Autobusy Silniční nákladní doprava Železnice

Jihotrans má kvůli viru největší pokles v nákladní dopravě, ze zájezdových autobusů jezdí dva

Řidička kamionu Jana Jánová. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Řidička Jihotransu Jana Jánová. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Skupina Jihotrans, kterou tvoří dopravní a servisní firmy, měla loni konsolidovaný obrat 3,2 miliardy korun, meziročně podobný. Konsolidovaný zisk po zdanění stoupl o 14 milionů na 108 milionů Kč. Kvůli dopadům koronakrize má skupina za druhé letošní pololetí propad obratu přes 20 procent, řádově ve stovkách milionů korun. Největší pokles je v kamionové dopravě. ČTK to řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar.

V kamionové dopravě dosahuje firma 80 procent výkonů loňského roku. „Česko to přežívá jakžtakž, ale hodně stojí zahraničí, tam to fabriky nerozdýchaly. Německo, Francie, katastrofa. Jsou zrušené (v továrnách) třetí směny, pátky, takových zákazníků je přes 40 procent. Firmy jsou bezradné. Čekám obrovskou krizi, že to v říjnu padne,“ řekl Krigar.

Společnost provozuje 320 nákladních aut, odstavených jich je teď osmnáct. Zároveň podle Krigara nastal v nákladní dopravě boj o zakázky, klienti chtějí, aby dopravci snížili ceny. Zakázky převážené do zahraničí se na obratu skupiny podílejí zhruba z poloviny.

Koronavirová krize zasáhla i zájezdovou dopravu. Z 12 autobusů pro tyto účely, jež skupina vlastní, jezdí dva. Negativní dopad měla pandemie i na cestování v linkových autobusech. „Opět jsme naučili lidi používat individuální dopravu, takže v současné době jsme v autobusech horko těžko na 50 procentech zákazníků. Neplatí to o Lipně a o vlacích,“ řekl Krigar.

Do skupiny patří společnosti GW Jihotrans, ČSAD STTRANS, ČSAD Jihotrans, GW Bus, GW Logistics, GW Train Regio, GW Cargo, Auta Borek či Tachoservis. Firma GW Train Regio provozuje regionální osobní železniční dopravu v Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji. Zaměstnává přes 100 strojvůdců. Od prosince 2017 zajišťuje místo Českých drah dopravu na takzvaných šumavských lokálkách, kde počty cestujících letos vzrostly. Celkové tržby z jízdného firmě ale kvůli viru klesly.

„Výpadek tržeb na dálkových trasách kompenzoval stát, čekáme, jak se k tomu postaví (Jihočeský) kraj. Výpadek je v jednotkách milionů korun,“ řekl Krigar.

Skupina Jihotrans má asi 1 100 zaměstnanců, 320 nákladních aut, asi 200 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek. Potřebuje přijmout 30 řidičů.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GW passenger

Projevil se pokles zakázek u všech, ale třeba GW pro nové příležitosti a nové zákazníky NEUDĚLALO VŮBEC NIC. Pokud ano, pak mne opravte. Žádná snaha o nabídku komerčních linek, nová atraktivní spojení… nic. Jen natahují ruku. Zájezdová doprava: spoléhali léta na to, že nic vlastně nemusí, zákazníky často odmítali…ti je, pokud dnes objednávají autobusy (ano je jich méně) volí ty dopravce, kteří je roky nazpět neodmítali. Dálkové komerční linky: o čem GW bos mluví? O tom jednom páru spojů v sobotu a v neděli Týn nad Vltavou – Praha? Jinou dálkovou linku neprovozují a a ni tu snahu neměli. Brno,… Číst vice »

GW passenger

A ještě bych doplnil, na začátku roku a na sklonku loňského roku GW Jihotrans, divize kamiony převzala, nízkými cenami, poměrně významné přepravy například pro českobudějovický BOSCH. Ceny, za které nabídly dopravu odstranili jiné dopravce (je to přece o ceně, ne kvalitě a službách) a tak i když tam se jezdí také méně, tak ještě jezdí za mrzký peníz a objem nedá ani mikro zisk. Tak shrnuto, podtrženo, zaseli co chtěli. On jim něco kraj dosype do vlaků, museli přece zdvojovat soupravy a to je nad rámec smlouvy.

Radim

Pamatuji doby kdy ČSAD JIHOTRANS a.s. (dnes GW JIHOTRANS) prováděla akvizice jiných firem (Dvořák, ČSAD České Budějovice a.s) a také docela dost investovala do svých kamiónů (např. atraktivní lakování vozidel). Pak přišel pád Lehman-Brothers a začalo se šetřit, místo VOLVA FH se začali brát RENAULTY PREMIA v základní bílé barvě. Z firmy, která ještě donedávna jezdila na kvalitu se stal tzv. „sociální dumping“ tj. používá stejné nástroje, aby se udržela na trhu jako většina Balkánských dopravců. Obávám se že divize nákladní dopravy asi brzo skončí.

JTR

Tak Bosch je případ sam o sobe, 20 let se tam nedostal nikdo jiny nez dva místní dopravci kteri to tam meli zarizene (a nikdo jiny ani nedostal pozváni do tendru) a ted se najednou vsichni diví ze to jde jezdit o 20% levneji, mozna vic – proste kde neni konkurence, nejsou trzni ceny…

karel

A co my s tím? Chcou poslat peníze nebo objednat autobus?

Sitgestravel

Pravdepodobne majitele nejsou kamaradi koblihare a insomniaka na rozodil od pana Simaneho. Jiank v cizine nemaji kurzarbeit v takovem rozsahu jako my. Nechapu, proc mam cekat, nez ty socky zvoli znovu Babise na to, aby pak kurzarneit zrusil. Ten program je k nicemu a akorat v budoucnu se to vrati jak bumerang. Jr na case ho zrusit ted.

noerf

Projevil se pokles zakázek a stejně chybí řidiči. Jeden z oborů, kde zaměstnanci budou chybět bohužel stále.

Sitgestravel

Oni zamestanci chybi vsude, i v automotive. Problem je ten, ze za tu mzdu, kterou nabizi tem chybejicim zamestnamcum, uz nechteji pracovat ani lidi z vychodu. Ono taky, za misku ryze si toho u nas moc nekoupite. Takovyhle zamestnanci ale budou chybet neustale.

Petr Šimral

Jestli je to jako na dráze, tak nedostatek řidičů stejně jako strojvedoucích si klidně škrtněte. Zde Covid zapůsobil zcela cíleně.

Drtikol

Pokud se budou chovat tak že dispečer vlastně neví co budeš jezdit a do očí ti řekne že jsi tam navíc že tě nepotřebuje….pak jim přeju ať jim chybí klidně 100 řidičů…

kulhán

Přesně tak….
Teď se nabírá práce jestli jsou řidiči, dříve jestli bylo čím jezdit 🙂
Otáčí se zeměkoule, tak i systém.

Dominik

Na GW jim šlo o jejich, řidič, je jedno s čím jezdil, pro ně byl v mnoha číslech jen číslo v kartotéce. Krigar tady tou cestou asi dělá závoj pro nějaké mimořádné dotace, které by zřejmě chtěl z kraje, možná státu, vytáhnout. A podle mne by neměl dostat nic, možná tak lekce podnikání ve 21. století. Přeci jen, pan KRIGAR, svého času vedoucí provozovny v Týně nad Vltavou, nevýrazný člověk ale se správnými konexemi do té správné banky tzv. firmu nevybudoval, jen ji výhodně a za použití, řekněme „burešovských“ taktik a konexí výhodně privatizoval v 90. letech. To se na… Číst vice »

JTR

Ty procenta vam moc nejdou, ale treba by tam vzali i vas, lidi nejsou 😀 Jinak RK to dela dobre, v tomhle bordelu podnikat chce odvahu a primy prostup – a kdyz stat dava je treba brat, zvlast kdyz mame za premiéra agenta STB, ktery rocne vycerpa několik miliard. RK proste podnika v prostředí jaké tu je nastaveno, lidi to tak chteji a dela to tedy dobre… kdyby se to delalo jinak, byl by to nesmysl, asi jako obchodní model prodeje nemrznouci kapaliny uprostred Sahary… At se podíváte na jakoukoliv vetsi firmu co obchoduje se státem, je tam vzdy neco… Číst vice »

kulhán

Hlavní problém je počet odpracovaných hodin. Když se přijde ptát řidič na práci a zeptá se na mzdu, tak se mu dostane zpravidla odpovědi, že si řidiči u nich vydělají např. 40000 čistého. Ale neřeknou za kolik hodin. Málokdo platí řidiče od hodiny. Přitom je to jednodušší spočítat dle výpisu digitální karty, než počítat fůry či kola. No a když do toho začnou motat diety a na pásce základ a zbytek bokem tak je konečná už úplně. Pak ať se nediví, že mají pomlacené vozy, nehody a fluktulaci. Je to systém padajícího hovna. Ale co no, Babiš je zloděj, intrikář… Číst vice »

Vnější pozorovatel

Za ty tisice mrtvých co jsme zachránili to stojí ne? Teda pokud to zachranilo aspoň někoho…

Pe.tr

Tak to je velká otázka . Provoz celkově se v koroně snížil , možná proto se zrychlil a nehody bývali ve větších rychlostech . K tomu 3 měsíce nejezdili domácí mistři a sváteční piloti do práce , něco pozapomněli a teď budeme sklízet . I pokud k tomu přičtu dopad na ekologii a životní prostředí tak o tisících se nelze bavit ani jako o scifi . Ale i ten jeden co přežil navíc bude rád a jeho rodiny o to víc. Je to život .

Vnější pozorovatel

No já to myslel jako vtip. Zavedená firma má tenhle pokles a to má ještě štěstí, na druhé straně máte oběti, u nichž je většinou hodně diskutabilní souvislost covid s úmrtím. Je to proporcne ok? Kde je ta hranice? Ponese někdo odpovednost za ty opatření pokud se ukáže že byla prehnana? Jeden lidský život? Ok, zavrene silnice úplně a taky lidí zachranime, je to ono?

Greta

Hloupý vtip. Navíc nemistný. Jestli jste si toho nevšiml, tak zrušení třetích směn a pokles výroby nenastaly kvůli záchraně životů, ale proto, že firmám klesl odbyt, mají výpadky dodávek od subdodavatelů a zaměstnanci jsou na nemocenské,v karanténě nebo odmítají nastoupit do zamořených kolektivů.

Vnější pozorovatel

Vy nemáte VŠ že ne?

Peeetr

Rozhodně stojí za to přestat dělat složité nevýdělečné hovadiny navíc, když i při největší globální krizi je u nás stále nedostatek zaměstnanců pro důležitá odvětví.

kulhán

Nikoho jsme nezachránili, kdo má koronu dostat, tak ji dřív nebo později dostane. Akorát ve větším časovém rozestupu, ale za cenu krize.

Vnější pozorovatel

Souhlas

Dominik

To je vlastně otázka, zda a do jaké míry bylo nezbytně nutné někoho zachraňovat. Reakce vlád napříč světem nebyly jednotné a asi by to ani nešlo po vládách chtít. Nicméně, ono se zase o tolik méně, pokud jde o období COVID nejezdilo. Statistika vybraného mýtného je vlastně celkem dobrý ukazatel jak se omezení, zavřené automobilky, omezení výroby a provozu menších a středních firem a a dalších subjektů napojených na tepnu kamionové dopravy projevilo v té nákladní dopravě. A už letmý pohled nám říká, že moc to tedy nebylo. V dubnu se na mýtném vybralo o 19% méně než v roce… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO