Škoda Electric dodala devět kloubových trolejbusů do Ústí nad Labem
Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Městskou dopravu v Ústí nad Labem posílila flotila nových trolejbusů ze Škody Electric. Plzeňská firma dodala tamnímu dopravnímu podniku devět
A to možná Ústí nad Labem přijde o některé tratě jelikož se chystá nákup vodíkových autobusů: cituji ústeckýho primátora Petra Nedvědického (ANO) pro Ústecký deník: „Město při přípravě vodíkové dopravy vychází z takzvané Strategie udržitelné mobility, jejímž základem je ekologická doprava. „Páteřní linky MHD budou tvořit trolejbusy doplněné autobusy na vodík. Ty v budoucnu někde i elektrickou trakci nahradí.“
Zdroj: Ústecký deník ze dne 5.8.2019
Primátor za ANO je stejně nekompetentní jako všichni ministři dopravy za tuhle estébákovu partaj – prostě se objevil nápad chemičky, která potřebuje zpeněžit vedlejší produkt. Ústí jde trvale do hnoje, takže se tu budou zoufale chytat čehokoli co je jakože mediálně pozvedne. Nákup nových parciálních vozidel je jedna z mála pozitivních aktivit, která byla navíc nutná s ohledem na plánovanou výluku přes Labe. Je bohužel již nepravděpodobné, že Ústí bude mít osvícenou vládu, která to město postaví na nohy, ale třeba se stane zázrak a ten rozvoj sítě bude pokračovat. Teď je nejdůležitějším úkolem, aby 30.1. přijel „pánko velkomožný“ a… Číst vice »
Tak Ústí v tom není samo. Na vodík chce jezdit i Most, ten už také podepsal nějakou delakraci s tamní chemičkou Unipetrol…
PetrB: Tak Most nechce nahrazovat vodíkem elektrickou trakci jako ÚL, ale diesel/CNG (tramvaje snad rušit nebudou).
Pryč se zhoubným metanem! Lepší zítřky nám pčinese čistý vodík!
… a tak se Pepíček zeptal, z čeho že ten vodík vyrobí
V sále se zhaslo, nastal hluk a mačkání těl.
… a když se znova rozsvítilo, zeptala se Anička: A kdo je ten pán, co sedí místo Pepíčka?
Vodík se dnes průmyslově vyrábí z metanu a ropy. Je asi tak bezemisní, jako když dieselův motor umístíte na vagon a elektrickou lokomotivu připojíte kabelem. Pak můžete tvrdit, že ta lokomotiva je bezemisní.
Spalování metanu: CH4 → 2x H2O + CO2
Výroba vodíku: CH4 → C + 2x H2 při 1000 °C
Vodíkový autobus: 2x H2 + O2 → 2x H2O
Ikdyž pomineme energii nutnou pro zahřátí metanu na teploty mnohem vyšší než je teplota spalin v motoru, tak je to přesouvání problému jinam. Kam s tím uhlíkem z výroby metanu? Neupotřebitelné přebytky prohnat fluidním kotlem v elekrárně?
Mesto Ústí se již dohodlo se Spolchemií, že bude vodík dopravnímu podniku dodávat za minimální cenu a pomůže vybudovat plnicí stanici v centru města. Plyn je totiž odpadním produktem nové elektrolýzy v chemičce.
Jinak řečeno stejně si by se ten vodík „vyrobil“ nehledě na vodíkové autobusy…
Proti využití jinak nevyužitelného odpadního produktu lze těžko něco namítat, ale mělo by být smysluplné = ne tím nahrazovat vozidla elektrické trakce schopná navíc rekuperace elektřiny! jako kdyby v Ústí nad Labem a jeho bezprostředním okolí nejezdilo dost autobusů spalujících naftu, jejichž nepříznivé dopady lze snížit právě náhradou vozidly spotřebovávajícími „odpadní produkt“!
Pozorovatel: Když už jste zmínil, že v Ústí a okolí jezdí dost autobusů jezdící na spalovací motor.
Asi mě zabijete, ale vím o tom, že vodíkové autobusy chce i DSÚK (zelené autobusy), resp. Ústecký kraj (Krajský úřad) už s tím také přišel….
Asi bych to nazval homeopatickou účinností: Čím více konverzí energie, tím lépe a ekologičtěji.
Pardon, ale nechápu tu „příčinnou souvislost“ mnohonásobné konverze energie s homeopatií: můžete mi to, prosím, vysvětlit nějak tak, abych to snáze pochopil?
Ne, naopak. V Mostě rušení tramvají v současné době nehrozí, tqm se čeká na modernizaci meziměstské tramvajové Most – Litvínov (konkrétně úsek Most, Zimní stadion – Litvínov, obchodní dům včetně obratiště Záluží, Chemopetrol). Dále Most dokonce čeká na nějakou studii providitelnosti ohledledně výstavby nové tramvajové tratě z 1. náměstí ke 14. ZŠ (1. náměstí – Aquadrom – Kahan – 14. ZŠ – Speciální škola – 1. náměstí, jinak ulicemi Jaroslava Průchy, Topolová, Lipová, Višňová, Jaroslava Průchy a napojení na stávající trať na třídě Budovatelů u OC Centrál). Vodíkové autobusy by měli nahradit jen diesel busy.
PetrB: A to je právě ono – to, co Ústí nechápe (a zřejmě ještě nějakou chvíli chápat nebude). Postup Mostu je správný, nahrazovat diesel alternativou a rozvíjet na pateřích tramvaje, jenže zaprděné Ústí by radši dalo pryč dráty a ty nahradilo vodíkem. Tak snad k tomu nedojde a ÚL půjde cestou jako Most (když už se muselo inspirovat sbíráním nezaměstnlnatelných, tak by se mohli inspirovat i dopravou, ne?)
Anonym ze severu: řeknu to asi takto: v Ústí se v minulosti ozyvali hlasy o tom, že trať Divadlo – Staré Předlice/Globus je poněkud diskutabilní co se týče provozu, jelikož v této relaci jedou i busy, které z nichž linka 3 musí jet chtě nechtě přes Klíši. Jenže za tu dobu se změnily některé faktory, jako to, že MHD přestala jezdit do Chabařovic. Dle mého by se mělo spíše zaměřit na výstavbu dalších trolej tratí jako trolejovat současnou bus linku 5 – několikrát i v minulosti tento návrh se někde objevil. Pokud chce Ústí ekologizovat svoje bus linky, mělo by… Číst vice »
„Vodíkové autobusy by měli nahradit jen diesel busy.“
To má logiku – ale likvidovat vodíkem fungující elektrickou trakci je nesmysl.
Zato v jiných partajích se to hemží odborníky. Politické strany průřezem jsou plné lidi, kteří se jinak neuživí. Najít odborníka ve straně, je jako hledat vodu na poušti. Jinak se dá s vaším příspěvkem souhlasit.
PetrB: Mluví se o tom, že by vodík měl nahradit trolejbusy. Nejhorší scénář je jako rušení TT v Moskvě, snad se od toho upustí (ikdyž podílový pohon jim zajistí politické body, tak těžko říct, jak to celé dopadne).
Je sympatické, že do Ústí na křest nových trolejbusů přijede i pan předseda vlády.
A druhý den bude křtít 3 autobusy v Bruntále. Den volna a tradá do Břeclavi, jeden elektrobus. Odpoledne ještě stihne Brno, dohlédne na montáž nových šalin a ráno už bude v Kostelci dělat kmotra novým párkům značky Kmotr. Večer v Budějocivích na letšiti a přelet vládním vrtulníkem na daču. To aby bylo vidět, co všechno zařídil. A ne že si někdo postaví sněhuláka s větvema na hlavě!
Sice jste vynechal ČB ale dávám Vám přesto palec nahoru 🙂
„Večer v Budějocivích na letšiti“
Mají-li být ČB České Budějovice, tak nevynechal. Má-li to být Český Brod, tak nevím, kde tam je letiště. Má-li to znamenat něco jiného, tak prosím zkratku rozepsat.
A jinak je to narážka na Kima, který také dohlíží na všechno. Kim večr dohlíží na to, aby v Evropě vyšlo Slunce. Ráno před svítáním Kim dohlíží na to, aby Evropa to Slunce neukradla a vrátila ho.
Tak letiště v Budějcích je vážně kauf 😂 a to takový, že tuto potápějící loď pomalu, ale jistě opouštějí někteří raději ještě před tím než narazí do ledovce.
Naposledy vedoucí marketingu Dieter Pammer dne 31.1.2020.
A samotné město Budějce se chce zbavit akcií, které má v tomto letišti, protože to smrdí průšvihem. Navíc do něho musí posílat peníze, přičemž vlastně nic v něm nevlastní (nemovitý majetek). Tyto akcie by měl odkoupit od města Jihočeský kraj. Ano, takže bude líp, ale většinou se to nepovadlo. Sorry jako…😂
Kdy se asi tak Bureš naposledy (či prvně) svezl parciálním trojebusem? 😀 😀 😀 Že by to byl a v Ústí premiéra pana premiéra 🙂
Poznámka k redakci: ty vozy ještě nejsou v provozu s cestujícími, to budou až od února. Zatím byly jenom prezentační jízdy, pravidelný provoz ještě ne.
A hlavně byly nakoupeny kvůli plánované uzavírce a opravě Benešova mostu přes Labe (kdy k tomu ale dojde zatím nikdo neví), kde vedou dráty…
Je škoda, že k dodání došlo až „chvíli“ po skončení té dlouhé a hodně zpackané výluky do Předlic …- právě tam by byly mohly ty „parciály“ výrazně pomoci.
Na jednu stranu souhlasím, na druhou ne. Víkendová 57 by byla bývala v parciálech dobrá, ale když musela i 3ka jezdit výhradně v sólech (prý by se tam někde nevytočil, no, moc tomu nevěřím), tak na tom něco bude. Ale NAD, co zajišťovala v PD provoz centrum – NP – Globus to pobírala docela v pohodě (myslím intervalově).
Spíš by tu byly bývaly lepší parciály v sólu na tu výluku.
„Spíš by tu byly bývaly lepší parciály v sólu na tu výluku.“ Souhlas – a nechápu, proč si je DPMÚL na tu výluku nezkusil aspoň někde vypůjčit. Ale s tím ostatním tvrdý nesouhlas: když ti primitivní „šetřílkové“ nedokázali udělat tu NAD aspoň tak, aby objela celé to kolečko od Divadla okolo hlavního nádraží a přes Mírové náměstí zpět, tak ať jdou do … (kam, to si jistě doplníte sám): to by totiž vyřešilo naprosté většině uživatelů ústecké MHD v té oblasti dopravu tak, že by si důvodů té NAD neznalí ani nevšimli, že se tam něco děje. Ale chápu, že… Číst vice »
Půjčit si od někoho vozy? Ne, to byste chtěl přeci moc. 😁 Cizí lak, naši cestující by jim to zničili a museli bychom platit pokutu/odškodné… Ale rozumím vám.
Na to centrum jsem úplně zapomněl, že to končilo na Divadle (stejně někteří řidiči jezdili až k nádraží a pak přes MN), to máte pravdu, to DP opravdu podělal. Spíš jsem narážel na to, že do Předlic nejezdila NAD každých 7 minut a že se podařilo alespoň vytvořit tu polocyklickou linku. Už tak to bylo personálně těžké…
To víte, co byste chtěl od Ústí.
P.S. já tu výluku neorganizoval
Doufám že je hnaná prostřední náprava jako v poslední dodávce.Pokud je hnaná poslední,tak to bude v kopcovitém terénu v zimě špatné.
Ne, není. Hnaná je 3. náprava, takže lze očekávat některé problémy jako u 25 Tr.
O kolik dražší by byl pohon obou náprav? Do Pardubic nebo HK o tom nemá smysl přemýšlet, ale do kopcovitých měst by to za úvahu stálo.
Chomutov při nákupu 27Tr poptával pohon obou náprav,ale výrobce toto odmítl že to nedělá.Můj názor je že to jednoduše neumí.
Tak dnes nám redakce vydala rozhovor o budoucnosti plzeňské Škodovky. Tak třeba se dočkáme i možnosti pohonu 2 náprav. 😀 Těch měst, kde by se to uplatnilo, je v Česku docela dost (jak Jindra psal).
Samozřejmě (a nejen v ČR) – trolejbusy přece patří především do kopcovitého terénu, a tam je pohon více náprav vždycky užitečnější: proč a jak přece vznikly automobily s možností pohonu všech kol?
Spíše asi takové řešení zatím nemá už dříve schválené jako „typ“ a nechce se tím zabývat, když má dost „kšeftů“ i bez něho.
V zimě jezdily v Ústí spolehlivě snad jen 15Tr. I když to byl občas adrenalin, třeba když se do stoupání k Mírové hrabal bokem pneumatik po obrubnících.
Ještě mrňousy, který zaskakovaly za nedostatek ve sněhu provozuschopných větších bratříčků.