Škoda začala nabízet do české MHD turecké autobusy
Propojením s tureckým výrobcem může Škoda výrazně zamíchat s trhem autobusů, již se přihlásila do první soutěže v Česku.
Akvizice tureckého výrobce autobusů Temsa skupinou PPF může v brzké době přinést výraznou změnu v soutěžích na dodávku autobusů pro městskou hromadnou a veřejnou linkovou dopravu v Česku. Turecké výrobky již doplňuji portfolio dopravních prostředků Škody Transportation, která je rovněž ve skupině PPF.
Ukazuje to soutěž na dodávku nízkopodlažních autobusů pro Dopravní podnik města Hradce Králové. Do ní se kromě tradičních zájemců jako SOR, Iveco a Scania přihlásila také Škoda Electric. Ta se dosud v Česku hlásila jen do soutěží na trolejbusy, případně elektrobusy, nikdy však na klasické naftové autobusy.
Účast Škody vyplývá ze seznamu účastníků na profilu zadavatele. Dopravní podnik nakonec soutěž zruší. Město jako akcionář mu oznámilo, že z důvodu výpadku daňových příjmů nebude mít peníze na obnovu vozového parku a investice do nových autobusů musejí počkat.
Škoda zatím o svých plánech v autobusech příliš nemluví. „Ladíme společnou strategii s novým členem Skupiny PPF, výrobcem autobusů a elektrobusů Temsa. Pro maximální synergii našich společností zasedl do představenstva Temsa Zdeněk Majer,“ napsala Škoda Transportation minulý týden na Twitter.
„V současnosti připravujeme komplexní obchodní a produktovou strategii spolupráce mezi skupinou Škoda Transportation a firmou Temsa na jednotlivých trzích jak v oblasti městských, tak i meziměstských vozidel,“ dodal Milan Kosař, ředitel komunikace a marketingu Škody Transportation.
Vstup Škody na evropský trh autobusů přichází v době končícího boomu zakázek. Ten vedl k růstu cen nových vozidel i v relativně malé konkurenci ve velkých zakázkách. V Česku lze očekávat, že zejména v oblasti klasických naftových vozidel poptávka bude v příštích letech klesat kvůli předpokládanému výpadku daňových příjmů měst. Odložit o rok či dva nákup nových autobusů bude pro města často relativně bezbolestné řešení.
Turecko patří kvůli nižším mzdovým nákladům k celosvětovým autobusovým velmocím, vozidla z Turecka dováží do Evropy řada známých značek.