Škrty na údržbu tratí mohou vést k zastavení provozu, varuje správní rada Správy železnic
Stroj pro opravy kolejí SUZ 500. Pramen: Swietelsky Rail
Správní rada podle zveřejněných usnesení neřeší možnost levnější údržby tratí.
Četl jsem že v Anglii rozjíždí výrobu nízkonákladových vlaků, (jsou v mnoha ohledech spíš blíže tramvajím). Myslím že by to mohlo být k zamyšlení jak pro české lokálky, tak pro Škodu transportation, CZ loko a podobně.
máme nejhustší železniční síť v Evroipě, takže se to nepodělá a když jo, tak máme kola a busy
Redaktor opět mystifikuje čtenáře. Pokud by se podíval do výroční zprávy SŽ ta rok 2020, našel by tam toto „Celkové náklady bez odpisů vynaložené na zajištění provozuschopnosti, včetně příslušného podílu centrálně vedených nákladů, dosáhly v roce 2020 výše 22 154 mil. Kč.“…
Tedy, pokud se částka nezvýší, bude v roce 2022 na opravy a údržbu téměř o 8 mld. Kč méně. Jinak by si všichni měli nechat poradit od ekon.experta J. Sůry, jak stavět v roce 2022 levněji než v roce 2020.
Se mi zdá, že správní rada varuje, že cestující nic nepozná 😀
Základní problém je „tento rok dostanou od dvě miliardy méně na údržbu“. Ono by to třeba chtělo dát SŽ budget na pět let dopředu a ať něco naplánuje, ale tím, že se každý rok několikrát mění výše i priority… To je pak těžký
Tahle organizace je naprosto marná. Utápí se jen ve vlastní byrokratické nesmyslnosti a jakékoliv racionální uvažování je naprosto mimo. Svoboda jen udržuje SQ.
Uvedu příklad – dopravní zkoušky výpravčího řeší předpis Zam1, Metodický pokyn GŘ, Pokyny jednotlivých ředitelů OŘ a doslova každý, kdo má do zadku díru si to vše ještě dokáža vykládat svým způsobem. Podstata procesu – dobré vyškolení – zůstává mimo a podstatnější je tenhle byrokratický proces.
Stejně tak tady, udržet SQ bez jediné nové myšlenky s ekonomickým pohledem. Marný podnik.
Navrhněte něco lepšího, vystudovaný tiskový mluvčí se třeba s vašimi návrhy ztotožní a jmenuje vás generálním ředitelem SŽ …
Na takhle hustou síť tento stát nemá prachy a čím později si to přiznáme, tím hůř. I na tomto webu se nadšeně hýká nad opravou švestkové dráhy; opravujou se mosty do Bezdružic, bude se opravovat most u Červené nad Vltavou.
Tady prostě měla proběhnout kategorizace tratí a do neperspektivních se mělo přestat investovat.
Nesmysl … stát peníze má, ale z důvodu jiných priorit je neuvolní. Místo toho, aby o majetek se staral s péčí řádného hospodáře, tak jej raději nechá zchátrat a dovede vše do stavu, kdy likvidace je jediná možnost. Někomu se třeba mohou líbit pozemky … a o to jde.
„Nesmysl … stát peníze má, ale z důvodu jiných priorit je neuvolní.“
To je totéž, jako že stát peníze nemá.
Není to totéž … kdyby se finance uvolnily, tak by se nedalo třeba kupčit a spekulovat s pozemky . Obecně šetření na údržbě je vždy špatné řešení.
Nevím jestli jste si toho všiml, ale ono se do nich prakticky neinvestuje a náklady na jejich údržbu jsou naprosto minimální. A Bezdružice, nebo Červená nad Vltavou opravdu nejsou neperspektivní trati.
Prostředky na základní údržbu a řešení závad budou dostupné.
Škrtají výdaje na obranu. Škrtají výdaje do zdravotnictví.. Škrtají výdaje za pojištěnce. Škrtají výdaje do dopravy. Škrtají výdaje do údržby. Jen mají pořád 280 mld deficit. A to nevyplatili žádných 400 mld za kompenzace kovid.
A jediné co je od nástupu do vlády zajímá je antibabiš. Aby se náhodou nevrátil. Čapí hnízdo řeší. Střety zájmů. Řepku. Fotografa za 2m. Dotaci na linku.
Neumí vyhrát ve volbách. Tak odstavíme soupeře. To je ta demokracie. Jako v Rusku..
Ale oni vyhráli ve volbách, ty popleto…
Jako nesourodá koalice…..
Kdo rozhoduje o tom, co je nesouroda koalice? Voliči to věděli, a stejně jim dali hlasy, tak kde je problém?
Dostali dohromady méně než 50 % ….
Nevyhráli – je 43,41 % odevzdaných platných hlasů v součtu pro 5K nadpoloviční většina, neboli výhra ?
Jo, škrtají, protože přichází čas začít splácet tu bilionovou sekeru, kterou Bureš a mastná Alena zatnuli do státních financí. Udělali to v době prosperity, kdy k takovému zadlužování nebyl nejmenší důvod, ale už se stalo. Teď přichází skutečná ekonomická krize, ale my už dluhy máme, tak teď budeme šetřit. Tohle je jen začátek, bude hůř.
Kolik jste dnes fasoval koblih?
Stačil by jeden BANán.
Vyučený švec Tomáš Baťa a jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa, kteří vybudovali obuvnické impérum na nímž slunce nezapadalo, se řídili ekonomickou poučkou – nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci …. Úspory na údržbě (čehokoli) jsou cestou do pekel, patrné je to především v civilním letectví, kde ty úspory při údržbě končí leteckou nehodou, v jejímž důsleku je v lepším případě „dočasný“ zákaz / omezení provozu, v horším případě dojde k zániku společnosti … Pánové z ODS – Stanjura + Kupka – si zkrátka musí ujasnit priority. Zda ve výroční den – 30 let – od zahájení… Číst vice »
pane Zikmunde, ODS tu z 30 let vládla 1992-1997, 2006-2009, 2010-2013, tedy 11 z 30 let. Sosani 1998-2006 a spolu s ano 2013-2021, tedy 16 let.
Ptejte se i tam…co dělali…
Jinak „údržba“ není oprava staniční budovy v Koněpůlkách za 2 mld
Pane Zikmunde, dohledejte si statistiky Eurostatu na téma ekonomického růstu, výstavby infrastruktury a rozvoje ČR obecně. Nějakým záhadným způsobem nejvyšších čísel dosahujeme za vlád ODS…divné. To asi tím, jak nám všechno rozkrádají…
😁
Ekonomický růst (i pokles) je součástí globálního ekonomického cyklu. Žádná vládnoucí partaj si za růst nemůže připisovat zásluhy (ani jí nelze připisovat vinu za pokles). Kromě toho součástí ideologie všech vlád ODS nejpozději od r. 2006 bylo a je aktivně v ekonomice nedělat nic. Nevšiml jsem si, že by některá vláda ODS po r. 2006 realizovala nějakou ekonomickou politiku. Laissez faire není ekonomická politika.
Správa železnic ale naučila své dodavatele, že mohou nabízet výrazně vyšší ceny, než je obvyklé v jiných sektorech stavebnictví. I proto čekají systém oprav a údržby možná změny. ako toto je co?
Ten kto to vypustil z pusy je mimo reality trznych cen…a mimo jine v case tlaceni ekologie na ruzne zpusoby omezovat opravy trati?
Sel bych Rakouskou cestou omezovat cestni dopravu na ruzne zpusoby… ich ministryne co zarezava tenhle typ akci mi je sympaticka..
Klasika… jak se jim sáhne na peníze, hned vyhrožují. Jako by pomalých jízd a podobně za buržoazních let nebylo. Stačí se podívat na „jedinou“ funkční trať z Moravy na Prahu- pod číslem 250 (po staru – tj. až do Brna). Desítky pomalých jízd. V úsecích, kde nebyla před nedávnými lety provedena rekonstrukce, tak se jim úseky sypou pod rukama, tedy pod koly vlaků. Vůbec s tím SŽ neumí pracovat s modelem, že na trati jezdí hodně vlaků a zároveň je třeba trať udržovat. Zřejmě jim ty proškrtané, zeštíhlené normy ze 60 tých let nějak nefungují. A k tomu téměř každý… Číst vice »
Nefungují normy – jistě se pamatuje na socialistickou traťovou rychlost – z Krpole někam k Pohledkým Dvorákům bylo jen 100, srovnejte si to s rychlostí uvedenou v TTP dnes.
Budu hádat. Ve Správní radě Správy železnic dosud nezavál ten správný pravicový vítr a proto nedrží papuly, ale varuje a chce pokračovat v rozmařilém rozhazování peněz na údržbu?
Jako IRONIE dobré …. ale pravdivé …
Jestli to přivede SŽDC ke snaze šetřit, tak je to dobře.
Před pár lety probíhala v Teplicích akce modernizace Ústeckého zhlaví. Akce proběhla, postavil se nový podjezd pod tratí, vyměnily se výhybky a koleje, postavilo se nové trakční vedení, vytrhala se jedna odstavná kolej.
Následně cca po půl roce se někdo rozhodl, že Teplice potřebují ještě ové nástupiště 1A u pošty. Ta nahradila rekonstruovanou odstavnou kolej – vytrhala se nová výhykbka, opět se posunulo nové trakční vedení – vybudovaly se nové patky a postavilo se nové nástupiště. Kdyby se to udělalo naráz, nemusely se vyhazovat milióny oknem.
Nedělám nikomu obhájce, ale nevylučuji, že to „nové“ nástupiště (kolej 3a) souvisí s plánovanou rekonstrukcí celého „baráku“, kdy se zabere celá stávající hrana nástupiště (kolej 3) a bude se jen projíždět.
Tohle je spíše výsledek „salámové“ metody, v jednom volebním „období“ se rekonstruuje kolejiště, v jiném volebním období se pak najdou peníze na rekonstrukci baráku, který (možná) byl v době reko kolejí ve správě ČD, které ovšem peníze na celkou reko neměly, protože konec konců nevěděly „co s barákem“ …
Někdo o musel říci. Copa nejde o bezpečnost cestujících ? Vše se hodilo soukromníkům a ti musí vydělávat z důvodu zisku a dividend akcionářů. // Odpáral bych 13% přiměřenýho zisku a DPH a bylo by to lacinější//
No…na té samotné správní radě by se také dal jistě ušetřit majlant…
Tak já nevím ale asi to bude o prioritách…. Sž by měla, jako první, začít šetřit na sobě… protože když se kouknu do registu smluv co sž za rok 2022 zatím objednává, tak mi to příjde jako docela i perly jako je: Stejnokroje bundy 18.03.2022 5 245 380 CZK bez DPH komplexní rekonstrukci sociálního zařízení, včetně obkladů stěn a podlah v objektu Správy železnic, státní organizace, v ulici Pernerova 2819/2a, 130 00 Praha 3 – Žižkov 18.03.2022 2 931 077 CZK bez DPH Objednávka – dodávka Firewallu FPR1120-ASA-K9 (cisco bože) 17.03.2022 126 385 CZK bez DPH AŽD Praha s.r.o. a… Číst vice »
+ třeba dva mobily za 85 000 viz:
Mobilní telefony – Samsung Galaxy A52s 5G 128GB, Samsung Galaxy A22 5G 64GB, Epico Kryt Silicone iPhone Winner,Pouzdro Duet pro Samsung A51 ano 16.03.2022 84 366 CZK bez DPH
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/19695979?backlink=w2rg6
bože já snad asi dál v tom registu nepůjdu protože třeba další perla je:
Správa železnic, státní organizace Objednávka-vstupenky CineStar ano 16.03.2022 143 895 CZK s DPH CineStar s.r.o.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/19687767?backlink=30wzj
To bude patrne FKSP
Ehh?
Co má Sebevražda Železnic společného s agonickým kulturním reliktem?
To, co každý zaměstnavatel ….
No ale to nejsou 2 mobily.
2x Samsung Galaxy A52s 5G 128GB
15x Samsung Galaxy A22 5G 64GB
A nějaké ty kryty a pouzdro.
Prosím, když už ty smlouvy tady dáváte, tak si je pořádně přečtěte.
Tak nešlo o počet mobilů ale to že je to převod telematika – ČD
plus třeba A22 koupíte bratru na amazonu za litr…
Já se do nějaké hlubší debaty moc zapojovat nechci (na Amazonu stojí $221.10 + $68.76 daně a poplatky, tedy asi 6 500 Kč, ale jinde se dá najít i levněji)… Máte ale určitě pravdu v tom, že nákup od Telematiky je více než podezřelý.
A servis telefonů máte v ceně zahrnutý?
Teď úplně nerozumím, proč se ptáte, protože já tu cenu nerozporoval (jen jsem psal, že těch 85 000 Kč není za 2 kusy). Na druhou stranu – servis telefonů? Moc si ho nedovedu představit (tedy kromě „vložit sim kartu“). Přeci jen, není to lokomotiva a pokud to nefunguje, tak předpokládám, že se to vymění, na což nepotřebujete až takovou technickou podporu…
No…u nás na obci taky nakupovali promítací techniku za 60 000…
Až na to, že pokud byste nebyl líný, tak jste z toho odkazu na objednávku zjistil, že ty telefony nebyly dva, ale je jich 17 😁😄😃 Bože, Vy jste jouda…
Platí pro „Digiho“
Ach jo…já mám Samsung Galaxy A41…a nic mě nechybí…
Platil jsem za něj 6500,-…
To musí být zajímavé záchody…za bezmála 3 miliony…
Kdyby to bylo v budově Min. dopr., tak bych to pochopil…ale takhle…
Rekonstruce sociálního zařízení může být financována z jiných povinných položek, které musí tvořit zaměstnavatel – zlepšování sociálních podmínek na pracovišti … Ta reko může souviset s „bídným“ stavem vodovodní / kanalizační infrastruktury, možná pamatující dobu výstavby … baráku z dob „první“ republiky nebo možná i dříve z doby c.k. monarchie …. Necelé tři melouny jsou marginální částka, pod rozlišovací schopnosti makroekonoma. Uniformy za 5 melounů jsou podobný případ, oděvší součástky mají „nějakou“ životnost, pak musí zaměstnanec dostat novou. To je stejné, jako v případě policistů / vojáků / hasičů … nebo libovolného zaměstnavatele poskytujícího zaměstnanci pracovní oděv / osobních ochranné… Číst vice »
Že budou odpadat některé lokálky, to je prostě fakt a s tím se musí každý smířit (ať bude vládnout kdokoliv). Smutnější je, že stejně jako před 10 lety bude za této vlády uvadat celá veřejná doprava. Rád se budu mýlit, ale zatím tomu vše nasvědčuje…
Podoba veřejné dopravy je zejména v rukách krajů a měst (v případě MHD), vláda, resp. ministertvo dopravy má v rukách objednávku rychlíků a infrastrukturu. Na přístupu krajů (a měst) lze pozorovat obrovské rozdíly v přístupu.
V příštích letech budou všechn rozpočtované oblasti, včetně VHD, pociťovat dopad ekonomické situace. To je ovšem něco, co vláda ČR může ovlivnit jen velmi málo, příčiny jsou „globální“ a pod tlakem ekonomické nejistoty a stagnace by byla jakákoliv vláda, ne jen ta aktuální Fialova.
1) Ano, nicméně i na té rychlíkové vrstvě šel poměrně dobře poznat rukopis Stanjury.
2) Kraje/obce mají především ty peníze, které jim stát dá. Pokud stát říká „musíte se spolupodílet na současných problémech“, v podstatě říká „my Vám ty peníze seškrtáme“. A je to především o prioritách. Pokud peníze nevyberou, tak je prostě ani nepřerozdělí (ani obcím a krajům). Pokud je vyberou, tak je mohou využít účelně nebo je rozfofrovat. Ale to je na jinou debatu, tito je prostě nevyberou…
No…jen v resortu školství by se dle schváleného rozpočtu 2021 našla rezerva o velikosti 2,703 mld., na dopravě 2,144 mld., na práci a sociálních věcech dokonce 21,469 miliard…
Peněz je dostatek, jen se jimi plýtvá na zbytečnosti…
Ano, v rezortu školství by se dalo ušetřit. Nyní se řeší výuka děti z Ukrajiny s tím, že kapacita škol je vyčerpána. NENÍ … …. a přesto se staví nové učebny nebo někde dokonce nové školy Povinnou školní dochácky na I. stupni ZŠ jsem absolvoval v 60. letech minulého století : – ve třídě nás bylo 36, nyní lze jen 30 – na administrativní výjimky dokonce 34 …. – existovaly 4 paralelky jednoho ročníku, příčemž byly k dispozici jen dvě učebny. Proto se směnovalo, dopolední 8.00 – 12.35, odpolední 13.00 – 17.35. Střídání po týdnu. So > dvě hodiny od… Číst vice »
Ano, učitel, co celou hodinu tvrdne za katedrou nebo u tabule, klidně zvládne i 39 dětí ve třídě (zažil jsem na 1. stupni). Ale nemá šanci se věnovat žákům individuálně, prostě učí první 2-3 řady a ty ostatní nanejvýš okřikne, pokud moc vyrušují. Jednou k nám přišel inspektor a nás v zadních lavicích moc překvapilo, že jsme poprvé viděli soudružku učitelku přijít až k nám dozadu. O mnoho let později jsem si to sám vyzkoušel při odborných školeních jako lektor a od té doby tvrdím, že 20 lidí v učebně je tak akorát, aby se daly zvládnout všechny dotazy. 30… Číst vice »
Moje dcery v 80. letech chodily na I. stupni na směny do přeplněné sídlištní školy. V zimě, kdy vyučování končilo už za tmy, každý odpolední týden ve čtvrtek a v pátek doma po příchodu ze školy doslova padaly na hubu. Na další školní rok jsme je raději přeložili do vzdálenější školy, kde se nesměnovalo. Bylo to v Brně, takže bylo naštěstí z čeho vybírat.
Ehh? On někdo nařizoval firmě Babiš & comp., že musí být nějaké programy Antivirus a podobně?
Když někoho z ponikatelů přípravíte svým rozhodnutím o zdroj příjmů, tak mu musíte uhradit minimálně fixní náklady spojené s podnikáním … I tak ty pseudokompenzace mnohým nestačily a s podnikáním skončili …. Dělat v tohle soudce je obtížné. Podobně kdyby ti, co přišli o práci – např. umělci „na volné noze“ nahopkali na úřady práce, tak by to stát možná příslo na mnohem více …. např. jsem hráč na bicí / housle / flétnu / …. sólista (sborista) opery, tady je vysvědčení z konzervatoře / AMU / JAMU, ale jinak nic neumím, mám pouze ŘP „B“ …. potřebuji najít odpovídající… Číst vice »
Tohle není o lokálkách. Tohle je o debilitách, jak oprava baráku v Koněpůlkách za 2 mld či kolik. Nebo zbourání a postavení nové budovy Jungbunzlau (zbytečné, stejně tam nikdo budovu neužívá a užívat nebude). Nebo bourání budovy Bystřice pod Hostýnem. Či pokus odbourat horní patro v Holešově. A další perly. Jako pokus zbourat nádražní budovu v Jevíčku, kde stejně (skor) nic nejezdí. Nebo o nápadech, jak např. stanici Turnov doplnit podchodem. Na peróny a bourání budov je, na koleje není? Nebo jak se to má číst? Tímhle výkřikem se podřízená organizace protiví nadřízené – tj. ministerstvu. A dotyční mají proto… Číst vice »
Samozřejmě, to trhání kolejí v rámci optimalizací je taky výrazně dražší, než na ně zamknout výhybky a napíchat terče, ale na zakázky pro stavební firmy bude, i kdyby nezbylo ježdění.
Jasná páka…
Bratranec nebo švagr se přece nepůjdou pást…
Upřímně jsem zvědavý na kouzelníka Kupku, který vykouzlí firmy, které to budou dělat levněji 🙂
Možnost, že by si se svými spolustraníky plivli do dlaní a šli se zapojit se mi zdá obzvlášť nepravděpodobná…
Kouzelník Kupka je „vystudovaný“ tiskový mluvčí, ten vám to profesionálně zdůvodní ….
A aby se něco dělalo efektivněji – já jsem všemi deseti pro… Ale dělat něco efektivněji (respektive nedělat blbosti, v podstatě jak píšete) a snižovat výdaje na infrastrukturu, jsou dosti odlišné záležitosti. Pokud se bude stavět, to co má a ne to, co se nemá, tak super. Ale vsadím se, že dojde akorát k tomu, že se bude stavět to, co nemá a na to, co má, nějak nezbydou peníze. Já jsem fakt zvědavý, kdy bude stát slavná trať Přerov – Brno, když za 8 let má stát nová budova brněnského nádraží, kterou budou dálkové vlaky objíždět (na to tam… Číst vice »
Pardon, za 6 let začne stavba, za 16 bude hotovo.
Dejme tomu, ale jedině v tom případě, že vám tam chybí nula…
Jen zkuste spočítat 1 Furt…
Co byste dělal s budovou v dezolátním stavu, která nemá naději na využití ? Nezapomínejte na to, že jako vlastník jste za ni odpovědný… takže když tam vleze bezdomovec a spadne na něj střecha, půjdete sedět.
Nejste, stačí na ní udržovat cedulku zákaz vstupu a omotanou pásku. A v době bytové krize nic jako „nemá naději na využití“ fakt neexistuje. Zvlášť u staničních budov, který jsou nějak z principu poblíž sídel a ještě na VHD. Jenže vám terminálně nemocnejm železničářům se nechce, přitom jakejkoliv pronájem by na sebe v současné situaci na trhu vydělal.
A opravdu dnes někdo touží pronajmout si stometrový byt (nájemné se platí od metru…) ve 100 a více let staré nádražní budově? Výška stropů 4,30 metru?
A to se ten byt nedá rozdělit? Jo aha, to by by sice stálo míň, než bourat, ale ještě by z toho byly peníze.
Výšky stropů jsou tak 3-3,5, 4,30 max v prvním podlaží, kde byty nejsou. A teda studenti v Praze to tak běžně mají, prostě se o to podělí.
Byt 100 m2 s jedním sociálním zázemím / kuchyní se dost se bude dost obtížně stavebně řešit. Měl jsem možnost navštívit onu „problémovou“ budovu v ÚnO, ve snaze rekonstruovat byty do obyvatelného stavu ….
Dělalo se to svépomocí a jaksi krachlo … Někde není řešeno topení ….
Jo…třeba Studénka – Mošnov…ta odpadne určitě…
A pak asi pár maličkostí v pohraničí (zejména v Chebu)…
Mošnov je trať v majetku MS kraje ….
Ale kecy. Záminky se vždycky najdou.
Hlavně, že budeme pražákům dělat tunel za 100 mld. Aby jim nejezdily vláčky pod okny.
Když se to správně okecá, že je to vlastně pro dobro všech, i těch na druhé straně republiky, tak ono to půjde. Heslem „antibabiš“ vyhráli volby, tak šikovní jsou, no ne?
Vážně? Který?
Manekýn VEN
A co tedy konečně (nakonec tak to tato „pravice“ před vobami slíbila) škrtnou nesmyslné dotace na „seniorské a studetské jízdné“ (které je využíváno i o víkendech prázdninách, svátcích atd…) , které je jasně diskriminující a nechat jen slevy pro studenty 2x denně z bodu A do bodu B (rozuměj z bydliště do místa školy) cca třeba 20 % a zbylě cca 2 miliardy dát do oprav infrastruktury pro ty, kteří jezdí za komerční cenu, jak by to mělo v demokratické společnosti, nezatížené socialismem (pomáhat tomu, komu není potřeba a ostatní oškubat). Tam totiž každý žije za opravdové náklady. Né, že… Číst vice »
Když jsem chodil do školy, tak to tak (skoro) bylo. Byla sleva 25% na cesty z/do školy, akorát teda nikdo nekontroloval, jestli jedu „jen“ 2x denně a mohlo se i o víkendu. Ale jen tu trasu, jinam se platilo plné jízdné. A důchodci měli myslím 50% furt.
Když mají důchodci prachy na všelijaké postradatelnosti (např. Univerzity 3.věku), tak nevidím důvod jim financovat výlety…
Myslíte výlety k lékaři a do krámu, který u nich už dávno zrušili?
V některých obdobích myslím ne, matně pamatuji na dávné okřídlené „děti a vojsko polovic“.
To je zajímavý, že v zemích s dobrou vhd je standard jezdit zadarmo, jen u nás je to špatně.
To budou asi bohatší země než je naše. Nebo populistické, kde to vydrží jen dokud to neudělá příliš velkou díru do dopravního rozpočtu.
Jednou to přijít muselo, že ano.
Žádný stát není tak bohatý, aby si mohl dovolit utrácet za takové věci, jako jsou lokálky. To prostě nejde…
I lokálky svůj smysl mají.
Chce to posuzovat individuálně, že, žádný univerzální klíč neexistuje.
Je to tak. Někdy totiž také v naší zaostalé železniční síti lokálky, nebo tratě co jako lokálky vypadají, suplují hlavní tratě.
Je to tak. Ale tady ti naloží mínusů. 😀 Protože přece: „když nebude lokálka do Lhoty, poveze se náklad na žebřiňáku a lidi půjdou do okresního města pěšky.“
Nevím,proč vidíte jen lokálky?Největší část prostředků se utrácí za akce,které napravují šlendrián nedávných let.Podívejte se třeba na Poříčany. Ty byly komplexně opraveny v rámci koridorizace.Pak byla veřejnost oficiálně informována,že modernizace I.TŽK byla dokončena.No a před asi 5 lety se v Poříčanech komlexně přestavěla nástupiště,ale v původní podobě.Z pohledu uživatelů šlo tedy o opravu,což není investice,ale údržba.A po dalším asi půlroce se opět předělávala celá stanice,přičemž se znovu předělávalo to,co se předělávalo před půl rokem.To předělávání celé stanice trvalo 4 roky a dodnes trvá.Dokonce byly komplexně vyměněny všechny PHS.A teď to pokračuje dál směrem do Velimi a paralyzuje to celou naší… Číst vice »
Přesně…
Problémem nejsou lokálky, ale budování staveb, které nikdo nepotřebuje…
Náklady na údržbu a investice na „lokálkách“ jsou pár procent a skutečně sž nevytrhnou, zato takový bezbariérový přístup v Poříčanech za 150 milionů, v obci, kde žije 1500 lidí, to za to rozhodně stojí, že.
… a v Americe Bijou černochy.
Upřímně i tahle poříčanská hrůza je efektivnější, než těch 300 mega, co nateklo onehdá do Mšenky.
A co si budeme povídat, příměstský a dálkový provoz je to jediné, kde dává železnice smysl.
Příměstský provoz, ale jen aby to náhodou nebyla „lokálka“, že. To, že z jejího okolí dojíždí do Prahy tolik lidí, co z několika stanic na koridoru a měla by tomu odpovídat četnost a kvalita obsluhy je samozřejmě úplně jedno. A Mšenka má v obsluze Křivoklátska a v turistickém ruchu v létě nezastupitelnou roli, jen se zeptejte starostů okolo trati, jak jim to teď skvěle vyhovuje.
mšenka a křivoklát? nepletete si hrad….
Pletu no, chtěl jsem samozřejmě říct Kokořín, no což, i urbanista ze sebe může udělat vola 🙂
Zapomněl jste připočítat lidi přestupující od Sadské.
Takže ano, stojí to za to. Bezbariérový přístup by měl být každopopádně samozřejmostí.
(Ono se toho v Poříčanech dělalo víc, včetně dalších úprav nástupišť, že.)
Tak to jsme na tom ještě dobře.
Problém bude, až nebude na rozvážení čerstvého povětří autobusy po okrese…
A hotová apokalypsa nastane, až nebude na věčné látání D1 apod., a bude nutné zavést mýto…
Bohužel, co si od 90. let navařili to teď musí sníst, kýžené soutěžení firem se prostě na některé práce nehodí. Vlastní síly si propustily. Ovšem pokud lidé mají myšlení, že „to zaplatí stát“ tak ani vlastní údržba za nějaké rozumné peníze nemůže fungovat.
Souhlas.
Jedna výhybka se dnes opravuje na třikrát. Proč? Protože většina TO – traťových okrsků nemají svářeče- to by bylo moc drahý. Mají ale nasmlouvanou za šikovnou cenu firmu. Ta jim ale nechce pracovat o víkendu Takže to pak vypadalo následovně 12.II. – výluka na opravu (špatného stavu) srdcovky výhybky – odložena – nesehnali svářeče 19. II. – výluka byla – s malými následky – výsledek z pomalé jízdy 50 km/h byla 30 km/h – opět nebyl svářeč 17.III. – výluka byla – protože už běžel SAKR termín 30-ti dnů, kdy pak někdo někde dostává Ty ty ty… tak se dělala… Číst vice »
A ten vlastní svárec by o vikendu pracoval?
A proč myslíte,že by nepracoval?Mimořádka a pojďme….Já vím,šetřit se musí i kdyby to milion stálo…
To je prostě ta pravice. Já jsem říkal, že by bylo fajn dřív koupit aspoň nějaké základní podbíječky v menší míře. Aby se těmto politickým náladám předešlo. Takhle to vše outsourcují. Jo Klaus..
ASP ve státním podání reálně podbíjí zhruba tak dvě hodiny z osmi pracovních. Zbytek je příprava stroje, dojezd na místo práce, čekání na výluku apod.
ASP v privátním podání podbíjí o stovky % efektivněji.
Až tak žhavý to teda není. A autsórsovat hlavní činnost je dost nevýhodné. Jako kdybyste výrobu cementu ve své cementárně soutěžil. Nebo uklizecí firma soutěžila firmy na úklid. Tak stejně údržbáři železnice soutěží údržbu železnice. Vždyť SŽ nemá kromě ručního nářadí žádné jezdící stroje. Jen trolejářske vozy, míčky, SVP a diagnostická vozidla. Ani jednu podbijecku, dvoucestňák, svářecí vozidla, ani svářecí ruční sady (termínové). Zkrátka skoro žádnou údržbu nemůže dělat jinak, než ručně. Organizace, které je jednou ze dvou hlavních činností údržba, správa a investice do tratí. Outsourcing vždy znamená, že někomu musíte zaplatit navíc i zisk. Pro okrajové činnosti to… Číst vice »
Bohužel je.
Záleží vždy na tom , kdo a proč outcorcing dělá. Jestli nějaký manažer vyčleňuje nějaké činnosti z mateřské firmy s úmyslem malé domů anebo s úmyslem šetřit.
Pokud se dělá dobře, lze jím ušetřit poměrně dost.
Nebo zvolit opačnou cestu, tedy úplně zrušit traťovku SŽ a vysoutěžit soukromníky pro jednotlivé tratě na kompletní zajištění údržby za paušály.
Zní to divoce…ale mohla by to být určitá cesta návratu fungující, tj. unitární železnice.
Mohlo by to fungovat lépe… snad všechno musí fungovat líp, než co je teď.
Pak už tedy ten asfalt.
Ono záleží i na přístupu lidí objednavajících práce. Máte prosekat 8000 m2 okolo tratě. Některý traťmistr řekne, že chce prosekat co nejdelší úsek, aby měl průjezdný profil, některý chce širší sečení naletů, protože se uřežou i kmeny dřevin, které pak usmrtí herbicidem.
Teď tu dlouho vládla levice, a nevšiml jsem si, že by ty podbíječky koupila.
Část sítě by mohla být provozována jinými subjekty než SŽ.Existují firmy,které umějí provozovat dráhu podstatně levněji a přitom kvalitněji než SŽ.I zde je potřebná konkurence a s tím spojená osobní motivace,kterou současní manažeři SŽ neprojevují.
Mimo jiné mám na starosti dvě železniční vlečky. Na nutné technické kontroly si najímáme jednoho zdejšího živnostníka, který začínal kdysi dávno u traťovky, má příslušné vzdělání i praxi. Náklady na něho jsou nula, nula, nic…. Dle mého názoru by mohla SŽ u některých lokálek s minimálním provozem fungovat na stejné bázi. K tomuto soukromníkovi jsme se dostali tím způsobem, že nám SŽ vypověděla smlouvu s odůvodněním , že její místní pracovníci toho „mají moc“. Zaráželo mne, že dříve u každého úkonu SŽ kalkulovala , že každý prvek v kolejišti kontroluje jednou za nějakou dobu pochůzkář a jednou za nějakou dobu… Číst vice »
No jo…ale jak to matematicky udělat, aby ti manažeři byli svými platy nuceni něco dělat?
– miliarda z rozpočtu = kolik marných úředníků z baráku u Vltavy musí ven
Otázka pro matematická gymnázia….
Od toho je tam právě ta správní rada.Návod si může vzít z Hrabalových Postřižin.
Jedno je jasné. Nelze udržovat síť s rozsahem pro 19. století, ale určit priority se silnými přepravními proudy a zbytek zrušit. Nelze mít koleje do každé Lhoty resp. často jen do lesa za Lhotou.
Ale o tu Lhotu musíte nějak obsloužit. A i ten bus něco stojí. Možná bude levnější (nevím, jak se pohybují ceny), ale udělat to musíte, teprve pak lze počítat úspora. Bylo by pěkné, kdyby vznikl nějaký takový materiál.
Autobus stojí cenu provozu autobusu. U vlaku musíte navíc udržovat koleje. Určitě si teď myslíte, že silnici je třeba také udržovat a stojí to peníze. To sice ano, ale ta silnice prostě je a bude bez ohledu na to, jestli po ní za den projede 5 párů autobusů navíc, nebo ne.
Takže silnice se opravují zadarmo no to jsou mi novinky.
Silnice je potřeba minimálně pro IZS.
Silnice dejme tomu.
Ale jsem si jistý, že bez dálnic se IZS hravě obejde… 😀
A cestující lid…nakonec taky…
Ne, ale silnice musí být zachována bez ohledu na nějakounjednu autobusovou linku. Jnými slovy ta existence autobusové linky nebude mít žádný vliv na peníze vynaložené na údržbu.
Tvrdíte, že žijeme v krásném světě, kde provoz na železnici sice opotřebovává koleje, ale provoz na silnici žádný opotřebení nezpůsobuje a tamní údržba je zcela nezávislá na provozu? To mi nějak fyzikálně nevychází…
Těch pár autobusu denně opravdu není schopno poškodit okresku tak,aby stouply náklady na její údržbu,o silnicích vyšších tříd ani nemluvě.Fyzikálně zanedbatelné.
To samozřejmě není pravda, protože průjezd jednoho 10t autobusu je ekvivalentní průjezdu 500 2t aut, co se poškození vozovky týče.
A kolika aut je ekvivalent rozdíl mezi autobusy s hmotností 7,2 t vs. 10,73 t?
Běžně se používá vzorec (m1/m2)^4, což vyšlo z nějakýho měření v usa v 60. letech. Bus 10,73 tedy vyjde jako 828 aut, 7,2 pouze jako 168 aut při hmotnosti auta 2t. Samozřejmě že ve skutečnosti je to daleko složitější a záleží na konstrukci vozovky, ale v případě většiny silnic II. a III. třídy je účinek ještě horší. Ale teda chtěl bych vidět, kde bus 7,2t plně nahradí lokálku. To je opět anti-vhd doprava jen pro ty, co jinak nemohou, což už je z principu absolutně špatně.
To se budete dost divit.Silnice musí být samozřejmě zachovány,ale také udržovány.Na silniční síti máme obrovský vnitřní dluh,řada úseků dlouhodobě nesplňuje ani elementární normy a i autobusy jsou těžká vozidla a na opotřebování až degradaci silnic se samozřejmě podílí.Proč tedy přidávat těžkou silniční dopravu tam,kde je železnice vůči osídlení vedena dobře?
V pořádku, správný argument – jenomže kolik lokálek a tratí „nižšího“ významu je správně a hlavně rychle vedených ? Kdo to nezávisle posoudí – odborník z Bruselu ? Odborník ze Švýcarska ? Nebo odborník z USA ? Protože z našich odborníků nikdo nebude nestranný.
Opravdový odborník je vždy nestranný.Jinak to není odborník,ale politik,prosazující zájmy té nebo druhé strany.Nejlépe to ovšem posoudí občané,kteří ty tratě využívají nebo by je chtěli využívat.A špatně vedené a pomalé nejsou jen lokálky,ale i některé koridorové úseky.
Ty peníze se na tu silnici stejně vyhodí, ale bude jich potřeba méně o látání těch výmolů, které se vytvoří průjezdy těch těžkých autobusů…
Jinak – mezi silnicí, po které vám 18x denně projede velké Iveco vs. silnicí, po které projede jen 8x denně Dekstra…bude přece rozdíl…
to je argument jak desetiletyho ditete tohle.
Koleje taky je potřeba udržovat kvůli nákladní dopravě. Takže i koleje tam budou bez ohledu na to, jestli po nich projede několikrát denně osobák nebo ne. Takže buď ty náklady na infrastrukturu musíte počítat u obou druhů, nebo u žádného, ale ne takto znevýhodňovat železnici.
Koleje tam v mnoha případech být nemusí. Bohužel, ale je to tak. Není 19. století, kdy jsme měli max. formanské vozy a lidi museli po svých. Jenže tohle nelze extrémním zastáncům lokále vysvětlit.
Vám se zase těžko vysvětluje,že železnici na rozdíl od silnice je primárně určena pro těžkou dopravu.Pro tu lehkou stavěna nebyla.Nebojte,podmínky se budou měnit a až nebude uměle zvýhodňována silniční doprava,tak ta těžká se na železnici zase vrátí.
Nebo až se dokonce situace otočí, tj. že bude pro změnu protěžována železnice na úkor silnic…
No právě, že v minimálně nadpoloviční většině tam není ani ta nákladka, takže opravdu udržovat není důvod. Netřeba hned likvidovat,ale lze uvést do hybernujiciho stavu,jenž nespotřebovává nedostatkové korunky….
Jenže dle SŽ a jejich „tabulek“ se spotřebovávají miliony i na tyhle „hybernujíci“ stavy.
Co má být ten hybernující stav, který nespotřebovává peníze? Když tam necháte koleje a nezbytné zařízení, pak to stejně budete muset hlídat a alespoň minimálně udržovat, když všechno odstraníte a necháte jen holé těleso, bude obnova investičně velice nákladná.
Tak třeba kozinu, kralovice, polnou, loket atd. taky nikdo neudržoval.
Hmm a na kolika takovejch lokálkách je nákladní provoz ? Většina z nich viděla nákladní vagon nejspíš naposledy při stavbě..
Přišla chvíle,kdy je nutné se zamyslet nad každou korunou vynaloženou na obsluhu tě Lhoty. Materiálů o nákladech ( a úsporách) při různých způsobech VHD je spoustu,bohužel žádný z nich nevypracoval Spolek za všeobecnou železniční povinnost, takže nejsou smeroplatne,a nelze je brát v potaz.
A Vy už jste založil Spolek pro všeobecnou silniční povinnost?Zajímali by mě jeho stanovy a cíle a taky ta analýza nákladů.
Ten existuje?
Předpokládám, že hlavním cílem bude maximální přechod ze silniční dopravy směrem k té železniční.
A to ten bus kolikrát stojí několikanásobek toho co vlak…
I slabší dopravní proudy jsou potřebné. Nebo snad lidi na venkově nemají nárok na kvalitní, bezpečnou a spolehlivou dopravu?
Mají. Ale ne nutně železniční.
A proč ne? Železnice je bezpečnější a spolehlivějši, než silniční doprava. To je prostě fakt, který lze dokázat statistikami a sledováním provozu. Není důvod překládat na silnice to, co jezdí po kolejích.
Sem s těmi statistikami.
Jak k tomu přijdou občané, kteří bydlí v obcích, kam vlak nevede? Občané druhé kategorie?
Často ve Středočeském kraji už ano.
No jak…zkrátka že se vedení autobusových linek usměrní tak, aby propojovalo vždy železniční uzly kolmo k trati – např. Sedlčany – Březnice nebo Obrataň – Trh. Štěpánov – Zruč n. S.
A tím obslouží jen ty obce, které vlak nemají.
Mercedes je taky s nejvyšší pravděpodobností bezpečnější než Dacia,přesto netvoří většinu vozového parku. Časy,kdy z cizího krev netekla jsou na ústupu,je třeba,aby stát začal chovat stejně finančně odpovědně, jako jeho občané.
V zásadě vše správně… Jen konec druhé věty, ohledně státu jsem dnes takhle zdopoledne potřeboval slyšet… Tunel Blanka a v Brně-Králově Poli, Pandury s Casou, a vůbec vojenské zakázky z velké části, konče lékárničkami do vojenských automobilů, dotace na inkluzi, z které je úplný houby… Jj, hned jsem klidnější.
A to všechno jsou peníze vyhozené z okna…
A místo Octavií nakoupil policajtům Sandera, když už jsme u těch aut…
Iveco Crossway vs. Dekstra je taky zásadní rozdíl – ale jen v ceně pořizovací i provozní…
Ty jo. A jak to teda přežijí občané většiny republiky, kde nemají kolejovou dopravu ? Nebo ti už vyhynuli ?
Ti zatím mají výhodu v tom,že někde poblíž železnice vede a oni se k ní poměrně jednoduše,např. pomocí IAD,mohou dostat,tam zaparkovat na P+R a dále k přepravě využívat výhody železnice.To bude platit jen v případech,kdy tu železnici smysluplně přetvoříme a nabídneme rychlá a častá spojení.Pokud místo toho polovinu tratí zrušíme,pak tito lidé o tuto výhodu přijdou a všichni budou používat pouze auta.Se všemi negativy,které to přinese.
V okolí mám několik někaolikatisícových obcí (Klecany, Zdiby, Líbeznice, Odolena Voda) pro jejichž obyvatele žádný vlak smysl nemá a – světe div se – tyto obce prosperují, rostou – a mají autobusové spojení. Zázrak, že?
Většina těch obcí co jste popsal jsou produkty sídelní kaše 90.let a do budoucna budou neudržitelné.
Budou neudržitelné – to znamená konkrétně co? Asanace? Exodus? Odsun obyvatelstva do Lužce, kde pro ně bude postaveno sídliště?
Všechny vyjmenované obce byly dost velké a významné už před ´89.
Znamená to buď to, že se tam nějaká kvalitní doprava a lepší vybavenost vybuduje, a nebo exodus, no. I v současnosti už tohle může fungovat jen díky tomu, že tam základní občanskou vybavenost vybudovali komunisti, protože se jednalo o střediskové obce. Pro současnou masu lidí, dojíždějících denně autem do Prahy, to ale samozřejmě stačit do budoucna nebude. K exodu ze suburbií už pomalu začíná docházet i v US.
Asi jako Dobřichovice nebo doopravdy?
Zázrak spočívá spíše v tom, že ta současná doprava z těchto obcí ještě nějak funguje a že obyvatelé obcí a měst, přes které obyvatelé zmíněných několikatisícových rozvíjejících se obcí denně projíždí, ještě ty silnice nepřehradili. Zeptejte se např. občanů Uhřiněvse, jak jsou nadšeni z celodeníhho nekonečného proudu IAD z a do oněch rozvíjejících se obcí. A můžete si porovnat, co je snažší: zda stát v kolonách z Líbeznice v Liberecké ulici nebo nechat auto na P+R a jet vlakem (samozřejmě tam, kde ta železnice je a splňuje požadavky). Naštěstí do Zdib povede kolejová doprava v podobě tramvaje a železnice do… Číst vice »
Jojo…když to bude z Berouna do Prahy trvat:
– 37 minut Os
– 16 minut R
– 13 minut Ex
tak by tam asi jen blázen jezdil autem…
Jsem v pokušení si myslet, že v době, kdy se ten tunel postaví, už tam nebudou posílat takové rychlíky, aby na jízdní době dělaly tak velký rozdíl oproti Ex. I ohledně Os bych byl nepatrně optimističtější. Roku 2019 to už některé měly psané za 36 min.
No autobusovou těžko…takhle to na venkově tak nějak nefunguje…
Mrkněte do map dříve a dnes. Ono už je toho opravdu hodně, co oproti minulosti tak nějak chybí. Přitom se koridory v rámci úspor dělaly na 160 místo 200, nechaly se na nich přejezdy místo mimoúrovnových křížení a úpravy stopy se taky „odložily“ . Pokud síť více seškrtáte, neznamená to automaticky víc peněz na zbytek. Nezastávám se každého pražce, ale tupé škrty nejsou cesta k úspěchu.
Proto ty škrty musí být promyšlené. Ale tupé trvání na tom, že co už tu je, to tu musí zůstat, to je stejná blbost jako tupé škrty.
Jo…třeba seškrtat okolí Chebu… 😀
Taky se může stát, že po redukci dejme tomu 1/3 železniční sítě by přišla redukce dejme tomu 1/3 rozpočtu pro Dobrou správu.
S tím, že „mají méně tratí, bude jim stačit méně peněz“.
Nikde není psáno, že by jich dostali pořád stejně.
Nereálná představa. Zároveň se škrtáním nekonkurenceschopných tratí se i nadále budou zdvoukolejňovat a také drátovat ty nadějnější, tak jako se to dělo a bude dít se 4. koridorem a kolem HrKr.
…a jinde. Čili kilometráž kolejí kdovíjak ubývat nebude.
Na druhou stranu – i v 21. století na většině té sítě mají buď objednatelé osobní dopravy a/nebo přepravci v nákladní dopravě zájem o provoz na ní.
Přesto si myslím, že stát by měl mít možnost zrušit (zakonzervovat) mizerně využité tratě i proti vůli objednavatelů osobní dopravy. Tipycky třeba Lužec a nový most. Tam měl stát jasně říct že žádný nový most nebude, protože u trati takové vytížení (4 páry 810 ve všední dny, nákladka nic, souběžná silnice) je to ekonomický nesmysl, a objednatel má smůlu.
Do Lužce jezdilo deset párů spojů, ne 4. A jejich obsazenost nijak nesouvisí s povinností trať udržovat.
Ta obsazenost ovšem měla být brána v úvahu, když se rozhodovalo o výstavbě zdvihacího mostu. Zjevně byl cíl „prostavět“, nikoliv efektivně investovat.
Pokud ANOFert bude alibisticky přehazovat odpovědnost, tak ano. (A obávám se, že za Modroptáků to nebude lepší)
Os Vraňany – Lužec měly smysl, dokud ministerská R21 zastavovala ve Vraňanech. Když se ve Vraňanech nedá přestoupit „do Prahy“, co by tam cestující z Lužce dělal?
Tohle terminalně železničářský uvažování proti vůli zákazníků je přesně celej problém.
Žádný nový most nebude by tam konkrétně znamenalo zachování starého mostu (a holt by lodě měly smůlu).
P. S. těch párů tam jezdilo více než 4 za (pracovní) den.
Jste úplně vedle.To by jste taky mohl navrhovat snížení rozsahu sítí vodovodů,silnic nebo třeba obchodů,případně celých vesnic (s tim měli svého času zkušenosti v Rumunsku).
Jojo…tady podél Berounky by se našlo materiálu…
S těmi vesnicemi k tomu pravděpodobně ve velmi dlouhé perspektivě dojde přirozenou cestou.
Jenže náklady na lokálky, co se údržby týče, jsou pár korun, nejvíc sežerou koridory.
Však toho po koridoru projede za den i tolik, co po lokálce za rok.
Třeba do Mošnova… 😀
SŽ by se hlavně měla zaměřit na komplexní opravy. Nechápu proč udělají výluku na vybudování zastávky a opraví koleje jen u ní a zbytek je původní (Havířov město) nebo rozkopou na půl roku most (Ostrava Vítkovice) a zbytek stanice a trati směr Polanka/Svinov je sice v provozu, ale stejně se tam nehne ani kolo. Tyto nedodělky mají pak novou výluku. O trati Hranice n Moravě Město – Hustopeče nad Bečvou, nebo Valašské Meziříčí- Jablůnka se už ani rozepisovat nebudu. Mraky výluk a výsledek ani ne polovičatý…
Místo za údržbu platit za NAD, to je preci výhodné.
Škrty na údržbu jen zvýší “vnitřní dluh”. Jednou se na to peníze budou muset dát, ale stávající vláda se bude plácat po ramenou, jak ušetřila.
Stávající vláda je ta nejlepší, jaká tady za posledních mnoho let byla. Bohužel vnější okolnosti (nejdřív covid, teď válka) jsou nejhorší za poslední tři dekády.
Jojo…novináři jsou odborníci na slovo vzatí… 😀
V dnešní době by musela šetřit jakákoliv vláda, která by v té Strakovce seděla.
Vládnoucí strana která snižuje daně samozřejmě šetřit musí, ale jiná vláda by je třeba mohla zvýšit. Populární by to nebylo, ale možnosti jsou.
Chtěl bych vidět, která strana by touto dobou šla do zvyšování daní.
Možnosti zvýšení jsou, ale je velmi důležité, jak se to veřejnosti prodá – s jakým zdůvodněním, jaké položky rozpočtu by konkrétně měly být posíleny. Umím si představit, že by momentálně mělo kladný ohlas navýšení výdajů na obranu, na diverzifikaci energetických zdrojů apod. Ale předstoupit před veřejnost s tím, že musíme zvýšit daně, protože Správě železnic nestačí stávající balík a chtěla by ho navýšit?
Tak zrovna pro diverzifikaci energetických zdrojů je podpora železnice jako hlavního způsobu příměstské dopravy naprosto zásadní. Včetně lokálek, nových rychlodrážních systémů (Kostelec nad ČL – Kouřim atd.)
To by bylo fajn, ale zatím SŽ do tohoto segmentu bohužel moc nešlape.
Jistě. Ale taky by mohla šetřit tím způsobem, že zvýší výdaje na věci, které nejsou společensky žádoucí.
Nebo…je přestat dotovat…takový sport třeba…to je hned 6-8 miliard jen to hvízdne…
Nebo nevytvářet „vnitřní dluh“ a pracovat efektivněji.