Skok pro Bechyňku. České dráhy nasadily do provozu vagony Btn

Lokomotiva 113 s vozem Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhyLokomotiva 113 s vozem Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhy

Jedním ze zvažovaných řešení pro Bechyňku je i nasazení takzvané vlakotramvaje, tvrdí České dráhy.

Cestující na trati Tábor – Bechyně se tento týden po dlouhých letech dočkali vylepšení vozového parku. České dráhy začaly na unikátní trať nasazovat čtyřnápravové vozy typu Btn z roku 1997 z produkce Vagonky Studénka, které zde otestovaly v srpnu. Cestujícím podle drah nabídnou větší pohodlí než výrazně starší dvounápravové vagóny Btax (010) určené k motorovým vozům 810. Lokomotivy 113 (Žehlička) se nemění.

„Na základě kladného vyhodnocení měření provedeného společností VÚKV je nyní zahájen roční zkušební provoz vozů Btn na trati Tábor – Bechyně, který má několik podmínek. Například musí být speciálně seřízené vzduchové vypružení vozů, lokomotiva v čele vlaku musí mít funkční mazání okolků a mezivozové přechody budou pro cestující uzavřeny. Následně bude vyhodnocen zkušební provoz a vliv vozů typu Btn na železniční trať,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Bechyňka je unikátní nejen v tuzemsku nezvyklou stejnosměrnou napájecí soustavou o napětí 1 500 V, ale i řadou dalších výjimek, které dostala do vínku už při svém vzniku v roce 1903. Například nejmenší poloměr oblouku byl snížen na 125 metrů, ačkoliv standardem při udělování koncesí počátkem 20. století bylo 180 metrů. To omezuje provoz dodnes.

České dráhy na Bechyňce na podzim 2020 testovaly RegioPanter, zkoušky ale nedopadly úspěšně právě kvůli délce vozů a malým poloměrům oblouků na trati. Jako vhodnou alternativu proto letos v létě vybraly vůz řady Btn, který má na délku necelých 20 metrů. Nabízí čalouněné sedačky, determální tónovaná stahovací okna a podvozky na vzduchovém odpružení. Původně byl určen do souprav s motorovým vozem řady 843.

„České dráhy se i nadále zabývají možnostmi dalšího zkvalitnění komfortu cestování na naší nejstarší elektrifikované trati z roku 1903. Jedním z více zvažovaných řešení by mohlo být nasazení takzvané vlakotramvaje, která v jednom vozidle spojuje vybrané parametry železničních a tramvajových vozidel,“ doplnil Šťáhlavský.

Zapojení vlakotramvají do provozu na českých tratích řeší i ministerstvo dopravy, problematika se diskutovala i na nedávné konferenci v Táboře.

Lokomotiva 113 s vozem Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhyLokomotiva 113 s vozem Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhyVozy Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhyLokomotiva 113 s vozem Btn na trati Tábor - Bechyně. Pramen: České dráhyTrať Tábor - Bechyně a testovací vlak: lokomotiva 113 s vozy Btn (srpen 2023). Pramen: České dráhyTrať Tábor - Bechyně a testovací vlak: lokomotiva 113 s vozy Btn (srpen 2023). Pramen: České dráhyTrať Tábor - Bechyně a testovací vlak: lokomotiva 113 s vozy Btn (srpen 2023). Pramen: České dráhyTrať Tábor - Bechyně a testovací vlak: lokomotiva 113 s vozy Btn (srpen 2023). Pramen: České dráhyMost Duha u Bechyně a testy vozů Btn. Pramen: České dráhy
Tagy Bechyňka České dráhy trať Tábor - Bechyně vozy Btn
163 komentářů