Skládání draků začalo, půjde o první brněnské tramvaje s klimatizací

Brněnské tramvaje ponesou název Drak. Pramen: DPMBBrněnské tramvaje ponesou název Drak. Pramen: DPMB

Pracovníci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna začali pracovat na kompletaci nových tramvají EVO2, jejichž komponenty do moravské metropole dodávají

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Dobré trasy vybrali. Tak hlavně když si naše „menšina“ bude vozit (_!_) v nových klimatizovaných tramvajích. Aspoň budou mít co ničit. A pracující s dojezdem přes celé město ať se paří dál.

Jiří Kocurek

Nejezdí čtyřka náhodou do vilové čtvrti na Kraví hoře? Pán či kmán, týmž vozem povezou se .

Jirka

To určitě jezdí, ale lidé z těch vilek v drtivé většině v MHD nepotkáte. A větší část trasy je právě ta problémová. Stejně jako u č.10. Zrovna včera se taková rodina z narvala do už tak plného autobusu, otec ze sedadel pro invalidy vyhodil babičku s dědou v pokročilém věku, protože on přece nebude stát a děti se zatím snažily zničit, co šlo. Do oka jim padla i USB zásuvka, a když nešla urvat, tak ji aspoň ucpali žvýkačkou. Co se dovnitř nevešlo, nalepili na sedadlo.bProto si myslím, že je lepší, když na těch tratích jezdí vozy, kde už není… Číst vice »

liposh

Mimochodem, já nad tím nikdy nepřemýšlel, ale je normální, že 30 lidí, kteří mají už veškerej materiál na skladě skládá jednu šalinu 5 měsíců? Nemaj to být týdny? Možná jsem zblblej všema těma robotickejma linkama v automobilkách a brněnská manufaktura takhle nevalí, ale i tak…fakt 5 měsíců?

liposh

Protože při daném tempu to znamená, že v Brně jsou schopni udělat 5 šalin ročně…to je přes 8 let do té poslední Nr.41 😀

Luděk

Do těch pěti měsíců se počítá i doba kdy se vyrábí kabeláž a skelet vozu v Brně ještě není a za ty zbývající tři měsíce kdy se pracuje na skříních se musí třeba taky nalakovat a to taky chvíli zabere

Viz. článek o přestavbě na Varia:
https://www.dpmb.cz/cs/rekonstrukce-tramvaji

liposh

Dvě věci. 1) jak se o tom tak dlouho mluví a někde dokonce bylo, že do zkušebního provozu mají jít první 2 draci v říjnu, tak jsem myslel, že na oslavách 150 let DPMB teď v sobotu 31.8. už bude statická premiéra. A vono kulový. 2) Všechno, doslova všechno je lepší, než Škoda 13T, kterých máme v Brně 50 ks a jsou nanic. Zejména pak v té první „protisobě“ verzi. Myslím, že přesně na tohle v Brně přišli. Že když složíte vario2 a za to vario1, že ta souprava je naprosto ve všech ohledech lepší, než 13T. Proto teď razí… Číst vice »

Radosto

Tak už se i tramvaje dodávají jako nábytek z Ikea. 😀

Jiří Kocurek

Asi se brzo svezu. Uvidíme.

Martin z Moravy

Jo celé diskuzní fórum zdopravy.cz se sveze. Ale raději inkognito, aby se někteří místní diskutující navzájem nepomlátili 😀

Jiří Kocurek

Jakože odborářova dělnická pěst uděří a zdrtí… platícího cestujícího jedoucího z/do práce?

TPal.

Průlomový projekt to není ničím. Nechápu, proč česká města nekupují pětičlánkové tramvaje, nejlépe obousměrné.

Pražák

Protože za:
a) ne všude potřebujete velkokapacitní tramvaj, na některých linkách nebo v některých časech je to zbytečné
b) v menších městech (Liberec, Most….) nepotřebujete velkokapacitní tramvaj skoro vůbec
c) peníze

TPal.

a) zrovna v Brně by byly potřeba
b) OK, místní podmínky neznám, ale dokáži si představit, že minimálně v Liberci by mohly být někde potřeba
c) to je smutné, když na ně Poláci mají peníze, Turci taky, no česká města ne.

Jiří Kocurek

Na linku 10 by fakt byly potřeba. Nebo tam pak pošleme půlenou KT8, až je na osmičce nahradí pětičlánky?
No a hodnotit průlomovost projektu a poté napsat, že místní pomínky neznáte. To vypadá poněkud … nekonzistentně.

Daniel Mach

V Liberci by pětičlánková tramvaj byla opravdu k ničemu. Neznám linku, kde by dvě spojené tramvaje nestačily. Musely by se prodlužovat intervaly a to by bylo na úkor obslužnosti.
V Polsku znám situaci jen ve Wroclavi, a tam jezdí pětičlánkové tramvaje jen výjímečně. Turecko, potažmo Istanbul nebo Ankara, to je úplně jiný level, to se s Brnem přeci nedá srovnávat.

Gremli

Velkokapacitní jsou v Brně soupravy 3xT6A5 a Varia LF+LF2. O něco menší 13T. Novější malé nejsou…a 41 kousků opravdu není moc. Na 10 ideální a na 4 buď malá tramvaj často, nebo velká méně často… Nové velké šaliny budou potřeba taky…zřejmě se dočkáme v dalším kole.

Gremli

A pokud tyto půjdou párovat a v páru se osvědčí, tak to může být slibné řešení i velkých šalin 🙂

Pražák

Nikdo neříká, že nejsou potřeba. Váš příspěvek ovšem říká, že se mají kupovat jenom velkokapacitní a ještě k tomu oboustranné. Načež já reaguji v tom smyslu, že to není potřeba. Dvoučlánkové tramvaje by potřebovala i Praha, místo sólo T3 na méně vytížené (např. 21) či noční linky, případně na ty sloty (časné ráno, večer), kdy jsou velkokapacitní tramvaje zbytečně velké. Poláci mají, protože jednak je Polsko méně sociální stát než ČR, o Turecku nemluvě a hlavně jim jde lépe čerpání z EU. Liberec, Most atp.nejsou žádná velkoměsta, tam i na nejvytíženější linky stačí 3 článková tramvaj v několika málo kusech… Číst vice »

Ján Trnka

Podľa mňa zbytočný nákup. Brno má už dnes problém s nedostatočnou kapacitou spojov na viacerých električkových linkách. Na linke 1 to ako-tak zažehnali súpravami Vario, ale napríklad na linke 12 sú všetky spoje v špičkách aj pri intervale 3 minúty narvané po strechu. „Draky“ sú určené primárne ako náhrada K2, predpokladám hlavne na linkách 2, 4, 5, 10, ale aj tam by sa všade okrem desiatky by sa minimálne v špičkách zišli kapacitnejšie vozidlá. Brno by malo vážne uvažovať o nákupe električiek dĺžky 30 alebo aj 40 metrov. Navyše o pár rokov bude treba riešiť čo s KT8… P.S. Nevie… Číst vice »

Kubrt

V Praze se několikrát (při výlukách) provozovaly dvojice KT8 – musela jim být doplněna zásuvka, ale šlo to. Nevím, jestli by to šlo i po rekonstrukci. Technicky je to asi řešitelné, větší komplikace může být v délkách zastávek, času průjezdu křižovatkou atd. Ale to je taky řešitelné. V Budapešti i řadě jiných měst jezdí mnohem delší tramvaje, než v ČR, takže fyzikálně je to reálné 🙂

Luděk

Je dost pravděpodobné že EVO bude provozované ve dvojicích jako původně kloubová VARIO

Martin z Moravy

S tímto názorem na nízkou kapacitu šalin souhlasím. Naštěstí jsem teď viděl dost vypravených varií na lince 12. Snad každá druhá, tak snad se blýská na lepší zítřky.

sorák

To byla podle mě jen otázka prázdnin, kdy nebylo na lince 1 vypravováno tolik spojů…

Poudy

V Brně, ani nikde jinde nejezdí električky. V Brně jezdí Šaliny.. 🙂

Karel

Nesouviselo to s prázdninami jako takovými, ale s tím, že během nich byla mj. výluka na lince 8, kterou kapacitně nahrazovala právě linka 12 přeložená do Juliánova.

Kik

Spřahováni do dvojčat je podmínkou výběrového řízení.

Jiří Kocurek

Na jedničce je k vidění trojče T6, tak snad se na dvanáctku vrátí LF2+LF1

Ostravák

Ježiši to je ale blbost.

Zlámalík

Copak? Princip „výroby“, článek, nebo komentář níže?

Jiří Kocurek

Proč ty uvozovky? Takhle vyrobených tramvají jezdí po Šalingradu hromada.

Dokonce bývaly časy, kdy ve Výzkumném ústavu šalinovém vyráběli tramvaje naprosto oficiálně. Jen tomu Strana a vláda učinila přítrž. Výrobu zrušila ve prospěch zcela revolučního konceptu tramvaje T3, tohoto výdobytku pracujícího lidu. Že byla nějaká T2 a dokonce T1 bylo veřejnosti známo, leč se o tom nemluvilo, aby třídní nepřítel nevynesl plány kapitalistickým štváčům, což se ale i tak stalo. 😀
https://en.wikipedia.org/wiki/PCC_streetcar#/media/File:San_Francisco_F_line_streetcars_at_Jones.jpg

Jedine vlaky

Jasně, nemáme peníze, tak 41 tramvají budeme kompletovat 5 let. Ale na vysoce vytížených tramvajových linkách necháme ještě KT8, Vario (podle ředitele DPMB tyto vozidla patří mezi nejmodernější v ČR.). Dále není potřeba dodat nákup plastových autobusů Iveco Urbanway 18M, které se při jízdě rozpadají. Nemluvě o tom, že na lince 50 se zdá, že autobus svoji druhou část nechá na zastávce a odjede. Dveře se otevírají půl hodiny a než se zavřou, je pryč další hodina. Promiňte, ale tady nemůže být řeč o novém, modernizovaném a čistém vozovým parku.

Jedine vlaky

Jste vtipní. Mínusy za svatou pravdu. Hádám, že polovina mínusářů není ani z Brna.

Luděk

1. Mínusy máte za hloupost
2. Na KT8 nevidím nic špatného a asi ani Praha když je ve velkém skupuje
3. Chystá se výběrové řízení na nové obousměrné tramvaje
4. Urbanem v obou délkách jezdím v podstatě denně a nikdy jsem nic takového nepocítil až na ty dveře ale proti původní rychlostí dveří u prvních Crosswayu to pořád nebylo tak tragické

Jedine vlaky

3. Ne. Buď bude rekonstrukce KT8 anebo nové obousměrné tramvaje (šance je malá). Jestli se vám líbí ty plasty typu Iveco Urbanway 18M. Tak nevíte, co je to kvalitní městský autobus. Škoda Solarisů, že nemají tu klimu.

liposh

Solaris je polský. To, co si spousta lidí trochu myslela, že poláci dělají šunty, to mi řidiči brněnských autobusů opravdu potvrdili. Poláci dělají šunty. Občas takové ty předsudky bývají holt pravdivé.

Pavel

Dopravní podnik města Brna si dlouhodobě zakládá na tom, že i velké opravy a modernizace si dělá ve vlastních dílnách. Nejen tramvají (šalin), ale i trolejbusů či autobusů.

Martin V.

A někde se snaží naopak i údržbu outsourcovat. Co v dlouhodobém výhledu vyjde pro DP výhodněji? Kupovat vozidla i se servisem na celou životnost, nebo naopak dělat vše ve vlastní režii?

Panelák

DPMB si především zakládá na tom, že musí mít pár kusů tramvají od každého typu kdy vyráběného v ČR…

Jiří Kocurek

To sice ano, ale tentokrát cílový počet kusů (pro neznalé: 4 kusy) přešvihli desetinásobně a přidali ještě jednu navíc. Mimochodem, 15T v Brně nenajdete a RT6 už taky ne.

Pavel

Už to také neplatí, že se v Brně snažili mít od všech vyrobených typů aspoň jeden kus. šlo spíše o z nouze ctnost, kdy se do Brna stahovali stroje, aby bylo v Brně čím jezdit. Protože tady jsou technici, kteří dokáží i tyto stroje z druhé ruky uvést znovu do provozu. Ale v současnosti (pár roků) se již jede i v Brně cestou unifikace a omezování počtu provozování typů.

Pišta

Tak hlavně aby jim ti zaměstnanci dlouho vydrželi.