Autobusy Doprava ve městě Nová mobilita

Skotský Aberdeen má první vodíkové doubledeckery na světě

Dvoupodlažní autobus (doubledecker) na vodík. Pramen: https://www.fch.europa.eu/
Dvoupodlažní autobus (doubledecker) na vodík. Pramen: https://www.fch.europa.eu/
Podle provozovatele First Bus jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na kilometr 1 kilogram CO2

Pilotní programy testující autobusy na vodíkový pohon nejsou v poslední době žádnou novinkou. Přesto i v této oblasti lze stále dosáhnout dílčí prvenství. Skotské město Aberdeen zahájilo jako první na světě provoz ikonických dvoupodlažních autobusů (doubledeckerů), které pro svůj pohon využívají vodík.

Motivace je podobná, jako je tomu u jiných programů zaměřených na vodíkové technologie: prozkoumat možnosti vodíku jako alternativy ke klasickým zdrojům energie a jeho potenciál na zmírnění globálních změn v klimatu. Aberdeen k tomu ještě připojuje lokální cíl, kterým je snížení hluku.

Podle provozovatele First Bus, který mimo doubledeckerů zajišťuje i další autobusovou dopravu ve Skotsku, jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na každý kilometr přibližně 1 kilogram CO2 v porovnání se standardními autobusy. Další jejich výhodou je fakt, že autobusy na vodík jsou výrazně tišší.

Aberdeen nasadil celkem 15 patrových autobusů na vodík. Doubledeckery s kapacitou 60 míst k sezení obsluhují linku č. 19. Byly vyrobeny britskou společností Wrightbus, která sídlí v Severním Irsku a v současnosti je hlavním dodavatelem vozidel pro Aberdeen.

Samotný projekt si vyžádal investici 8,3 milionu liber (cca 250 mil. Kč), zhruba 500 tisíc liber (cca 15 mil. Kč) připadá na jedno vozidlo. Finance pocházejí z více zdrojů, vedle města a skotské vlády přispěla také Evropská unie. Ta poskytuje finance skrze program JIVE, jehož cílem je podpořit uvádění vodíkových autobusů do běžného provozu. Ze zmíněného programu jsou krom Aberdeenu financovány také obdobné projekty v Londýně, Birminghamu, ale i v Dánsku (Herning), Belgii (Charleroi), Itálii (Bolzano) a v Německu (Rhein-Main).

Není náhodou, že právě Aberdeen je městem mající prvenství ve využití vodíkových doubledeckerů. Město se totiž výzkumu na poli vodíkových technologií věnuje dlouhodobě již od roku 2015, kdy došlo k otevření první britské čerpací stanice na vodík spolu se stanicí na jeho výrobu. Obdobně jako tomu je i u vodíkových patrových autobusů, i v tomto případě je hlavní motivací identifikovat environmentální, ale i ekonomické výhody spojené s vodíkovými technologiemi.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

No ta cena 15mil. za dvoupatrový bus, to by se v našich končinách nechytlo (bez ohledu na typ poháněcího média). U nás v Olomouci umíme i tramvaje dost draho, natož patrové busy.

dopravopat

Ten vodík pochádza odkiaľ a aká je jeho cena? Pokiaľ viem, tak drvivá väčšina vodíku sa získava z metánu, čo je fosílny zdroj. Získavať vodík elektrolýzou vody je energeticky náročné. Je to autobus naozaj bezemisný, alebo iba využíva vodík ako médium pomocou ktorého prenáša zdroje CO2 mimo územie kde premáva? Aká je bilancia v takom prípade?

Alibaba

Ty dotace z EU je nějaký dobíhající projekt před vystoupením? Jestli ano, budiž chápu, je to ten zvrácený způsob EU jak vyhazovat peníze.
Ale co nechápu, a už jsem se na to ptal autobusů pro ostravsko, jak získávají vodík?

turista

https://www.aberdeenheatandpower.co.uk/our-networks – nemůže to mít nějakou souvislost?
Kdysi jsme kdesi ve Skotsku (ale v přírodě, ne v Aberdeenu) nocovali na pobřeží moře poblíž nějaké zjevně jaderné elektrárny vybudované na mořském břehu (asi kvůli potřebě stálého dostatku chladicí vody) – takže nějakou „ekologickou“ elektřinu asi mají …

Alibaba

Ta kogenerační jednotka v teplárně má dodávat vodík? Ta dodává teplo a elektriku z plynu. Jestli budou pomocí téhle elektriky dělat elektrolýzu vody, tak to si mohly rovnou objednat busy na CNG.
A maj té elektriky z jaderných elektráren dost? Nenapouštějí si v sedlech (jak se to dělá u nás) nějaké přečerpavačky?

Greta

Mám dnes dobrou náladu tak vám na vaši nesmyslnou otázku odpovím. Vodík se vyrábí buď elektrolýzou vody, nebo pyrolyzou, nebo parciální oxidací metanu nebo jako by-produkt chemických procesů, třeba výroby chlóru.Od které firmy ho v Aberdeenu nebo v Ostravě koupí, takovým procesem bude vyroben.

Gogo

Greto, Greto, psát umíš, přemýšlet nikoli… Právě, že pod tímto článkem ta otázka smysl dává, je dokonce zásadní. Jednou tě na základní škole naučí, že elektřina „nebydlí“ v zásuvce, ale je potřeba ji vyrobit. Bo jak termický rozklad metanu, tak elektrolýza vody (jako převažující zdroje výroby vodíku) jsou velmi energeticky náročné. Takže pokud si v Aberdeenu či Ostravě představují tak, že „ušetří“ 1 kg CO2/km provozu autobusu tím, že opodál vyrobí elektrárna třeba 3 kg CO2/km provozu autobusu spálením uhlí, tak to celé ztrácí smysl jak ekologicky, tak (podle cen v článku) i ekonomicky. Takže už to, že se článek… Číst vice »

výletník

https://www.aberdeenheatandpower.co.uk/our-networks – nemůže to mít nějakou souvislost?
Kdysi (víc než 20 roků už to asi bude) jsme kdesi ve Skotsku (ale v přírodě, nikoli v Aberdeenu) nocovali na pobřeží moře poblíž nějaké zjevně „živé“ jaderné elektrárny vybudované u mořského břehu (asi kvůli potřebě stálého dostatku chladicí vody) – takže nějakou „ekologickou“ elektřinu asi mají …

Gogo

Tak https://www.aberdeenheatandpower.co.uk/our-networks souvislost mít asi nebude: The Tillydrone combined heat and power plant was built in 2014 by local contractors and currently burns around 1,356,357kw of natural gas taken from the grid per month, but can be converted to use alternative renewable gas supplies as these become available in the future. Jaký by mělo smysl spalovat (s příslušnými emisemi) zemní plyn, tím vyrábět elektřinu, jejím využitím vyrábět vodík, ten nákladně skladovat, pak čerpat a v autobusu ho v palivovém článku měnit zpět na elektřinu? Jednak zrovna plynový zdroj je dobře regulovatelný, takže nevzniká přebytek elektřiny a jednak by účinnost takového… Číst vice »

Greta

Gogo na základní škole mě už nic nenaučí, možná tak na univerzitě třetího věku. Stejně jako nikdo z vás nepřemýšlel nad tím, odkud se bere ropa pro výrobu nafty pro stávající busy, , zda šlo o ruskou sirnatou,lehkou Brent nebo ropu z břidlic,kolik elektřiny se spotřebovalo na její rafinaci a kolik emisí se tím emitovalo, je nesmyslné vaše laické mudrování o původu vodíku, když o jeho stechiometrii nemáte anunk.

Gogo

Co je to za blábol? Vždyť vy jste ten článek vůbec nečetla a jen jste se nesmyslně posmívala zcela zásadní otázce, na kterou v článku chybí odpověď… Takže pomalu a postupně, ať se zorientují i senilní důchodci: „Podle provozovatele First Bus jsou patrové autobusy na vodík schopny ušetřit na kilometr 1 kilogram CO2“. Tolik úvod článku. Tento údaj už ale není žádným způsobem v článku vysvětlen a doložen; platil by jen v případě, že jim vodík někde vzniká jako druhotný (odpadní) produkt a dosud ho jen tak bez užitku vypouštěli do atmosféry. To ale určitě není tento případ, takže ten,… Číst vice »

Greta

No to právě neplatí, gogo. Když nevíš, jaké jsou emise současnych vozidel v Aberdeenu, nemůžeš spočítat, zda je rozdíl 1kg/km správně, i kdybys znal emise vodíku wtw. Rovnice o dvou neznámých nemá jedno řešení, kapisto? A navíc nevím, jak jsi nabyl přesvědčeni, že se nejedná o odpadní vodík.

gogo

Ale Gréti, ty už si evidentně rovnice nemůžeš dovolit, pro tebe je nutné to zjednodušit úplně na dřeň, tak zhruba pro druhou třídu ZŠ, to už zvládneš, ne? Takže si představ, že máš v kapse 165 kWh. A ty buď můžeš dobít do elektrobusu (a ujet na ně ve městě okolo 100 km), nebo z nich můžeš vyrobit 3 litry vodíku (a na ty ujet za stejných podmínek ve vodíkovém busu okolo 35 km). Nu, a teď už zbývá jen práce pro toho druháčka, aby porovnal, jestli je výhodnější ujet za 165 kWh buď 100 km nebo 35 km. A… Číst vice »

Greta

Já o voze ty o koze.

Gogo

Gréti, i tohle popleteš… Vždyť je to přesně naopak – já celou dobu o voze (o vodíkových DD v Aberdeenu, bo o nich je totiž článek) a ty celou dobu o, ehmm, o ničem (chvíli o sirnaté ropě, chvíli o rovnicích, chvíli dokonce o emisích vodíku 😱), tedy o té pomyslné koze. Takže příště, až na tebe zase přijde dobrá nálada (tu ti každopádně přeji 👍), zkus třeba nějaký agroweb, se svou kozou tam budeš nepochybně ozdobou diskuzí 😉

Alibaba

Já vím jak se vyrábí vodík, ale zajímá mě jak ho budou vyrábět v tomto konkrétním případě, když mají plná ústa ekologie?