Škoda vyhrála zakázku na dodávku 91 trolejbusů pro Vilnius, karoserie bude od SOR Libchavy
Trolejbus Škoda 32Tr ve vozovně DPMP. Foto: Dopravní podnik města Pardubic.
Vilnius letos plánuje vypsat ještě další velkou soutěž na nové trolejbusy.
Škoda už se nechala slyšet, že (alespoň po nějakou dobu) poslední zakázkou, kde montuje trolejbusovou výzbroj na kastle od Turka, bude Ostrava.
A jsou znamy důvody?
Jednim slovem nekvalita. Treba v Praze v jednu chvili nejezdil ani jeden elektrobus s karoserii Temsa. Blizsi info nevim, vzdy jen byly uvadeny „potize s mechnickou casti elektrobusu vyrobenou v Turecku.“
Tak ono když naložili stovky kilo na střechu co na to nebyla stavěná, tak ani nemusí být problém v té kastli jako takové, ale v její přípravě nést na střeše těžkou výzbroj (zejména u e-busu). Ale to jen tak odhaduji.
Nesouvisí to nějak s únorovým zemětřesením? Byly zprávy, že v oblasti Adany byly jednak materiální škody, jednak lidské ztráty a jiné humanitární priority.
Kvalita samozřejmě objektivně není nic moc, byť ostravské 36Tr se zdají být o něco lepší než pražské 36BB.
I když se hrozně moc nechtělo, tak po desetiletí zkoušení všech jiných mnohem náročnějších a více vzdálených možností, nakonec byla česká firma donucena spolupracovat s nejblíže sídlící českou firmou.
Tleskám sám sobě, neboť jsem to jako nejlogičtější řešení, které musí nakonec zvítězit, předpovídal už od doby, co Škoda přešla na autobusové karoserie.
Středně neschopný obtížně komunikující český manažment, by si měl uvědomit, že bez odborných českých dělníků či řemeslníků, je každý jejich projekt odsouzen k neúspěchu v globální konkurenci.
nez zacnete pomlouvat neci management, bylomby vhodne se aspon naucit to slovo psat … ono to pak vypada trosku trapne.
Když už někoho kritizujete za gramatiku, tak si to po sobě alespoň přečtěte.
Bez českých dělníků není možné uspět na globálním trhu? Tak to by si konkurence měla nějaké české dělníky pořídit, neboť bez nich jsou u Daimlerů nahraní.
Chudáci obyvatelé Vilniusu. Škoda že to dopadlo takhle.
Drobná zajímavost k tématu, kterou málokdo ví: Vilnius se v litevštině a tedy správně vyslovuje „Vilňus“.
On to někdo vyslovuje jinak? To jde?
Vylnyjus.
Aha, tak to by mě asi nenapadlo. Díky za osvětu.
Karoserie od SOR? Chudáci obyvatelé Litvy, budou taky naklepaní jako řízky 😀
Taky mně to hned napadlo.
urcite menej jak v Urbanway ci Temsa 😀
Před týdnem jsem jel po mnoha letech urbanway a byl jsem překvapený, jak strašný křáp to byl. Opravdu, zlatý Sor proti němu.
Tím nechci říct, že je to dokonale vozidlo, ale i třídu lepší než Urban je.
Teď tam jezdí ve velkém 14Tr 😀
Nebudou. NS je v oblasti komfortu jízdy pro cestující oproti NB velký krok vpřed.
A coze SORka ? uzasnu TEMSA shit nechceli ?
Záleží na tom, s jakou karoserií se přihlásí výrobce. Není to o tom, co by chtěli nebo nechtěli ve Vilniusu
A proč se tam teda výrobce nepřihlásil s úžasnou karoserií Temsa?
Dost zbytečný podtón. Škoda ani její manažeři a obchodníci si Temsu nevybrali, nekoupili, tudíž mi připadá nesmyslné je na tohle téma koupat v bahně při jakékoliv příležitosti.
Ve veřejném výběrku si zákazník může naporoučet akorát, jestli to auto má být tří nebo pětidveřové, a s motorem co má alespoň 50 kW. Jestli to ale bude Škodovka, Dacia nebo Ford ale nijak ovlivnit nemůže.
Ale může a často to dělá. To je také důvod, proč u nás jezdí Regiopantery.
A nemá Temsa náhodou fabriku zemětřesením srovnanou se zemí ?
Nemá
Pod německou ředitelkou se TEMSA skutečně rozpadla, chyba není tolik v návrhu karoserie, jako v totálním úpadku morálky dělníků posledních pár let.
Nechápu to množství mínusů…
Existuje nějaké pravidlo, podle čeho Škoda vybírá s koho karoserií bude trolejbusy nabízet? Snažil jsem se vysledovat nějaký vzorec, ale poslední dobou mi to připadá už opravdu čistě náhodné. Někdy se přihlásí Solaris s někým proti Škodě, co pak nabízí karoserii od SORu. Někdy do toho jde SOR s Cegelecem a pak se spojí Škoda se Solarisem. A někdy nabízí ještě karoserii od Temsy. Ale kdy nastává jaká kombinace nezvládám odhadovat.
Pravidlo tam zjevně není, konkrétní konstelace pro každou jednotlivou zakázku je výsledkem obchodních jednání mezi jednotlivými firmami.
Roli bude hrát i otázka ceny, za kolik jim výrobce karosérii dodá. Celkovou cenu to může dost ovlivnit.
Karosérie se ale nekupuje jak chleba v krámě podle ceny, to jsou dosti složitější obchodní vztahy a třenice.
Mě napada několik pravidel.
Servisní zazemí v dane lokalitě.
Renome značky, či opak.
Temsa neni v šenghenu, i tohle muže byt v některých zemích komplikace.
Kapacita kastle od SORu a Temsy je stejna? Ostatní parametry jsou shodne? Náklady na životní cyklus stejne?
Má firma výrobní kapacitu v době kdy je to potřeba?
Kdyby v obchodních vztazích byla takováhle jednoduchá pravidla, těžko by ve Vilniusu vedle sebe jezdily kastle Solaris s výzbrojí Cegelec, s výzbrojí Škoda a v budoucnu tedy i Kiepe nebo Medcom (nebo Cegelec???). Samozřejmě, že takovéhle „praktické vlivy“ mají svou váhu, ale jak ukazuje třeba právě tento příklad, ale kdo-co-za kolik je rovněž významný faktor.
Schengen je o volném pohybu osob, to bych do toho netahal.
Však se od těch bodu odvijí cena. Schengen je i volný pohyb zboží…. ale měl jsem na mysli spíše clo a pod…
Volný pohyb zboží je Evropský hospodářský prostor.
Poslední dobou časté přihlašování SOR + Škoda bude souviset s tím, že Křetínský se podílí na řízení PPF…
Nebylo by pro ně naopak výhodné se přihlašovat zvlášť, čímž by zvýšili šanci uspět?
Vliv bude mít i to, že náklady na dopravu karoserií z Turecka je dražší než z Libchav a kapacita dopravců není neomezená. Deset karoserií přepraví dopravci poměrně snadno, ale 90 je jiný počet.
Druhá věc je, ze letos a příští rok bude mít Sor volnou kapacitu, protože se v ČR nové autobusy prodávají minimálně. A Temsa není kvalita, aby ji neustále létáli technicibdo Litvy.
Přesně tak to je (y) to je jediná skutečná souvislost.
Pokud by to byla opravdu jediná souvislost, znamenalo by to, že SOR už bude spolupracovat pouze se Škodou a Škoda pouze se SORem. Nemyslím si že to tak bude, ale uvidíme.
Bude to tak.
Čili návrat k monopolu Škody? Protože Tram for Envi nebude mít asi jakou kastli nabídnout a spolupráci se Solarisem si předpokládám Škoda stejně nechá minimálně kvůli Trollinu 24.
Já myslím, že aktuální výběrové řízení ve Vilniusu ukázalo, že to tak bude. Samozřejmě, mohou být nějaké výjimky, ale základní spolupráce se rýsuje jasně.
To pravidlo se jmenuje manažerské rozhodnutí podpořené aktuálním kurzem, který je vymezen obchodními zájmy a strategiemi majitelů (zmíněných) společností. Opravdu si obchoďáci nehází kostkou…
A pak ještě v případě Brna těch „stavebnic“ je varianta SOR + Rail Electronics.