Škoda přes tři miliardy korun. SBB ukázaly, jak pokročily práce na opravě nejdelšího tunelu
K obnovení plného provozu má dojít letos v září.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) ukázaly další posun v opravě Gotthardského úpatního tunelu. Nejdelší železniční tunel světa je částečně mimo provoz od loňského srpna, kdy zde vykolejil nákladní vlak. SBB očekává, že omezení dopravy v tunelu skončí do září.
Podle SBB jdou práce na opravě zatím podle plánu, aktuálně probíhají práce ve výhybně Faido. Součástí je i nová brána vyrobená na zakázku, která se do tunelu musela přivézt po částech a uvnitř smontovat. Brána je čtyři metry široká a sedm metrů vysoká. Na stavbě je aktuálně denně přes 80 lidí.
Od zahájení oprav na konci října 2023 bylo kompletně obnoveno sedm kilometrů trati. Došlo k výměně 20 tisíc betonových pražců. Mění se všechna požární čidla. Tunel je kompletně vyčištěn pomocí speciální technologie, která zvládne odstranit i jemný prach. „Před úplným opětovným uvedením Gotthardského tunelu do provozu jsou nutné rozsáhlé zkoušky a zkušební jízdy,“ uvedly SBB.
Poprvé je také jasnější, jak velkou škodu vykolejení vlaku napáchalo. SBB podle švýcarského listu Tages Anzeiger dráhy zatím vypočítaly škodu na 130 milionů franků (3,25 miliardy korun). Menší část této sumy tvoří práce na opravě tunelu: 60 milionů franků. Zbytek jsou náklady navíc způsobené omezením provozu v tunelu, například za mzdy strojvedoucích, kteří musejí s vlaky delší a pomalejší trasou.