Škoda dodá na východní Slovensko devět elektrických jednotek za dvě miliardy
Elektrické jednotky Panter pro Žilinský a Trenčínský kraj. Foto: ZSSK
Zakázka zahrnuje i opci na dodání dalších 11 vlaků. Škoda v tendru přetlačila společnost Stadler Bussnang.
Slovensko by potrebovala ešte asi 30 takýchto súprav, aby sa cestovanie dostalo na nejakú úroveň. K tomu nejaké 8-dielne poschodové súpravy na rýchliky R6xx, 6-dielne na BA-BB a 4-dielne na REXy NZ – BA – Kúty ( – Břeclav)
A samozrejme netreba zabudnúť aj na rekonštrukciu a elektrifikáciu tratí …..
Na Slovensku není moderních souprav tak málo, jak by se mohlo zdát, ale mají mizerní proběhy kvůli JŘ vzor „náhodné výstřely“, takže třeba žilinské pantery běžně někde stojí pár hodin.
Tam už to chtělo nové vlaky jak prase drbání.
Člověk se tam toho štítil i dotknout. Tak snad úklid a údržba budou na vyšší úrovni než teď.
Nenechme se zmást novými vozidly. Třicet a více let staré motorové ojetiny z Německa musí Slovensku vyhovovat, když jsou v Kotlince tak oblíbené.
Sice se to v článku nepíše, ale předpokládám, že jsou panteři dvousystémoví.
Mohlo by se ze Slovenského Nového Mesta udělat elektrika do Sátoraljaújhel a obnovit triangl směrem do Čierné. Panteři by neměli problém se změnou trakce ani se změnou směru.
Tak to napište na adresu Orbán Viktor, Budapešť ….
Co by Maďaři pro Horní Uhry neudělali… 🙂
A k cemu? To je tam takova poptavka?
Práveže nie je a vozil by sa vzduch….
Vy jste dělal nějaký marketinkový průzkum na obou stranách Tokajské oblasti …
Vlaky tam kedysi chodili a boli prázdne. Navyše v Sl. N.Mesta stačí prejsť hranicu, ktorá je pred stanicou a zo Satora už ide potom vlakov dosť. Tiež by som bol rad aby tie vlaky chodili, ale ten záujem tam nebol. Chodila tam myslím maďarska 810 a nič moc. Na SK záujem nie je a ani Maďari sa netrhali. Tak na čo posielať 4 vozňový pantograf 2 km do Satoru aby vozil vzduch?
Kdyby v Satoru panter úvraťovat tak by vzduch nevozil. Jen by se Slovenským cestujícím prodloužila jízdní doba, viz můj text výše.
Víte, já jsem obecně k propojování sítí. Nevím, jestli je tam poptávka. Tímto návrhem by se učinila nabídka. Vlak od Čierné by zajížděl a úvraťoval v Sátoraljaújhelech. Ano, jediná nevýhoda by byla, že cestujícím od Košic za Slovenské Nové Mesto by se prodloužila o tu úvra´t jízdní doba. Dalo by se to třeba kompenzovat modelem, že by vlaky z Košic do Michaľjan byly třeba zrychlené, mezi Košicema a Michaľjanama by byla navíc vrstva osobních vlaků stavících všude.
Co je za město ten Třebišov? Doteď jsem si myslel, že Slováci nemají písmeno Ř.
Chybička se vloudila – inu redakční šotek, takový malý rošťák …
To když se jednou spojí Třinec a Budišov.
Nebude to spíše Třebíč než Třinec?
Včera bylo pozdě
Na čase bylo už tak před 10 lety, aby se 460 odebraly do šrotu…
Ještě by by se mohly objevit na trati do Moldavy nad Bodvou, která se bude elektrifikovat. Škoda, že EU nedala jako podmínku dotace elektrifikaci Humenneho, to je strašné zoufalství, těch pár chybějících km.
Jako podmínku by to dát mohla, ale pak by musela nasypat potřebné „tintili“ ….
Podmiňovat přiznání dotace jinou investicí patrně vůbec není možné ….
Tam sa s nimi počíta….Moldava by mala byť do konca 2023, takže prídu akurát včas prvé súpravy.
Natlačit střídavé dráty přes Medzilaborce a Sanok?
Jezdí tam vůbec ještě něco přes hranici? Nejsem šotouš maximalista, ale do Humenného by se elektrifikace využila.
Humenné je v príprave, ale do 2023 sa už nestihne (vyčerpať EU fondy), takže sa plánuje čerpať z Plánu obnovy do max 2026. Je to 30km, nechápem čo tam toľko riešia, tá trať ekonomický vyšla ale zasa na ŽSR zaspali sladkým spánkom. Teraz sa upravuje projekt, lebo dlhé nastupistia aj tam kde nebolo treba a pod. No celé zle. Do Sanoku chodia po 2 víkendové vlaky v sobotu a nedeľu cez letnú sezónu. Neviem, či aj tento rok, kvôli covidu sa veľa veci pomenilo. Ale tie víkendové spoje mali posledné roky vcelku úspech a boli tam prípoje v Poľsku ďalej… Číst vice »
To je takový problém udělat jednu Velkou soutěž na 200 jednotek? Tak jak mají ČD ?
Je pokiaľ nemáte finančné krytie. Aj tu je len 9+11 a zatiaľ sú peniaze len na 9, ale určite sa z nového EU projektu nájde aj na tých 11. Ekologická doprava je z EU podporovaná. Na drhuej strane 200 jednotiek by sa na SK už neuživilo. Dosť sa nakúpilo a rekonštruovalo klasických vozňov, Vrútky toho dosť vyrobili a ešte vyrobia, Trnava dtto modernizácie Bdt. Čiže ono to bude stačiť. Ale tešíme sa aj za to, ja som ani nič iné neočakával….
ČD to taky mají jako rámcovou smlouvu, která se čerpá po částech, podle získaných kontraktů.
No jo…na Slovensku se holt musí plahočit 86 t lokomotiva a za ní 45 t vagony…
Pokud jede lokomotiva, 3x Bdt + BDs, tak to je pak nejméně 266 tun.
Ale 471 celá jednotka 155,4 t…a Stadler Flirt 150 t…
No jo…v Česku se holt musí plahočit 242+bdt+bdt+bds
Viděno celý léto v okolí JH, Tábor, CB
Však už to nebude dlouho trvat a 242 s osobními vlaky dojezdí.
A na Slovensku se fungl nové vozy klasické stavby pro regionální dopravu nyní kupují s dodáním v roce 2023.
No právě!
Když se obnovuje vozový park pro Os, tak se kupují jednotky!
„Košice – Michaľany – Třebišov“
Počkat, tam je už elektrizováno?
Trebišov je elektrifikovaný už od 80tych rokov. Elektrika končí v Bánovciach nad Ondavou, ďalej do Michaloviec a Humenného sa ide dieslom. Resp. Pokračuje ešte na odbornú trať do Maťovice ale tam sa roky nejazdil a dnes tam jazdia len nejaké 4 vlaky za de, aj to chcú zrušiť. Vlaky REX z Košíc do Humenného a rýchliky z Bratislavy a Prahy ale už niekoľko rokov idú z Košíc pod drátmi 64km do Banoviex a „ušetria“ 10min na prepravu. Inak tam historický vždy prenocovali pražské 150 a neskôr 151tky, ktoré ťahali Laborec do Prahy. Už sa to malo niekoľkokrát elektrifikovať, ale ako… Číst vice »
Pardon, moje chyba. Já měl za to, že v Trebišově jsou dráty akorát na ŠRT.
Sú to vlastne od Trebišova dve elektrifikované dve jednokoľajky vedľa seba. NRT a ŠRT 😀
9 Panterů za 2 mld vs. 25 Panterů za 4 mld? Docela solidní nepoměr. Nerozumím tomu, proč si to neobjednají (s opcí?) najednou, když je ta cena s vyšším množstvím rapidně nižší.
Jenže minule to byl mix jednotek s kapacitou 247 a 343, dneska je to všechno přes 300 míst (tudíž asi těch 343).
Na tom není nic divného. Stačí si srovnat ceny vstupů před a po COVIDu… (železo přes +100%, měď +50%, hliník +20-50%)
Ok, toto mě nenapadlo. Díky za „pošťouchnutí“.
Dovozy z Asie nefungují? Stále budeme zavírat veškerou těžbu uhlí a podsekavat výrobu železa?
Lebo zatiaľ je paňazí len na 9ks z OPII ktorý končí 2023. Viac by ani nestihli vyrobiť. Ale ak sa podarí vybaviť peniaze aj z nového programového obdobia Slovensko 2021-2027, už bude vysutažene a môže sa využiť opcia. Tak sa to robí….
Takže by vyšlo ekonomicky lépe objednat 180 „Vectronů“?
Pochopitelně za předpokladu garantovaného odebrání zmíněného množství s opcí pro nákladku…
Myslim ze ten rozdiel v cene je aj vdaka tomu ze z 25 jednotiek je vacsina 3 vozovych a tieto su vsetky 4 vozove
V Žilině je to půl na půl.
Tak 13 ku 12. Nie uplne na půl 🙂
Když nebudeme puntičkáři, tak v případě objednávky lichého počtu i u dělení na poloviny prostě z jednoho druhu bude o jeden kus víc 😉
Nyní nejsou peníze, proto se TO řeší opcí …
Mohli mít pořádný vlaky. Teď tam zas bude Schadewerk..
To jsou zase bezobsažné žvásty..
No, ani ne. Panterovo chodové vlastnosti prostě nejsou dobré. Jel jsem Newagem, Hitachi (Dart), Alstomem (Jazz), Stadlerem a žádná z výše zmíněných jednotek neskáče a nevrtí se jako Panteři.
Jakým Panterem jste jel protože jsem zrovna tento týden jel plzeňským Panterem a jízda byla krásně bez vrcení a skákání.
Já jel 2x „Interpanterem“ a v obou případech poskakoval na výhybkách. A to i na „koridoru“.
Tak včera sem jel z Prahy do Třebový svitavou a připadal mi ten panter trochu obutej, ale to není chyba stroje…
Ústeckýma a Interpantery. Pokud se nepletu, tak Panteři nemaj vzduchový vypružení, možná to je ten problém.
Všem mínuskářům bych doporučil se svézt nějakou ze zahraničních jednotek: budete nadšený, nejen z jízdy, ale i z interiéru, z toho, že klima není slyšet ani venku, ani uvnitř a hlavně funguje.
Panter má vzduchové vypružení.
Jojo, kdyz nekde vyhraje Skodovka tak jsou zde komentare o Schadewerku. Kdyz vyhraje kdokoliv jiny, tak zase ze se nema nakupovat v cizine ale doma… Za mne, kdyz uz jednou zacali s pantery tak pokracovat, kvuli unifikaci. Ne aby v kazdym kraji jezdilo neco jineho, unikatniho jen v par kusech. Jako treba 381 nebo ty planovany dvoupatrovy krychliky do Ziliny.
A proč tedy nenakupovali dál 381 a radši si sehnali Vectrony ? Že by to nebyly mašiny schopný trvalýho provozu ?
Lebo sa už nevyrábajú? Aj keď ja mam taky typ že tie české 380 ČD skončia na ZSSK a bude ich s 381 spolu 22ks a ČD sa toho zbavia. U nás sa vyrieši situácia s elktrikami a na ČD budú radi, že sa zbavia pachute s mašinky, ktorá nikdy nedosiahla to, čo sa jej predpovedalo. Ale možno sa mýlim…..
„Vítězné konsorcium předložilo podle Koreně výrazně lepší nabídku než druhý účastník soutěže“. Nabídku, která se neodmítá…
Slovenská klasika, 361, 756, 757, 861, 813.1 vozne z Zos Vrútky. Bohužiaľ.
Ovsemze se neodmita…. Stadler to vyhrat nemohl ani teoreticky.
Proč né? Slovenské dráhy mají od Stadlera mnoho souprav na Tatranské železnici a nedávno vyhrál soutěž na dvoupatrové el. soupravy.V minulosti kupovali od Stadlera i motoráky GTW.
Ovšem u těch 840 a tetrapaků figuroval vedle Stadleru ještě strategický partner ŽOS Vrútky. A nemyslím, že jeho strategická role spočívala v tom, že bez něj by Stadler ty vlaky nevyrobil. U těch zubacek a Kissů už je Stadler sám za sebe.
Aj teraz bude ako „strategický“ partner. Až 4% dodávky bude dodávať 😉. Tam sa ale skôr jedna o prestup na Dráhový úrad a na SK papiere. Predsa len Vrútky s tým majú viac skúseností ako doložiť v slovenčine a technicky všetko čo treba. A je možné, že sa využije časť montážnej kapacity, ako to urobila Škodovka zo ŽOS Trnava. Ale to sa uvidí až keď to začne, Vrútky majú tiež dost práce na najožsie 2,5 roka a čas sa kráti. Zatiaľ sa len vie že Stadler vyhral, zmluva je pred podpisom. V každom prípade je to.dobrá správa. Kiss sú dobré… Číst vice »
A za čím se bude tahat přímý z Kyjeva? Za klasikou to šlo, za 460 to šlo, ale za Panterem těžko…
To by chtělo, aby se na Slovensku chytli za nos a zapřemýšleli, že pro stokilometrové spojení z Košic do Čierné n/T není Os úplně vhodný produkt
Proč tolik mínusů? Nabízí se Os pantery utnout v Trebišově a dál vést rychlíky, za které se spací vagóny na Ukrajinu zapojí v pohodě
Je a nie je. Chápem kam narážate ale ráno ide nejaký zrýchlený ktorý vezme ľudí do práce a z Michalian nestojí nikde. Navyše tá trať je v tak hroznom stave, že nejaké extra zrýchlenie z titulu rýchlika sa nekoná, to preverili roky praxe. A navyše je to tam dosť husto osídlené hlavne v tej zemplínskej časti k Čiernej, takže ten rychlik tam aj tak stal na každej zastávke. Ako hovorí klasik, not great, not terrible…😉
Takže trať stojí za starou belu. Proto tam nejezdí rychlíky, nemá to smysl. A když jezdí tak všude zastavují. To není pád do vývrtky, to je pád do výlevky a dolů kanálem.
Pantera s adaptérem na šroubovku může tahat loko se šroubovkou. Šlo by na Pantera dát adaptér a tahat vagon panterem? Případně objednat 2 až 3 Pantery se šroubovkou namísto spřáhla.
Jednou se to bude muset rozseknout a nebude to trvat dlouho. Jednotky 560 končí, ale tahají za sebou obligátní 810. To se bude muset řešit.
No osobakov v klasickej súprave do Čiernej jazdi denne dosť, ten jeden o 15.13 určite zvládnu aj keď budu mat pantery. Navyše teraz ten voz nechodí lebo covid ale snáď sa vráti
Třeba 163 nebo 754 ….
Takže se další roky zapíší, byť ne v takovém rozsahu, jako období panterizace i na Slovensku. 😀
Což je pro nás jen dobře, ne?
Súhlasím. Hlavne to bude jeden typ. Je tam ešte opcia takže ak by sa využila (čo nepochybujem, že by sa nestalo), tak by bolo na SK 25+20 čiže 45 panterov a to už je slušná flotila. Samozrejme firmy na údržbu a servis majú tiež „své jisté“, jak v SR, tak ČR.
Nerozplyvaj sa tolko nad tymi dzadami.
Uz si sa v tom viezol? Ja ano a myslím ze je to porovnateľné s európskymi vozidlami. Navyše to ma rýchly odpich a dobré brzdenie, takže sa ušetti aj na jazdných dobách. Tých panterov sa už vyrobili desiatky a uz sa to naučili robiť a vychytať muchy.