistickým potenciálem s Świeradów-Zdrój leží za Kralovicemi a za Mladoticemi? Nevím o žádném takovém?

test

Mariánský Týnec – Santiniho baroko by nestačilo?

MartinS.

Ne, nestačilo. Proboštství v Mariánské Týnici je úžasná stavba, kterou ředitelka muzea za 25 let pozvedla z takřka ruiny na barokní skvost. Nikdy bych nevěřil, že se kdy podaří ten komplex novodobě dostavět. Ale kapacita toho muzea je maximálně 100 lidí najednou. Byl jsem tam jednou na nějakých slavnostech, kdy se do areálu nacpalo asi 200 lidí a nebylo tam k hnutí. Takže maximálně může muzeum navštívit 200 tisíc lidí za rok, ale to by před vchodem musela od rána stát fronta. Kdyby byla návštěvnost 100 tisíc, byl by to zázrak. A realita? V roce 2019 – 15 tis., v… Číst vice »

Caracas

A pro jaké lidi by ten kraj obnovoval vámi zmiňované tratě? Žádná masivní poptávka po železniční dopravě tam reálně není. Mám železnici rád a jsem velmi pro smysluplné investice do železnice, ale obnova a následný provoz na Vámi uváděných tratí je vyhazování peněz oknem.

Frantisek

Přidáme raději další pruhy na silnice a další lány na parkoviště v cílových místech. 🙂

Petr David

Tu přírodu zas tolik nepotřebujeme, všechno se dá dovážet, i ta voda, která nám po betonu odteče.

Filip

U nás je to naopak. Železnice se ruší. Však v posledních dvou letech zase nějaké zrušili. Mám dojem, že teď v tom vede ten Středočeský. Ten šel tak daleko, že rušil je autobusy do Boleslavi a Kladna, s nímž se teď soudí. Tak místo abychom zajistili dopravu, utratí se veřejné peníze za právníky a soudy. Polákům fandím, už dávno jsou před námi.

Caracas

V čem jsou Poláci před námi?

Původní Pražák

No ty kráso. Nezlobte se, ale fakt nevidite ten neporovnatelny rozdíl mezi tím, co Poláci ted, po dvaceti a více letech obnovují, a o čem se u nás spíš jen žvaní, že by se mohlo zrušit? Víte třeba, pro srovnání s námi, jak vypadá seznam největších polských měst, kam vůbec žádné vlaky nejezdí?

Michal M

Tyhle příspěvky sem sype ta samá sorta pologramotných mamlasů furt dokola.
Vůbec netuší, že od roku 1990 se v Polsku zavřelo snad přes 5000 kilometrů tratí a opravdu to nemá v úmyslu nikdo všechno obnovovat.

Petr David

Zdroj?

Michal M

Zbigniew Taylor – ROZWÓJ I REGRES
SIECI KOLEJOWEJ W POLSCE, graf na straně 108.

Je to pěkná monografie, ale má to šílený odkaz, proto zkráceno tady: https://bit.ly/3Rj9QNj

S osmdesátými léty a s úzkým rozchodem se počty kilometrů opuštěných tratí blíží spíš k 10 000…

Doufám, že si to přečtete a přestanete tu ze sebe konečně dělat idioty…

MHD

K oslavám bych rád dodal, že tuto neděli jsou Biedronky otevřené 🙂

Han van Meegeren

V Bad Flinsberg je jen jedna a ano tuto a příští neděli je výjimečně otevřená.

J.K

No, možná i naše regionální tratě by šlo dát samosprávám, a do soutěže na opravu pak pozvat polské firmy….

kix

zajímavé, že budou jezdit do nového města busy zadarmo, přitom se tvrdí, že propojení tratí je absolutní nesmysl a není, kdo by tím jezdil

Kubrt

A kolik by to železniční propojení stálo na investicích a na provozních nákladech ve srovnání s busem?

Kubrt

No jo, některé otázky se prostě nesmí pokládat 🙂

Petr David

Určitě smí, ale měly by obsahovat i něco o porovnání výhod vlak/bus.

Remet

Otazka ma obsahovat porovnani vyhod? Jako fakt? A co ma obsahovat odpoved?

kix

někde říkám něco takového? To byla jen řecnická úvaha, že na případné obnovení trati do Mirsku tu všichni házeli argumenty, že by tím nikdo nejezdil, přitom nějaká poptávka by se tam našla.

kix

když to chcete brát čistě o pěnězích, tak tu trať můžeme zrušit rovnou už z Liberce, ani tam není vlak levnější než busy a vůbec „nejdražší“ je ten koncový úsek za Frýdlantem. Optikou peněz tu můžeme nechat jen koridor a pár slušných hlavních tratí, nic ostatní finančně busu nedokáže konkurovat ani v nejmenším. Ale ta trať je v současnosti zralá na zrušení a naopak prodloužení a zvýšení významu může být v celém konceptu ku prospěchu a provozně jestli by ten stadler zajel až do mirsku už není o tolik nákladnější – je to cca 7km, ale naopak význam a koncepčnost… Číst vice »

Michal M

Bezva, postav si to v tétéčkách.

honza.cekal

4 busy za den, to není zrovna frekvence která by opravňovala stavbu trati…

Frantisek

Pokud se to měří jen podle nabídnutých autobusů a ničeho jiného… Ale je fakt, že přinejmenším ta závěrečná dlouhá úvrať je dost nešikovná.

Twix

Jestli se tím myslí obnovení trati do Jindřichovic, tak to má zásadní nevýhodu v tom, že to mine Swieradów…

Bobek

A zdravý rozum.

kix

zajímavé jestli stejný zdravý rozum by byl i na zrušení trati do Jindřichovic, to by se zas všichni bouřili opačně

Sova

Dobrá práce. I ta cena je krásná, nějakých 300 milionů v přepočtu. V podání SŽ by to rozhodně vyšlo na deseticifernou sumu a kdo ví, jestli by začínala jedničkou…

fous55

Za 60 mega zlotůvek obnovili 17 km snesené tratě, tedy necelých 20 MKč/km za obnovu pláně, spodek, svršek, zabezpečovačku, sdělovačku, peróny, čekárny, přejezdy. Za takové peníze by u nás tak udělali několik studií, projekt a pokáceli stromy, které tam od vytrhání kolejí vyrostly.

Michal M

Zabezpečovačku a zabezpečené přejezdy bych tam neočekával.

jal

U nás ani po podobné době nebyla rekonstruovaná funkční trať do podobně navštěvované destinace, Ostravice. I když z ní v létě busy zadarmo jezdí.

Lolookie

Nechápu, jak to s tím souvisí, trať do Ostravice je plně funkční a vlaky tam jezdí v hodinovém taktu od rána do večera sedm dní v týdnu. Zatímco tady se 27 let nehlo ani kolo.

Bobek

(A přes kopec od Świradówa je z velké části zkulturněno a devět párů se tam v kladiva stihne do oběda.)

jal

No právě. Ani funkční trať nelze udělat do normálního stavu po desetiletích plánování.
Zrušenou by u nás nikdo neobnovil.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ale už desítky let se tam plánuje elektrifikace. To Świeradów-Zdrój nemá

Jeník

Ostravice? Vždyt tam jezdí vlaku a vlaku .. a o víkendu přímé spojení s Ostravou.