- Železnice •
- Dopravci •
- Město •
- Automobily
Škoda Auto začala spolupracovat s RegioJetem na sdílení skútrů a aut
Elektrické skútry BeRider před vlakem RegioJetu. Foto: Škoda Auto
Spolupráce dopravce s automobilkou řeší dopravu i na nádraží či z nádraží.
Možná se mi to zdá , nemám zkušenost se „sdílením“ , jen s běžnou půjčovnu , ale přijde mi , že všude , kde se tato služba poskytuje jezdí i taxiky většinou kolem sta koruny . A pokud pojedu do města , třeba krajského , a z nádraží cca 20 km na víkend do Horní Dolní nemám ho kde vrátit a pronájem odstaveného vozu je ranec. Asi nechápu tu pointu . Diskutující níže píše o řešení poslední míle po Praze několika „půjčovnami“ ale to mi spíše připadne jako fandění tomuto a taková téměř úchylka. nebo koníček , nikoli běžný standartní… Číst vice »
Za mě je to dobrá služba. Motorky jsou v dobrém stavu a jsou relativně výkonné (na elektroskútry). Já osobně používám v případě, kdy se potřebuji dostat rychle do práce a jde mi o minuty (od školy na Andělu na Pankrác) a nebo v relacích, kde není MHD tak silné. Třeba Praha 4 -> Praha 6 (využiji Barrandovský most a tunely). Samozřejmě služba to není dokonalá – skútrů je málo a aby jich bylo dost ořezali zóny, takže kupříkladu Lhotka vypadla a tudíž nedojedu domů, ale musím přestoupit na bus :-(). Motorku lze samozřejmě v zóně odložit a pak si znovu… Číst vice »
Díky . Kolobrndy na krátko pochopím , jde mi spíše o auto. Počítal jsem si to (realita může být jiná) a taxi mi vychází celkově výhodnější . Ale asi jsem „stará“ škola
Nevím, jak ostatní, ale Autonapůl má pro každé auto domovskou zóny, kde se vyzvedává i odevzdává, přičemž např. v Brně jsou v okrajových zónách většinou po 1 autu a většina (okolo 20) je jich v centrální zóně: https://www.autonapul.cz/carsharing-brno/ V Praze to bude podobně: https://www.autonapul.cz/carsharing-praha/ Třeba car4way to má asi jinak (celkově víc aut, v průměru nižší vytíženost jednotlivcýh aut) – je to nadnárodní firma, která chce hlavně vydělat. Zatímco Autonapůl je právní formou družstvo a netají se tím, že chce přispět k efektivnějšímu využívání prostoru ve městech, nechce konkurovat MHD apod.
Autonapůl to tak deklaruje. Nicméně si nemyslím, že by to byl shluk mecenášů, kteří to budou dotovat z vlaastní kapsy, tj i jim půjde o finance. Ekonomika je v tomto směru prostě jednoznačná a neochcatelná.
Car4way není nadnárodní firma, ale projekt Louda Auto
Vidím že téma „sdílení“ tady jitří vášně, tak bych se k tomu jako častý uživatel sdílecích služeb taky vyjádřil. Pro mě hrají ty služby při pohybu po městě nezastupitelnou roli. MHD je sice super, ale odsaď podsaď. Pokud jedete z Černého mostu na Můstek, tak asi nebudete nic řešit a pojedete metrem. Ale jakmile vám do cesty vleze přestup, nedej bože mezi povrchovou dopravou a metrem, a nedej bože o víkendu večer, tak už se pekelně načekáte. Jezdím často mezi Pankrácí a Žižkovem a mám vyzkoušené, že o víkendu strávím jízdou na skútru či autem tu samou dobu (cca 8… Číst vice »
A proč tomu říkat „sdílení“? Podle mě je to obyčejná půjčovna, i když se dá vrátit zaparkováním kdekoliv není zákaz a online odhlášením.
Jak se ta služba jmenuje už je mi celkem jedno, hlavně když dobře funguje.
Ale problém je právě v tom, jak se to jmenuje.
Souhlasím s Petrem, že důležitá je funkčnost a strávený čas té či oné služby. Akorát Petr zapoměl napsat, že jako uživatel sdílených/půjčovaných (whatever) aut a skůtrů na sebe bere větší odpovědnost za případnou škodu než jako cestující v MHD.
Bravo
Nic proti tomu, jen mi nepřijde jako extrémně efektivní jít někam hledat auto a pak hledat místo, kam ho zaparkovat proti tomu vylezení z metra na tramvaj 🙂
Pokud bych ho musel „jít někam hledat“, pak bych s ním samozřejmě nejel 🙂 Používám sdílecí služby čtyři a aspoň jedna z nich má vždycky vozidlo blíž než je nejbližší zastávka MHD. No a s parkováním taky bývá problém opravdu výjimečně, když to můžete nechat kdekoliv na modré.
Což vám přijde normalni.
Moci parkovat tam, kde ostatní nemohou protože „sdílení“ ?
jakmile vám do cesty vleze přestup, nedej bože mezi povrchovou dopravou a metrem, a nedej bože o víkendu večer, tak už se pekelně načekáte
lidi jsou prostě zpovykaní
Mám to naprosto stejně jako vy.
Pro vás pane Petře rozhodují minuty, ba i sekundy. Nezbývá než doufat, že se vám to jednou bude hodit až budete čekat na RZS, která bude v dané chvíli v zácpě.
Jestli on se Petr tak nějak nesnaží (nemá vlastní auto), aby ty zácpy byly menší a míst k parkování bylo víc?
Ve výsledku máte jedno, jestli je v ulici zácpa soukromých či sdílených aut…rozdíl půjde poznat při parkování, ale vůbec to neřeší ucpané ulice pro MHD nebo třeba RZS.
Já jsem hlavně psal, že druh dopravy si vybírám podle provozu a že zácp se neúčastním, protože mě nebaví 🙂
Proč to lidem pije krev?
Protože to ( stejně jako Airbnb) nemá se sdílenou ekonomikou nic společného a je to úplně obyčejná komerční půjčovna zabalená do cool názvu „sdílení“ .
A v případě koloběžek to ostatní jen obtěžuje , protože sdileči je používají kde nemají ( na chodníku) a nechají je válet tam ,kde jim z pracek vypadnou.
Sdílená auta mají nesmyslně výhody oproti běžným soukromým ( modré zóny, parkování, bus pruhy) .
Takový zelený socialismus, na úkor ostatních….
Tak shrnul bych to následovně:
Pokud půjdu s partnerkou na swingers, bude to sdílení.
Pokud partnerku zaparkuju na E50, budu její partnery kasírovat, tak to není sdílení, nýbrž prostituce (pronájem partnerky za peníze) a já jsem její pasák (půjčovna).
Takto nějak vnímám rozdíl mezi sdílením (od sposeda si půjčím míchačku, on ode mne zase křoviňák, tyto veci spolu sdílíme, nefakturujeme si nájem navzájem)
A pronájmem (půjčováním zas peníze) za účelem tvorby zisku (v Bauhauzu si půjčím za poplatek na den míchačku).
Proč takhle řeší poslední míli v Praze, kde se dá pohodlně kamkoli dostat MHD. Na druhé straně, když vystoupíte na nádraží někde na koridoru a potřebujete se dostat někam 10 km daleko, tak pokud vás nečeká příbuzný s autem, tak máte problém… Ale tam to jednoduché řešení pochopitelně nemá…
To je přesně ono. Tam kde to nikdo nepotřebuje (viz elektrokoloběžky), to je, tam kde by to mělo smysl, nic. Ale chápu, je to založené hlavně na turistech a těch je ve velkoměstě prostě více. Jinak ceny sdílení jsou příšerné, to se pomalu vyplatí vzít rovnou taxík.
Nejde moc míchat koloběžky (do kostkové Prahy je to opravdu debilní nápad), které jsou v zásadě jen pro cizince s auty a skútry. Ty naopak cizinci v zásadě vůbec nepoužívají. Ohledně cen – Berider má s balíčkem minut cenu 2,9 Kč / minuta a čekání 1/5 ceny běžné minuty. Anytime má ráno (7-9) za 1,99 Kč a pak za 5,99 Kč za minutu. Na většinu míst se po Praze dostanete od 10 do 25 minut. Co je na tom tedy cenově příšerného? Předražený je jen Car4way – v tom se za poslední rok normálně zbláznili nejen s cenou, ale hlavně… Číst vice »
No nevím. Za jeden víkend měsíčně co bych měl půjčenou tuhle sdílenou blbost mám zaplacené svoje vlastní auto. Pokud mám tak malý nájezd, že používám sdílené auto ,tak za měsíční plat koupím dnes solidní ojetinu po technické která těch 5.000 ročně udělá. U sdíleného auta ten měsíční plat dám za pár vikendů. Sdílení popírá základní výhodu auta – nezávislost a operabilitu, kde za minutu poté co se rozhodnu sedím v autě a odjíždím. Mít auto k dispozici 25/7/365 , to je důvod proč lidé používají auta. Ne že si ho musím prvně najít, a v exponovaných časech si ho měsíc… Číst vice »
Pro „Inspektor…“ mám 2 poznámky k Vašemu názoru: a) zapomínáte na náklady na vlastnictví (TCO). Kupní cena tvoří jen část TCO, zvláště náklady na parking notně prodražují. A cestovat v příliš levném, neudržovaném autě je o zdraví – nemyslím jen typické levné auta (Suzuki Swift 1989, Škoda Favorit, Daewoo Matiz,…), ale myslím obecně všechny auta u kterých se šetří na údržbě, takže brzdy nic-moc, sjeté gumy a tlumiče, proreznutí kastle ohrožující na životě při havárii,… b) půjčování/sdílení aut je vhodné kombinovat s veřejnou hromadnou dopravou a se spolujízdou a vlastním (elektro)kolem. Záleží na potřebách = někomu se opravdu vyplatí raději… Číst vice »
V jiném příspěvku píšu že se vším všudy mne auto vyjde na 4 Kč za kilometr, nějakých 20.000 ročně.
Včetně amortizace pořizovací ceny.
U půjčovny to u identického auta logicky musí být více, protože musíte počítat i s nějakým ziskem pro půjčovnu.
Je pravda, že parkování nemusím řešit, bo modré zóny a podobné nesmysly Zelených bezmozků sem zatím nedorazili
Škoda. Kdyby se Škoda Auto DigiLab dohodla s modrým dopravcem, tak by tady všichni řičeli blahem a pochvalně mručeli.
O jaky sdileni jde? Je proste pujcovna ktera zasvini uz tam malo parkovacich mist dalsimi zbytecnymi vozidly. Uz je toho radoby sdileni posledni dobou dost. Jestli nekdo nema na to se dopravit normalne k busu nebo vlaku tak at smrdi doma
Leosi, kdyby kazdej uzivatel sdileni si poridil vlastni auto, tak je to mnohem horsi. Kazdej majitel auta by mel bejt za sdileni rad, ze zbyde vic parkovaciho mista na neho.
Nekdy to zkuste, ma to neco do sebe.
To je samozřejmě nesmysl. Lidí, co by si nepořídili auto, protože můžou hrát loterii, zda na ně vyjde ve špičce (typicky víkend) půjčené (ne sdílené) auto, je naprosté minimum. Ti lidi by prostě autem nejeli nebo by si vzali taxíka. A naopak, kdo jezdí jen trochu víc, tak se vlastního auta nevzdá, protože „sdílené“ auto je násobně dražší, nestojí u domu ale klidně k autu pojedu MHD stejně dlouho, jako pak tím autem a je to dost omezující, když nemůžu auto vrátit kdekoliv, ale často musím i pomalu do stejné ulice. Je to předražená půjčovna, která naopak ta místa na… Číst vice »
Já jsem s tím jezdil 6,5 roku, celkem cca. 4200 km, při tomhle proběhu by se mi auto fakt nevyplatilo a auto se vždycky našlo, když bylo potřeba, akorát občas nebylo v mojí městské části a musel jsem pro něho do centra. Typické použití – převoz něčeho těžkého / objemného, cesta na víkend, když se toho hodně veze apod.
Protože u sdílených aut platíte i za čas , tak jet sdíleným autem na víkend ( kde vám bude přes sobotu a neděli stát u chalupy) je hodně drahá sranda.
Dle toho, co píšete, očividně mluvíte o nečem, o čem nic prakticky nevíte. Využívám po městě hlavně chůze, pak MHD s lítačkou a již cca 5 let aktivně sdílím auta a teď hlavně skútry a je to naprosto geniální. Měsíčně mě to vyjde na cca 1000-1500 Kč (za cca 20-30 jízd, které mi navíc ušetří hodiny času) a to se samozřejmě nedá s vlastním autem nebo taxi porovnávat. Navíc jsem se díky tomu zbavil auta, které by akorát zbytečně stálo na ulici, protože bych s ním mohl jet jen tehdy, kdybych se s ním také vrátil. Kéž by pražáci, kteří… Číst vice »
Najedu tak 5000 km ročně. Sdílenými auty to vyjde se vším všudy včetně plného havarijního pojištění) na cca 6 korun/km. Za kolik bych musel koupit auto, abych se (včetně všech poplatků) dostal na tuto cenu? Zkuste si to spočítat – třeba za deset let…
Se vším všudy včetně pojištění jezdím za 4 koruny na kilometr. Při pěti tisících kilometrech ročně to máme 20.000 korun, tj.cca 1600 měsíčně.Pricemz polovina té částky ( 1.75kc/ km)je nafta. Pojistku mám za 1.500, HAVPoj si neplatim u auta za jeden plat to nemá smysl. Gumy mi při tomhle nájezdu vydrží pět let a sadu seženu za 3000, olej měním po 20.000 tedy po čtyřech letech, běžný servis si dělám sám, takže jen technická 3000 / 2 roky i s výpalným pro STK … Auto stálo před šesti lety 40.000 a ještě cca 4 roky bude sloužit, to mu bude… Číst vice »
Tak to máš supr olej a za tu cenu luxus . Rozvody asi nedalas nikdy a nebrzsis . Super prajz . Má ten olej sem prosím hod odkaz , to se vyplatí . Díky moc
Olej jsem teď měnil. Nejobyčejnější Mogul 5W40 ze Syntezie Pardubice , pětilitrový kanystr za čtyři sta. Těm marketingovym kecům o na míru míchaném oleji , exkluzivní kvalitě přímo pro konkrétní značku a podobným žvástům už dávno nevěřím…. Výměnu si dělám sám, ale možno za tři stovky ve smluvním servisu prodejce. A to jsem presvihl termín, měnil jsem po 27.350 kilometrech podle počítadla ( tj asi tři a půl roku při mém nájezdu) Brzdy jsou po generálce za 12.000 , ale předtím na ně nebylo osm let sáhnuto ( kromě destiček za pětikilo). Rozvody jsem neměnil, to je fakt za osm… Číst vice »
Sdílená auta začnou mít smysl až budou schopna sama dojet kam si řeknu a kdy si řeknu a v cíli po vystoupení zase odjet.
Ale to už pak nebudou sdílená auta, ale automatické taxíky
Sice těmto službám nefandím, ale váš názor je zcela pitomý – ta poslední věta. Jinak ano, jsou to (a dost drahé) půjčovny.
Jak zasviní parkovací místa?
Jestli řidič při vrácení nedodrží zákon (zastaví na zákazu, zastaví na placeném parkování a nezaplatí) tak to řešit s konkrétním řidičem. A samozřejmě ať půjčovna třeba nedovolí odhlášení na takových místech a nechává poplatek běžet dál.
Tak napsat, že to zasviní koleje vyzobáváním rozinek, protože se jedná o RJ, tentokrár nelze…
Tak ono když se někam jede vlakem, tak vlastní auto je k dispozici většinou jenom na jedné straně trasy. A parkovací místa zasviňují spíš ty soukromá vozidla, která v průměru někde stojí 90 % času, kdežto u sdílených je to podstatně méně.
A ten skútr nebo auto, když si to objednám, mi přistaví ke dveřím domu? Protože jestli ne, tak řeči o komfortní dopravě od dveří ke dveřím jsou jenom lživým blábolem.
Já se třeba díval na jednu půjčovnu (pardon, sdílení) AJO carsharing a pravidelně prostě ta auto nejsou o víkendech dostupná. A abych plánoval ještě čas a cesty / výlety podle toho, zda bude za 2-3 týdny volné auto na druhém konci města, to opravdu není uživatelský komfort. Asi 2x jsem vyzkoušel právě od Regiojetu spolupracující Car4way, tak když dojedu do města v noci, auto stojí u nádraží – ok, proč ne. A můžu ho nechat u domu. Ale většina cest je úplně jiných a absolutně se to nevyplatí. Teď jsem potřeboval jet 300km, autem to trvá cca 4h, vlakem/busem celý… Číst vice »
Logicky největší poptávka po IAD je o víkendech. …
Jenže zas a znova to bude použitelné jen po velkých městech a jejich centrech (už ani ne moc předměstích). Přitom nejhorší je, že bydlíte třeba 8km od nádraží, ale prostě se tam nedostanete po přestupu. příkladů máte hromady (Srnojedy, Dolany, Velký Týnec, Dolní Újezd, Ludgeřovice….) jen podél koridoru a co teprv mimo něj.
Obě služby jsou ve své podstatě pronájmem. Proč je pořád taková snaha tu jednu nazývat sdílením?
protože je to „moderní slovo“ přitom jde o klasickou auto- fichtlo – kolo – koloběžko půjčovnu.
Inovace lze dosáhnou jakkoliv, třeba použitíím „moderního“ slovíčka.
Naprosto přesně jste postihl jeden z mnoha fenoménů doby.
běžně to používáme v práci. princip starej jako vždy, PR oddělení vymyslí nový název, udělá se kolem toho leták a jupí, máme tu novinku…
Takže hledáme nová slova, kterými nazýváme staré „obvyklé“ služby.
A nebude dlouho trvat a sdílení nebude in, protože někoho napadne to nazvat chytrým sdílením.
bohužel máte pravdu. ale možná si rychle založte reklamku a alespoň na tom trhnete balík. hejlů, co mají miliony na reklamu a neví co s nim je pořád až moc 😉
bude to smart sdílená koloběžka!
Vecny tema, ktery je pritom naprosto jednoduchy – jsou snad Rekola pujcovnou kol? Do jiste miry ano, ale diky tomu, ze nemusite do pujcovny, se jedna o sdileni.
Nicmene si nejsem jisty, jakou to ma v techto ohledech souvislost.
Rekolo je pujcovna ano
Ne, je to komerční půjčovna. Nesdílím něcí nevyužívaný soukromý majetek za náklady, ale půjčuji si komerčně věc za komerční – ziskový nájem/půjčovné. A je jedno, jestli zneužívají veřejný prostor nebo mají nějakou provozovnu, kam si pro to zajdu.
Ano je to půjčovna, kde její majetek je rozsypanej po porostoru, tj nemusíte do centrály, nýbrž stačí najít nejbližší, Rozprostřený v prosotru, kus.
Nicméně netušíte jestli někdo a kdy delal někaou technickou prohlídku, netučíte v jakým stavu to předchozí „sdíleč“ zanechal… zjistit, že auto při brždění blokuje levou přední až v zatáčce není úplně fajn pocit…
Není to sdílení
Protože u klasických půjčoven aut není běžné že by vozidlo vystřídalo několik uživatelů za den, připlácíte za pojištění nebo skládáte zálohu, připlácíte za mladého řidiče, platíte za min. jeden den a výše, platíte pohonné hmoty, vozidlo si půjčíte jen na pobočce, atd atd.
Tohle je uplně jiný princip a je tedy jasné že se taky budou (chtít) jinak nazývat. Uber je taky “v podstatě” taxi.
Uber je taxi pres appku a to ostatni je taky pujcovna a to ze se to poflakuje po ulicich a rika se tomu sdileni je jen obchazeni modrych zon a ubirani parkovacich mist
To tezko, uzivatele vyuzivaji tehle sluzeb prave proto, ze svoje auta/motorky nemaji, takze zadna mista nezabiraji jako nekteri, ktery maji auto jenom na vikendy a ve vsednich dnech zabiraji misto nonstop.
A diky tomu, ze si tohle sdilene auto pujci nekolik lidi za den/tyden, tak staci jedno parkovaci misto, ne nekolik.
To je samozřejmě nesmysl. Ta auto jsou navíc, ne místo jiných. A zabírají často místo x dní. Jsou to obyčejné komerční půjčovny, jen řešené trochu jinak.
To auto je místo toho aby, si každý v osmnácti koupil trabanbta a jel když našetří na benzín. Místo toho když našetří tak zaplatí půjčovné.
Jestli ho někdo nechá na zákazu, tak 1) s řidičem řešit parkování na zakázu stání(kdo to byl, ať prokáží orgány ve správním řízení) 2) půjčovna ať si řeší že má auto odtažené na policejní parkoviště, odkud s tím neodjede jen tak jakýkoliv zákazník.
Jak to obchází zony?
Přesně tak, ti, kteří tam bydlí, a platí si za možnost zaparkovat tam, pokud najdou místo, kdy platí násobně více než tato půjčovna, mají o to méně možností zaparkovat….
Jediný rozdíl je, že místo na pobočce vyřídíte vše přes mobil.
No a i přesto, že tyhle věci u sdílecí půjčovny nejsou extra uvedeny v ceně, tak samozřejmě tam jsou většinou taky, jen se to platí jiným způsobem a často dražším. Dokonce už někteří zavedli „nástupní sazbu“ za výpujčku, protože holt lidi to využívali jen po městě, kde se to jakžtakž vypláceno, tak se to zdražilo. Princip je stejný, půjčuji si auto.
Ano Uber je taxi přes „placičku“ s nějakou navigací a kusem dalšího SW. Tj kalsická taxislužba – odveze vás na „zavolání“ odněkud někam. Jediná výhoda je, že peníze neřešíte s řidičem, tj blbějc se okrádá…
Ale no tak, to je jen tvůj vlhký sen, že jich vystřídají několik za den, v normální a profesionální půjčovně nic nepřiplácíte, v půjčovně na ulici taky skládáte zálohu a to platební kartou, kdy smluvními podmínkami potvrzujete, že Vám to mohou strhnout, a ano, klidně se i na debetní kartě dostanete do nepovoleného debetu….
Hoppy Go není půjčovna protože nemá vlastní auta, jako Airbnb nemá vlastní byty.
Hotelier (firma) který mi pronajal hotelový pokoj není majitel budovy. Hotelier má budovu v pronájmu. Takže to taky může označit za sdílené ubytování? I když hotelierovým předmětem podnikání jsou ubytovací služby?
Zrovna HoppyGo se mi zdá původní myšlence sdílení nejblíž. Každé nabízené auto má svého majitele, který jej servisuje a (většinou) také sám užívá. Samozřejmě i tady můžeme polemizovat o tom, kolik aut bylo pořízeno „na kšeft“, ale pořád zůstává faktem, že principielně je to asi nejefektivnější využití nápadu na komerční sdílení aut.
Ono nejdůležitější bude jak bude daná služba použitelná, jak dostupností, tak cenou.