Autobusy Dopravci Silniční nákladní doprava Železnice

Skupině Jihotrans ubyla v osobní dopravě polovina cestujících

Vlak GW Train Regio u stanice Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak GW Train Regio u stanice Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na šumavských lokálkách, kde skupina provozuje 21 vlaků, počty cestujících ale loni vzrostly.

Skupina Jihotrans, kterou tvoří dopravní a servisní firmy, zaznamenala kvůli koronaviru největší ztráty v osobní dopravě. Meziročně ubyla polovina cestujících. Konsolidovaný obrat za loňský rok čeká o pětinu nižší, předloni byl 3,2 miliardy Kč. Firma s 1100 zaměstnanci propustila loni 18 lidí hlavně z kanceláří. Loni brzdila investice, letos koupí 70 nových kamionů a 15 autobusů. Využívá i státní covidové podpory, řekl ČTK generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

Největší propad je u zájezdové dopravy. „Skončila ze dne na den a celý rok byla na nule. V osobní autobusové dopravě ubylo 50 procent cestujících a teď, když jsou zavřené okresy, tak jsou některé autobusy plné tak z dvaceti procent,“ řekl Krigar. Firma vlastní 12 zájezdových autobusů.

Mírný pokles eviduje Jihotrans v kamionové dopravě, zakázek má ale dost. Firma vlastní 300 nákladních aut. Letos koupí 70 nových, proti plánu o 30 méně, jedno stojí asi 70.000 eur (kolem 1,8 milionu Kč). Objednala i 15 nových autobusů. Potřebuje přijmout 30 řidičů kamionů.

Do skupiny patří společnosti GW Jihotrans, ČSAD STTRANS, ČSAD Jihotrans, GW Bus, GW Logistics, GW Train Regio, GW Cargo, Auta Borek či Tachoservis. Firma GW Train Regio provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji. Zaměstnává 120 strojvůdců. Od prosince 2017 zajišťuje místo Českých drah dopravu na takzvaných šumavských lokálkách, kde provozuje 21 vlaků a počty cestujících tam loni vzrostly. V železniční dopravě má ale za loňský rok výpadek tržeb kolem 20 milionů. „Léto bylo vždycky silné, loni tedy bylo jen o něco silnější, neposkočilo na 200 procent tržeb, ale třeba na 120 procent. To nemůže ten zbytek (roku) vynahradit,“ řekl Krigar.

Jihotrans provozuje i devět čerpacích stanic, na nichž rovněž registruje propad. Klesly také prodeje aut ve firmě Auta Borek. „Letošní rok je tragický: běžně se v lednu a únoru prodávalo každý měsíc kolem 90 aut, teď jsme v únoru na osmnácti,“ řekl Krigar.

Skupina Jihotrans má asi 1100 zaměstnanců, 300 nákladních aut, asi 200 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek. V roce 2019 jí stoupl konsolidovaný zisk po zdanění o 14 milionů na 108 milionů Kč.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Existovali by data k počtu cestujících ve vlacích na Šumavě s nimi a ČD, v sezóně a mimo?

švestka

Hlavně platících cestujících, za dob ČD tam jezdilo dost lidí zadarmo, kteří se přesunuli do oblastí, kde si jízdenku nadále kupovat nemusí.

Pája

Bože, to je ale blábol.

Elb

Tak vzhledem k tomu, jak rozesrali dojíždění do krumlova a budějc, protože to bylo ušité kamarádovi, co měl málo jednotek na tolik spojů, jak malé soupravy tam nechávaly lidi na nástupištích, tak by to mohlo být zajímavé.

Krysa350

Co na to říct, jen snad to, že v tom nejsou sami, smutné. Doufejme v lepší budoucnost.

Marian

Jihotrans pláče asi oprávněně, ale taková také snad česká firmička KPT Rail či její klony, zahajuje i v době covidové další buslinky pro studenty, prý dokonce jezdí na vlastní riziko, otevírá poštovny KPT POST, jejich představitelé se nenápadně objevují v různých představenstvech dosud fungujících společností, podává často až neuvěřitelné nabídky na provozování tratí … Jo, to je ale záhadou, jak je toto možné, přitom stabilní firmy dnes téměř ryjou držkou v zemi.

Ferda

Bože vy jste závistivá! Nekape Vám do kapsy , tak haníte jiné. Chtěl bych vás vidět , zda by jste byla schopna jim to říct do obličeje ! Skrývat se na druhé straně monitoru a honit si ego na netu. Jo a co jste vlastně dokázala vy? Myslím že nic, jelikož nevíte jak to vše funguje. A nebo ze by jste byla na druhé straně a myslíte ze tímto někoho potopíte?

Karl vB.

Marian je ONA???

medvěd

Čili český kapřík ještě v rybníce pluje, ale dokdy………..než ho spolkne štika nakrmená jakýmsi kapitálem ! Bohužel skončila doba, kdy místní firmy zaměstnávaly okolní obyvatelstvo a krmily tak místní obecní a městské rozpočty. Peníze tak doma nejsou a samospráva místním nemůže pomoci.

Martin

Taková je doba. A ne poslední rok, ani desetiletí. Koukněte se po své domácnosti a spočítejte, kolik máte doma ryze českých výrobků od českých společností. Moc jich nejspíš nebude.

Koho podporujete nákupem „od jinud“? Máte vůbec jinou možnost? Samospráva je na tom obdobně, jen v jiném měřítku.

Jakým stylem nakupujete? Víte co chcete a koupíte to ať to stojí, co to stojí; nebo víte co chcete, uvážíte cenu a pak porovnate poměr cena/výkon?

Velmi jsem to zjednodušil, ale tak neustálé komentáře obdobného typu jako je ten Váš vnímám já.

jirka

právě ta: Máte vůbec jinou možnost bych viděl jsko problém, – ale to je na dlohou debatu, myslím že menší české firmy vůbec neinvestují do propagace a reklamy a budování prodejní sítě a druhá věc je ta že velké řetězce si raději budou prodávat to „své“

Jirka

Rýže českých výrobků mám většinu a nemám problém je sehnat takže jediný problém je lenost

Jiří Kocurek

Takže by podle vás bylo lepší, aby nikdo firmnu neměl a neměl ani dostatek majetku na to, aby si firmu pořídil?
A to že firma má živit místní samosprávu, to je hyenismus. Snad má paltit zaměstnancům a ne nějakému politikovi.

-TR-

Pisatel se nejspíš nepřesně vyjádřil a měl na mysli odvádění řádných daní, nikoliv úplatky politikům.

Leinad

Učasti na části daní se nevyhne (DPH + daň z příjmu místních zaměstnanců). Pokud má místní pobočka vlastní IČO, taky kromě dividend na ni platí i místní zákony.
A nastavit daně tak, aby se vyplatilo danit jinde, považuji za chybu – proč daně nesnížit?