Škoda objevuje mikromobilitu, představila koncept on-line elektrokola Klement
Automobilka Škoda Auto ukázala, že budoucnost individuální dopravy nemusí znamenat vždy jen auto. Na právě zahájeném ženevském autosalónu, kde automobilka
Automobilka Škoda Auto ukázala, že budoucnost individuální dopravy nemusí znamenat vždy jen auto.
Na právě zahájeném ženevském autosalónu, kde automobilka předvádí i svoji vizi budoucí podoby svých elektromobilů, přišla také s konceptem elektrokola Klement. Má jít o „zhmotnění představy o budoucnosti individuální mikromobility,“ uvedla firma v tiskové zprávě.
Elektrokolo má motor o výkonu 4 kW v náboji kola, dosáhne rychlosti až 45 kilometrů za hodinu. Ovládání akcelerace a brzd je integrováno v naklápěcích stupačkách. Nad předním kolem je zabudovaná hydraulická brzda.
Automobilka se konceptem vrací ke svým kořenům, historie firmy začala před 124 lety výrobou jízdních kol. „Mikromobilita získává na významu. Konceptem Klement chceme na ženevském autosalonu ukázat vizi, jak si představujeme budoucnost mikromobility: udržitelnou, inovativní, elektrickou s puristickým moderním designem. Zkoušíme proto, jak by mohl doplnit naše portfolio,“ uvedl Guido Haak, vedoucí managementu produktu.
Výrobci aut začínají zjišťovat, že jen auta jim nemusí v budoucnu stačit. Například Seat loni představil své koloběžky. „Sdílené dopravní prostředky jako Klement budou v hustě zalidněných městech ulehčovat např. denní dojíždění do práce a stanou se nepostradatelnými. Jednostopý koncept byl vyvinut pro mladé, kteří hledají udržitelnou alternativu k autu a očekávají více než klasické kolo, něco, co bude rychlejší, pohodlnější, zábavnější a jednoduše ovladatelné,“ uvedla automobilka. Kolo má hliníkový rám bez páček, kabelů nebo bowdenů, místo pedálů jsou jen stupačky.
Zrychlovaní a brzdění řeší koncept Klement jako u populárních hoverboardů. Přenesením váhy na přední část podnožky Klement s motorem v náboji kola začne akcelerovat. Přenese-li se váha nohou dozadu, koncept aktivuje hydraulickou kotoučovou brzdu s ABS vpředu a motorovou brzdu v zadním kole. Motor v náboji zadního kola poskytuje výkon 4 kW a umožňuje konceptu dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h.
Dvě 52článkové lithium-iontové baterie mají celkovou kapacitu 1 250 Wh a nabízí dojezd 62 km. Baterie lze jednoduše vyjmout a nabít ze zásuvky, dobíjejí se také rekuperací během brzdění. Hmotnost kola je zhruba 25 kilogramů.