Škoda rozjela vývoj nové generace elektrických vlaků. Regionálních i dálkových na 200 km/h
Vizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda Group

Musíme se posunout v oblasti hmotnosti vozidel i efektivity elektrické výzbroje, říká Zdeněk Sváta ze Škoda Group.
A s lokomotivami je konec ?
Už snad několik let zpět říkala Škodovka, že lokomotivy vyrábět neplánuje. Opak jsem zatím neslyšel.
Ono taky prosadit se na trhu, kde majoritu objednávek získá Siemens s Vectronem a téměř většinu zbytku Alstom s Traxxy není nic jednoduchého. Hodně objednavatelů také chce ověřený stroj a ne neodskoušenou novotu, viz nedávný podcast s panem Hořínkem z Metransu. Když Siemens uvedl na trh nově Vectron, radši sáhly po ověřeném Traxxu MS2. Při další objednávce lokomotiv byl na trhu nový Traxx MS3, ale radši volili v té době již ověřený Vectron.
No tak ale jak Vectron tak MS3 taky jednou byly „neodzkoušenou novotou“…
To už není žádné překvapení.
V Evropě navíc trh s lokomotivami spíše stagnuje, protože v osobní dopravě je od klasických souprav vidět velký odklon. Dokonce i push pully jsou spíše okrajová záležitost a vůbec bych se nedivil, kdyby ČD byly na dlouho posledním zákazníkem pro Vectron 230.
Těžiště je teď u carga, a tam si to hravě rozdělí Siemens a Alstom s jejich servisní a distribuční základnou, a pak menší výrobce s více specializovanými stroji (různé šestikoláky, hybridy atp.)
Vectrony na 230 kupuje DB, na dlouho urcite ne, protože stárne park OBB.
OBB potřebují lokomotivy jen k railjetům a nightjetům, na to mají taurusy. Dost pochybuji, že by se OBB v dohledné době zbavovali už zbavovali taurusů a pořizovali místo nich vectrony.
Vám to minule nestačilo?
Mohli by u nové generace vlaků zapracovat i na hlučnosti, aby při odstavení v zastavěné oblasti nepřekračovaly hygienické limity.
K tomu EMC: Není to pomalu už odumírající téma, pokud se budou masivně likvidovat KO…?
EMC se ale týká i počitačů náprav a ostatních detekčních systémů, vyzařovaných emisí apod. Takže to jen tak neodumře.
Já bych to té Škodě dost přál, kdyby se dostala na světovou úroveň ve výrobě vlaků (jednotek). Je to takové fajn, když tím člověk jede a řekne si, domácí výroba a funguje dobře, je to pohodlné, spolehlivé, pěkné.. Hlavně ať to nedopadne jako 380 a soupravy pro NIM
A v čem jsou tak lepší ty panteři 3.generace?
Víc piští.
320, 160…A proto dobrá správa elektrizuje Velenice- Veselí na 120……..
Pěkný den, Janě, děkujeme za Vásm profesionální vhled na vývoji vozidel. Váš návrh pošlete na svobodik@sprzel.cz budeme se jim zabývat. Zároveň vás redakce zařadila do zlaté síně slávy českého obdorníků na všechno. Gratulujeme.
Sice to má být vtipné, ale když už je to moc, tak je to spíše trapné.
pořád to tam bude jednokolejka a je spíš taková lepší lokálka, která občas bude sloužit i pro náklady, takže těch 120 snad ok…
Jednokolejka ano, ale svými poměry a vzhledem k rušení přejezdů tak by se 160 dalo klidně zavést, ostatně je to jen jeden parametr a uvidí se .
Už to tady bylo vícekrát probírané. Tintili….
Takže v rámci ekonomické únosnosti: buď toto, nebo nic.
Jenže… proč?
Primární spojení do Vídně z toho stejně nikdy nebude, tucet dálkových vlaků za den díru do světa neudělá, regionálka to neocení a náklady 160 nejezdí.
Ale jak píši, má to předpoklady a zvýšení nákladů zase o tolik nebude. I Rakousko se na tento směr chystá. A když už tam bude ETCS je to dle mého prostě škoda.
No kdyz pouziju “politicky žargon” tak by to znělo asi takhle….. Po zralé úvaze se Správa Železnice rozhodla vyhovět požadavkům našich cestujících a na vybraných úsecích tratí bude rychlost vlaků zdovjnásobena a v krajním případě i ztrojnásobena. Přesně podle toho jak jsme napsali do svého vládního (železničního) prohlášení……….. Co na tom že dnes se tom ze altualne se zam plahocime 40 misty i 60km/h a predjizdi nas k duchodkyně na kole protože to ma z kopce a naprimo po silnici. 🙂
Ale tohle podepíši i já , no možná ne jen já , ano všude na D3 60 ok
Arriva teprve intenzivně jedná? Já myslel, že pokud dopravce nemá alespoň závaznou nabídku výrobce vozidel včetně termínu dodání, tak je automaticky diskvalifikován, protože se nehlásí s ničím konkrétním, a jak pak může stanovit cenu?
Do tendru jde s nabídkou nějakého výrobce, ale proč ještě nepoptat konkurenci, zda-li nemá levnější alternativu (cena jednotky, spotřeba energie, cena servisu).
A třeba proto Škodu to může být šance tyto jednotky vyvinout a předat zákazníkovi do provozu a servis řešit v Plzni. A vzhledem k tomu, že Pesa má poslední dobou problémy se včasným dodáním jednotek, tak mohou hledat alternativu.
Arriva šla do výberka se Škodou.
každý říká něco jiného..oficiálně přiznal škodu jen regiojet, u arrivy je to jpp..jednou škoda, jednou kiss, jednou pesa..
Bude to škoda.
A ČD už měly v době soutěže vybráno, že?
Snad to nedopadne jak pushpully
Pokud vím tak jezdí. Že lidi u toho dojebou dveře ..není jejich problém.
Jak lidi dojebou dveře?
Mačkají otvírání jak kdyby to byl výherní automat
Udělali tam tlačítka a lidi jim na ně mačkají. 🤷♂️
Ono stačí zmáčknout jednou ..ale lidí to mačkají xkrat
Zajímavé, že to dělají jenom u těch 5 souprav…
Když tlačítko na zmáčknutí nijak nereaguje, tak ho lidí mačkají znova, protože třeba je špatný kontakt. Sice to je ve většině případů způsobené pitomým naprogramováním, kdy soupravy přijede, vy zmáčknete tlačítko a nic se nestane, ale to prostý cestující nemůže vědět. Zmáčknete znovu a zase nic. Zmáčknete a zase nic. Pak konečně fíra aktivuje otevírání dveří a tlačítko se rozsvítí. Dveře ale jsou pořád zavřené. Takže zmáčknete počtvrté a konečně de dveře začnou pomaličku rozebírat. To samé u některých tramvají: Poptávkové tlačítko na madle uvnitř ve voze se chová celkem rozumně, po stisknutí se rozsvítí a tím signalizuje, že požadavek… Číst vice »
Teď jsme čudle řešili ve vlákně tratě pod Beskydy, kdy jenom v MSK je několik různých způsobů otvírání jenom u vlaku, natož pak ostatní MHD jako busy lokalky.A vzhledem ke zkušenostem jak jsme zabezpečovali tlačítka u jednoduchých výrobních strojů, tak je to základní lidská vlastnost, reakce na teplo a světlo, a co jde zmačknout lidi prostě nezřízeně mačkají.Když jsme se operátorů strojů ptali proč to dělají, bylo nám vysvětleno, ono to jednou začne fungovat.
Díky za objektivní názor.
Nyní se nabízí otázka.
Může za to výrobce nebo cestující?
Popř. někdo jiný?
Teď jsme čudle řešili ve vlákně tratě pod Beskydy, kdy jenom v MSK je několik různých způsobů otvírání jenom u vlaku, natož pak ostatní MHD jako busy lokalky.A vzhledem ke zkušenostem jak jsme zabezpečovali tlačítka u jednoduchých výrobních strojů, tak je to základní lidská vlastnost, reakce na teplo a světlo, a co jde zmačknout lidi prostě nezřízeně mačkají.Když jsme se operátorů strojů ptali proč to dělají, bylo nám vysvětleno, ono to jednou začne fungovat.
Vždyť na to jsou ta tlačítka dělaná. Jediný problém by mohl být, kdyby to tlačítko drželi furt stisknuté, to by DCU vyhodnotila jako poruchu.
Problém s dveřmi je v milionu čidel, linek a kontrol, které se dokážou samy zblbnout, a tak dveře odstavit často bez reálné poruchy. Restartuješ to a zase to chvíli funguje – a tak furt dokola.
Aspoň můžeme být rádi, že to nemá vysouvací schůdky 😀
Má to schůdky
Někteří se chovají divně, ale to musí to zařízení vydržet. U nás jezdí pantery poslední generace a tenhle problém tam není.
Jo, lidi se chovají divně. Vždycky trpím u semaforů na přechodech, kdy půlka národa do dnes ještě nepochopila, že jim zelená nepadne hned a, že několikerým opakovaným mačkáním si nepomůžou.
To mě taky vytáčí. Asi je to něco archetypálního, jako že rádi koukáme do ohně. Vidím tlačítko tak mačkám. Nicméně ani jako šotouš úplně nechápu fungování dveří u pantera 🙂
Jo lidé se chovají podivně.
Např. U prvních Railjetů v Rakousku taky nebyli zvyklí na tu 3sec pauzu, než se po stisknutí tlačítka vysune nejdříve schůdek a až potom se dveře otevřou.
Ti venku byli v klidu, protože viděli ten samotný proces.
Ale ti uvnitř mačkali a mačkali.
Bo stres z přestupu a nefunkčních dveří. Bylo to tehdy velmi úsměvné.
Vlastně je pořád, protože pravidelní uživatelé to již znají, a u neznalých se to stále opakuje.
Když systém.přijme zmáčknutí tlačítka, měl by nějak reagovat (třeba prosvícením). A konkrétně u dveří se schůdkem, proč se dveře neotevírají hned (s tím že do zajištění schůdku by zvonilo varování)
Tak to je opravdu velmi úsměvné, až k popukání. Jenže přesně tyhle „vychytávky“ jsou to, co odrazuje příležitostné cestující od ůvahy o využití železnice.
Vlak, který se dá zničit mačkáním tlačítka dveří, si nic jiného nezaslouží
U panťáku všichni mačkáme protože nikdy nevíme jestli se dveře opravdu otevřou a nebo se pouze vysune schod. Je to fakt loterie…
Otvíraj je, potvory! 😀
V Bavorsku Ende. Po 7 letech (problematického) provozu…
Máte na mysli tohle?
https://zdopravy.cz/skoda-provede-pro-db-regio-generalni-opravy-push-pull-souprav-nim-express-238321/
Což nemění nic na tom, že do nové soutěže jich je málo a jestli se je DB Regiu podaří upíchnout někde jinde, je ve hvězdách.
Mukran
Ale rozhodně to nedpovídá tvrzení „po 7 letech Ende“.
Ano, bude to 8 let a zatím to není jisté. Nicméně stále jde pro majitele o 6 totálních atypů s problematickou spolehlivostí.
Pokud jsou myšleny pushpully u DB Regio (na které je v textu odkazováno), tak ty moc nejezdí. BR 101 s ex. IC vozy na NIMex dominuje
A jak najezdila ten 1 500 000 kilometrů každá souprava když nejezdí? Není to ptákovina tvrdit, že nejezdí a už je smlouva na obnovu v Šumperku?
951 ZSSK sa kazia takmer denne, následkom čoho bývajú odrieknuté mnohé vlaky v širšom okolí Bratislavy.
Nic nemůže být horší než push pull
Ať se škodovce daří. S novými regipantery a bateriovymi je fajn svezení. Jsem rád že 811 zmizely z trati 325.
Říkal jsem si, že by Arriva mohla na rychlíky na západ prokopnout trend a nasadit třeba nějaký Stadler, asi spíš ne…
Doufejme spíš, že Škodovka nabídne něco plně konkurenceschopného, s čím se bude pravidelně hlásit do výběrek i na západ a bude i pravidelně vyhrávat. S posledními Pantery jsou už na dobrém směru, jen pokračovat.
Jezdím novými pantery. Stále mi to nepřijde, co do vlastností během jízdy, srovnatelné třeba xxxxjety či pendolinem. Samozrejmě chápu, že pendolino a regiopanter není to samé. Na druhou stranu teď chce škoda udělat něco na 200, co by mělo jít do segmentu dálkové dopravy.
Jenže ty Pendolína , xxxjety jsou mnohem dražší, než Pendolíno. Takže se to moc porovnávat nedá.
ČD se hlásí jako bezplatný tester.
Jo kdyby bezplatný, aby to ČD ještě nevyšlo pěkně draho. Známe případy z minulosti …
Vedení co posralo zakázky na lokomotivy 380 už tam není.
Tak teď to vedení posralo regiofoxy. Podobný případ.
Regiofoxy nemusejí být z různých důvodů ideální, ale nabízí se v kategorii Šukafonů a Regionoh i jiná, konkurenční, alternativa?
V kategorii DMU 120 ano. V kategorii DMU 50 – 70 se nic zřejmě nevyrábí, protože autobus či tramvaj jsou levnější.
Jasně ty autobuse
vždyť má pravdu, pro tři lidi stačí auto, pro 8 dodávka, pro 40 lidí bus , vlak začít od 50 a více osob
Řešitelný problém jsou normy.
Tramvaj pro 40 lidí těžko splní tsi crash. Pokud by to mělo vydržet srážku s rozjetým nákladním vlakem, potřebuje to odolná těžká čela. Pokud to normy nesplní, nebudou úřady chtít aby se to motalo někde, kde takové vlaky jezdí.
Regiofoxy mají závady ..odstraňují se.ja jezdil ze začátku se žraloky a taky se to stalo.. a vychytalo se to.co se podle vás mneli koupit pane chytrý?
Myslím, že to měla být narážka na tuto situaci: https://zdopravy.cz/pesa-zaluje-ceske-drahy-chce-vice-penez-za-regiofoxy-244282/
Hlavně se neměly přebírat nedodělky se zasadnima závadama a pokud už se přebraly, tak se to mělo smluvně ošetřit, aby nenastala situace, která teď nastala.
Pokud někdo tohle převezme je to …
Když to přebírající vidí závady a nic neřekne, tak je trotl, když firma k přebírce ani nepošle někoho kdo tomu rozumí tak ještě větší.
Přesro převzetí není vzdání se práva na reklamaci.
Tak to bývá. Viník je uklizen a ostatní po nich uklízejí
ČD si rády připlatí, aby mohli něco testovat 😉