Doprava ve městě Trolejbusy

Škoda Electric dodala devět kloubových trolejbusů do Ústí nad Labem

Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL

Městskou dopravu v Ústí nad Labem posílila flotila nových trolejbusů ze Škody Electric. Plzeňská firma dodala tamnímu dopravnímu podniku devět kloubových vozidel v celkové hodnotě více než 150 milionů korun. Slavnostní představení nových trolejbusů se bude konat ve čtvrtek 30. ledna na Mírovém náměstí.

„Účast na zahájení slavnostního představení přislíbil předseda vlády Andrej Babiš, ministr životního prostředí Richard Brabec a primátor statutárního města Ústí nad Labem Petr Nedvědický,“ napsal ústecký dopravní podnik na svou facebookovou stránku.

Dodané trolejbusy Škoda 27 Tr mají karoserii od Solarisu a jsou vybaveny bateriemi. Budou moci jezdit i na tratích bez trolejí, v režimu elektrobusu ujedou až pět kilometrů. „Tohle řešení je u dopravních podniků stále oblíbenější. Díky bateriovému pohonu může dopravce trolejbusem snadno obsloužit trasy mimo tradiční linky,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr.

Vozy jsou vybaveny kamerovým systémem, klimatizací, USB zásuvkami a takzvaným kneelingem, kdy se v zastávce trolejbus nakloní k hraně nástupiště či chodníku a tím usnadní nástup a výstup cestujících.

Škoda Electric dodala trolejbusy do Ústí nad Labem naposledy v roce 2015, tehdy šlo o 26 vozidel.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PetrB
Host
PetrB

A to možná Ústí nad Labem přijde o některé tratě jelikož se chystá nákup vodíkových autobusů: cituji ústeckýho primátora Petra Nedvědického (ANO) pro Ústecký deník: „Město při přípravě vodíkové dopravy vychází z takzvané Strategie udržitelné mobility, jejímž základem je ekologická doprava. „Páteřní linky MHD budou tvořit trolejbusy doplněné autobusy na vodík. Ty v budoucnu někde i elektrickou trakci nahradí.“
Zdroj: Ústecký deník ze dne 5.8.2019

Jenda
Host
Jenda

Primátor za ANO je stejně nekompetentní jako všichni ministři dopravy za tuhle estébákovu partaj – prostě se objevil nápad chemičky, která potřebuje zpeněžit vedlejší produkt. Ústí jde trvale do hnoje, takže se tu budou zoufale chytat čehokoli co je jakože mediálně pozvedne. Nákup nových parciálních vozidel je jedna z mála pozitivních aktivit, která byla navíc nutná s ohledem na plánovanou výluku přes Labe. Je bohužel již nepravděpodobné, že Ústí bude mít osvícenou vládu, která to město postaví na nohy, ale třeba se stane zázrak a ten rozvoj sítě bude pokračovat. Teď je nejdůležitějším úkolem, aby 30.1. přijel „pánko velkomožný“ a… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Tak Ústí v tom není samo. Na vodík chce jezdit i Most, ten už také podepsal nějakou delakraci s tamní chemičkou Unipetrol…

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

PetrB: Tak Most nechce nahrazovat vodíkem elektrickou trakci jako ÚL, ale diesel/CNG (tramvaje snad rušit nebudou).

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pryč se zhoubným metanem! Lepší zítřky nám pčinese čistý vodík!
… a tak se Pepíček zeptal, z čeho že ten vodík vyrobí
V sále se zhaslo, nastal hluk a mačkání těl.
… a když se znova rozsvítilo, zeptala se Anička: A kdo je ten pán, co sedí místo Pepíčka?

Vodík se dnes průmyslově vyrábí z metanu a ropy. Je asi tak bezemisní, jako když dieselův motor umístíte na vagon a elektrickou lokomotivu připojíte kabelem. Pak můžete tvrdit, že ta lokomotiva je bezemisní.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Spalování metanu: CH4 → 2x H2O + CO2
Výroba vodíku: CH4 → C + 2x H2 při 1000 °C
Vodíkový autobus: 2x H2 + O2 → 2x H2O

Ikdyž pomineme energii nutnou pro zahřátí metanu na teploty mnohem vyšší než je teplota spalin v motoru, tak je to přesouvání problému jinam. Kam s tím uhlíkem z výroby metanu? Neupotřebitelné přebytky prohnat fluidním kotlem v elekrárně?

PetrB
Host
PetrB

Mesto Ústí se již dohodlo se Spolchemií, že bude vodík dopravnímu podniku dodávat za minimální cenu a pomůže vybudovat plnicí stanici v centru města. Plyn je totiž odpadním produktem nové elektrolýzy v chemičce.
Jinak řečeno stejně si by se ten vodík „vyrobil“ nehledě na vodíkové autobusy…

pozorovatel
Host
pozorovatel

Proti využití jinak nevyužitelného odpadního produktu lze těžko něco namítat, ale mělo by být smysluplné = ne tím nahrazovat vozidla elektrické trakce schopná navíc rekuperace elektřiny! jako kdyby v Ústí nad Labem a jeho bezprostředním okolí nejezdilo dost autobusů spalujících naftu, jejichž nepříznivé dopady lze snížit právě náhradou vozidly spotřebovávajícími „odpadní produkt“!

PetrB
Host
PetrB

Pozorovatel: Když už jste zmínil, že v Ústí a okolí jezdí dost autobusů jezdící na spalovací motor.
Asi mě zabijete, ale vím o tom, že vodíkové autobusy chce i DSÚK (zelené autobusy), resp. Ústecký kraj (Krajský úřad) už s tím také přišel….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi bych to nazval homeopatickou účinností: Čím více konverzí energie, tím lépe a ekologičtěji.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Pardon, ale nechápu tu „příčinnou souvislost“ mnohonásobné konverze energie s homeopatií: můžete mi to, prosím, vysvětlit nějak tak, abych to snáze pochopil?

PetrB
Host
PetrB

Ne, naopak. V Mostě rušení tramvají v současné době nehrozí, tqm se čeká na modernizaci meziměstské tramvajové Most – Litvínov (konkrétně úsek Most, Zimní stadion – Litvínov, obchodní dům včetně obratiště Záluží, Chemopetrol). Dále Most dokonce čeká na nějakou studii providitelnosti ohledledně výstavby nové tramvajové tratě z 1. náměstí ke 14. ZŠ (1. náměstí – Aquadrom – Kahan – 14. ZŠ – Speciální škola – 1. náměstí, jinak ulicemi Jaroslava Průchy, Topolová, Lipová, Višňová, Jaroslava Průchy a napojení na stávající trať na třídě Budovatelů u OC Centrál). Vodíkové autobusy by měli nahradit jen diesel busy.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

PetrB: A to je právě ono – to, co Ústí nechápe (a zřejmě ještě nějakou chvíli chápat nebude). Postup Mostu je správný, nahrazovat diesel alternativou a rozvíjet na pateřích tramvaje, jenže zaprděné Ústí by radši dalo pryč dráty a ty nahradilo vodíkem. Tak snad k tomu nedojde a ÚL půjde cestou jako Most (když už se muselo inspirovat sbíráním nezaměstnlnatelných, tak by se mohli inspirovat i dopravou, ne?)

PetrB
Host
PetrB

Anonym ze severu: řeknu to asi takto: v Ústí se v minulosti ozyvali hlasy o tom, že trať Divadlo – Staré Předlice/Globus je poněkud diskutabilní co se týče provozu, jelikož v této relaci jedou i busy, které z nichž linka 3 musí jet chtě nechtě přes Klíši. Jenže za tu dobu se změnily některé faktory, jako to, že MHD přestala jezdit do Chabařovic. Dle mého by se mělo spíše zaměřit na výstavbu dalších trolej tratí jako trolejovat současnou bus linku 5 – několikrát i v minulosti tento návrh se někde objevil. Pokud chce Ústí ekologizovat svoje bus linky, mělo by… Číst vice »

dopravák
Host
dopravák

„Vodíkové autobusy by měli nahradit jen diesel busy.“
To má logiku – ale likvidovat vodíkem fungující elektrickou trakci je nesmysl.

Erik
Host
Erik

Zato v jiných partajích se to hemží odborníky. Politické strany průřezem jsou plné lidi, kteří se jinak neuživí. Najít odborníka ve straně, je jako hledat vodu na poušti. Jinak se dá s vaším příspěvkem souhlasit.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

PetrB: Mluví se o tom, že by vodík měl nahradit trolejbusy. Nejhorší scénář je jako rušení TT v Moskvě, snad se od toho upustí (ikdyž podílový pohon jim zajistí politické body, tak těžko říct, jak to celé dopadne).

Mirvald
Host
Mirvald

Je sympatické, že do Ústí na křest nových trolejbusů přijede i pan předseda vlády.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A druhý den bude křtít 3 autobusy v Bruntále. Den volna a tradá do Břeclavi, jeden elektrobus. Odpoledne ještě stihne Brno, dohlédne na montáž nových šalin a ráno už bude v Kostelci dělat kmotra novým párkům značky Kmotr. Večer v Budějocivích na letšiti a přelet vládním vrtulníkem na daču. To aby bylo vidět, co všechno zařídil. A ne že si někdo postaví sněhuláka s větvema na hlavě!

PAN
Host
PAN

Sice jste vynechal ČB ale dávám Vám přesto palec nahoru 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„Večer v Budějocivích na letšiti“

Mají-li být ČB České Budějovice, tak nevynechal. Má-li to být Český Brod, tak nevím, kde tam je letiště. Má-li to znamenat něco jiného, tak prosím zkratku rozepsat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jinak je to narážka na Kima, který také dohlíží na všechno. Kim večr dohlíží na to, aby v Evropě vyšlo Slunce. Ráno před svítáním Kim dohlíží na to, aby Evropa to Slunce neukradla a vrátila ho.

PetrB
Host
PetrB

Tak letiště v Budějcích je vážně kauf 😂 a to takový, že tuto potápějící loď pomalu, ale jistě opouštějí někteří raději ještě před tím než narazí do ledovce.
Naposledy vedoucí marketingu Dieter Pammer dne 31.1.2020.
A samotné město Budějce se chce zbavit akcií, které má v tomto letišti, protože to smrdí průšvihem. Navíc do něho musí posílat peníze, přičemž vlastně nic v něm nevlastní (nemovitý majetek). Tyto akcie by měl odkoupit od města Jihočeský kraj. Ano, takže bude líp, ale většinou se to nepovadlo. Sorry jako…😂

PAN
Host
PAN

Kdy se asi tak Bureš naposledy (či prvně) svezl parciálním trojebusem? 😀 😀 😀 Že by to byl a v Ústí premiéra pana premiéra 🙂

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Poznámka k redakci: ty vozy ještě nejsou v provozu s cestujícími, to budou až od února. Zatím byly jenom prezentační jízdy, pravidelný provoz ještě ne.

A hlavně byly nakoupeny kvůli plánované uzavírce a opravě Benešova mostu přes Labe (kdy k tomu ale dojde zatím nikdo neví), kde vedou dráty…

pozorovatel
Host
pozorovatel

Je škoda, že k dodání došlo až „chvíli“ po skončení té dlouhé a hodně zpackané výluky do Předlic …- právě tam by byly mohly ty „parciály“ výrazně pomoci.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Na jednu stranu souhlasím, na druhou ne. Víkendová 57 by byla bývala v parciálech dobrá, ale když musela i 3ka jezdit výhradně v sólech (prý by se tam někde nevytočil, no, moc tomu nevěřím), tak na tom něco bude. Ale NAD, co zajišťovala v PD provoz centrum – NP – Globus to pobírala docela v pohodě (myslím intervalově).
Spíš by tu byly bývaly lepší parciály v sólu na tu výluku.

pozorovatel
Host
pozorovatel

„Spíš by tu byly bývaly lepší parciály v sólu na tu výluku.“ Souhlas – a nechápu, proč si je DPMÚL na tu výluku nezkusil aspoň někde vypůjčit. Ale s tím ostatním tvrdý nesouhlas: když ti primitivní „šetřílkové“ nedokázali udělat tu NAD aspoň tak, aby objela celé to kolečko od Divadla okolo hlavního nádraží a přes Mírové náměstí zpět, tak ať jdou do … (kam, to si jistě doplníte sám): to by totiž vyřešilo naprosté většině uživatelů ústecké MHD v té oblasti dopravu tak, že by si důvodů té NAD neznalí ani nevšimli, že se tam něco děje. Ale chápu, že… Číst vice »

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Půjčit si od někoho vozy? Ne, to byste chtěl přeci moc. 😁 Cizí lak, naši cestující by jim to zničili a museli bychom platit pokutu/odškodné… Ale rozumím vám.

Na to centrum jsem úplně zapomněl, že to končilo na Divadle (stejně někteří řidiči jezdili až k nádraží a pak přes MN), to máte pravdu, to DP opravdu podělal. Spíš jsem narážel na to, že do Předlic nejezdila NAD každých 7 minut a že se podařilo alespoň vytvořit tu polocyklickou linku. Už tak to bylo personálně těžké…

To víte, co byste chtěl od Ústí.

P.S. já tu výluku neorganizoval

Jindra
Host
Jindra

Doufám že je hnaná prostřední náprava jako v poslední dodávce.Pokud je hnaná poslední,tak to bude v kopcovitém terénu v zimě špatné.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Ne, není. Hnaná je 3. náprava, takže lze očekávat některé problémy jako u 25 Tr.

Martin V.
Host
Martin V.

O kolik dražší by byl pohon obou náprav? Do Pardubic nebo HK o tom nemá smysl přemýšlet, ale do kopcovitých měst by to za úvahu stálo.

Jindra
Host
Jindra

Chomutov při nákupu 27Tr poptával pohon obou náprav,ale výrobce toto odmítl že to nedělá.Můj názor je že to jednoduše neumí.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Tak dnes nám redakce vydala rozhovor o budoucnosti plzeňské Škodovky. Tak třeba se dočkáme i možnosti pohonu 2 náprav. 😀 Těch měst, kde by se to uplatnilo, je v Česku docela dost (jak Jindra psal).

dopravák
Host
dopravák

Samozřejmě (a nejen v ČR) – trolejbusy přece patří především do kopcovitého terénu, a tam je pohon více náprav vždycky užitečnější: proč a jak přece vznikly automobily s možností pohonu všech kol?

pozorovatel
Host
pozorovatel

Spíše asi takové řešení zatím nemá už dříve schválené jako „typ“ a nechce se tím zabývat, když má dost „kšeftů“ i bez něho.

Honza
Host
Honza

V zimě jezdily v Ústí spolehlivě snad jen 15Tr. I když to byl občas adrenalin, třeba když se do stoupání k Mírové hrabal bokem pneumatik po obrubnících.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Ještě mrňousy, který zaskakovaly za nedostatek ve sněhu provozuschopných větších bratříčků.