dkv-spojujeme

Škoda finišuje s vývojem prvního českého bateriového vlaku

Bateriová jednotka Škoda, vizualizace. Pramen: Škoda TransportationBateriová jednotka Škoda, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation

Škoda současně zahájila práce na vlaku na vodíkový pohon.

Škoda Group má téměř dokončený vývoj první akutrolejové jednotky (BEMU), která zvládne pod trakčním vedením i mimo něj bez pomoci nafty. Jako první by mohly tyto jednotky jezdit v Moravskoslezském kraji.

Škoda vývoj bateriového vlaku představila na veletrhu Innotrans v Berlíně. Zatím jen na videu. Kromě pohonu na baterie firma uvedla, že pracuje i na jednotce poháněné vodíkem. „Vývoj bateriového panteru je dokončený z 90 %, v podstatě na něm již finišujeme,“ řekl mluvčí Škoda Group Jan Švehla. V případě vodíku jsou práce na vývoji teprve na začátku.

Nové nízkopodlažní vlaky budou schopny nabídnout standard rychlosti elektrických vlaků i na neelektrifikovaných tratích v ekologickém režimu právě díky využití bateriového pohonu.

Vlaky s bateriovým pohonem od Škodovky jsou ekologickým řešením pro železniční dopravu nejen v České republice, ale samozřejmě i v zahraničí. Bude se jednat o dvouvozové jednotky čerpající energii z trolejového vedení a v úsecích bez troleje z bateriových systémů vozidla. Ty budou z využívat lithium-iontové baterie s dlouhou životností.

Dojezd až 80 km

V reálných podmínkách při provozu na baterie při rychlosti až 120 km/h bude mít vlak dojezd přibližně 80 kilometrů. „Je možné použít bateriový systém i s delším dojezdem, ale při hodnocení kapacity, životnosti baterií a nákladů se jeví vzdálenost 80 km jako nákladově optimální a pokrývá velkou část provozních nasazení na neelektrifikovaných tratích,“ vysvětlil na jaře Milan Šrámek, vedoucí elektrických projektů ve skupině Škoda Group.

Nasazení bateriových vlaků by mělo umožnit dopravcům zavedení přímých spojů mezi městy, kde část trati není dosud elektrifikována. Nákup těchto jednotek chystají České dráhy. „V současné době se připravuje pořízení vozidel typu BEMU podle požadavku Moravskoslezského kraje k obsluze linky Ostrava – Studénka – Štramberk, která využívá elektrifikovanou i neelektrifikovanou trať. Bližší podrobnosti k záměru poskytneme, až bude připraven k realizaci,“ řekl v září mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle informací deníku Zdopravy.cz plán již schválila dozorčí rada, tento týden ho bude řešit řídicí výbor. Dopravce chce využít rámcovou smlouvu na dodávku elektrických jednotek (EMU), část by změnil z EMU na BEMU.

Tagy akutrolejové vlaky BEMU České dráhy Škoda Group
165 komentářů