kmax

Škoda bojuje u soudu o obří zakázku pro Helsinky. Její nabídku vyloučili i pro údajnou nespolehlivost

Tramvaj Škoda ArticXLJokeri na nové trati Helsinky - Espoo. Pramen: Raide-JokeriTramvaj Škoda ArticXLJokeri na nové trati Helsinky - Espoo. Pramen: Raide-Jokeri

Dopravní podnik v Helsinkách nabídku Škody ani nehodnotil, vyloučil ji z více důvodů.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Franta Jetel jr.

Cítím to trochu jako takovou malou karmu za ty očúrávky, které Škoda předvádí v tuzemských tendrech ruku v ruce se zadavateli.

Kubrt

Zdá se, že Škoda uspěje s BEMU pro Lotyšské dráhy, kde Stadler byl vyřazen pro formální nedostatky.

Zdenek

Tak to je paradoxně docela dobrá zpráva. Sice to, že česká strojírenská výroba ještě žije je skvělé, nicméně v podání takových buranů už je to trochu problém. Doufám, že když přijdou komplikace ve větším rozsahu, tak by se škodovka zase mohla naučit kulantnímu chování a jednání vůči svým zákazníkům.
Ono totiž neustálé zpožďování dodávek poruchovych vozidel a opakované soudy se zákazníky nejsou úplně ideální reference.

SYN

Jedanánku, Škodu taky jednou někde vyloučili?? No to musí být nezvyk, to chápu, normálně totiž vylučují konkurenty…

MajsterN

Na redditu citují finské zprávy: zaměstnanec dopravního podniku chtěl zmanipulovat zakázku ve prospěch škody. Dopravní podnik ho vyhodil. + vadí pozdní dodání (prý zatím vždy), za které uplatňují sankce.

SYN

Tak to uplatnění sankcí bude to jak škoda píše „firma je řádně napravila“ (jinak si obecně nedovedu představit napravení zpoždění, leda snad strojem času)…

MCZ

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne issued a statement saying there were a total of 1 570 requirements. Škoda Transtech’s offer did not meet 10 of the mandatory technical requirements relating to, among other things, crash safety, braking systems, the characteristics and accessibility of the wheelchair area, interior dimensions, the seat height and the noise level testing.
https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/koda-challenges-its-exclusion-from-helsinki-tram-procurement/69808.article

N.N.

To jsou dost závažná pochybení. Asi by mě neuklidnilo, že vozidlo je české, když brzdy nesplňují požadavky zákazníka (zde DP Helsinky).

QEntity

V jakém rozsahu nesplňují. Bez detailních znalostí to je bezobsažný kec…

Marťas

Vy puntíčkáři… Ale je to Škoda… (asi zas ne taková),😛

MTS

Jen doplnění: nejednalo se o zaměstnance dopravního podniku, ale HSL – organizátora dopravy. Transtech se navíc na schůzce s ředitelem dopravního podniku nechal slyšet, že pokud zakázku nezískají, tak asi nějak nestihnou včas dodat tramvaje už objednané… Vypadá to, že Škoda ví, jak si vybudovat dobré jméno.
https://yle.fi/a/74-20189570

šofér

Z článku mi vyplývá, že si to Škoda se svými managery a jejich výroky či konáním poděla sama. Asi jsou ve Finsku zvyklí na dodržování pravidel, to asi manageři Škody neumí.

Karl vB

Tak mně napadá, jestli DPHMH nebyl náhodou na nějakém školení Sdružení dopravních podniků ČR na téma, jak vypisovat veřejné zakázky a neopajcnul tam české know-how i s chlupy.
Jinak pobavila větička:
„Podle něj by měla soutěž zákazníkovi umožnit porovnat cenu, náklady životního cyklu, celkovou hodnotu nabídky a schopnost dodržet termíny.“
https://zdopravy.cz/ostrava-kupuje-nejdrazsi-trolejbusy-v-zemi-skoda-byla-jedinym-uchazecem-263327/

Rabín

Ano, když je Škoda vybrána jako jediný uchazeč (např. aktuálně trolejbusy pro Ostravu), tak také nelze porovnávat. V tom případě je to pravděpodobně zcela v pořádku?

Lkprak

Dobře jim tak, šmejdům…

Juraj

Absolutně nehodnotím oprávněnost vyloučení, ale je docela vtipné představit si, jak vedení Škody najednou okusilo opačnou stranu barikády, než na co jsou zvyklí z domova.

Daniel Jablonecký

Ale oni JSOU ve Finsku doma. Tedy pokud Oulu, sídlo Škody Transtech, je pořád ještě ve Finsku.

Juraj

Závod ve Finsku je, ale srdcem jsou v Plzni. A Jihlavě. A Zlíně. A Ostravě…

Roman

Ten Zlín si už pomalu můžete škrtnout. Pokud vím, tak Škoda Digital, která tam je, svou Zlínskou pobočku ke konci listopadu zavírá.

Marťas

Ti Fiňáci jsou stejně zvláštní… Mohli mít tramvaje pozdě, dražší a ještě za to platit penále, ale oni ne… Šlendrián…😂

Démon

Vy budete slušný jasnovědec 🙂 Jak to dopadne s metrem D prosím?

MajsterN

Vlak od Škodovky, ve kterém bude špatný vzduch, se vzhledem a uspořádáním sedaček z roku 1989 + věčně rozbitá stěna AŽD, protože ti zase nemají zkušenosti s dlouhodobou údržbou té mechaniky.

MajsterN

Abych jen nekydal, tak upřímně, poslat 10 lidí z DPP na konzultace do singapurského metra (což oni nabízejí jako službu), by dokázalo vyřešit stovky potencisonich problémů, co se tam můžou objevit a nestojí to relativně nic. Ale spíš se stane klasický český průser.

Marťas

JasnovĚdec je zajímavý termín 😃. Jak to bude s metrem D zřejmě netuší už vůbec nikdo… Tam totiž úplně všichni cítí velký bankovky a pokud by se náhodou mělo stát to, že se na ně nedostane, budou se odvolávat do roztrhání těla… Takže pokud bych si mohl tipnout (ale jen tipnout), skončí to nějakou předraženou dohodou, průchodnou a výhodnou pro všechny strany… V zásadě i pro Prahu, protože sice se nedoplatí, ale už se to konečně zprovozní… Tolik coby jasnovIdec 😅

Márty

Holt ochutnali svou vlastní medicínu🙂

Alenkaf

Taková typycky česká vlastnost posmívat se jinému Čechovi. Krom toho nevím jakou medicínu máte na mysli.

55p

Kdo jinému jámu kopá…

Jan Tichavský

Je dost rozdíl smát se jinému, protože mu nepřeju úspěch a smát se někomu, kdo se proslavil jako „jediný správný výrobce“ co týče mnoha veřejných zakázek.

Márty

Neposmívám se, naopak tím říkám, že její vyloučení mi přijde zvláštní. Zároveň ale vnímám, že se na českém trhu chová slušně řečeno velmi nesportovně a běžně se zbavuje konkurence různými způsoby za velmi podivných okolností. Proto „ochutnala vlastní medicínu“.
Škodovce přeji každou zahraniční zakázku, baví mě vídat český export v zahraniční. Jsem zvědavý, jak soud rozhodne.

Berhof

No jo, ve Finsku narozdíl od Ostravy konexe nestačí, tak si je třeba pobrečet 🙂 Citace z článku z 7. 10. „Škoda Group je přesvědčena, že její nabídka plně odpovídala požadavkům výběrového řízení a byla v rámci určeného rozpočtu“ Dneska už připouští, že plně požadavkům nemusí vyhovovat „pokud jsou nesrovnalosti, jde buď o překlepy, nebo o nejasnosti vyplývající ze zadávací dokumentace. Toto upřesnění nebylo vůbec zohledněno“ A třešnička na dortu je prohlášení o ceně: „To by s největší pravděpodobností ukázalo, že naše nabídka byla výhodnější,“ Přitom Škodovka ve skutečnosti moc dobře ví, jak si cenově stála proti Stadleru a cíleně… Číst vice »

Radek

Oni nemuseli soutěžit jen na cenu dodání, ale i na dostupnost náhradních dílů atd. Vyhodnocení nemusí být tak přímočaré, škodovka nemusí znát všechny detaily konkurenční nabídky.

SYN

No u 10tiletých (a více) servisů a dodávek náhradních dílů se to prakticky vůbec nedá srovnávat, protože to „jak dobře“ byl ten servis realizován a kolik stál, se u jedné nabídky dozvíme postupně až během těch let, kdežto od druhé strany se to nedozvíme vůbec (jen teoreticky).
Takové ČD si v době uzavírání smlouvy na ř.380 určitě nemyslely že ty lokomotivy budou stát přes 100M za kus, budou poruchové (hm, s tím se možná počítalo, zpočátku) a nebudou dlouho schválené v zahraničí…

WhoCares

Na to je velice jednoduche reseni: Vyhodnotit nabídky a ono se ukáže kde pravda leží. Branit se vyhodnoceni je pro danoveho poplatnika kontraproduktivni.

Alenkaf

Jako ze pro daňového poplatníka je lepší když se vybere lepší kamarád ikdyž je dražší.

WhoCares

A jak vite ze je drazsi kdyz se nehodnotilo a cena neni znama? Vase ubohe lzi si laskave nechte do putyky.

N.N.

Jakože poplatník bude rád, když se mu zvednou daně a bude jezdit horším vozidlem? No já teda ne.

MajsterN

I v česku se vyhazují dodavatelé, když nesplní zadání nebo jsou tam velké nesrovnalostí. I když v případě Finů může jít o pojistku – vyhodnotili Škodu jako nespolehlivou a teď dodávají právní důvody.

MajsterN

Takový překlep, když Poláci požadovali do metra klimatizaci a Škoda to přeložila jako větrání 😀