Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita

Škoda zveřejnila cenu svého prvního elektromobilu. S bateriemi bude dvakrát dražší než na benzín

Model Škoda CITIGOe, první škodovka čistě na baterie. Foto: Škoda Auto
Model Škoda CITIGOe, první škodovka čistě na baterie. Foto: Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto zveřejnila ceník svého prvního elektromobilu. Model Citigo jezdící pouze na baterie bude prodávat za cenu více než dvakrát vyšší než s klasickým spalovacím motorem.

Prodej elektromobilu zahájila automobilka dnes, nejlevnější verze bude stát 429 900 Kč. První zákazníci ho dostanou na začátku příštího roku. Firma se domluvila se společností ČEZ na dobíjení zdarma pro prvních 500 zákazníků. „Zahájením předobjednávek pro český trh vysíláme jasný vzkaz veřejnosti, že to s eMobilitou myslíme vážně,“ říká Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika. Nejlevnější Citigo se spalovacími motory v pětidveřové verzi stojí 210 tisíc korun.

První elektromobil značky Škoda bude nabízen zatím výhradně s pětidveřovou karoserií ve výbavovém stupni Style. Na baterie bude záruka po dobu 8 let, resp. 160 000 km, po uplynutí tohoto cyklu garantuje ještě minimálně 70 % původní kapacity baterie.

Vedle čistě bateriového elektromobilu začne do konce roku Škoda Auto nabízet také plug-in hybrid Superb.. První sériově vyráběný model značky Škoda s plug-in hybridní technologií bude nabízet za 876 900 Kč. Kombinuje spalovací motor 1,4 TSI a elektromotor, nabízí ekologickou jízdu při zachování maximálního systémového výkonu 160 kW (218 k). Baterie má kapacitu 13 kWh, emise CO2 činí v kombinovaném provozu méně než 35 g/km.

V příštím roce uvede Škoda na trh první elektromobil vyvinutý na koncernové platformě MEB. Do konce roku 2022 uvede ŠKODA na trh celkem 10 modelů s různým stupněm elektrifikace, hlásících se k rodině iV. Škoda očekává, že podíl elektrifikovaných vozů na celkovém prodeji bude do roku 2025 činit přibližně 25 %

60
Diskuze

avatar
11 Komentáře
49 Reakce na komentáře
30 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
33 Autoři komentářů
ZdeněkPedro72noerfJiří KocurekDushan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Elektromobily se zdají být ekologické do chvíle, kdy si uvědomíme, že jejich výfukem je komin elektrárny. Přebudování elektrické sítě, nutné pro větší rozšíření elektromobilů, bude náročné nejen finančně a časově, ale i ekologicky. Jen té mědi, co se spotřebuje… a těžba měděné rudy, její zpracování a výroba kabelů je eokologickou zátěží jak hrom, jen není u nás vidět. Elektromobily budou kvůli svému nízkému dojezdu i vysoké ceně jen doplňkovou záležitostí. Ze svého okolí neznám nikoho, kdo by uvažoval o koupi elektromobilu, i přes výhody s placením dálnic a s parkováním.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Řekněme, že benzínové auto bude lítat po městě se spotřebou 8 litrů na 100 km. Řeněme, že těch 8 litrů bude stát 300 kč, ať se do toho započítá i dodatečné „zdanění“ − dražší parkovné atd. Čili 3 kč/km náklady na palivo.
Řekněme, že elektromobil je tak ekologický, že elektřinu do něj zaplatí ostatní spotřebitelé eletkřiny ze zákona. Majitel elektromobilu tak bude dobíjet zcela zdarma. Vyplatí se mu to již při nájezdu 70.000 km.
No a teď ten samý výpočet bez daňových úlev a nevýhod. Přičemž je tady aktivistovo dilema: Elektromobil ano. A těžbu litiha do baterií?

Všudebyl
Host
Všudebyl

Asynchronní motor s kotvou na krátko s neomezeným kroutícím momentem atd. atd. Motory, které stojí pár korun. Baterie v dnešní době už taky musi stát pár korun. Lide se musí chovat eko, ale za takovou cenu se na to může každý vys….

Y.K.
Host
Y.K.

Průmyslová baterie určitě nestojí pár korun. Pravda, 200 litrů asi také ne, oni na to jsou asi s kalkulačkou, zatímco spalovací pohony chrlí jako Baťa cvičky, tohle pro ně asi bude tak trochu atyp a podle toho to nacenili. Jenom aby si nenechali ujet vlak s touhle oddalovací strategií.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Fajn, beru dva kusy. Myslím těch asynchronních motorů s neomezeným momentem. Stavím přečerpávačku.

Vladimír Chadima
Host
Vladimír Chadima

Prosím vás, vysvětlete mi někdo, kdo o tom ví poněkud více, proč je elektromobil 2x dražší než stejný benzinový vůz? Každý průmyslovák přitom ví, že stroje, které jsou založeny na rotaci (elektromotor) jsou jednodušší, účinnější, méně poruchové, prostě již léta zvládnutá technologie. Takže i tím levnější. Zatímco spalovací motor s příslušenstvím obsahuje několikrát více dílů, vytváří hluk a rázy(střídavý pohyb pístů), je náročnější na materiál, provedení atd. Čím více dílů, tím se může něco snadněji porouchat. V elektromobilu, pokud se nemýlím, tak je pohyblivé jen řízení a brzdy. Jinak je to hardware/software. Takže proč ta cena? Uvažoval jsem, jestli to… Číst vice »

XxX
Host
XxX

😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

jan
Host
jan

35 g/km to je uplně bulshit. Tady je vidět, že to je zase nějaká nesmyslná metodika. Pokud je účinnost při výrobě elektřiny na uhlí cca 50% a u spalovacího je prý účinnost 25%. Nemůže to být u spalovacího 130 g/km a u toho pseudohybridu 35 g/km. U tak velkého auta vůbec. Jsou to podle mě Euročísla, aby se vlk nažral..

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Jde o to, že to měření probíhá s plně nabitou baterií. Takže dost toho se odjede na ele. Jakmile se pojede někam dál nebo to nebude nabité, tak budou emise vyšší, protože vyšší hmotnost oproti ne ele verzi.

jan
Host
jan

Jenže ta elektřina nemá nulovou uhlíkovou stopu.. Především ne ta naše z uhelných elektráren..

Martin V.
Host
Martin V.

To zcela nepochybně. Ale jak by to výrobci aut měli vyčíslit, když stejný model budou prodávat třeba v Norsku a v Polsku? Jejich mix ve výrobě elektřiny je naprosto odlišný a „obsah CO2 v kWh elektřiny“ tím pádem taky.

jan
Host
jan

To je jedno, Ale problém je, že tato metodika uměle zvýhodňuje elektromobily jako strašně ekologické..A není to vůbec pravda..

On.
Host
On.

U benzínu i nafty taky počítáte emise na získání,dopravu,rafinaci ropy plus dopravu paliva do ČS?

MildaIV
Host
MildaIV

Elektřina je z větru, a větrné elektrárny ukoval Thor zcela ekologicky svým kladivem.

jan
Host
jan

Myslím, že Škodě se povedlo udělat i docela zajimavá cena. Levnější jsou jen nějaké vozítka z itálie. Ale to nemá airbagy.
Ještě by mohli trochu ošidit dojezd a udělat levnější verzi. Já bych dal radši přednost diselovému topení než elektrickému.
Možná to ušetří tak 150 000 na dani za benzín. K tomu 10 000 min ročně tuším stojí parkování v praze pro nějaké pseudorezidenty..
To je dalších 100 000.
Samozřejmě, kdyby se zrušily úlevy a spotřební daň, tak význam elektromobilů je téměř nula.

Jarda
Host
Jarda

Cena nevybočuje. Auta na baterky dlouhodobě nejsou cestou kupředu. Ale ať se lidi radují.

Milan
Host
Milan

Ta EU vazne donuti ptaky litat pozpatku
Chlapy budou rodit deti
A elektrina bude ze zasuvky
Proste elektromobily jsou slepa ulicka a fyzika ma pravidla ktery nelze porusovat

Ráďa
Host
Ráďa

To muselo být ale hluboké zamyšlení, takhle z kraje týdne.

noerf
Host
noerf

Protože vodík, bude efektivněj

noerf
Host
noerf

Ráďa: Protože vodík bude efektivnější.
Stejně jako obyčejnou žárovku chtěli ekologové nahradit tzv. úspornými žárovkami (ve skutečnosti zařivky s obsahem rtuti), omezovala se výroba žárovek a dnes dominují ledky. Tzv. úsporky se přestávají vyrábět.

Jiří
Host
Jiří

Nevím proč má Milan tolik mínusů. Kdo umí počítat, tak ví, že bateriové elektromobily jsou skutečně slepá ulička a to včetně ohledu na životní prostředí.

Pišta
Host
Pišta

A to chcete zaspat dobu? Podívejte se za hranice, jak se vyvíjejí elektromobily.

MildaIV
Host
MildaIV

Myslíte třeba jak jsem 40 let doháněli sovětský svaz?

Vitakyri
Host
Vitakyri

Spočítejte to prosím. Doufám že ve vašem výpočtu nechybí vození PHM přes Evropu v kamionech sem a tam, stejně tak výrobní a logistický procesy všech dílů tvořící pohonný ústrojí složitých spalováků, produkce odpadu z pravidelných servisů a jiný..

Milan
Host
Milan

Ano to vse uz mam spocitane ale porad je elktroauto na 180% provoznich nakladu v horizontu 5let pri najezdu 150tis km
A to jeste nemame spotrebni dan na elektrinu v okamziku kdyby byla nafta/benzin bez spotrebni dane tak je naklad na provoz elektromobilu x3 a to uz je vazne peklo.
Prosim pokrok nikdo nezastavi ale tohle proste neni cesta

Y.K.
Host
Y.K.

Ale zase 5 let je sotva třetina životnosti auta (a polovina baterie), ne?

noerf
Host
noerf

Vitakyri: Většina ropy jde do ČR ropovodem Družba přímo do rafinerií a odtud se benzín nebo ropa distribuuje v cisternách. Takže doprava vozidly je v řádu stovek kilometrů po ČR.

Y.K.
Host
Y.K.

Ono to tím ropovodem tedy neteče hezky z kopečka gravitací. I to je forma transportu. Pravda mnohem efektivnější než pozemní doprava.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Vy, kdo píšete, že elektromobily na baterie jsou slepá ulička: co je tedy ta správná cesta? Ropa?

Dušan
Host
Dušan

Jednoho krásného dne, se svému dnešnímu názoru jen zasmějete. První náznak uvědomění, že na tom elektroautě asi opravdu něco je, se k Vám dostaví, až se nějakým elektroautem, nejlépe třeba Teslou Model 3, svezete a mimoděk se Vám na tváři objeví úsměv. Těšte se, budoucnost je skvělá. 🙂

Milan
Host
Milan

Jo tesla p100 zvenci pekne
Uvnitr taky ale jen do okamziku nez zacnete hledet na detail pak zjistite ze i favorit byl dilensky lepsi
Leto klima dojezd 220km
Opravdu mi chcete tvrdit ze tyhle auta budeme chtit kupovat? Proc mam obavy ze to dopadne jako se zakazem zarovek?

Y.K.
Host
Y.K.

No to mě zajímá, jako to dopadlo se zákazem žárovek? Boom vláknovek?

noerf
Host
noerf

Dušan: Jenže za cenu trojkové tesly pořídíte si pořídíte dvě vozidla Porsche řády 718 (Boxster, Cayman)

Pedro72
Host
Pedro72

Proč by měly děti rodit?

Radka
Host
Radka

Po 160.000 km „ještě“ 70% baterie… to je ekologie.

mikiqex
Host
mikiqex

Přijde mi, že je to výpočet „počet let / dojezd na nabití“, tedy nějakých 55 km denně. Je to auto na poskakování po městě, ne na cestování. Spousta materiálu z baterií jde dobře recyklovat a tuším, že takové lithium se prakticky neopotřebovává, tudíž může jít z baterie do baterie. Recyklace je slušný byznys a časem to ve velkém čeká i EV baterie. U malých baterií je ta ekologie daleko lepší, uhlíková stopa oproti spalovacímu motoru bude menší už za pár let. Finanční výhodnost z čistě „pohonného“ hlediska mi vychází na právě těch 160 000 km, ale zase by měly být… Číst vice »

Radka
Host
Radka

Až tu bude „nadkritické“ množství elektromobilů, budou samozřejmě platit za dálnice a vysmahnou z modrých zón naprosto nezadržitelně.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Ja myslím, že díky nízkoemisním zónám nebo mýtu vysmahnou spíš ty sazomety min. EURO3. Pak bude místa pro EV dost.

Dushan
Host
Dushan

7. Recyklace baterií
Rychlý vývoj elektromobilů má i odvrácenou stranu mince, kterým je nedostatečná recyklace baterií. Pokud se tento problém nevyřeší, zaplaví svět za pár let miliony vyřazených akumulátorů. Lithium-iontové baterie se vyznačují nízkou životností a jejich recyklace je zatím velmi obtížná a nákladná. Dostupné metody recyklace jsou přibližně pětkrát nákladnější než těžba nových surovin.
https://www.elektrina.cz/problemy-elektromobilu

Y.K.
Host
Y.K.

Mícháte dohromady recyklaci Lithia (ze sloučenin v baterii použitých) a recyklaci samotných baterií.
Recyklace samotných baterií není nic složitého, jen musí být bezpečně vybité. Recyklace samotného Lithia je nákladnější než těžba, alespoň zatím a tak ho raději nakopou v zemi – je to otázka dostupnosti a toho jak si země cení přírodního bohatství. Koncentrace Lithia v bateriích totiž není právě velká zhruba 0.3 g na Ah.

Dushan
Host
Dushan

V čem jiném, než v opakovaném využití surovin pro výrobu nového výrobku (což se zjevně neděje), spočívá podle vás „Recyklace samotných baterií“?

Bergham
Host
Bergham

Dokud se cena za elektromobil nebude blížit té standardní se spalovacím motorem, terno to nebude. Ale jednou, až to tak dopadne, kupuju. 🙂

micek
Host
micek

Velká část lidí vidí jen kupní cenu a ignoruje ostatní náklady (provoz, servis, …). V první kategorii elektromobily prohrávají, ale v té druhé zase vedou. Zajímavější by tedy byl spíš poměr kupní ceny & nákladů na 100 tisíc km.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Zrovna 1.0 MPI a manuální převodovka je natolik spolehlivá kombinace, že kromě výměny oleje tam žádný velký servis potřeba nebude. Ale palivo má elektrické auto výrazně levnější.

VRT
Host
VRT

No proto stojí za to porovnat náklady na 100 tisíc km.

mikiqex
Host
mikiqex

OK, ale asi by se měla porovnávat nejsilnější motorizace s automatickou převodovkou, aby to bylo férovější. A naopak pro delší dojíždění by se měl u EV penalizovat čas ztracený dobíjením cestou (vs 5 minut u benzinky).

MildaIV
Host
MildaIV

Palivo má levnějšá hlavně proto, že není tak zdaněno. Cena benzínu bez daní je kolem 10 korun.

PetrWhatever
Host
PetrWhatever

I kdyby se vůbec nic nestalo tak výfuk, palivové filtry, kotouče a destičky výrazně častěji, emisní kontroly povinné. U mého auta turbo – teď jsem platil desítku za nějaký čidlo při sání do turba (respektive by to desítku stálo, kdyby ještě nebyla záruka), DPF, výměna oleje v automatické převodovce

jva
Host
jva

Jenže zatímco u „fujtablu ropáka“ máte provozní investice rozloženy na celou životnost, u e-zázraku to musíte dát při koupi, což je jaksi pro mnoho lidí (a nejen u nás) nereálné. No a když už se finančně začne éčko vyplácet, je čas vyměnit baterky a historie se opakuje…

Pišta
Host
Pišta

Prostě první vlaštovka :-).

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

To už ale bude teleportace.

Jerry
Host
Jerry

Nebylo by lepší auto na vodík? Pseudoekologie s bateriemi .. myslíte si že to ulehčí přírodě.. houby , materiál na baterky se někde musí získat..

Dušan
Host
Dušan

Ano, vodík by byl lepší, kdyby nebylo tak nákladné jej vyrobit (navíc z fosilních paliv jako například plyn), tak nákladné jej uskladnit, tak nákladné jej přepravovat, tak složité jej tankovat, tak složité jej udržet v nádrži auta a kdyby také vodík nebyl tak reaktivní a nevybuchoval. Těch negativ je o proti auto jen s baterií nespočet. Nemluvě o nízké účinnosti při přeměně vodíku na elektřinu, protože auto na vodík, je vlastně elektroauto a navíc, také potřebuje baterii, i když menší, než auto bez složitého “měniče” vodík-elektřina.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll