egoe-plus
Železnice Železniční průmysl

Škoda Vagonka zbrojí na nové zakázky, koupila obráběcí centrum za 100 milionů

Původní vizualizace nových elektrických jednotek pro lotyšské železnice
Původní vizualizace elektrických jednotek pro lotyšské železnice. Pramen: Škoda Transportation

Ostravská společnost Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation rozšiřuje výrobní kapacitu. Aktuálně investovala 100 milionů korun do nového obráběcího centra, které se má dostat do plného provozu v příštím roce. Firma to oznámila v tiskové zprávě.

„Pořízení obráběcího centra zapadá do konceptu celkového rozvoje společnosti Škoda Vagonka a postupně budou následovat i další investice. Také budeme přijímat nové zaměstnance pro technické i výrobní úseky,” uvedl předseda představenstva vagonky a viceprezident Škody Transportation Martin Bednarz.

Obráběcí centrum bude podle něj patřit k největším a nejmodernějším ve střední Evropě. „Nové obráběcí centrum zvýší kapacitní možnosti firmy v obrábění nadrozměrných dílů o 100 procent. Díky tomu budeme nově obrábět až 28metrové hliníkové svařence a podsestavy širokorozchodných skříní pro projekty určené například pro Lotyšské státní dráhy,“ doplnil Miloš Bronček, provozní ředitel Škoda Vagonka.

Skupina Škoda Transportation za loňský rok uzavřela rekordní zakázky za zhruba 45 miliard korun. I proto hodlá výrazně investovat do výrobních kapacit. Podrobně hovořil o výrobních plánech Škody Transportation pod novým majitelem, kterým se stal PPF, v sobotním rozhovoru člen představenstva a viceprezident Škody Zdeněk Majer.

Nové obráběcí centrum pro Škodu Vagonka
Jde o dva na sobě nezávislé portály se souvisle řízenou pětiosou hlavou s maximálními otáčkami 12 000 ot./min. Celková délka stroje bude 49,5 m, šířka 10,3 m a výška 7,5 m. Maximální rozměr obrobku obrobitelný dvěma hlavami bude 39 m x 4,5 m a jednou hlavou 28 m x 4,5 m. Kabina obsluhy bude klimatizovaná.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liberal shark

Tedy že se dá obrábět 39 metrové svařované hebedo v jednom kuse – to jsem dodneška netušil.

Zbyněk

Také by mě zajímal výrobce toho obráběcího centra…

Augusto Pinochet

…to bude Fooke…

radim

Budete se divit, ale je to tuzemská firma. https://www.strojirna-tyc.cz/

Kontra

Ale je celkem vtipné, že pokud se vyskytne článek na vysoce odborné téma, ani se tolik nediskutuje. Zdejší příspěvatelé a fundovaní experti si patrně netroufnou na kritiku koupě obráběcího centra…..to když se píše o „režikách“ to je hnedle 600 komentářů cheché… 😀 😀

Pedro

Kdo je výrobcem toho centra?

Sinep Anigav

Taky se to rád dozvím. To bude dovoz, to nevypadá na ŠMT, na Varrrrrnsdorrrrf, ani na nic z „Fukuřimi“…

Ferko

Ale jo, jedna česká firma by to mohla být 🙂

Kubrt

Tyc? Už tam jedno od nich mají.

Tomáš

To by si dali 🙂

Víťa

Tak doufám, že je napadne odstranit takovou stupiditu, jako, že v jedné soupravě jsou tři různé druhy otevírání interiérových dveří, jako mají v InterPanteru 🙂

JirkaK

co si zákazník přál to má, i kdyby si ČD zadaly, že tam bude pět druhů dveří, tak tam těch pět druhů dveří bude, aneb zákazník je můj pán (ten je ten kdo to platí)

tuKabel

Ale leda prd. Neustále šířená lež, že to tak ČD chtěly, je již milionkrát vyvrácená. Škoda na Panterech podělala na co šáhla a diletanství bylo vidět na první, druhý i třetí pohled. Žádný jiný výrobce EMU neudělal takový paskvil jako Škoda. Takže žádné takové, že NIM byl vyjímka a prosadilo si to DB. Škoda samotná neumí ani přečíst zadání a ve fázi realizace zakázky potom horkotěžko dodělává to co přehlédla. Výsledky pak vidíme na kolejích

tuKabel

Asi takto mínusáři – srandu z toho mají všichni https://www.youtube.com/watch?v=zK1HG0xapYI

Původní varák

Naprostý souhlas. Pokud národní výrobce umí jen toto, ať toho raději nechá a věnuje se něčemu, čemu rozumí. Ale….hmmmm….to by znamenalo bankrot 🙂

Martin V.

No dobře, tak řekněme, že si to zákazník takhle zrovna nepřál, ale ČD Pantery od výrobce převzaly a zaplatily za ně. Proč by Škoda měla zbytečně dodávat vyšší kvalitu než je nutné? A u NIMů jsem sám zvědav jak to celé dopadne s odstupem času.

Graylag

Asi je nutné rozlišovat mezi tím, co zákazník chtěl a co si napsal do zadání. IP možná nejsou to co ČD chtěly, ale jsou přesně to o co si napsaly.
Jak to převzaly je pak druhá věc. Přejímače ČD jsem vídal jednou za pár týdnů jediné jak zalétal do nebo vylézal ze své kanceláře. Přejímač DB byl málem každý druhý den na výrobní hale. Ten rozdíl v zájmu se na něčem projevit musí.

Martin V.

Není všem dodávkám konec, tak se snad poučí a příště budou výrobci lepším partnerem. A taky jsem zvědav jak zkušeným a důsledným partnerem bude Škodovce Jihomoravský kraj, který dosud železniční vozidla nekupoval ani neprovozoval. Na to si budou muset najmout nějaké zkušené lidi z oboru, jinak se budou divit dalších 30 let, co jim to tam jezdí. A ještě jedna moje osobní zkušenost. Vlak jsem sice nikdy nekupoval, ale před lety jsem kupoval auto. Není moje první, takže své představy jsem měl. Ovšem technika postoupila a ne všechny novinky jsem znal. No a po vzájemném dialogu s prodejcem jsme nakonfigurovali… Číst vice »

Graylag

Kdo to kdy čím vyvrátil? Viděl jsem zadání na IP a v něm bylo jasně zadáno posuvné dveře na fotobuňku z nástupního prostoru, dětský oddíl s dveřmi na tlačítko (aby je pobíhající děti svým pohybem neotevíraly) a první třída oddělená od druhé křídlovými dveřmi s klikou. To Vagónka splnila do puntíku. U ČD zjevně nepočítali s takhle divokým rozdělením tříd, to ano, jenže od toho se o konstrukci vlaku měly zajímat dokud byl čas. Takhle je možné říct jen to, že je sice interiér navržený stupidně, ale zcela podle zadání zákazníka.

dopravak

Nevím, kdo ve Škodovce kreslí typové výkresy, ale někdy mám pocit, že nějaký nezkušený brigádník. Splnit požadavky se musí, ale jde to udělat zároveň tak, aby umístění dávalo smysl.

Graylag

Rozložení oddílů v IP bylo děláno tak, aby 5 vozová i 3 vozová jednotka měly co nejvíce shodných vozů a přitom plnily přesně definované poměry sedaček. A zároveň tak, aby 1. třída byla pokud možno uprostřed vozu kvůli největšího pohodlí. Z tohoto pohledu je IP naopak velmi důkladně promyšlený. I když bohužel na úkor ergonomie a „rozumnosti“. Mělo se stát to, že ČD se podívá na typáky v době prvotního návrhu, řekne „takhle ne“, a buď: – Rozhodne se pro více typů vozů za mírně vyšší cenu – Ustoupí ze striktních požadavků na poměry sedaček, nebo z požadavků na dveře… Číst vice »

Graylag

Nebo ještě jinak. Představte si, že máte chuť na Pizza Capricciosa. A tak vypíšete zadání: Placka ze slaného těsta s omáčkou z rajčat a s jarní zeleninou. No a dodavatel vám dodá krekr s kečupem a plátkem syrové cibule.
Čí je to chyba? Může za to dodavatel? Nebo si za to můžete sám svým zadáním?

Můžete namítat, že slušná restaurace by vás pochopila. A možná máte i pravdu. Ale vy jste si vybral restauraci i kolik za jídlo zaplatíte.

Původní varák

Třeba si ČD objednaly i tu díru pod pultem, kudy to pořádně protahuje, když si za jízdy otevřu okno? Přes jízdní sdruženou páku to protahuje též. Že by zaměstnavatel myslel na zaměstnance a objednal přírodní klimu?

BND30

Takhle to fičelo na stanovišti už na M131.1 a součástí výbavy byla i „houně 1 ks“ 🙂 Holt pokrok nezastavíš. Poté, co ve škodovce v devadesátkách zanikla téměř konstrukce a muselo se od píky, jsem chápal, že ti noví, mladí a nadšení nemají fígle a zkušenosti svých starších kolegů, ale už to takhle působí některý ten pátek…..

czhunter

Pokud byly ty díry a profuky i v těch starých verglech, tak se obávám, že mladí naopak „fígle a zkušenosti a natohodímsalámismus“ starších kolegů převzali …

Původní varák

🙂 🙂 🙂

Neonym

Mě teda nejvíc rozčilují zPARSené dveře v Bbdgmee, které se v oboucích otevírají a zavírají. Nejlepší je, že když se otevřené dveře v oblouku zavřou, systém je pořád považuje za otevřené a když k nim přijde člověk a stiskne tlačítko, tak se nestane vůbec nic. Nechápu, že tato závada za ta léta, co to jezdí, nebyla odstraněna.

Simona

Pokud je mi známo, tak projekt tohoto vozu a taky půlku modernizace dělala ŽOS Trnava. Takže pokud jsou nějaké připomínky k designu tak je potřeba se obratit na východ.

a8n

Trnavská půlka je prý o dost spolehlivější, takže zPrasení se na tom zjevně podepsalo.

Xaver

Tož abe jim to dobře hobrábělo!