Škrty na údržbu tratí mohou vést k zastavení provozu, varuje správní rada Správy železnic

Stroj pro opravy kolejí SUZ 500. Pramen: Swietelsky RailStroj pro opravy kolejí SUZ 500. Pramen: Swietelsky Rail

Správní rada podle zveřejněných usnesení neřeší možnost levnější údržby tratí.

Správní rada Správy železnic varovala, že škrty v rozpočtu Správy železnic na údržbu tratí mohou přinést narušení pravidelnosti a plynulosti drážní dopravy i její zastavení.

Vyplývá to z usnesení Správní rady, které redakce získala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Zveřejňovat zápisy a usnesení z jednání automaticky rada stále odmítá.

„Snižování výdajů na zajištění oprav a údržby tratí může vést do budoucna k výrazné potřebě navýšení finančních prostředků na zajištění jejich provozuschopnosti,“ konstatovala správní rada. „Může docházet ke snižování parametrů tratí, což může následně vést k narušování pravidelnosti a plynulosti drážní dopravy, jejímu omezování nebo i jejímu zastavení,“ uvádí se v usnesení.

Podle získaných usnesení správní rada nijak neřešila možnost, že by šlo provádět údržbové práce efektivněji a levněji. V minulosti se její členové zaměřovali na motivaci managementu Správy železnic utratit co nejvíce peněz bez ohledu na cenu staveb. V praxi tak došlo k situaci, kdy se poslední roky soutěží zakázky Správy železnic většinou dráž v porovnání s odhadovanou cenou projektu. U Ředitelství silnic a dálnic je situace opačná.

Rozpočet na údržbu vyšší než v roce 2020

Správa železnic bude mít letos na opravy a údržbu tratí 14,4 miliardy korun, což je meziroční pokles o více než dvě miliardy korun. Škrty v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) by se mohly projevit i v odřeknutí některých plánovaných výluk. Zatím ale není jasné, kterých konkrétně.

Škrty v rozpočtu Správy železnic nejsou tak zásadní v porovnání s předchozími lety: ještě v roce 2020 bylo v rozpočtu v této položce 14,2 miliardy korun, tedy méně než na letošní rok. Správa železnic ale naučila své dodavatele, že mohou nabízet výrazně vyšší ceny, než je obvyklé v jiných sektorech stavebnictví. I proto čekají systém oprav a údržby možná změny.

Změní se způsob výběru oprav a priority. Nezbytné je zajistit základní údržbu a plánovat prostředky na řešení závad, jejichž neodstranění by mohlo generovat dopady do plynulosti provozu,“ uvedla v únoru mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Podle ní nelze očekávat škrtání celých akcí, ale spíše redukci jejich rozsahu.

Tagy Správa železnic údržba železničních tratí
205 komentářů