Škoda vyrobila poslední třívozový RegioPanter pro České dráhy, zamíří do Zlínského kraje
Třívozový RegioPanter Českých drah pro Zlínský kraj. Pramen: ČD
Nejvíce nových jednotek jezdí na Moravě, produkce jednotek pokračuje pro jiné zákazníky.
Technicky a chodovymi vlastnostmi na dobrem svrsku je to OK. Je jich dost, ač unifikace mohla bytjeste vyssi. Blbe je interier. Predstavce si sebe v Mondeu/Superbu s bilymi plasty, modrym polstrovanim, zapnutymi lampickami se studenym 4500-6000K svetlem a infotaimentem co pri kazde blbosti piska jak sirena zabezpecovacky. Navrch bzucici trafo, v zime pruvan a prvni tridu, kterou projde 80% vsech cestujicich. Proste to neni prijemne prostredi a pripomina spis nemocnicni chodbu nez konkurenci IAD…
Zítra se tam chystám, halvně jsem zvědavý, kde je umsítěný ten MOPAJ v té jednotce, protože v RegioSharku jen atočený do oddílu pro ovzíčkáře. Jinak Pantery jsou až na pár nedostatků super a v porovnání s Siemens Desiro ML už takový rozdíl moc není, jsme zvědavý na porovnání RegioPanter a PESA elf II EU pro PID, kdy v Roztokách je půjde hezky potkat vedle sebe, co jsem se díval do GVD. Jen by mne zajímalo, kde autor vzal údaj o tendrech na. 47 jednotek, byť předpokládám, že to zase dostane Schadewerk a teď spíš bude zajíamvé, že kraje už začínají… Číst vice »
Dnes jsem se konečně svezl a musím říct, že se mně zdála jízda mnohem tišší a celkově je to pěkný vlak a skok v kvalitě. Co ale vůbec nechápu, je uspořádání 1. třídy. Myslím hlavně tu spodní část, kdy je sedačka a stolek umístěna tak nějak nelogicky naproti zvýšené podlaze a schodům. Není tam ani dostatek místa na nohy a vypadá to divně. Nevíte, proč to neotočili?
„Na lokální tratě tak přinášíme komfort a služby, které ještě před několika lety byly vyhrazeny jen těm nejlepším dálkovým vlakům,“ popsal předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Teda, přirovnávat panteří „komfort“ ke komfortu, který býval donedávna výsadou dálkových vlaků… Nevím, nevim, jestli nám pan Krapinec tak trošku nemaže med. Pantery jsou přeci jen určené na kratší vzdálenosti. Na delší cestování už vůbec pohodlné nejsou: – prostory pro cestující nejsou tepelně a hlukově oddělené od nástupních (v zimě obtěžuje průvan, celoročně pípání dveří) – nešťastně jsou řešené zavazadlové police – aneb při vstávání pozor na hlavu, při přepravě běžek je není… Číst vice »
„Na lokální tratě tak přinášíme komfort a služby, které ještě před několika lety byly vyhrazeny jen těm nejlepším dálkovým vlakům,“
Absurdní to slyšet od dopravce, který i ten největší šrot hází do druhé třídy, takže poměr cena/výkon 0.0
„Na lokální tratě tak přinášíme komfort a služby, které ještě před několika lety byly vyhrazeny jen těm nejlepším dálkovým vlakům,“
—
Na skutečně lokální tratě přinesly skutečný komfort motorové jednotky od Pesy. A i v těch jakožto motorových jednotkách (hluk i vibrace) je daleko větší komfort, než v RegioPanterech. Takže bych s tou reklamou na Pantery spíše brzdil…
Co člověk, to názor. Nicméně nutné je vzít v potaz stav trati, rychlost a jiné parametry.
No a taky záleží jaký Panter.. Brněnský Ibalgin je síla ale co si kraj nakoupil to má…
Copak, neplatí v něm režijka?
Co je podle Vás na brněnských o tolik horší? Vagon navíc?
Třeba to, že na stanovišti strojvedoucího ve 160km/h není slyšet vlastního slova
A také Stadlery a Alstom od Arrivy. Co se tady ale dlouhodobě ukazuje, je že neumíme vyrobit spolehlivé motorové jednotky, takže elektrizace blížící se k 90% tratí by byla ideálním řešením.
Kdo my neumíme vyrobit spolehlivé motorové jednotky?
My Škoda přece xd
Ano myslel jsem konkrétně Škodovku, ta tento segment přenechala bratru Lechovi a Pese.
Vždyť Škodovka tento segment vůbec nikdy neměla, motorové jednotky (natož nízkopodlažní) nevyráběla.
„Na lokální tratě tak přinášíme komfort a služby, které ještě před několika lety byly vyhrazeny jen těm nejlepším dálkovým vlakům“. Jaké lokální tratě má pan Krapinec na mysli? Řekl bych, že tak 90% výkonů (možná i víc) odvádějí tyto jednotky na hlavních tratích, ne na lokálkách.
Tipuju že právě bývalé jednotky z hlavních trati se přesunou do lokálek 🙂
Vozy nahrazené pantery se vesměs přesunou do kovošrotu, lokomotivy maximálně do carga.
Pan Krapinec by si měl hlavně zjistit, kolik lokálek je u nás elektrifikovaných. Dle mého názoru jich mnoho není.
A úplně nejlepší by bylo pro začátek si říct, co vlastně míníme pod pojmem lokálka, lokální trať. Jestli je to trať postavená podle parametrů lokálkového zákona (např. Pečky – Kouřim, ale i elektrifikovaná Veselí nad Lužnicí – Jihlava), nebo byvší hlavní trať, dnes naprosto „lokálního“ významu (Slaný – Louny), nebo snad osobní vlaky „lokálního významu“ – bez ohledu na kategorii železniční tratě, po níž jezdí? Nebo snad regionální železniční tratě, dle dnešní legislativy?
Trefa, ajznbón nezná vlastní názvosloví. V Prohlášení o dráze jsou k nalezení tři dráhy kategorizované jako místní:
Místní dráha Čejč – Uhřice u Kyjova
Nové Údolí – státní hranice/PJD
Místní dráha Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín.
Některé další dráhy jsou ještě pojmenované jako místní, ale kategorizované už jako vlečky nebo regionální. Označení regionální dráha je problematické samo o sobě, protože velká část regionální dopravy se odehrává po celostátních tratích, snad i většina.
Tak nějaké lokálky tam jsou. Např. Kouty-Šumperk nebo Rybník-Lipno
Ano, nebo třeba Tábor – Bechyně.
Kam by mohly jít ty nové jednotky z nového výběrka na 47 kusů? Tak nějak mám pocit, že Panteři vymlátili všechno, co bylo Honecker, Tornádo nebo Bdt pod drátama. Ale určitě se pletu, jen už v tom ztrácím přehled…
Ta doba doručení je poněkud dlouhá, takže to můžou být nová výběrka v PIDu, nově elektrizované tratě (třeba nyní zmiňovaný Frydek) nebo nahrazení motoráků pod dráty v Karlovarském kraji, tam tehdy bude končit smlouva, ale jestli kraj má peníze na něco lepšího, než tam jezdí dosud, si teda nemyslím. Samozřejmě ještě zbývá Bechyňka, ale tam (pokud si to pamatuju správně) se pantery neosvědčily
Do FM/Frýdlantu mají jezdit ty pushpull jednotky co si MSK koupil, jen jako hnací vozidlo bude eso místo brejlovce
Chtělo by to aspoň Vectron, ať to nějak vypadá.
Vectron na osoobák je trochu drahej a zbytečnej spás.
Spíš bude furt jezdit Brejle, protože to bude pokračovat dál, kde nejsou dráty. Eso nebo jiná elektrika tam bude jezdit, když bude výluka na Frýdlant. Tam se spíš prodlouží nějaká jiná linka a budou tam jezdit a mít depo bateriové Pantery. Možná i nějaký rychlík či dálkový spoj v podobě expressu či IC.
A proč my to neměl být duální Vectron?
V Praze Honeckery jezdí pořád a ještě dlouho jezdit budou.
Tak máme tady dost tratí „již brzy“ pod dráty (Kladno, Zlín, Solnice, Stod), někde hrozí prostá elektrizace, už je pomalu čas řešit vozidla – ale nemám přehled o tom, kde objednatel definoval požadavky na ně, natož aby soutěžil. Honeckery a syslopatra je ještě potřeba vymlátit z R49 a S7 v PIDu.
Pravda na vložených spojích S7 řevnice
Na Kladno mají jezdit patráky, do Solnice ty co už jsou dodané. Zlín a Stod do úvahy připadají.
Ano, ale ne ve Středočeském kraji. Tam naopak sysli, Bdt a bůhvíco za šrot úspěšně jezdí ve Sp vrstvě…
Škoda má ještě zakázku pro Uzbekistán a Estonsko.
Zajímavé, že nějak nepřichází zakázky ze zemí na západ od nás, když jsou ti panteři tak skvělí… Nebo tam jen nesahají dlouhé prsty škodovky?
Ne, na západě si jen zákazníci umí více došlápnout na to, že produkt musí fungovat (viz kauza NIM). No a kdo se má s tím stát;)
Kuš i s opravami… Ale aspoň to není hnusné slovo
Neni uplne pravda, Škodovka vyhrála soutěž na dodávku až 39. 5 vozovych jednotek do Bavorska, to ze to nevyslo nebyla vina Škodovky.
A koho to tedy byla vina, že dodali nepojízdný šrot?
Není řeč o NIM, ale o panterech pro National Express, který měl převzít nějaké linky v S-Bahnu Norimberk. National Express ale nakonec od smlouvy s BEG odstoupil, takže následně přišla Škoda o tento kšeft (který mohl být fakt velký a průlomový).
Mlčeti zlato…
Když se nezučastni vyběrového řízení… tak zákazku neziskají.
Ono je lepší se cpát na východ než západ.
Na pantery ne, ale na tramvaje ano – byť ta délka prstů byla samozřejmě podmíněna akvizicí Transtechu.
Když oni na Západě nechtějí nic z Východu stejně jako u nás.
Tam jsou širokorozchodné tratě a tedy jiný typ.
Široká verze panterů taky existuje.
Jestli už jsou vychytané detske nemoci, tak by z toho mohl byt prijemný vlak na zastávkové rychlíky.
Svézte se a uvidite.
Dětské nemoci. Jestli myslíte, třeba problémy s nástupními dveřmi, tak zdaleka ne. PID panteři nejsou v provozu nějak dlouho, a už se objevují jednotky s polepenými (nefunkčními) dveřmi.
Tady v Olomouci byly problémy s dveřmi v prvních týdnech po dodání Panterů, ale brzy se to vychytalo. Za posledního čtvrt roku jsem na nefunkční dveře narazil jen jednou, ve srovnání s tornády kde běžně nefungovaly dveře u půlky soupravy nebe a dudy. A to tím jezdím dvakrát denně. Jediný problém u nás vidím v informačním systému, kde je fakt obrovské množství různých grafických bugů. Ten systém neviděl testera ani z rychlíku. Je to spíš úsměvné, na displeje ty vlaky naštěstí nejezdí 🙂
Na Vsetín pantery úplně cajk..žádné problémy s dveřmi. Teď dva spí ve valmezu v aktivním odstavení a klídek.kamarad na nic jezdí a spokojenost.
Tak to máte štěstí. Třeba v Ústeckém kraji není (snad) panter, aby neměl polepené aspoň jedny dveře. Navíc není to tak dlouho, co jsem viděl, že přijel panter a z 12 dveří jich měl 6 polepených.
Ještě, že máme tak skvělé vedení kraje, které nás těchto panterů zbaví. 🙂
Tak taky záleží na údržbě.
To jsou ti nejstarší, co mají od nového GVD jezdit v Pardubickém kraji?
Ano, ale až od příštího GVD.
Aby bylo jasno: 12/2025
Škodovka neumí udělat dveře se kterými není problém ? Ibalginy tím trpěli hodně dlouho a ještě i teď občas nějaké jsou mimo provoz … Holt nejlevnější díly že …
Za 7 let jsem to zažil tak 15 krát..miň občas to byl slon….
Poškození dveři vnejšimi vlivy (vandal) není dětská nemoc.
Prostě přijede panter, dveře nejsou nijak zničené, ale jsou polepené, tak předpokládám, že to není vandalismem… V dopravě se pohybuji denně a ty pantery denně vídám, tak vidím, jak často jsou dveře mimo provoz.
Jako konstruktér mohu říct, že zničení vandalismem nezmena, že někdo „vymlati dveře“, ale stači kopanec vevnitř do komponety. Ať už jsou to vysuvní packy systému, poškození senzoru, atd.
Normální člověk by ale řekl, že dveře musí nějaký ten kopanec vydržet. Nebo si snad inženýři mysleli, že ten vlak bude nadosmrti jezdit v laboratorních podmínkách?
1. Normalního člověka by nenapadlo kopat do dveři.
2. Aby to vydželo kopanec taky to musely být panceřové dveře do bunkru.
Ono dveře nejsou moc namahané. A jelikož je potřeba je rychle otevřit zavřit, tak jsou co nejlehčí kvůli setvačné hmotnosti.
Osobně by mě nenapdlo cokoliv ničit. Ale když si to bude zakaznít přat tam mu udělám kryt jezdců z panciře.
Co se týče hmotnosti dveří tak mám zkušenost s řadou 471, kde k jejich demontáži z důvodu opravy jste museli být dva a někdy i tři. Na rozdíl od řady 451a 452, kdy k jejich demontáži či montáži jste stačil sám.
Jako architekt, když navrhuji kašnu, tak ji navrhuji tak, aby trysky byly do dna zapuštěny, neboť vím, že je jen otázka času, kdy do ní někdo – dost možná opilý – vleze/bude vhozen… Vždy je nutno přemýšlet, jaký nejhorší scénář může nastat a ten se snažit reagovat. Jakkoliv je pak jeden přesto často překvapen vynalézavostí ostatních.
Takže misto vlaku vlastně máme použivát tanky.
Občas je ale učel dělát něco co se musí „zmačkát“ odborně setomu říka deformační zona.
Ad 1. No a? Vlaky nejsou určené pro „normální lidi“ ale pro všechny, bohužel.
Ad2. Samozřejmě že ne.
Zajímavé je že problémy s dveřmi ve větší míře jsou jen v okolí Prahy. Co spadá jinam nemá problémy v takové míře. Asi toho dost dělá řešení a systém údržby.
A neproběhlo tady diskuzi, že v Praze mají problém s kapacitami na udržbě?
A ty problémy s dveřmi v okolí Prahy jsou u čeho? U panterů, které tady až doteď nejezdily, a nebo u ešusů, které kromě menší ostravské flotily naopak jezdí jen tady?
Jak jsou na tom akutrolejové jednotky do Štramberka?
842 v Mošnově již brzy… ?
Co jsem zatím slyšel z různých směrů, tak jsou problémy na nich právě s těmi trakčními bateriemi
A to mě překvapuje. Škoda montuje baterie do x vozu, najednou je dá do Panthera ejhle nejdou.
Co jineho by se tam mohlo porouchát….
Do čeho (kolejového) montuje Škoda baterie, používané pro trakci?
Občas do tramvají pro zahraničí.
A to ma vliv jestli je to elektrobus, parcipiální trolejbus nebo tramvaj a BEMU?
Tak ta BEMU s avizovaným dojezdem cca 80 km na baterie bude mít zcela jistě daleko největší nároky na kapacitu baterií. Třeba parciální trolejbusy mají dojezd běžně tak do 20 km.
A proto tam neni jedna baterie, ale více, což klade nároky na odladeni BMS a to se děla při odstavení vozů….
Ejhle je to ve škodovácké tradici prototyp, který se testuje na kavkách…
České dráhy totiž chtěly ušetřit a koupily levné baterie z Číny na Temu a teď se zjistilo, že z avizovaných 80km to ujede jen 30 🤣
Jeden je prý rozbitý..jinak ticho. 842 na Mošnov asi těžko. Ale na Štramberk cajk
No bude muset. Jízdní řády jsou tak postavené. 2x motor na uvrať a jede se.
Jakože S8 bude jezdit přes mosnov?
Většina spojů ano
Většina až přes léto, ale například 3067, 3089, 3058, 3082 jezdí celoročně + nějaké víkendové.
Tak kvatro umí s 954 i 943.
Umět může, ale ve zdejší oblasti se sežene lépe motor než řídící vůz.
A proč tak složitě. Prostě Panther dojede do Mošnova a odtam pojede 811, jak dodat (akurát místo Studenky bude cílova stanice Mošnov).
Protože vám tam vzniká požadavek na další strojvedoucí, vozidla a zbytečně dlouhé prostoje?