Skotský výrobce představil největší dvoupodlažní elektrobus na světě

Nový autobus ADL Enviro 500 EV -Charge. Foto: ADLNový autobus ADL Enviro 500 EV -Charge. Foto: ADL

Autobus má zvládnout dojet 250 kilometrů na jedno nabití, výrobce ho nabízí v různých výškách. Nejmenší do Japonska.

Zpět na článek
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Travegoist

Pracoviště řidiče je ve srovnání s „kontinentálními“ vozy pěkná trestná lavice 😀

Josef Král

Není to nebezpečné vzhledem k výšce vozidla? Zejména v zatáčkách nebude moc stabilní. lepší by byl klobový autobus.

MrMarkus

Baterie mají pěkně rovnoměrně poskládané v podlaze a velký balík je pak za zadními koly, těžiště to díky jejich váze bude mít pěkně nízko, stabilitu to bude mít výbornou.

Leinad

Patrové busy po světě běžně jezdí, mají své výhody i nevýhody.
Při otočení patráku na bok bych nechtěl být v patře, ale v kloubáku bych zase nechtěl stát mezi články když zadek ustřelí (smykuje,…). Prakticky ani do jednoho typu busu nechodím dělat crashtesty na sobě.

MrMarkus

Zajímala by mě hmotnost. Prázdný ADL Enviro 500 váží 16,5 tuny, ale pro verzi EV Charge jsem parametr nenašel.

Ten_z_Bíliny

Ona i doba nabíjení bude celkem masakr.

Rudolf Tuček

Otázka je jestli není jednoduší to udělat jako trolejbus.

Leinad

Minimálně jako parciální (přidělat tykadla a dobíjet za jízdy) určitě.

Pavel Bláha

Bateriové vozidlo je nesrovnatelné s trolejovým po stránce flexibility. Cenově mají smysl troleje pouze na frekventovaných trasách, stejně jako železice.

Lukáš F.

Nemusí nutně být. Baterie s tak velkou kapacitou pojmou velký nabíjecí proud (výkon).

Rudolf Tuček

Takže když budete mít několik desítek bateriovych busu tak stejně potřebujete postavit zdroj velikosti trolejbusove menirny, s přípojkou 22kV.
Pak už je jen otázka jestli jsou levnější dráty s omezeným počtem tras nebo baterie s omezeným dojezdem.

MrMarkus

Umím si ho tu na pár místech představit, pracuji s myšlenkou, že těmihle busy se jezdí pro zážitek. Pěkně to jde dohromady s vyhlídkami v centrech měst a případně krátké cesty do míst jako ZOO, hrad, přístav, delfinárium 🙂 , taková ta turistika bez velkých zavazadel. V těchto případech by stačilo dobíjení na jedné konečné pantografem (což umí). Lokálně bezemisní doprava v těch místech dává smysl a klasický trolejbus by byl těžko přijatelný. Asi by si to pak lépe dosáhlo i na nějaké dotace a jako atrakce lépe přispěje na investici, která by rozhodně byla vysoká (u nafty trojnásobná cena… Číst vice »

Gajda

Pro Hop On Hop Off by byl s malou úpravou karoserie ideál, ten toho moc nenajezdí a většina měst se snaží, aby to nebyly dvacetiletý kouřící diesly.

Lukáš F.

Na takové popjíždění by stačila výrazně menší baterie, čímž by i cena šla dost dolů.

Jan Sova

No nebojte, ono to těch 250km dojede jen první rok, dva….

Travegoist

S 650 kWh baterií to s velkou rezervou 3 roky 250 km na jedno nabití dá úplně vpohodě a to včetně klimy a pomocných pohonů.

Pavel Bláha

Nemějte obavu, že neznají trolejbusy, zřejmě potřebují flexibilitu, kterou zajistí pouze bateriová vozidla.

Pavel Bláha

Doba nabíjení je daná typem baterií a nabíjecím výkonem. Při výkonu 1MW lze dobít během půl hodiny.