Skok pro Bechyňku. České dráhy nasadily do provozu vagony Btn
Lokomotiva 113 s vozem Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhy

Jedním ze zvažovaných řešení pro Bechyňku je i nasazení takzvané vlakotramvaje, tvrdí České dráhy.
Vždyť tam před pár lety jezdily normální dlouhé čtyřnápravové vozy, tak proč s tím jsou najednou takové problémy? Nehledá se náhodou problém za každou cenu? A když už, tak docela by se tam hodily jednotky jako jezdí na TEŽ, ty problémy s malými poloměry oblouků jistě nemají. Samozřejmě přizpůsobené rozchodu.
Obrovský skok, rovnýma nohama přímo do 90. let !
Ale no tak, teprve to tam zkoušejí (zkušební provoz)… když to bude fachčit, můžou klidně pro kola uvolnit celej jeden oddíl…
A nestačilo by tam poslat 3 upravená KTéčka?
Tak dlouho se připojuje a odpojuje vozík za embéčko, až si zelinář koupí Barkase nebo jetého Tranzita.
Nejsme v devadesátkách, kdy takováhle improvizace byla denním chlebem. Ani ty KTéčka taky nejsou v devadesátkách, aby byly perspektivní do budoucna.
Pořád bude olítané GTW pohodlnější než jakákoliv reko KT8.
Jestliže má Bechyňka do té míry specifické parametry, že tam většina vozů a souprav používaných na železnici stejně nemůže jezdit, její konverze na vlakotramvaj, případně čistě tramvajovou trať by asi bylo do budoucna nejlepší řešení. Případně i s možností prodloužení blíž k centru jak v Bechyni, tak i v Táboře. Jen by bylo třeba to nastavit tak, aby i potom tam mohly jezdit i historické soupravy.
Naopak plánovaná konverze napájení v této souvislosti nedává smysl a šlo by jen o vyhozené peníze, které by se na této trati daly využít jinak a lépe, ideálně právě na nové tramvajové soupravy.
No, potom by možná dávalo i smysl změnit napíjení na „tramvajových“ 750V… asi těžko tam očekávat těžké nákladní vlaky, a pro lehké (vlako)tramvajové jednotky/soupravy by to mělo být dostatečné+jednodušší trolejování/izolátory.
Jinak je celkem nepřekvapivé že ty 043 jsou citelně pohodlnější než staré krámy 010, to bylo řešení sice „cheap“ ale nikdy „good enough“…
Napájení Bechyňky je tak slabé, že i při historické jízdě se čtyřmi starými osobními vozy musel lokomotivě zezadu vypomáhat diesel. Takže konverze na 750 V a je to.
A když jednou za čas v noci manipulák, tak lokomotivu na naftu.
Na 25kV a je klid..
Jediná možnost.
Nějak nevidím logiku v myšlence „1500 V nám nestačí, tak dáme 750“.
Nebo chcete mít měnírnu co 5 km? To by se fakt vyplatilo při tom provozu tam.
Protlačme rychle Parlamentem možnost provozovat vlakotramavaje. To snad projde napříč politickým spektrem bez problému. A pak už je na objednatelich zda a kde budou chtit vlakotramvaje.
Proč si to komplikovat? Prostě se na trať nasadí normální tramvaj a je to.
Jak z příspěvků níže vyplývá, nákladní doprava tam už není vůbec nebo jen mizivě. Spousta železničních tratí v ČR se v minulosti změnila na tramvajové (Brno, Ostrava) a nebyl k tomu třeba žádný nový zákon.
Změnit napájení, a u tramvají více místa na kola a možná pohodlnější sedadla.
Jsou tam vojáci a pro ně to musí vždy zůstat jako normální trať.
Se železniční infrastrukturou netřeba hýbat. Koleje mohou být i nadále napojeny na žel. trať v Táboře. Když bude potřeba, tak ustane provoz tramvají a pojede manipulák.
Metro v Praze je také napojeno na vnější žel. síť a i v Brně jsou koleje šaliny taky (ještě) napojeny na železnici.
Nekomplikujme to.
A kdy to má vláda asi tak stíhat když musí jezdit nakupovat Nutellu do Německa?
Akce nutella byla opravdu hloupá. Ale když si hloupí občané mysli, ze vláda může ovlivňovat úroveň cen potravin a vyčítá ji, že se zdrazuji…
Za hospodářskou soutěž odpovídá UOHS. Jeho předsedu vybral Zeman. Stejně jako toho předchozího.
Jenže tohle průměrný tydyt nepochopí a skáče na špek pachateli zdražování, že za to může někdo úplně jiný, který sám ze zdrazovani nic nemá a ještě k tomu to zdědil…
Těžko zemi, kde je většina voličů polovzdelanych snadno manipulovatelnych hlupaku.
„Ale když si hloupí občané mysli, ze vláda může ovlivňovat úroveň cen potravin…“
Samozřejmě že může. Kdo asi rozhodl, že v Polsku je DPH z cen potravin = 0%?
Jak je vidět v jiných případech (kupodivu i v tuzemsku), každá vláda má pro regulaci cen dost nástrojů. Problém se zdejší vládou spočívá a) v ideologickém bloku, který jí brání těch nástrojů používat, b) v provázanosti politiky s ekonomickými mafiemi, které si dokážou posichrovat, aby vláda – myslím tím každou vládu, lhostejno, která partaj zrovna je u koryt – vládla v jejich zájmu.
Ale notak, ještě nikdy, NIKDY snížení DPH nevedlo k levnějšímu zboží. Nějaký populista to vždy jednou za čas zkusí – tu na knihy, tu na pleny – ale v praxi tím získají jenom obchodníci.
Až pak zase v rámci konsolidace rozpočtu nutně dojde k návratu vyšší sazby, samozřejmě všechno adekvátně podraží. Polsko, zahlcené nedávným předvolebním populismem, bych sem fakt netahal.
Existují i jiné nástroje cenové regulace, a nejen v Polsku a nejen u potravin. To akorát my jsme mentálně a ideologicky zamrzli před krizí roku 2008, kdy se definitivně prokázalo že to bohatství tedy opravdu směrem dolů neprokapává a že neoliberální nástroje řízení ekonomiky nefungují; ledaže by někdo za správné fungování považoval, že máme v Evropě např. nejnižší podíl vyplacených mezd na vytvořené přidané hodnotě (67%, pro srovnání zbytek V4: Maďarsko 68%, Slovensko 70%, Polsko dokonce 85%). (Zdroj: https://faei.cz/cesi-jsou-nejvice-odiranym-narodem-v-evrope-plyne-z-dat-oecd-a-svetove-banky/) Průměr HDP na hlavu (2021) je v ČR 92% EU, průměrná mzda 54% EU. Ten rozdíl zčásti přistál na účtech zdejších… Číst vice »
Změnt na dráhu místní umožňuje už současný zákon.
Jenom netuším, proč je potřeba legislativní změna, když stačí u štadlerů pořídit vozidlo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Connexxion#/media/File:Cxx_5037-III.JPG
Elektrické to je. Oblouky o poloměru 100 m to umí.
Po parlamentu taky budem žádat změnu zákona, aby povolili vozit staré báby na žebřiňáku za traktorem, protože jediný správný výrobce autobusů neumí nic jiného než 12metr, který se na návsi neotočí?
Kverulantum vaseho typu…jed si kolem celou cestu
A nebylo by pár volných řidičáků od nabouraných regionov ?
A proč od regionov tyto vozy mají svoje vlastní řidičský.Jen ta žehlička s tím neumí komunikovat 😉
Ale fuj! To raději už nechat ty staré.
Jak to bude jako fungovat pane chytrý?
Na modelovém kolejišti mu to funguje, tak to přeci musí fungovat i v reálu.
2 k sobě pevnýma spojkama a bude to pak tahat žehla. Zvenku to má normální kuple. Aspoň by to bylo Np.
To nemá žádný smysl
Jakto? Bude to aspoň vypadat trochu kulturně a bylo by to nízkopodlažní… možná to nebude fungovat, ovšem nikdo tu neřekl proč?
Že to nebude komunikovat se žehličkou to je fakt, s tím se nikdo nepře.
to je zase nápad!!ty stejně bez 814 samy jezdit neumějía složitě to znova přestavovat je finančně nerentabilní!
tady je vůbec problém jakýkoliv řidičák naroubovat na jakoukoliv regínu..jde to pouze podle výrobní série!
V neděli jsem tam vezl horské kolo s plášti 2,2 a pověsil jsem je na hák u dvěří bez problémů. Ale možná jsou na spoji z Chocně do Náchoda ty háky úplně jiné. 🙂
Tak cyklisti mají šlapat a né se vozit vlakem.
A z jakého důvodu by pro cestu tam, anebo zpět, nemohli využít vlak, když jim toto řešení umožní dostat se mnohem dále.
Vozit dopravní prostředek dopravním prostředkem je jednoduše zpovykanost a kravina.
A nebude vadit když si vezmu do vlaku běžky, nebo si je musím nazout před domem? (Není kolo kromě dopravního prostředku i sportovní vybavení? Vozit kolo na autě se smí?)
Per se je zpovykanost vůbec někam jezdit, pokud absolutně nemusím (na návštěvu, na výlet, na houby…)
Dopravce cestujcí na lince doslova rozmazluje. Jestlipak by nebyli spokojenější třeba v Regiofoxu…
Jasně pod dráty s dieselem
Ty dráty jsou historický relikt. ale projel by tam Fox, nemá on 150 m oblouk?
Jako šotouš bych byl proti, ale čistě pragmaticky proč ne?
Nevím jaký je tam provoz (jestli se skutečně vyplatí držet tam trolej) ani co tam jezdí za cargo(nicméně přepokládám že to nafťák utáhne i bez postrku)
Držet trolej se vyplatí… Je to nejstarší trolej a je to památka…
Ta trolej se bude měnit. Centrální komise schválila už loni rekonstrukci za 400 mega, aby tam mohla dál vozit turisty historická elinka. Kompletní elektrifikace na 25 kV by stála zhruba půlku.
No to schválení už odvolali, když se ukázalo že by to stálo o dost víc.
Jeden by čekal, že když je tam vojenská základna ženijního pluku s vojenským letištěm, bylo by ve strategickém zájmu státu mít tu železnici elektrifikovanou systémem, který v případě nutnosti umožní přímou vozbu bez nutnosti last mile přepřahu. Ale takové uvažovní by bylo příliš racionální, tudíž když je možnost to udělat dráž a blběj, byla by škoda toho nevyužít.
To je ten most o kterém se tu neustále píše taky. Buďme proboha trochu pragmatičtí.
Trolej se vyplatí..
Komu konkrétně?
A proč ne ?
Ale při jaký intenzitě provozu ?
Mají recht. Dát tam vagón a pěkně s madly na stojáka.
Teď už jen zbývá upravit žehličku a řidičák 943, aby spolu uměly komunikovat… Ze všech návrhů, které tu zatím padly, by to zřejmě bylo nejlevnější.
943 není nazbyt
Ale bude.
Nebude. Nezapomeňte, že 943 mohou jezdit i s 842, které se zatím do důchodu nechystají.
To by musely dostat ETCS tak jako ty 842 a 954, což pro sérii 10 kusů nikdo dělat nebude.
Ono to s tím etcs nebude tak horké.
To těžko
Ona je to trochu složitější otázka. Zatím to vypadá tak, že 854 odejdou dřív než 954 a 954.2, takže tyto řidičáky se i nadále budou používat s motory 842 (což se děje už teď). Kromě toho byly po úpravách úspěšně vyzkoušeny kombinace 754/954 a 242/954. Možná někde budou rádi, když budou 954 použitelné jako zálohy za 961. Jaká je perspektiva motorů 843? Tipnu si, že 943 je taky přežijí. Nevím o tom, že by se s 943 počítalo pro provoz s 842 nebo s lokomotivami v klasických push-pullech. Taky neumím posoudit náročnost ani cenu případných úprav 943 pro provoz s… Číst vice »
Agentura JPP povídala, že prý provoz 750.7+954 skončí nejpozději s montáží ETCS do brejlovců, neboť v rámci zástavby ETCS budou zrušeny zásuvky.
No vida. Děkuji za info.
OT – otázka všeobecného zavedení ETCS od r. 2025: Měl bych si otevřít sázkovou kancelář a začít přijímat sázky, do kdy se podaří vyřešit ten průser na uničovské… A kdyby ne do 1. 1. 2025, tak jestli budou ve SprŽeli takoví hazardéři, že to k tomu datu přesto plošně spustí.
Bylo by vůbec možné ty ostré oblouky jezdit 943 napřed?
V článku se píše, že žehlička musí mazat okolky. Jsou toho schopny i 943?
To je dobrá otázka. 943 projede traťovou rychlostí (Vmax = 120 km/h) oblouk 150 m, při povolené šroubovce 80 m rychlostí 10 km/h.
Na Lipence musí být na vlaku „mazací“ lokomotiva a může být i na konci vlaku. Souprava 242+vozy+210 s úpravou mazání je povolena. Takže na Bechyňce neočekávám, že by to bylo jinak. Nicméně nejsou povoleny sunuté vlaky a postrky, takže z hlediska mazání je to jedno, ale stejně to jet nemůže…
P.S.: U mnou uvedené soupravy ta zadní 210 smí na Lipence jet pouze jako zavěšená, nikoli postrková…
Na tuhle trať určitě nasadit tramvaje. Pod elektrickou trakcí tam stejně nic jiného nejezdí, takže upravit napájení v síti a u tramvají upravit kola pro žel. koleje.
No a následně trať v Bechyni prodloužit dolů do města a v Táboře pokračovat kolem autobusové nádraží až do centra, ideálně až na Žižkovo náměstí.
Propojit tak centra obou měst a nabídnout skutečně kvalitní kolejovou dopravu.
Nákladní doprava nechť je časově segregovaná od provozu tramvají, tj. manipuláky jen v noci, kdy na trati nebude žádná tramvaj. Tím vyhovíme předpisům. Lokomotivy n naftu.
Jediným negativem je, že skončí historické elektrické lokomotivy.
Prolamovat se s tramvají v Bechyni na náměstí? Ne, fakt ne, o to nikdo nestojí a nikdo to nezplatí. Je to městečko zvící 5000 obyvatel, vraťte se na zem.
Pokud by se udělal tramvajový průtah Táborem a jezdilo se až do Chotovin, tak by vlakotramvaje kousek dál v Bechyni možná i vyšly. Zrovna tady je na nějaký projekt tohohle typu celkem dobré místo 🙂
V Táboře o to na Žižkaplatzu taky nestojíme… 🙂
Stačilo by kdyby to jelo přes Parkány – ostatně silniční výpadovka na Bechyni se má přeložit jinam, tak by tam na tramvaj bylo prostoru dost 🙂
Jen na jednu kolej https://mapy.cz/s/hedamuvere
Jaká nákladní doprava? Jo, bývaly to časy – cisterny kerosinu na letiště, dříví z dřevoskladu u starého nádraží v Bechyni a výrobky z keramičky. Ale to „všechno vodnes čas“. Letiště zrušené, vlečka do dřevoskladu vytrhaná a keramička vozí v kamionech.
Tak zrovna letiště v Bechyni bylo uplně k ničemu a za čtyřicet let provozu to stálo tolik prostředků a peněz ,že by dráha do Bechyně měla celou elektrifikaci ze zlata. 9. Sbolp Bechyně sloužil jako frontové letectvo bombardovat a ničit až by přišel rozkaz zaútočit na západ.
No já vám nevím, pálit keorosin po vagónech, jen aby jezdily vlaky a zároveň ukazovat na všecky okolo, že nemají používat benzín raději ani do zahradního traktorku?
Na letišti je stále ženijní pluk. Nevozí se tam pravidelně, ale stále je vlečka využívaná.
Možná by ten konec historických vozidel ani nemusel být… mohlo by je jít upravit tak aby „snášely“ nižší napětí, a/nebo tramvaje potáhnout někam k 1000V, případně dokonce udělat přepínatelné napájení…
Aneb vždycky všechno špatně…
A co to GTW? Nebylo by to legislativně mnohem schůdnější? Nebo v čem je u něj problém?
Ono by vůbec za mě neškodilo, kdyby ČD etablovaly 2. většího dodavatele pro EMU a kdyby to byl zrovna Stadler, hned by se takové extabuřty třeba řešily trochu snadněji, byly-li by třeba součástí nějakého většího souboru vozidel.
Daly by se koupit nějaké 1500v gtw z holandska, ale bude mít 760mm nástupní hranu. Teoreticky by se dalo zbastlit něco ze dvou různých gtw stejné generace, kdyby se moc chtělo, ale to už je možná levnější a jednodušší koupit čtyři nové citylinky a mít Bechyňku vyřešenou. Možná by nebylo od věci se zamyslet nad přepínáním troleje na Bechyňce 750V pro normální provoz/1500V pro historický a mít vozidla v provedení 750V/25kV.
Nemyslel jsem něco hned bastlit. Spíš jsem se trochu zasnil v tom smyslu, že kdyby byl u nás Stadler více „připuštěn“ v oblasti EMU, pak by byl mnohem přístupnější (i cenově) k nějakým malosériovým řešením (1,5kV/25kV třeba). Navíc, pokud už teď to vozidlo na 1,5kV existuje a má přechodnost, pak by se teoreticky ani nemuselo nic přepínat. Já nemám nic proti vlakotramvajím, naopak, jen mě překvapuje, že se příliš nediskutuje vlastně existující vozidlo od etablovaného dodavatele, navíc snad i bez bůhvíjakých legislativních úprav.
Teoreticky by stačilo koupit jenom hnací modul na 1,5 kV a namontovat jej do GTW co jezdí na Olomoucku.
Já bych na té specifické trati viděl naopak raději 380mm. I taková GTW existují, třeba všechna normálněrozchodná u OSE.
Tady se pěkně ukazuje, že volba atypického řešení může způsobovat problémy ještě za 100 let a jak je někdy užitečné mít normy
Tak zrovna tady se rozhodne ukazuje neco uplne jineho. Kdyby tu trat kdysi davno nekdo nepostavil, tak tam ted neni a nikoho by ani nenapadlo ji dneska stavet, protoze by tam proste stacil autobus/kamion. Zrusit ji ale nechcem, protoze se to tak delalo vzdycky a usposobit pro vlakotramvaj ji nechcem, protoze se to tak nikdy nedelalo.
Tak to většina lokálek se stavěla kvůli nákladům primárně
Ano, ale za ten problem nelze vinit toho, kdo tu trat pred 120! lety postavil, ale toho, kdo odmita ji prizposobit soucasnosti (= nasi a predchozi generaci).
Přizpůsobit současnosti ovšem znamená zrušit, protože z hlediska dnešních potřeb je ta trať k ničemu obdobně jako třeba celá síť JHMD.
No a?
To platí i dneska i na koridory.
Na spoustu tunelů by bez cargonautů nevyšla ekonomika, ani ve Švýcarsku. Ferdinandka taky byla pro sůl.
Čistě pro lidi se staví leda metro a tramvaje ve městech.
Před stoletím ci víc holt nebyly tak přísné normy rozlišující tak ostře vlak a tramvaj. Naopak nejen po Ostravě jezdily lokálky do města(což jim zůstalo v nářečí)
Já si pořád říkám, že se promarnila možnost upravit Žabotlamy, když se ve velkém šrotovaly. Náhradních dílů se dalo nahromadit dost, úprava na poloviční napětí by podobně jako u Žehliček nemusela být složitá, nízkopodlažnost a cyklistovstřícnost v ceně.
Jestli vlakotramvaje, tak bych viděl schůdnou cestou v jejich pořízení z druhé ruky, až je někde na západě budou vyřazovat. Ideálně ve Francii či Nizozemí, kde už mají shodné napájení. Čím déle se problém neřeší, tím reálnější šance je, že je na západě vyřadí a budou k mání 🙂
A žabotlam by se v tom oblouku zlomil nejenom do strany, ale i do výšky.
To už by bylo lepší přestavět KT8, jsou o 30 let mladší.
Co KT8 ale dvojicka T3 zadkem k sobe
Jo a projel by ten zabotlam oblouky? Odborníku
Plánuje se i zavedení ETCS? Další velký skok…😄
Dal bych 1 a 1 vůz, pokud to jde. Pro mě je třeba vlečňák atraktivnější, zvláště pokud můžu sedět vzadu a koukat na ubíhající koleje…
Nejsem si jistý, jestli je dovoleno řadit 113 + BDtax + Btn.
BDtax je vůz lehké stavby a má mj. i slabší šroubovku. Dřív bylo na přípojných vozech psáno „Vůz smí být zařazen jen konci vlaku“.
Tak by se ta souprava v každé obratové stanici přeposunovala tak, aby Bdtax byl na konci, no problem. Je přece všem jasné, že železnice je tu především kvůli šotoušům.
No jasný, kdo jiný by na Bechyňce jezdil…
Júúúj, tak to bylo přímo na komoru!
Furt a pořád sotousi už si vymyslí něco nového.
Dobrá, tak ti, pro které je není cílem cíl, ale vlastní cesta
Ten nápis si pamatuju, ale to bylo napsáno i na těch vozech, co byly uprostřed. Tehdy jsem nechápal, co to tam píšou za kravinu, když je ten vůz i uprostřed vlaku.
Mohl být uprostřed vlaku řazeného z dalších „vozů lehké stavby“, ale nesměl za něj být připojen vůz/vozy klasické stavby. Taky mě to vždycky mátlo 🙂
Za vůz s lehkou šroubovkou můžete připojit až 64 tun. To přípoják splňuje. Není to tedy problém.
Výborně, tento konkrétní údaj mi chyběl, děkuji.
BDtax jezdil jeden čas i uprostřed nákladních vlaků a Btn je taky lehké stavby. Ale je fakt, že na R14 se to asi přehazovalo vždy na konec
>Vůz smí být zařazen jen konci vlaku“
Vy jste ještě neviděl vla 810 + 010 + 010?
(totéž 830 + 020 + 020)
Větu nutno chápat v kontextu, nikoliv absolutně.
„V kontextu“ znamená spíše „modrogumě.“
Dalo by se formulovat „za vozem smí být maximálně 150kN“ nebo třeba „64t.“ Jenže drážní ptydepe se musí lišit od reality, musí být termity jako „nickolejný provoz“, staničení se provádí jenom mimo stanice.
Mě zase neleze do hlavy brzdicí hmotnost (jestli to chápu dobře, je to něco jako brzdicí síla dělená 10).
Mezi Libercem a Železným Brodem přes Tanvald jezdily soupravy T435.0 (později T466.2)+ 3*Balm+Ds.
Podobně Frýdlant – Jindřichovice.
Proč o tom tedy stále jen mluví a vlakotramvaj už neobjednaji? 34 let o revoluce je dost času
On bude asi problem i v predpisech a zakonech, ale i to uz samozrejme mohlo byt vyreseno. Asi nejdulezitejsi bude prolomit §1 „Nikdy se to tak nedelalo“.
A hlavně nezlepšovat tu železnici příliš…
Ano, a pak je tu ještě ten druhý zásadní problém, a sice že na změnách je nejhorší to, že potom je to jinak, než to bylo předtím…
…. a pak se to musí školit a obslužný personál se tak musí učit zas jakési novoty co předtím nebyly.
Hm, a co taková TEŽ, to si přece ještě leckdo ze současného personálu může pamatovat ne?
Co zkusiti zaopatřit vlakotramvaj? Oblouky by byly cajk, akcelerace (rychlost) taktéž. Dalo by se jistě zaopatřit vozidlo alespoň částečně nízkopodlažní. Jen u toho napájení si nejsem jist, ale věřím že to by bylo řešitelné.
Ideálnější trať a okamžik pro využití této kombinace u nás není (trať s elektrifikací).
A cena vozidla by se dala jistě též řešit (starší a nebo „se přidat“ k nějakému tendru na dodávku tramvají a 3-4 kousky nechat modifikovat pro železniční trať).🤔
Minimálně Stadler podobná vozidla nabízí už delší dobu. Kdyby někdo z ČD opravdu chtěl, tak už dávno proběhly testovací jízdy, minimálně stejné jako s Panterem v rozsahu testu průjezdnosti. Myslím že vhodné vozidlo má (nebo měl) CAF dlouho na okruhu pro Schönbuchbahn. Iniciativa ČD taky nic…. Nedělá to Škoda, nic nebude….
Však škoda papírově vlakotramvaje dělá => Škoda 36T -> sice jsou to spíš tramvaje, ale jezdí to v něměcku jako vlakotramvaj. Se divím, že to tam nezkouší natlačit.
Jak by řekl klasik: „Vždyť o to m už dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho…“
Nejsem nijak proti kritice a uznávám ji, ale mohl by někdo z těch co „mínisovali“ uvést proč?
Možná jsem něco přehlédl. Jen bych chtěl upozornit, že ve odpovídajících vozidel trať nepřežije. Nebude to dnes, zítra, za rok, ale třeba za 15 let při statusu quo to tím směrem bude mířit. Jednoho dne, ať chceme nebo ne, prostě žehličky doslouží.
Neexistuje legislativa.
ČD teď prostě vlakotramvaj nasadit nemohou.
1,5kV= mají třeba ve Francii nebo Nizozemsku. Klidně se může koupit nějaká ojetina odtamtud (pokud by vyhovovaly oblouky). Vlakotramvaj teď použít prostě nejde
To znamená novou řadu, která se musí schválit, bude problém s náhradními díly atd. Dopravce si to samozřejmě nechá zaplatit, ale stojí to objednateli za to? Já myslím, že můžeme být rádi za žehličku s Btn, reálné alternativy jsou totiž regína nebo autobus.
Ono by víceméně stačilo vzít GTW z Olomoucka a vyměnit hnací modul za elektrický na 1,5 kV.
A v Olomouci místo toho bude jezdit co?
Co, co. To co jezdí mezi OL, Pv a Červenkou od vyřazení Kredenců a Krokoušů, 810 a 814
Inu, to nebyla ta správná odpověď… protože to by bylo za cenu nezanedbatelných aktivit a problémů ve výsledku nasrat jednu skupinu abyste (možná!) potěšil jinou…
jo, TGV umí i 1500 🙂
Most v Bechyni neumí TGV
No to je dost jednoduchý. Když (až) to dojde tak daleko, že nebude s čím jezdit, tak se začne narychlo připravovat legislativa, která provoz vlakotramvají umožní (a řešit to budeme nějakou speciální českou cestou). To se samozřejmě nestihne, takže dva roky nicvlakového provozu. Pak slavnostně nastoupí speciálně vyvinuté vlakotramvaje ze škodovky.
Zrovna tyhle žehličky jsou něco, co může jezdit v podstatě do nekonečna. Osobně si myslím, že to tak bude, že nikomu (kraji, SŽ) se nebude chtít utrácet za tyhle vlaky/trať víc, než bude nezbytné minimum.
Cestujícím podle drah nabídnou větší pohodlí výrazně starší dvounápravové vagóny Btax (010) určené k motorovým vozům 810.
Nějak mi ta věta nedává smysl. Jakože 010 mají větší pohodlí?
Podle mě tam vypadlo „než“… …větší pohodlí než výrazně starší….
Ano, vypadlo, už tam je 😉
Pro denní použití by bylo vhodné trať opravit, aby ostré oblouky zmizeli a elektrifikovat na 25 kV AC.
Původní napětí bylo 750 V, nikoliv současných 1,5 kV, navíc by mohli vlaky odjíždět v Táboře z hlavního nádraží, da-li by se využít elektrické jednotky, dnes kvůli poloměrům oblouků nepoužitelné, což by přilákalo další pravidelné cestující.
Zaplatíte to?
Kde na to vzít a nekrást 🤔
Klidně kde ukrást, ale aby se na to nepřišlo…
Daleko levnější řešení mi přijde dvousystémová vlakotramvaj, která by současnou trať včetně 1500 mohla zvládnout. Jenže Škoda nic takového nenabízí, tudíž rovněž nereálné….
Ne tak docela. Škoda vlakotramvaje již postavila a vyrábí další. Překážkou není ani těch 1,5kV. jeden z projektů s tím počítá.
Dvousystémové na normální rozchod?
Tramvaje Škoda „u Mannheimu“ jezdí pod ESBO po elektrifikované úzkorozchodné lokálce, ale budou pevnostně vyhovovat „skutečnému“ železničnímu provozu?
To je samozřejmě řešitelné, řešitelná je i legislativa, ale naprosto rozhodující je zájem objednavatele – kraje – bez jeho ochoty takový provoz platit a bez jeho iniciativy směrem k SŽ to nepůjde. Chápu, že SŽ má jiné priority než mytický tramtrain do Bechně.
Osobně si myslím, že Bechyňka je odsouzena k dlouhodobému vegetování ve stávajícím módu.
Mohl byste prosím upřesnit,co má s vlakotramvají společného SŽ?Kraj svůj zájem deklaroval již před 10 lety.Žábou na prameni je O 130 MD ČR.
Tak dobrá; primárně musí MD vytvořit legislativu a pak jí SŽ a dopravce budou implementovat na předmětné tratě.
Anebo udělit několikaletou vyjímku na „testovací provoz s cestujícími“ pak ať si definitivní řešení pilují klidně jak dlouho chtějí…
Místo, aby se upravovali tramvaje, nebylo by lepší přepnout napájení na tramvajových 750V? Řekl bych že troleje a sloupy se měnit kvůli nižšímu nemusí. A kdyby někdy náklad, tak na naftu.
Napište na SZ ne tady.
Srovnat hned ten první oblouk při výjezdu z Tábora lze jen demolicí většího množství domů ve městě, takže neřešitelné.
Řešitelné je to tunelem od mostu (místo stoupání zanořit), který by vyústil někde za depem. Se sklony není problém, na trati je 20-30 běžných.
Původní napětí bylo 2X750 V.
Nikoliv – původní trakce byla 2×700 V.
Vrchní vedení bylo dvojité, jako na třífázových drahách.
Sorry, Bechyňka je v seznamu investičních priorit asi na 98 místě. V současné době by to bylo naprosto nezodpovědné vyhazování peněz, nemluvě o problémech s průchodností. Jak už tady někdo napsal, vyžadovalo by to demolice domů.
Podobně jako u JHMD si myslím, že tady pomůžou jen nějací velcí kluci, pro které to bude dávat smysl.
Jinak na vlakotramvaje neexistuje v ČR legislativa, tudíž tohle řadu let dopředu u nás vůbec nehrozí.
Hašišbedna je sice hnusná, ale je to drážní úzkorozchodý motorový vůz.
To mělo ale byly tam troleje dvě.
Pozor na „i“ a „y“.
Původní napětí tam bylo 2×700 V