LOT 3a leaderboard

Škrty zabírají. České dráhy výrazně snížily svoji ztrátu, v mínusu zůstala jen osobní doprava

Lokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhy

Počet cestujících Českých drah za pololetí klesl téměř o 10 milionů, lidé jezdí na kratší vzdálenosti.

České dráhy v porovnání s loňským prvním pololetí za prvních šest měsíců letošního roku výrazně zlepšily své hospodaření. Podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) firma vykázala ztrátu 217 milionů korun. Loni za stejnou dobu měla  dvoumiliardovou ztrátu. Vyplývá to z dnes zveřejněných hospodářských výsledků.

I přes pandemická opatření velké části prvního pololetí zůstaly všechny dceřiné společnosti skupiny v plusu, ztrátová byla jen osobní doprava. Právě tu nejvíce pandemie koronaviru postihla v podobě úbytku cestujících. Například během jarního uzavření okresů vlaky národního dopravce jezdila v průměru pouze desetina běžného počtu cestujících.

Přesto se podařilo hospodaření osobní dopravy výrazně zlepšit. Zatímco loni byla v pololetí ve ztrátě 1,92 miliardy korun, letos je to pouze 0,58 miliardy. Propad příjmů firma z velké části vykompenzovala efektivním řízením nákladů. Šetříme ve všech oblastech, ať už to jsou personální náklady, výdaje na provoz, marketing a další činnosti,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Ivan Bednárik, který převzal vedení firmy loni v závěru roku. Podle něj jde o systémové změny.

Za první pololetí dopravce přepravil 50,3 milionu cestujících, meziročně o 9,5 milionu méně. Klesá i přepravní výkon. Tržby v osobní dopravě klesly z 2,762 miliardy na letošních 2,424 miliardy. Průměrná cestovní vzdálenost po letech růstu klesla ze 43 kilometrů na 40 kilometrů. „Jedním z faktorů je povinnost nosit respirátory, která je pro cestující velmi nepříjemná. Zácpy ve velkých městech způsobuje i tento aspekt, když podle našeho odhadu zhruba 10 procent cestujících zvolí auto, pokud má tu možnost,“ uvedl Bednárik. Dodal, že nijak nezpochybňuje důležitost tohoto opatření.

„Jestliže jsme s těmito kartami dokázali meziročně snížit ztrátu osobní dopravy o více než 1,3 miliardy, je zřejmé, že zavedené změny zafungovaly. Ekonomicko-inovativní rada nepřetržitě sleduje dvacítku opatření zaměřených na snížení nákladů. Všechna jsou založena na lepším využití synergií uvnitř skupiny a především na zefektivnění činností,“ dodal Bednárik.

Agentura Moody’s dopravci potvrdila rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem. Na deset let společnost plánuje investice za 120 miliard korun, hlavně do nových vozidel. K posílení likvidity firmy došlo i uzavřením rámcových úvěrových smluv se třemi bankovními ústavy. Ty firmě umožní čerpat v případě potřeby prostředky až do výše 8,5 miliardy korun. Dalším způsobem zajištění finančních prostředků je připravované spojení se strategickým partnerem – Národní rozvojovou bankou.

ČD Cargo pomáhá zahraniční expanze

Do plusu se v pololetí vrátila i nákladní doprava, ČD Cargo za první pololetí vydělalo 247 milionů korun. Ve většině stěžejních komodit došlo k navýšení výkonů i navzdory pokračující pandemii. Skupina ČD Cargo přepravila meziročně o 2,1 milionu tun zboží více, celkem 31,1 milionu tun, čemuž odpovídá také růst tržeb. Přepravní výkony měřené v tunokilometrech vzrostly z 5,055 miliardy na 5,332 miliardy. Dopravci pomáhá expanze na nové trhy.

„Opět se potvrdilo, že vstup na zahraniční trhy byl správným krokem, protože k dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. V tomto trendu dále pokračujeme a založili jsme další dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která by měla už brzy začít využívat potenciál dopravního trhu v Chorvatsku a Srbsku,“ dodal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Podle Tótha přestává být nosnou komoditou hnědé uhlí, kterého bylo letos v pololetí o 2 milionu tun méně než v roce 2019, naopak rostou například přepravy energetické štěpky. Ubylo také zboží v kombinované dopravě. „Dnes jsou kontejnery všude po světě, jen ne tam, kde by měly být. Dříve se tak běžně otočily šestkrát ročně, dnes jen čtyřikrát,“ zmínil manažer známý problém. Naopak se v poslední době podle něj „obrovsky nastartovala“ česká a středoevropská metalurgie, přeprava hutních produktů tak dělá ČD Cargu radost.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy České dráhy seznam výsledky pololetí
131 komentářů