Škoda v efektní show představila nové tramvaje pro Ostravu
Nová tramvaj 39T For City Smart pro Ostravu. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Dvoučlánkové tramvaje s kapacitou 200 cestujících budou moci jezdit rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. DPO je příští rok nasadí na klíčové páteřní linky, kde je potřeba vyšší kapacita vozů.
Co je to v článku za blbost že „škodovácká tramvaj vychází o 800 milionů víc“….???
Celkem to vychází o 800 mil. více než nabízel Stadler, pravda v textu je to poněkud matoucí.
Ale když Stadler nedokáže podat nabídku správně, tak se nemůže divit. Navíc ŠT nabízí to nejlepší co má a s čím úspěšné soutěží třeba v Německu. Kdežto Stadler nabízel low-cost určený pro Východní Evropu, z části vyráběný v Bělorusku, tedy něco s čím by v Německu do soutěže rozhodně nešel.
Může mi někdo zdejší vysvětlit jak je to skutečně s tou přemrštěnou cenou, za kterou kupuje Ostrava tyto tramvaje? Podle článku vychází jednotková cena na 42,5 mil Kč (1,7 mld/40), i když jich nakonec vezmou jen 35, na jednotkovou cenu to snad vliv nemá. Za tuto cenu mají moderní výrobek s kapacitou 200 cestujících. Podle tohoto odkazu https://zdopravy.cz/obrazem-skoda-ukazala-prvni-novou-tramvaj-pro-plzen-79094/ nasmlouvala Plzeň cca stejnou tramvaj od stejného výrobce, sic 3článkovou, za cenu 55 mil/ks. Kdo by čekal, že pojme více cestujících, než ta ostravská, tak se plete, píše se tam o 185 cestujících. Rozdíly v nich asi nějaké budou, hlavně počet článků,… Číst vice »
Plzeňská varianta je obousměrná, proto asi ta kapacita je nižší.
39T stojí necelých 48 mil. Kč/ks, proto ten 20 mil. rozdíl proti obdobné tramvaji provokuje
https://profily.proebiz.com/verejne-zakazky/531
Pozor, cena 1.7 mld Kč je za 35 vozů, za 40 vozů to dělá přesně 1.958 mld Kč, což je na vůz 48,95 MKč. Cena vozu je tedy pouze o 6 MKč nižší, než v Plzni, přičemž Plzeň má tříčlánkovou obousměrnou tramvaj (kdy ta kabina navíc, 5 dveří navíc dělají velký rozdíl) s vyšším počtem míst k sezení (o 4, přičemž pokud chceme zkvalitňovat MHD, měly bychom se zaměřit na to, aby si co nejvíce lidí sedlo, ne kolik lidí se tam vleze „na stojáka“). Odhadovaná cena není to samé, jako cena, za kterou vozy nakoupím. Velmi reálně se může… Číst vice »
Škoda 40T není 42m ale 29m. Soutěž na 42m tramvaje se bude teprve vyhlášovat
Děkuji za upřesnění, vycházel jsem z údajů uvedených v článků, tedy 1,7 mld za 40 ks a z toho následně vypočtenou jednotkovou cenou.
Co se týče srovnání obsaditelnosti, každý dopravce uvažuje s jiným počtem osob na m2. PMDP uvažuje 4 lidi na metr a DPO počítá 5 lidí na metr.
Co se týče délky, tak Plzeňská verze je sice delší jen o 2,5 m, ale díky tomu, že má tři články, má navíc i jeden kloub a jeden podvozek. Plzeňská verze je navíc obousměrná, což tu tramvaj taky prodraží.
Obsaditelnost si stanoví jednotlivé DP nebo sami výrobci? Na to není jednotná norma? Jak je to potom s objektivnosti soutěže?
Norma existuje, ale pouze pro metodiku výpočtu, stanovení obsaditelnosti je na DP. Co se týká ceny tam 40T Plzeň je v některých věcech levnější co se týká použití zastaralé výzbroje a u 39T Ostrava byl vývoj nové výzbroje i s ohledem na vyšší rychlost. Další na první pohled je rozdíl v sedačkách, které jsou u 39T určitě dražší.
Vidím, že Váš vhled do srovnání obou tramvají je detailní. Jde tedy z Vašeho pohledu o předraženou tramvaj, jak je zde kritizováno?
Já bych se radoval ze Stadleru. Mohli mít jednotnou flotilu. Sami přiznali, že Stadler je extrémně spolehlivý. Jsem zvědav na srovnání. Ale mám jisté tušení.
Stadler je extrémně spolehlivý… Vtip roku!
Tvl. s tou cenou je to zase tunel od vedení města, pod taktovkou ANO. Každý metr navíc, oproti minulé zakázce, stal 10 Mega. A k tomu jako všimné Martinovske dilny.
Ta cena vzešla z veřejné zakázky. Zadavatel nemůže za to, že 3 ze 4 účastníků nesplnili podmínky a museli být vyřazeni. To se opravdu nedá předvídat předem.
Da sa podmienky zadat tak, aby to tak vyslo
Jako myslíte, že zadavatel mohl předpokládat, že Stadler udělá chybu v desetinné čárce? Fakt?
V tomhle případě to byla nedůsledná práce Stadleru.
Když zadavatel zjistil jaká cena z výběrového řízení vzešla, mohl výběrové řízení zrušit a vypsat znovu.
Zadavatel cenu neomezil. Jaký důvod by měl ke zrušení soutěže, aby to ŠT nenapadla, protože vyhrála? Ve veřejných zakázkách jde o transparentnost a nediskriminaci. Ve chvíli, kdy není zadána maximální cena, jde zakázka jen těžko zrušit, protože se to zdá drahé.
V podmínkách se dá zmínit zrušení bez udání důvodu. Výhodnější nabídka vyřazená kvůli překlepu je důvodem k revizi pravidel a zrušení soutěže.
Bohužel se to předvídat dá. Většina veřejných zakázek je rozhodnuta dávno předem. Konkurence je tam jen na oko..
Zrovna tady byl účastníkem Stadler, který to asi vyhrát chtěl, ale udělal chybu v dokumentaci. Nechce se mi věřit, že by byl Stadler dohodnutý se ŠT.
Hele, když se chce, tak jde zrušení VŘ odůvodnit vždy. Třeba nedostatkem financí (který reálně byl, když se na ně musela vzít půjčka), nebo tím, že ve VŘ zůstal jeden účastník, takže nedojde k žádné soutěži.
A jaký smysl by taková soutěž měla, zase by byla jen na oko, jen místo Škody by byl předurčený vítěz Stadler.
Smysl by soutěž měla v tom, že by se cenově Škoda se Stadlerem utkali a mohlo se něco ušetřit, přičemž ušetřené peníze mohly jít třeba do rekonstrukce tratí.
A co když Ostrava spěchala, aby měla vysoutěženo kvůli dotaci? Např. mohla být ráda, že má zákonnou podmínku dotace splněno, a že stihne čerpat. Někde jsem četl, že na to dotace jdou, ale stopro si jist nejsem.
Ne, dotace jistá nebyla. Původně bylo dokonce počítáno, že všechny tramvaje se nakoupí z půjčky, kterou si DPO vezme. Nakonec snad 10 vozidel dotovaných bude, ale zdaleka ne všechny.
Cože? To je snad jasné, že se na takové věci půjčuje, ne? Kdo by nakupoval flotilu tramvají za hotové?
Alespoň že se se o tom píše, že to je fajny kšeft pro firmu co se „spolu“ baví. Morys a jeho perfektní PR tým to mediálně super podá, a 800 míčů zarobene 🙂 Že to nenahradí T+T nebo kachny to se ví, snad ta další zakázka pro „naší“ firmu bude alespoň kapacitně OK.Tak se na těch klíčových páteřních linkách budeme zatím mačkat….lyž cyp
No v příspěvku pro ČT se pan Morys rozplýval nad velkorysou uličkou a obrovským vnitřním prostorem….
Morys je narcista, rád se ukazuje, na venek je podnik tyrkysově krásný, ale uvnitř to hnije.
A už se ví, kolik zaplatí Škoda za pozdní dodání? Předpokládám, že nic nebo skoro nic.
Se zaplatí ještě škodě jak u ČD ne?
Schadewerk jim dá slevu na práci v dílnách..,
Kolik procent ostravských tratí by mohlo využít tu osmdesátku? Já teda nemám nic proti, naopak se tím rád svezu, ale mám dojem (snad mylný), že to moc velké číslo nebude.
Ze Svinova na Trebovickou,z Svinova na Vodárnu,ze Zárubku na Hranecnik,z Osady míru na Teplotě hnus,teď po výluce po Místecké.A příští rok z Josefa Kotase na Dubinu
Tak 40 nebo 35? Ve starších článcích je 40
Dobrý dotaz: v tiskové zprávě k dnešní akci je 35, ve smlouvě 40:) uvidíme, co odpoví zítra.
Počítá se s 35 vozy. Mělo být 34 (10/2020), ale kvůli nebourané 1737 se doobjednal ještě vůz. 😉
Ve smlouvě je ale opravdu 40.
Smlouva hovoří 30 + 10 opce. Z opce objednáno jen 5
Je, ale základ je 30 + 10 tramvají opce, přičemž zatím bylo využito opce na 5 vozů, snad už nebudou potvrzeny další vozy…
Jestli se ta tramvaj v testování osvědčí, tak doufám, že přiobjednají.
A k čemu ty vozy budou? Už takto se horko těžko vymýšlí, když se nejedná o plnohodnotnou náhradu T + T. Z mého pohledu ať už se další vozy neobjednávají a nakoupí se opravdu nějaké velkokapacitní tramvaje.
*vymýšlí kam s tím
Sice souhlasím, že velkokapacitní tramvaje jsou potřeba, ale nemám pocit, že by byl problém s využitím těchto. Tramvají bez nízkopodlažního nástupu jezdí pořád docela dost a to i těch s nižší kapacitou.Ale neumím posoudit, jestli to není zmetek, jestli se v tom dobře jezdí. atd.
No hlavně že se poplacali po zádech za tuto ostudu.
….dražší o 800 milionů je nějaký novinářský úlet, ne?
Bohužel, ale je to realita. Do aukce o cenu byl ze čtyř účastníků připuštěn pouze jeden… Škoda.
Stadler se proti tomu bránil, také chtěl soutěžit, ale nic nezmohl.
Výsledkem je, že téměř stejné vozy nás budou stát o 800 milionů více… a pak se podívejte, kolik státu odvedete z výplaty na daních každý měsíc…
Při prvním i druhém pohledu jsem si myslel, že je to Stadler.
Akorát trochu nesmyslně otočili počet podvozků – u prvního vozu dali jeden a u druhého vozu dva. Jinak také rozdíl v zásadě nevidím.
A nedělá to pro Škodu Stadler?
Ne, ale montují se v Ekově =)
to je kvůli čelu, které je hodně podobné u obou tramvají, ale to tak požaduje ostrava, obě tramvaje mohou mít i jiné čelo.
Stadler udělal v zadávací dokumentaci chybu, takže byl v souladu se zákonem vyřazen. Když chtěl soutěžit, měl dodat dokumentaci bez vad. To se nestalo.
Ano, známý prohřešek ve formě špatně napsané desetinné čárky v nápravovém zatížení. Kdyby podnik chtěl, tak mohl Stadleru umožnit opravu, ale očividně nechtěli 😉
A Vám osobně se ve stadlerech cestuje jak? Já jimi cestuji téměř denně, ale nadšená nijak nejsem. Hlavně se mi u nich nelíbí opravdu úzké uličky a sedačky namačkané příliš k sobě. Koho napadlo montovat 4 sedadla do každé řady? Navíc ten obří schod ke každému sedadlu, kromě té hrstky sedadel pro handicapované. Tak já jsem docela na nové tramvaje zvědavá.
Tak si přečtěte zákon. To bylo hodnotící kritérium. Tam zadavatel nemůže dovolit opravy. Kdyby to šlo, tak by se se zakázkami dalo manipulovat, protože by se otevřely obálky a potom by zájemci mohli opravovat hodnoty pro hodnotící kritéria. Stadler to ví, kdyby si byl jist, že to jde změnit, leželo by to teď ještě u soudu. Jedinou možností bylo soutěž zrušit, ale k tomu neměl zadavatel žádný důvod, který by prošel přezkumem. Nebylo předem stanoveno, že musí zůstat alespoň 2 zájemci, nebyla stanovena maximální cena. Takže když zůstal jeden zájemce, kde je důvod ke zrušení? To, že se zdá, že… Číst vice »
Ten nápravový tlak byl správně uveden v kg, jen špatně v kN. Vzhledem k tomu , že se nedá předpokládat, že by Stadler vyrobil 10x lehčí, nebo 10x těžší tramvaje, tak bylo jasné, že se jedná o překlep.Ale když musí zvítězit Škoda za jakoukoliv cenu…tak bohužel…daňový poplatník se jen prohne…
Takze Stadler spravil chybu, a Ostrava kvoli tej chybe v klidu vyda 800 milionov navyse namiesto vyzvania k naprave chyby?
Všichni dobře vědí, že Stadler u první dodávky cenu výrazně podstřelil a cena u druhého tendru by nebyla taková. Myslím si, že by byla i vyšší s ohledem na vyrovnání ztrát.
Cena na vůz by byla odhadem o 10 mil. Kč nižší.
Nemůžete opravovat chybu, která je hodnotícím kritériem. Jak to zájemc odevzdá, tak to platí. V tomhle případě možnost opravy prostě ze zákona neexistuje.
Sorry ne v zadávací dokumentaci, ale v dokumentaci pro VZ.