Škoda rozjela vývoj nové generace elektrických vlaků. Regionálních i dálkových na 200 km/h

Musíme se posunout v oblasti hmotnosti vozidel i efektivity elektrické výzbroje, říká Zdeněk Sváta ze Škoda Group.
V plzeňské Škodě se schyluje k velké změně výrobního portfolia. Zatímco poslední roky dodávala české železnici desítky RegioPanterů různých verzí a generací, teď její inženýři pracují na zcela novém konceptu.
„Aktuálně připravujeme celou novou rodinu elektrických jednotek pro různé použití, abychom pokryli co nejširší spektrum poptávky našich zákazníků. Připravujeme elektrickou jednotku pro rychlosti 160 km/h pro příměstský a regionální provoz, připravujeme velkokapacitní vlak, který by mohl být odpovědí na poptávku Prahy a Středočeského kraje po EMU 400, připravujeme i elektrickou jednotku pro rychlost na 200 km/hodině,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz člen představenstva Škoda Group Zdeněk Sváta.
To podle něj ale rozhodně neznamená konec RegioPanterů, které vyrábí Škoda už ve třetí generaci. Jejich dodávku pro České dráhy sice už ukončila, ale dál pracuje na jejich bateriových verzích pro Moravskoslezský kraj nebo čistě elektrické verzi pro RegioJet v Ústeckém kraji (což je aktuálně největší železniční zakázka Škody na českém trhu) i na elektrických jednotkách vycházejících z typu RegioPanter pro Bulharsko. Lze předpokládat, že výrobce teď cítí velký potenciál v dodávce právě bateriových panterů na český trh, neboť se do finále blíží 15miliardová výzva Státního fondu životního prostředí, ze které by mohly kraje čerpat peníze i nákup bateriových vlaků.
„Nový vývoj znamená integraci nových systémů, nové řešení vozové skříně, podvozků i nové řešení elektrické výzbroje, protože požadavky na spotřebu elektrické energie jsou čím dál významnější. Musíme se posunout v oblasti hmotnosti vozidel i efektivity elektrické výzbroje. Jsou také přísnější požadavky například na rušení kolejových obvodů. To byl mimochodem hlavní důvod, proč jsme vyvinuli novou generaci RegioPanterů. Tu techniku je ale potřeba posunout ještě dál,“ doplnil při natáčení podcastu Zdeněk Sváta.
Výrobcům kolejových vozidel se teď v Česku otevírají nové příležitosti. Jejich pozornost láká především rekordní tendr Pražské integrované dopravy na nové příměstské vlaky. Středočeský kraj s Prahou počítají s pořízením nejméně 54 jednotek EMU 400 v hodnotě zhruba 21,6 miliardy korun, což je historicky největší veřejná soutěž na české železnici. Ale zajímavé budou i menší zakázky, třeba jako je ta od Arrivy, která podala nejvýhodnější nabídku v miliardové soutěži na provoz Západních expresů a rychlíků Berounka do Klatov. Soutěž sice zatím skončila u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale podle informací deníku Zdopravy.cz Arriva už s možnými dodavateli vlaků intenzivně jedná.
Velmi často padá mezi laickou i odbornou veřejností otázka, zda bude chtít Škoda dodat jednou i na vlastní vlaky pro české vysokorychlostní tratě, které připravuje Správa železnic. „Určitě budeme, ale já spíš věřím v evoluční vývoj než v revoluční. Abychom si teď troufli na vlak s rychlostí 320 km/h, by nebylo seriózní, ale snažíme se technologicky posouvat do segmentu rychlých vlaků, kterého jsme se už dotkli projektem NIM Expressů pro DB Regio, kdy jsme řešili problematiku související s vysokorychlostním provozem a snažíme se posouvat technicky a technologicky dál a dál,“ dodal Zdeněk Sváta.
Celý rozhovor se Zdeňkem Svátou ve formě podcastu vám přineseme zítra kolem poledne.