Skotský Aberdeen má první vodíkové doubledeckery na světě
Dvoupodlažní autobus (doubledecker) na vodík. Pramen: https://www.fch.europa.eu/
Podle provozovatele First Bus jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na kilometr 1 kilogram CO2
No ta cena 15mil. za dvoupatrový bus, to by se v našich končinách nechytlo (bez ohledu na typ poháněcího média). U nás v Olomouci umíme i tramvaje dost draho, natož patrové busy.
Ten vodík pochádza odkiaľ a aká je jeho cena? Pokiaľ viem, tak drvivá väčšina vodíku sa získava z metánu, čo je fosílny zdroj. Získavať vodík elektrolýzou vody je energeticky náročné. Je to autobus naozaj bezemisný, alebo iba využíva vodík ako médium pomocou ktorého prenáša zdroje CO2 mimo územie kde premáva? Aká je bilancia v takom prípade?
Ty dotace z EU je nějaký dobíhající projekt před vystoupením? Jestli ano, budiž chápu, je to ten zvrácený způsob EU jak vyhazovat peníze.
Ale co nechápu, a už jsem se na to ptal autobusů pro ostravsko, jak získávají vodík?
https://www.aberdeenheatandpower.co.uk/our-networks – nemůže to mít nějakou souvislost?
Kdysi jsme kdesi ve Skotsku (ale v přírodě, ne v Aberdeenu) nocovali na pobřeží moře poblíž nějaké zjevně jaderné elektrárny vybudované na mořském břehu (asi kvůli potřebě stálého dostatku chladicí vody) – takže nějakou „ekologickou“ elektřinu asi mají …
Ta kogenerační jednotka v teplárně má dodávat vodík? Ta dodává teplo a elektriku z plynu. Jestli budou pomocí téhle elektriky dělat elektrolýzu vody, tak to si mohly rovnou objednat busy na CNG.
A maj té elektriky z jaderných elektráren dost? Nenapouštějí si v sedlech (jak se to dělá u nás) nějaké přečerpavačky?
Mám dnes dobrou náladu tak vám na vaši nesmyslnou otázku odpovím. Vodík se vyrábí buď elektrolýzou vody, nebo pyrolyzou, nebo parciální oxidací metanu nebo jako by-produkt chemických procesů, třeba výroby chlóru.Od které firmy ho v Aberdeenu nebo v Ostravě koupí, takovým procesem bude vyroben.
Greto, Greto, psát umíš, přemýšlet nikoli… Právě, že pod tímto článkem ta otázka smysl dává, je dokonce zásadní. Jednou tě na základní škole naučí, že elektřina „nebydlí“ v zásuvce, ale je potřeba ji vyrobit. Bo jak termický rozklad metanu, tak elektrolýza vody (jako převažující zdroje výroby vodíku) jsou velmi energeticky náročné. Takže pokud si v Aberdeenu či Ostravě představují tak, že „ušetří“ 1 kg CO2/km provozu autobusu tím, že opodál vyrobí elektrárna třeba 3 kg CO2/km provozu autobusu spálením uhlí, tak to celé ztrácí smysl jak ekologicky, tak (podle cen v článku) i ekonomicky. Takže už to, že se článek… Číst vice »
https://www.aberdeenheatandpower.co.uk/our-networks – nemůže to mít nějakou souvislost?
Kdysi (víc než 20 roků už to asi bude) jsme kdesi ve Skotsku (ale v přírodě, nikoli v Aberdeenu) nocovali na pobřeží moře poblíž nějaké zjevně „živé“ jaderné elektrárny vybudované u mořského břehu (asi kvůli potřebě stálého dostatku chladicí vody) – takže nějakou „ekologickou“ elektřinu asi mají …
Tak https://www.aberdeenheatandpower.co.uk/our-networks souvislost mít asi nebude: The Tillydrone combined heat and power plant was built in 2014 by local contractors and currently burns around 1,356,357kw of natural gas taken from the grid per month, but can be converted to use alternative renewable gas supplies as these become available in the future. Jaký by mělo smysl spalovat (s příslušnými emisemi) zemní plyn, tím vyrábět elektřinu, jejím využitím vyrábět vodík, ten nákladně skladovat, pak čerpat a v autobusu ho v palivovém článku měnit zpět na elektřinu? Jednak zrovna plynový zdroj je dobře regulovatelný, takže nevzniká přebytek elektřiny a jednak by účinnost takového… Číst vice »
Gogo na základní škole mě už nic nenaučí, možná tak na univerzitě třetího věku. Stejně jako nikdo z vás nepřemýšlel nad tím, odkud se bere ropa pro výrobu nafty pro stávající busy, , zda šlo o ruskou sirnatou,lehkou Brent nebo ropu z břidlic,kolik elektřiny se spotřebovalo na její rafinaci a kolik emisí se tím emitovalo, je nesmyslné vaše laické mudrování o původu vodíku, když o jeho stechiometrii nemáte anunk.
Co je to za blábol? Vždyť vy jste ten článek vůbec nečetla a jen jste se nesmyslně posmívala zcela zásadní otázce, na kterou v článku chybí odpověď… Takže pomalu a postupně, ať se zorientují i senilní důchodci: „Podle provozovatele First Bus jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na kilometr 1 kilogram CO2“. Tolik úvod článku. Tento údaj už ale není žádným způsobem v článku vysvětlen a doložen; platil by jen v případě, že jim vodík někde vzniká jako druhotný (odpadní) produkt a dosud ho jen tak bez užitku vypouštěli do atmosféry. To ale určitě není tento případ, takže ten,… Číst vice »
No to právě neplatí, gogo. Když nevíš, jaké jsou emise současnych vozidel v Aberdeenu, nemůžeš spočítat, zda je rozdíl 1kg/km správně, i kdybys znal emise vodíku wtw. Rovnice o dvou neznámých nemá jedno řešení, kapisto? A navíc nevím, jak jsi nabyl přesvědčeni, že se nejedná o odpadní vodík.
Ale Gréti, ty už si evidentně rovnice nemůžeš dovolit, pro tebe je nutné to zjednodušit úplně na dřeň, tak zhruba pro druhou třídu ZŠ, to už zvládneš, ne? Takže si představ, že máš v kapse 165 kWh. A ty buď můžeš dobít do elektrobusu (a ujet na ně ve městě okolo 100 km), nebo z nich můžeš vyrobit 3 litry vodíku (a na ty ujet za stejných podmínek ve vodíkovém busu okolo 35 km). Nu, a teď už zbývá jen práce pro toho druháčka, aby porovnal, jestli je výhodnější ujet za 165 kWh buď 100 km nebo 35 km. A… Číst vice »
Já o voze ty o koze.
Gréti, i tohle popleteš… Vždyť je to přesně naopak – já celou dobu o voze (o vodíkových DD v Aberdeenu, bo o nich je totiž článek) a ty celou dobu o, ehmm, o ničem (chvíli o sirnaté ropě, chvíli o rovnicích, chvíli dokonce o emisích vodíku 😱), tedy o té pomyslné koze. Takže příště, až na tebe zase přijde dobrá nálada (tu ti každopádně přeji 👍), zkus třeba nějaký agroweb, se svou kozou tam budeš nepochybně ozdobou diskuzí 😉
Já vím jak se vyrábí vodík, ale zajímá mě jak ho budou vyrábět v tomto konkrétním případě, když mají plná ústa ekologie?