Škoda vyhrála zakázku za téměř 18 miliard korun na dodávku vozů pro noční vlaky v Itálii

Nové lůžkové vozy pro finské dráhy VR. Foto: Škoda GroupNové lůžkové vozy pro finské dráhy VR. Foto: Škoda Group

Smlouva je až na 370 vozů pro italské vnitrostátní spoje.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krystof.bohm1

Zajímalo by mě jestli budou ty vozy dvoupatrové (kopie těch finských). Spíš asi budou připomínat ty co mají ČD, Škoda nedávno modernizovala mariborské WLABmz (a teď má zakázku na modernizaci rakouské verze),před dvaceti lety také modernizovali Bmee na WLABmee (tehdy ještě MOVO, to je dnes součást Škody), takže s nimi mají podobné zkušenosti.

krystof.bohm1

Jo omlouvám se, teď nemodernizovali ty mariborské, ale podruhé ty z MOVa.

krystof.bohm1

Tak Škoda je v současnosti největší výrobce nočních vozů v Evropě, tak snad ČD od nich taky někdy koupí aspoň deset lůžek a dvacet lehátek.

TPal.

Ten progres Škodovky je úžasný. Chválím a vážně jsem hrdý, že Česká republika má jednoho ze špičkových evropských hráčů v segmentu kolejových vozidel. Gratulace! 🙂

Kopr

A jak budou vypadat?

M@trixX

Aj mna by to zaujimalo. Kedze sa jedna o jednu z mala vacsich objednavok nocnych vagonov, maju sancu ovplyvnit, akym smerom sa budu nocne vlaky vyvijat – podobne ako ÖBB+Siemens s nightjetmi.

Pitrys

Mě by spíše zajímalo, čím Škoda do toho projektu přispěje. Své podvozky na zřejmě až 200 km/h nemá, skříně pro společné projekty se Siemensem se také nedělají tady, tak snad vnitřní vybavení. Jediné co mě napadá je know-how Transtechu, s tímhle mají zkušenosti.

Kubrt

Toto mě taky zajímá, jak to nakonec bude vypadat. NIM Express je na 190, daly by se podvozky využít jako základ? Finské patrové vozy jsou na 200, to by snad upravit na 1435 šlo. Ale dvoupodlažní širokorozchodná skříň? Pro italské podmínky leda interiérové prvky.

Graylag

NIMex je stavěný na 200, omezení na 190 je z části kvůli legislativy (původně byl na 189 aby nespadal do TSI HS, po sjednocení TSI RST se rychlost zaokrouhlila, protože LZB umí jen celé násobky 10) a z části kvůli aerodynamice řídícího vozu. Ale podvozky 200 zvládnou.

Graylag

Siemens skříně se dělají v Rakousku protože v Ostravě mají jen vybavení na hliník, ne na ocel. Na druhou stranu při velikosti téhle zakázky už by se pomalu vyplatilo v Ostravě nebo Šumperku halu na ocelové skříně postavit. Nebo je jednoduše vyrobit z hliníku, který už umí.

X 1

Mám za to, že zakázku kompletně zrealizují ve Finském Transtechu.

Graylag

Možná, kapacitně by to asi dávalo smysl. Ale i jen do Oulu je to 220 km po „špatném“ rozchodu a pak lodí kolem Evropy. Řekl bych, že skrze tu logistiku to neprojde.

Kubrt

To si nemyslím. Graylag zmiňuje logistiku, já přidám finskou cenu práce a roli italského partnera. Že by tam byl jen na oko proto, aby konsoricum mělo šanci uspět? Titagarh-Firema má v Casertě docela velkou továrnu. Indický majitel s ní má plány, rozjíždějí tam výrobu nákladních vozů. Takže čistě osobně si myslím, že Škoda dodá zejména know-how a vlastní výroba bude probíhat v Itálii. Což zase mohl být nějaký argument ze strany FS, respektive státu, když se kontrakt uzavíral.

Graylag

Zase na druhou stranu v Otanmäki je výroba skříní z velké části automatizovaná a silniční přejezd prázdné skříně do Oulu si představit umím. V Itálii by pak už jen udělali konečnou montáž.
Jestli by to dávalo větší smysl než vozit skříně z Ostravy nebo Šumperku nebo to prostě postavit všechno v Itálii , to je otázka

krystof.bohm1

Asi to udělají v Caserrtě a škoda dodá interiér, se kterým má zkušenosti a možná i podvozky.

krystof.bohm1

Vždyť mají množství know-how i ze zakázek pro ČD, kde v MOVO nejdřív modernizovali Bmee na WLABmee a ty pak podruhé modernizovali v Šumperku. Teď zase modernizují rakouské WLABmz.

George

Stačí se podívat do Finska. Tam už jich několik mají

jan v

Předpokládám, že v duchu nejlepších plzeňských tradic zatím existují tyto vagony pouze ve formě excelové tabulky a textového popisu zadání:)

Nicméně, Škodovka nedávno koupila víděňskou projekční kancelář, která projektovala přestavbu rakouských bmz na docela pěkné lehátkové vozy a i Transtech je zavedeným dodavatelem spacích vlaků ve Finsku, tedy jisté know–how Škoda do projektu jistě přinést může. Očekával bych ale, že se nebude jednat o patrové vozy, jako ve Finsku.

Petr

Škodovka v holportu s indickou firmou… Tak hlavně ať se trenitalia nediví až přijde o prachy.

Karlos

V odkazu z FB je Indickou, v článku už správně Italskou.

Kubrt

Firema je italská firma (na italské železnici celkem viditelná) s indickým kapitálem, to dnes není v Evropě takový unikát. Taky jsem zvědav, jak to bude pokračovat.

Xaver

Víte, že indického vlastníka má např. Jaguar Land Rover? Nebo máte automaticky spojené Indické = nekvalitní, nespolehlivé?

Nemel

Taky je Indie lékárnou světa, to taky ví málokdo.

nowas

Stačí nepodepsat blbou smlouvu, jako ČD.

Pražák

Zřejmě předpokládáte, že všichni mají tak mizerné právníky jako ČD, tož Vás musím vyvést z omylu, nemají. Za to co se stalo mohou jen a jen ČD a hejty modrých ultras na tom nic nezmění.

Gwann

Tak zase slušný dodavatel některé věci ani nezkousi.

A myslím, že právníci za to úplně nemůžou- řešilo se to na jiné úrovni.

Zda pak za neplacením byla snaha nechat Škodě dal vydělat nebo proste právní bezvedomi, z čehož pak vyplynul ten šílený úrok, to nechávám už na úvaze každého.

Pražák

Právníci nebo management, to je celkem fuk. Prostě když podepíšu nevýhodou smlouvu, tak je to jen a jen moje vina. A je zcela fuk zda se jmenuji Franta Vomáčka, nebo ČD. Každý je zodpovědný sám za sebe.

Gwann

Takze nejprve napisete mizerni pravnici a pak uz klickujete? Hezky uhybny manevr…

Pražák

Dobří právníci vážně nepracují v ČD, ti mají vlastní kanceláře. Evidentně nechápete pointu, vina není ŠT, ale jen a jen ČD.

krteček

Jen víc, jen houšť

Ferda Vomáčka

Upřímnou soustrast.

Nemel

To jste se asi nějak ukliknul, toto není diskuze pod reportáží o pohřbu Jany Šulcové.

noerf

Že Škody se stává opět po desítkách let velká firma že zakázkámi v celé Evropě a zčásti i celosvětově.
Bude zajímavé sledovat, co na této zakázce bude Škoda realizovat a co její partner. A také dodané termíny a zda bude uplatněna opce na všechny vagóny.

Georg

tak uz je ostuda v nemecku, tak jeste bude v italii…

noerf

Tramvaje tam fungují, push pull jednotky také a na lokomotivy E109 tam fungují. A zpoždění dodávek mají u DB všichni.
Zajímavé budou parametry vagónů, protože cena vychází cca 2 milióny dolarů za vagon, což je o něco méně než za vagon interjetu.

VojtaDrevik

Tak abych uvedl na pravou míru, tak RE 1 kde jezdí E109 byla nedávno omezena na nějakou dobu, protože buď lokomotiva nebo souprava byla porouchaná

Xaver

Což se stává. Vzpomeňme na neslavný začátek slavných Pendolin v ČR.

PvvS

Ladit ji od roku 2016 už je trochu přes čáru. Na to ani Pendolina nemaj.

Xaver

Ty soupravy nejezdí od r. 2016, ale 2020.

PvvS

2020 je schválili pro provoz. 2016 se začal aldit prototyp ve Velimi.

Xaver

Tak Pendolina už taky jezdila v různých variacích v Itálii a jinde celou řadu let před tím, že 😉

SYN

No, takže se shodujeme… je to průser podobného ražení jako Pendolíno u nás….

Gwann

Tak zrovna push pull není pravděpodobně nějaký úžasný úspěch…ani spolehlivosti, ani komerčně. Že salin – 14T je nekvalitne vyrobene zastaralé vozidlo pochybne koncepce (zdravíme DPP), 15T je pro změnu velice hakliva konstrukce, kde snad už jsou nemoci vychytaný, ovšem přístup k instalaci klimatizací je taky ukázka… A anabaze českých i slovenských 380 je k pláči a vzteku, saskarna s ETCS do českých masin pak k ukrouceni si hlavy. Nejstarší série panteru – hlavně interpanter – by měla mít přezdívku splasena kráva, když to zrychlí nad 80, tak mám na veksli (i když jede rovne) strach, že to vyskočí z koleji,… Číst vice »

JiraH

sám jseš ostuda

Hala D

Kdyby byla Škoda ruská, to by byla jiná, že?

Hala D

Češi pořád umí. Kdyby byla česká i automobilka Škoda i těch prašulí by mohlo být do státní kasy více.
A to platí i pro další prodané firmy.

qěcy

Do státní kasy? Jak to?

Hala D

Daně? Zastánci Agrofertu rádi argumentují daněmi, které odvede do rozpočtu.

Xaver

Víte, že Škoda je největším daňovým poplatníkem v ČR? O co víc by bylo daní, kdyby byla česká? Samozřejmě o nic. Jedině, že by ji přes akcie vlastnil stát a vyplatil si obří dividendy jako letos s ČEZem.

Jiří Kocurek

On si asi myslí, že by státu připadl veškerý zisk?

Vlastimil Kocurek

Není česká, není žádné kdyby, prostě bez fůze s jinou renomovanou automobilkou by neexistovala.
KDYBY BYLY v ………

Y.K.

A to jako firma která tu má sídlo a vyrábí neodvádí daně? Zajímalo by mě jak by se taková věc dala udělat.

Vlastimil Kocurek

To už ani není poznat, na co ještě v této kdyby diskusi reagujete
Nejde o firmy, ale o velké společnosti, které mají dceřiní společnosti, které jsou právními subjekty a daní každá s z nich. Ale když to má jednoho vlastníka tak ten přehazuje peníze mezi těmito dceřinými firmami tak dlouho, až všem vyjde nula.

Olin

Prostě kouzlo slovní vazby: „Daňová optimalizace…“

Vlastimil Kocurek

Tak nám najděte na Internetu, jaký má Babiš zisk. Má plno dceřiných společností, a d okonce i plmo nszávislých firem , a taková seskupení zpravidla zisk vůbec nemají, protože mají možnost pomocí transakcí mezi těmi to dceřinými firmami , či jinými firmami ,zisk rozpustit.
Ale já naštěstí žádného zastánce agrofertu neznám a ani nechci znát.
Tak do toho, běžte hledat, ne že JPP.
Rád si to přečtu.

Gwann

Co to blabolite? Prehazovanim zisku mezi firmami zisk nezmizí, pokud je celek ziskovy. Max se podaří všechny firmy dostat přinejhorším na nulu a pak danite optimálně jen opravdový zisk.

K cemu ale realne dochází, je přesouvání zisku mezi jurisdikcemi – buď kvůli daňové sazbě nebo k úhradě domacich vyšších mezd nebo z důvodu daneni v mateřské zemi. Dosahuje se toho pomocí tzv transfer pricingu. Který naše slavné finanční úřady absolutne neumí resit (ale živnostníky kvůli EET buzerovat umely, jakkoliv zde utíká tak 20x více…)

Vlastimil Kocurek

Když odpovídáte na někoho, kdo má -55, tak ani vaše sdělení k tomu už nemůže být racionální. Jste pořád v oblasti KDYBY.

Tomas

kdyby byla automobilka skoda ceska, tak uz neexistuje. neprezila by.

vam opravdu ty ekonomicke analyzy moc nejdou. radeji se do nich moc nepoustejte

Hala D

Až Němci stáhnou výrobu Enyaga do Německa a přeznačí ho na VW tak se budeme divit.

Tomas

🙈

Xaver

OMG… A až ho stáhnou Marťani na Mars a přeznačí ho na Phobos, to se teprve budeme divit. Naštěstí k tomu stejna jako u Enyaqu nikdy nedojde 😉

Y.K.

A Němci se nediví, když se platformy VW objevují ve Škodovkách? Je to koncern, sdílí technologie, patenty, bez koncernu by toho Škodovka moc nemohla.

Gwann

Spočítejte si podíl enyaqu na produkci zavodu v MB. Jakkoliv by to byla debilita, protože na to je v MB celkem dráze postavena linka – na které se dělá oktavka i enyaq.

Ale když si chtějí brutálně navýšit náklady a celkově si uškodit, hodně štěstí.

On spíš zkrachuje celý koncern VW a stáhne Škodu s sebou než aby ji vykostil sám majitel

Graylag

Stáhnout do Německa možná, protože montovat ho na lince vedle sesterského ID.4 a ID.5 by i dávalo větší smysl než ho montovat vedle Octavií. Ale přeznačit na VW? Proboha proč když už vyrábí prakticky stejnou ID.4/ID.5? Celá logika značky Škoda je, aby koncern mohl nabídnout něco zákazníkům, co chtějí „něco jako VW“, ale ne přímo „VW“. Značka Škoda přežije i kdyby ze dne na den celá MB i s Kvasinami zmizela z povrchu zemského.

Gwann

V MB je postavena specialni dvouucelova linka, spousta dodavatelu je pobliz, prizpusobovat linku jinych modelu, byt podobnych, muze byt nesmyslne drahe…

dizgrafyq

Jakože kdyby se Škoda nezprivatizovala a byla by stále státní podnik, resp. akciovka ve vlastnictví státu,, tak by dneska generovala zisk? 😀 Ten se vám povedl. 🙂

Xaver

Komunistické myšlení jak vidno v některých zanechalo nenapravitelné škody 😉

Kopr

Kdyby byla Škodovka stale ceska, tak je nejspis registrovana a dani v Holandsku podobne, jako PPF rodiny Kellnerovych.
Takze budme radi, ze je v ni cizi kapital. Navic coby kdyby

Pražák

Nesmysl, danila by tady, stejně jako daní dnes, byť ji vlastní německý subjekt. ŠT také daní tady, byť ji vlastní PPF.
Vlastnictví a daňový domicil jsou dvě zcela rozdílné věci.
Což samozřejmě neznamená, že pokud by zůstala Česká, tak by něco generovala, pravděpodobně by vůbec neexistovala.

Xaver

Kdyby do Škody nevstoupil VW, tak skončí stejně jako Tatra. Přitom koncept 613 ještě počátkem 90. let nebyl vůbec špatný. Škoda, že o ní neprojevila tehdy zájem nějaká velká automobilka.

PvvS

Až na tu ruční výrobu, cenu a celkově zastaralost. Vždyť v interiéru si člověk připadal jak v přerostlé Š120. Ale použít ji jako základ pro vyšší třídu by asi šlo. Ale na poježdění to zas bylo v pohodě, když se nekoukalo na spotřebu.

Jiří Kocurek

“ když se nekoukalo na spotřebu“
… a emise. Jenže ono koukalo a koukalo i na crash testy. Byl bych rád kdyby byla T 700 úspěšná, ale nešlo to. Aby to šlo, museli by být v ČR bohatí lidé, kterým nevadí, že za cenu S-Klasse dostanou o něco horší auto.

Xaver

Tak ona hlavně 700 byla po designové stránce dost spatlanec a jen takový větší facelift 613, už tehdy značně nemoderní auto.

Xaver

No interiér měla o něco lepší než 120. Tam ta lacinost čišela úplně ze všeho.

PvvS

Stačilo se podívat na budíky, lucasy, ovládání topení a ta výzdoba tunelu.. Nemělo to k sobě daleko. Ale zas se dobře sháněly díly.

LiborV

Druhým zájemcem o Škodu byl tehdy Renault, třetím General Motors s Oplem. Vyhrál VW. Renault měl se Škodovkou v plánu to co udělal později s Dacií.

Gwann

Kdyby škoda auto zustala Česká, zkrachovala by nejpozději v roce 1995.

A bylo by vymalováno.

Spíš byl problém, že se spousta firem nechala na experimenty mistnich sibru. Jmenovite mnohé části CKD, Škoda Plzeň, Poldi Kladno aj.

Vlastimil Kocurek

Není žádné kdyby. Automobilks velikosti Škoda by vůbec nemohla efektivně existovat. To věděli už v roce 1989, vy se tomu divíte v roce 2023. Za ta léta jsme viděli fúze nespočet automobilek.

Jiří Kocurek

Opět v celé Evropě. Ano, ta pauza byla hodně dlouhá, na západ, do Anglie dokonce dodávali děla či pancíře pro lodě Jeho Veličenstva.

Pražák

panceřování ano, byť to spíše dodávaly Vítkovice, např. pancéřové paluby pro letadlové lodě RN, ale děla nikdy.

Gwann

Přesně tak, illustrious a ruším ještě nějaká další měla pancwrove platy z Vítkovic.

Do UK se prodala dále licence (a možná i nějaké vyrobene) na kulomety – slavný BREN (BRno ENfield) a méně slavný BESA.