Skončil prodej papírových dálničních známek, začaly platit elektronické
Modernizovaná část D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: Skanska
Za první měsíc provozu si lidé koupili přes 142 tisíc elektronických dálničních známek.
Ještě by byla dobrá i aplikace do mobilu, jako to mají Slováci.
Ještě z loňska. Papírové dochází a elektronické ještě neplatí. Nejsou k dispozici i ty krátkodobé. Teď někoho, kdo to pošle k soudu.
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/220411000101229/obsah/810757-elektronicke-dalnicni-znamky
A musím říct, že i na pumpě, kde jsem tankoval, byly požadavky na krátkodobé papírové. Dále elektronická platí podle dní (365) a ne podle měsíců (14).
No a k čemu ta platnost na 14 měsíců byla, když se ty dva měsíce vždycky stejně překrývali? Tak akorát kdyby tu byl nějaký zahraniční pracovník zrovna od prosince 2019 do ledna 2021, tak mohlo trochu (za ty dva měsíce) ušetřit, ale nám, co tu známku kupujeme každoročně, tohle neušetřilo nic…
365 x 366. 2024, 2028, 2032, …
Prkotina, pokud tu prvni das az od unora 2021, budes mit rezervu na sakra hodne prestupnejch let. Nemluve o tom, ze hodne lidi nejezdi po dalnici denne a muze si tam tim padem davat pauzy mezi ty rocni…
„Teď někoho, kdo to pošle k soudu“
A proč to neuděláš ty?
tak proc to k soudu neposles ty, kdyz jsi tak chytry?
Elektronická platí 1 rok. Uplatňuje se zde počítání času dle občanského zákoníku, tzn. že konec připadá na den, který se shoduje se dnem, od kterého se doba počítá. Jinými slovy, pokud počátek platnosti známky bude 7. března, konec bude 7. března následujícího roku (bez ohledu na počet dnů mezi těmito daty).
Správně je od 7.3. 0:00:00 do 6.3. 23:59:59 (následující rok) 🙂
S nástupem el.známky se mi líp pojede,a nebo si budu víc vychutnávat kilometry?
Nebudete muset objíždět pumpy a trafiky a shánět kde ještě mají známky.
Nebudeš mít oblemtaný sklo 😂
Mně dálniční známka přijde obecně jako zvrácený koncept. My nutíme řidiče připlácet si za to, že využívají komunikaci, kde nejméně otravují obyvatele (vesměs nevedou přes vesnice)… Nemělo by naopak být podporováno aby, když někam jedu, jsem využíval dálnice a neobjížděl ji třeba po staré silnici, kterou nahradila? U kamionů tak, že by na dálnicích mělo být naopak nejnižší mýto a u aut tak, že nebudou zpoplatňované
takže budeme kamion trestat za to, že jede ze skladu po nuzné silnici, ale když bude sklad mít na dálnici tak OK??
Samozřejmě. Kdybyste bydlel třeba blízko Prachovic, odkud těžké náklaďáky obšťastňují a ničí místní okresní silnice a ohrožují okolí, tak byste přesně věděl proč.
Přestěhujte cementárnu. 😁
Cementárna má vlečku
U kamionů by mělo být především zpoplatněno 100% silniční sítě, a to paušálně procentem ze zisku majitele.
To je hovadina, takže budou platit stejně ten, co má stálou práci a najede x km a stejně ten co najede xxx km? Navíc, kde se berou ti, co by jen danili? Uvědomujete si, že každou daň nakonec zaplatí spotřebitel?
Ze zisku majitele? Soudruhu ale je vám jasné že by pak byly všechny spedice ve ztrátě? 🙂
Teda to je fakt nápad dne 😀 Ale chápu, prioritní je pěkně vytrestat zlé vykořisťovatele, logika je až druhotná.
Konečně a nákup úplně primitivní .
Pořád mně není jasný, jak se bude sledovat platnost e-znamky, bo pro ZTP jednoduše „nic“, jen musí mít v případě kontroly u sebe obě průkazky. Tzn., kontrola platností pohledem jako do teď? Ale jestli je to kamerou, tak pro ZTP není vyžadovaná registrace RZ na portálu e-dalnice… Víte někdo? Díky.
Zatím platí že musí dojít k fyzické kontrole od PČR nebo Celní správy. Kamery jen budou usnadňovat kontrolu a upozorňovat hlídku na auta bez zaplacené známky.
Takže vozidla ZTP bude či chvíli stavět bdělé oko PČR nebo Celní správy, popřípadě mohou očekávat na své domácí adrese obálky s modrým pruhem? Sorry, ale u řešení za 300M bych očekával, že tyto věci bude mít provozovatel vychytané.
Já bych zase čekal že svépravní lidé nebudou volit toho a tamtoho.
Otázka ceny nesouvisí s tím jak blbě je to zadané, v tomhle případě spíš nedotažené legislativně. A za to nemůže provozovatel ale MDČR.
Pokud bych si mohl vybrat, zůstal bych u papírový.
A proč? Odpadne opruz s každoročním lepením a sundaváním, riziko, že až ji budu chtít někde koupit, zrovna ji tam budou mít vyprodanou (o to horší pro řidiče, kteří se k nám chystají ze zahraničí)…
Jediná výhoda papírové známky byla omezená „přenositelnost“ (jen dle vyjmenovaných důvodu) elektronická tohle neumí.
Prenositelna byla velmi dobre, jen musel byt clovek trochu manualne zrucny.
Já bych nechal obě – jak u Rakušáků. Kdo chce, tak elektronicky, kdo ne, tak papír. Ale u těch Rakušáků na to má vliv i její umístění – pod zpětné zrcátko. Tam jsou v nových autech různá čidla a dneska už ve výhledu zavazí.
Vyzkoušeno, bankovní převod funguje docela rychle i svátek nesvátek.
Křemíku je to jedno jaký je den v týdnu, hlavně když mu jede chlazení.
To sice ano, ale chtít po bance převod v nebankovní den bývá docela auvajs. Trochu mi to připomíná ten mýtus, že fyzikální vlastnost autobusu je, že nejezdí o víkendu. On by i jezdil, jenže…
Vnitrobankovní převody jsou v řádu minut poměrně dlouho (kromě několika víceméně obskurních bank). Mezibankovní převody dlouho blokovala ČNB, protože její clearingový systém v noci a o víkendu nefungoval. Od roku 2017 už jsou mezibankovní okamžité převody k dispozici a většina větších bank je dnes podporuje.
Ještě k těm nefunkčním datům přidej státem uznané svátky. Takže se obvykle čekalo. A s tím systémem bývá veselo při mezistátních platbách (mimo EU, hlavně na východ) doteď.
I v rámci EU, třeba na Slovensku nefungují vnitrostátní okamžité platby dodnes a prý ještě dva roky nebudou. A to je platforma pro okamžité platby pro celou eurozónu (Sepa Instant Payments) hotova nějaké čtyři roky.
No ale není povinná.
A navíc banky se poslední roky baví spíš s PSD2, kde to EU dost nezvládla.
Garance transkakce do jedné minuty 365/24 tu nebude ještě dlouho, banky si vyhrazují plánové odstávky systémů atd.
Že převod ve většině případů bude rychlejší než podle zákona, to bude důsledek konkurenčního boje mezi bankami, slušné systémy nemají nutnost odstávky každý týden. Nicméně pokud jsou převáděné peníze ve vzduchoprázdnu a technika funguje, má banka možnost peníze použít na trzích.
Klidně ať mají odstávku celý den. Jsou věci, co se bez odstávky udělat nedají. To beru. Ale ať o ní informují předem a ne že se to zasekne (až na ČNB) a banka se bude tvářit jako nic nebo že to dokonce prošlo a druhá strana to neuvidí.
Většina významnějších bank v ČR je zapojená v programu okamžitých plateb a tam to je kdykoliv během jednotek minut. V poslední době jsem to několikrát použil, jednou jsem takhle platil prodávajícímu auto při podpisu smlouvy a převodu na registru… nemusel jsem mít nižší stovky tisíc korun v kapse….
Zrovna tady není problém rychlost převodu, ale rychlost zpracování ze strany příjemce. Obvykle to shopy řeší tzv. „platebním tlačítkem“, kde zákazník potvrdí předvyplněný převod a dostane okamžitou akceptaci platby, jako kdyby platil kartou.
Bohužel to není standardizováno, proto si to každý řeší po svém a jen pro některé banky (interně je to řešeno jako převod uvnitř banky, ty bývaly okamžité už dávno).
Což podle zákona mít ani nesmíte 🙂 (pokud to nižší je víc než 2)
Jenže málokdo je tohle ochoten akceptovat. Dobrý je, že alespoň v bazarech jde platit kartou.
Zaplaceno 23.12. vecer, potvrzeni platby prislo 29.12. pred pulnoci.
Bankovní prevod?😱 a dobirkou by jste to nechtel? Nebo SIPem? Proč proboha pouzivate takové zastaralé platební metody?
Co je na bankovním převodu zastaralého? Bankovní převod je přece skryt i za vaší platbou kartou nebo mobilem.
To to celkem zjednodušujete 🙂
Ale někdo má lepší pocit když platí převodem než kartou (přitom u karty bych naopak viděl výhodu v tomu, že se účtuje až po2-3 dnech, takže případný problém můžete řešit).
Třeba nemám ke všem účtům, co používám platební karty, třeba jsem platil víc, než mám limit, třeba mě nebavilo nic navíc, třeba jsem za prosinec poslal 80 balíčků přes Zasilkovnu a už mám karty plný zuby, třeba jsem tě chtěl vytočit…