Škoda zveřejnila cenu svého prvního elektromobilu. S bateriemi bude dvakrát dražší než na benzín
Model Škoda CITIGOe, první škodovka čistě na baterie. Foto: Škoda Auto
Automobilka Škoda Auto zveřejnila ceník svého prvního elektromobilu. Model Citigo jezdící pouze na baterie bude prodávat za cenu více než
Elektromobily se zdají být ekologické do chvíle, kdy si uvědomíme, že jejich výfukem je komin elektrárny. Přebudování elektrické sítě, nutné pro větší rozšíření elektromobilů, bude náročné nejen finančně a časově, ale i ekologicky. Jen té mědi, co se spotřebuje… a těžba měděné rudy, její zpracování a výroba kabelů je eokologickou zátěží jak hrom, jen není u nás vidět. Elektromobily budou kvůli svému nízkému dojezdu i vysoké ceně jen doplňkovou záležitostí. Ze svého okolí neznám nikoho, kdo by uvažoval o koupi elektromobilu, i přes výhody s placením dálnic a s parkováním.
Řekněme, že benzínové auto bude lítat po městě se spotřebou 8 litrů na 100 km. Řeněme, že těch 8 litrů bude stát 300 kč, ať se do toho započítá i dodatečné „zdanění“ − dražší parkovné atd. Čili 3 kč/km náklady na palivo.
Řekněme, že elektromobil je tak ekologický, že elektřinu do něj zaplatí ostatní spotřebitelé eletkřiny ze zákona. Majitel elektromobilu tak bude dobíjet zcela zdarma. Vyplatí se mu to již při nájezdu 70.000 km.
No a teď ten samý výpočet bez daňových úlev a nevýhod. Přičemž je tady aktivistovo dilema: Elektromobil ano. A těžbu litiha do baterií?
Asynchronní motor s kotvou na krátko s neomezeným kroutícím momentem atd. atd. Motory, které stojí pár korun. Baterie v dnešní době už taky musi stát pár korun. Lide se musí chovat eko, ale za takovou cenu se na to může každý vys….
Průmyslová baterie určitě nestojí pár korun. Pravda, 200 litrů asi také ne, oni na to jsou asi s kalkulačkou, zatímco spalovací pohony chrlí jako Baťa cvičky, tohle pro ně asi bude tak trochu atyp a podle toho to nacenili. Jenom aby si nenechali ujet vlak s touhle oddalovací strategií.
Fajn, beru dva kusy. Myslím těch asynchronních motorů s neomezeným momentem. Stavím přečerpávačku.
Prosím vás, vysvětlete mi někdo, kdo o tom ví poněkud více, proč je elektromobil 2x dražší než stejný benzinový vůz? Každý průmyslovák přitom ví, že stroje, které jsou založeny na rotaci (elektromotor) jsou jednodušší, účinnější, méně poruchové, prostě již léta zvládnutá technologie. Takže i tím levnější. Zatímco spalovací motor s příslušenstvím obsahuje několikrát více dílů, vytváří hluk a rázy(střídavý pohyb pístů), je náročnější na materiál, provedení atd. Čím více dílů, tím se může něco snadněji porouchat. V elektromobilu, pokud se nemýlím, tak je pohyblivé jen řízení a brzdy. Jinak je to hardware/software. Takže proč ta cena? Uvažoval jsem, jestli to… Číst vice »
Cena baterií.
Dobře, ale jejich cena musí přece zákonitě klesat s masovostí jejich výroby? Toho bychom se mohli snad brzy dočkat vzhledem k výstavbě výrobních kapacit.
Ano, jejich cena výrazně klesá. Ale ještě ne na takovou úroveň, aby byl elektromobil levnější než automobil se spalovacím motorem.
https://www.pveurope.eu/News/E-Mobility/Price-of-li-ion-batteries-for-vehicles-below-200-USD-kWh-in-2019
Mimochodem, velmi podobný vývoj nastal u cen solárních panelů.
Krom toho má klasická koncepce už léty připravenou pozici, optimalizované výrobní kapacity, logistiku, zaplacený vývoj, dodávky surovin, atd. Nyní musejí výrobci investovat do jiných technologií. Do deseti let bude elektromobil levnější než benziňák i bez daňových příčin.
elektrické auto Citigo iV má baterii s kapacitou 37kWh, při ceně baterií 200USD/kWh odpovídá cena baterie asi 175.000Kč. Cena auta se spalovacím motorem je, jak bylo uvedeno, je 210.000Kč. I kdyby základ elektroauta (bez baterií) stál stejně (reálně by měl být ovšem výrazně levnější), tak Citigo iV by mělo stát maximálně 210.000+175.000Kč, tj. 385.000Kč. Prodávat se ale bude za 429.900 Kč.
Jsem rád, že máme mezi čtenáři i zaměstnance Škody Auto seznámené dokonale s výrobními náklady na konkrétní model a cenotvorbou automobilky.
Není to tak dávno, co se říkalo, že u auta stojí třetinu vývoj, třetinu výroba a třetinu marketing. Samozřejmě, že se to liší značka od značky.
Z čehož vyplývá, že u elektroaut musely jít automobilky i tak na nižší marži, než jsou zvyklé.
😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀
35 g/km to je uplně bulshit. Tady je vidět, že to je zase nějaká nesmyslná metodika. Pokud je účinnost při výrobě elektřiny na uhlí cca 50% a u spalovacího je prý účinnost 25%. Nemůže to být u spalovacího 130 g/km a u toho pseudohybridu 35 g/km. U tak velkého auta vůbec. Jsou to podle mě Euročísla, aby se vlk nažral..
Jde o to, že to měření probíhá s plně nabitou baterií. Takže dost toho se odjede na ele. Jakmile se pojede někam dál nebo to nebude nabité, tak budou emise vyšší, protože vyšší hmotnost oproti ne ele verzi.
Jenže ta elektřina nemá nulovou uhlíkovou stopu.. Především ne ta naše z uhelných elektráren..
To zcela nepochybně. Ale jak by to výrobci aut měli vyčíslit, když stejný model budou prodávat třeba v Norsku a v Polsku? Jejich mix ve výrobě elektřiny je naprosto odlišný a „obsah CO2 v kWh elektřiny“ tím pádem taky.
To je jedno, Ale problém je, že tato metodika uměle zvýhodňuje elektromobily jako strašně ekologické..A není to vůbec pravda..
U benzínu i nafty taky počítáte emise na získání,dopravu,rafinaci ropy plus dopravu paliva do ČS?
Elektřina je z větru, a větrné elektrárny ukoval Thor zcela ekologicky svým kladivem.
Myslím, že Škodě se povedlo udělat i docela zajimavá cena. Levnější jsou jen nějaké vozítka z itálie. Ale to nemá airbagy.
Ještě by mohli trochu ošidit dojezd a udělat levnější verzi. Já bych dal radši přednost diselovému topení než elektrickému.
Možná to ušetří tak 150 000 na dani za benzín. K tomu 10 000 min ročně tuším stojí parkování v praze pro nějaké pseudorezidenty..
To je dalších 100 000.
Samozřejmě, kdyby se zrušily úlevy a spotřební daň, tak význam elektromobilů je téměř nula.
Cena nevybočuje. Auta na baterky dlouhodobě nejsou cestou kupředu. Ale ať se lidi radují.
Ta EU vazne donuti ptaky litat pozpatku
Chlapy budou rodit deti
A elektrina bude ze zasuvky
Proste elektromobily jsou slepa ulicka a fyzika ma pravidla ktery nelze porusovat
To muselo být ale hluboké zamyšlení, takhle z kraje týdne.
Protože vodík, bude efektivněj
Ráďa: Protože vodík bude efektivnější.
Stejně jako obyčejnou žárovku chtěli ekologové nahradit tzv. úspornými žárovkami (ve skutečnosti zařivky s obsahem rtuti), omezovala se výroba žárovek a dnes dominují ledky. Tzv. úsporky se přestávají vyrábět.
Nevím proč má Milan tolik mínusů. Kdo umí počítat, tak ví, že bateriové elektromobily jsou skutečně slepá ulička a to včetně ohledu na životní prostředí.
A to chcete zaspat dobu? Podívejte se za hranice, jak se vyvíjejí elektromobily.
Myslíte třeba jak jsem 40 let doháněli sovětský svaz?
Spočítejte to prosím. Doufám že ve vašem výpočtu nechybí vození PHM přes Evropu v kamionech sem a tam, stejně tak výrobní a logistický procesy všech dílů tvořící pohonný ústrojí složitých spalováků, produkce odpadu z pravidelných servisů a jiný..
Ano to vse uz mam spocitane ale porad je elktroauto na 180% provoznich nakladu v horizontu 5let pri najezdu 150tis km
A to jeste nemame spotrebni dan na elektrinu v okamziku kdyby byla nafta/benzin bez spotrebni dane tak je naklad na provoz elektromobilu x3 a to uz je vazne peklo.
Prosim pokrok nikdo nezastavi ale tohle proste neni cesta
Ale zase 5 let je sotva třetina životnosti auta (a polovina baterie), ne?
Vitakyri: Většina ropy jde do ČR ropovodem Družba přímo do rafinerií a odtud se benzín nebo ropa distribuuje v cisternách. Takže doprava vozidly je v řádu stovek kilometrů po ČR.
Ono to tím ropovodem tedy neteče hezky z kopečka gravitací. I to je forma transportu. Pravda mnohem efektivnější než pozemní doprava.
Vy, kdo píšete, že elektromobily na baterie jsou slepá ulička: co je tedy ta správná cesta? Ropa?
Jednoho krásného dne, se svému dnešnímu názoru jen zasmějete. První náznak uvědomění, že na tom elektroautě asi opravdu něco je, se k Vám dostaví, až se nějakým elektroautem, nejlépe třeba Teslou Model 3, svezete a mimoděk se Vám na tváři objeví úsměv. Těšte se, budoucnost je skvělá. 🙂
Jo tesla p100 zvenci pekne
Uvnitr taky ale jen do okamziku nez zacnete hledet na detail pak zjistite ze i favorit byl dilensky lepsi
Leto klima dojezd 220km
Opravdu mi chcete tvrdit ze tyhle auta budeme chtit kupovat? Proc mam obavy ze to dopadne jako se zakazem zarovek?
No to mě zajímá, jako to dopadlo se zákazem žárovek? Boom vláknovek?
Dušan: Jenže za cenu trojkové tesly pořídíte si pořídíte dvě vozidla Porsche řády 718 (Boxster, Cayman)
Proč by měly děti rodit?
Po 160.000 km „ještě“ 70% baterie… to je ekologie.
Přijde mi, že je to výpočet „počet let / dojezd na nabití“, tedy nějakých 55 km denně. Je to auto na poskakování po městě, ne na cestování. Spousta materiálu z baterií jde dobře recyklovat a tuším, že takové lithium se prakticky neopotřebovává, tudíž může jít z baterie do baterie. Recyklace je slušný byznys a časem to ve velkém čeká i EV baterie. U malých baterií je ta ekologie daleko lepší, uhlíková stopa oproti spalovacímu motoru bude menší už za pár let. Finanční výhodnost z čistě „pohonného“ hlediska mi vychází na právě těch 160 000 km, ale zase by měly být… Číst vice »
Až tu bude „nadkritické“ množství elektromobilů, budou samozřejmě platit za dálnice a vysmahnou z modrých zón naprosto nezadržitelně.
Ja myslím, že díky nízkoemisním zónám nebo mýtu vysmahnou spíš ty sazomety min. EURO3. Pak bude místa pro EV dost.
7. Recyklace baterií
Rychlý vývoj elektromobilů má i odvrácenou stranu mince, kterým je nedostatečná recyklace baterií. Pokud se tento problém nevyřeší, zaplaví svět za pár let miliony vyřazených akumulátorů. Lithium-iontové baterie se vyznačují nízkou životností a jejich recyklace je zatím velmi obtížná a nákladná. Dostupné metody recyklace jsou přibližně pětkrát nákladnější než těžba nových surovin.
https://www.elektrina.cz/problemy-elektromobilu
Mícháte dohromady recyklaci Lithia (ze sloučenin v baterii použitých) a recyklaci samotných baterií.
Recyklace samotných baterií není nic složitého, jen musí být bezpečně vybité. Recyklace samotného Lithia je nákladnější než těžba, alespoň zatím a tak ho raději nakopou v zemi – je to otázka dostupnosti a toho jak si země cení přírodního bohatství. Koncentrace Lithia v bateriích totiž není právě velká zhruba 0.3 g na Ah.
V čem jiném, než v opakovaném využití surovin pro výrobu nového výrobku (což se zjevně neděje), spočívá podle vás „Recyklace samotných baterií“?
Dokud se cena za elektromobil nebude blížit té standardní se spalovacím motorem, terno to nebude. Ale jednou, až to tak dopadne, kupuju. 🙂
Velká část lidí vidí jen kupní cenu a ignoruje ostatní náklady (provoz, servis, …). V první kategorii elektromobily prohrávají, ale v té druhé zase vedou. Zajímavější by tedy byl spíš poměr kupní ceny & nákladů na 100 tisíc km.
Zrovna 1.0 MPI a manuální převodovka je natolik spolehlivá kombinace, že kromě výměny oleje tam žádný velký servis potřeba nebude. Ale palivo má elektrické auto výrazně levnější.
No proto stojí za to porovnat náklady na 100 tisíc km.
OK, ale asi by se měla porovnávat nejsilnější motorizace s automatickou převodovkou, aby to bylo férovější. A naopak pro delší dojíždění by se měl u EV penalizovat čas ztracený dobíjením cestou (vs 5 minut u benzinky).
Palivo má levnějšá hlavně proto, že není tak zdaněno. Cena benzínu bez daní je kolem 10 korun.
I kdyby se vůbec nic nestalo tak výfuk, palivové filtry, kotouče a destičky výrazně častěji, emisní kontroly povinné. U mého auta turbo – teď jsem platil desítku za nějaký čidlo při sání do turba (respektive by to desítku stálo, kdyby ještě nebyla záruka), DPF, výměna oleje v automatické převodovce
Jenže zatímco u „fujtablu ropáka“ máte provozní investice rozloženy na celou životnost, u e-zázraku to musíte dát při koupi, což je jaksi pro mnoho lidí (a nejen u nás) nereálné. No a když už se finančně začne éčko vyplácet, je čas vyměnit baterky a historie se opakuje…
Prostě první vlaštovka :-).
To už ale bude teleportace.
Nebylo by lepší auto na vodík? Pseudoekologie s bateriemi .. myslíte si že to ulehčí přírodě.. houby , materiál na baterky se někde musí získat..
Ano, vodík by byl lepší, kdyby nebylo tak nákladné jej vyrobit (navíc z fosilních paliv jako například plyn), tak nákladné jej uskladnit, tak nákladné jej přepravovat, tak složité jej tankovat, tak složité jej udržet v nádrži auta a kdyby také vodík nebyl tak reaktivní a nevybuchoval. Těch negativ je o proti auto jen s baterií nespočet. Nemluvě o nízké účinnosti při přeměně vodíku na elektřinu, protože auto na vodík, je vlastně elektroauto a navíc, také potřebuje baterii, i když menší, než auto bez složitého “měniče” vodík-elektřina.