dkv_obrazok

Škoda bojuje u soudu o obří zakázku pro Helsinky. Její nabídku vyloučili i pro údajnou nespolehlivost

Tramvaj Škoda ArticXLJokeri na nové trati Helsinky - Espoo. Pramen: Raide-JokeriTramvaj Škoda ArticXLJokeri na nové trati Helsinky - Espoo. Pramen: Raide-Jokeri

Dopravní podnik v Helsinkách nabídku Škody ani nehodnotil, vyloučil ji z více důvodů.

Škoda Group podala u finského tržního soudu stížnost na vyloučení Škody Transtech z tendru na tramvaje pro Helsinky. Společnost Helsinki Metropolitan Area Transport ji vyloučila 6. října z veřejné zakázky až na 183 tramvají a vybrala jedinou zbývající nabídku společnosti Stadler Polska. Podle Škody je rozhodnutí diskriminační a porušuje zásady spravedlivé a transparentní soutěže, řekl dnes ČTK mluvčí Škody Group Jan Švehla. Důvody vyloučení, které finský dopravce uvedl, považuje Škoda za povrchní.

Základní kontrakt je na 63 vozů a opce na dalších 120. Dopravce přijal zbývající nabídku od polského Stadleru. „Nedošlo tak k žádnému porovnání, ani vyhodnocování podaných nabídek,“ uvedl Švehla.

Stadler v Helsinkách porazil v obří zakázce na nové tramvaje Škodu

Helsinki Metropolitan Area Transport uvedl tři hlavní důvody pro vyloučení Škody. „Prvním byla údajná nespolehlivost Škody Transtech plynoucí ze zpoždění s dřívějšími dodávkami. Tato zpoždění nesplňují zákonem stanovená kritéria pro vyloučení a firma je v minulosti řádně napravila,“ uvedl Švehla.

Druhým argumentem byly mediální výroky zástupců Škody Transtech v době výběrového řízení, které dopravce považuje za neoprávněné ovlivňování, přitom podle Švehly šlo o skutečnosti veřejně známé.

Třetím důvodem bylo nesplnění technických požadavků. „Během soutěže Škoda Transtech potvrdila, že její nabídka je zcela v souladu se všemi povinnými požadavky a na žádost dopravce upřesnila, že pokud jsou nesrovnalosti, jde buď o překlepy, nebo o nejasnosti vyplývající ze zadávací dokumentace. Toto upřesnění nebylo vůbec zohledněno,“ řekl.

Posun tramvají kliknutím myši. Škoda ve Finsku ukázala, jak vypadá automatická vozovna bez řidičů

Škoda považuje všechny důvody vyloučení za povrchní a domnívá se, že cílem mohlo být od počátku vyloučit Škodu Transtech ze soutěže a zabránit tím řádnému vyhodnocení a porovnání nabídek. „To by s největší pravděpodobností ukázalo, že naše nabídka byla výhodnější,“ řekl mluvčí.

Rozhodnutí dopravce je podle něj podmíněno schválením navýšení rozpočtu pro zakázku městy Helsinky a Vantaa. To podle Škody naznačuje, že cena nabízená Stadlerem je vyšší než rozpočet zakázky a cena nabízená Škodou.

„Rozhodnutí vyloučit jednu nabídku na samém konci dvouletého výběrového řízení, aniž by měla šanci být vyhodnocena, je porušením základních zásad rovnosti a spravedlnosti a zcela narušuje hospodářskou soutěž,“ řekl předseda představenstva Škody Group Petr Novotný. Podle něj by měla soutěž zákazníkovi umožnit porovnat cenu, náklady životního cyklu, celkovou hodnotu nabídky a schopnost dodržet termíny.

Ostrava si na velkokapacitní tramvaje musí počkat. DPO opět zrušil soutěž za téměř tři miliardy

Škoda Transtech je přesvědčena, že žádné právní důvody pro její vyloučení neexistovaly a že její nabídka byla plně v souladu s požadavky výběrového řízení a s rozpočtem. „Nabízený produkt je založen na ověřené finské technologii,“ uvedl mluvčí. Škoda Transtech vyrábí tramvaje a vlaky především pro severskou oblast a dodává karoserie pro projekt Škody Group v Německu.

Tagy Helsinky Škoda Group Škoda Transtech
13 komentářů