Skandál na polské železnici. Vlaky Newagu záměrně nejezdily, podle hackerů je znehybnil výrobce

Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad OrlicíElektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí

Za celou kauzou je boj o zakázky na údržbu elektrických jednotek.

151 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Skládaný

Další důvod dát přednost škodovce, to je osvědčená a léty prověřená značka.

www

PESA také a navíc je erární co zaručuje kvalitu. Zde se bavíme jenom o soukromém NEWAGu.

qwertz

V normalnim svete by tento podnik jiz neobdrzel ani jednu objednavku.

Vojtech (PL)

Pro Skoda Transportation, to je skvělá příležitost k levnemu nákupu NEWAG-u. Rozšíří své portfolio.

www

Spíš NEWAG převezme státní rozvojový fond, a spojí s PESou kterou vlastní. Očekávám zestátnění.

M.Z.

PRAS to umí i bez hacketů. V regionovách 15 let v kuse zapisovali do flashky na stejná místa, displeje s PowerPC počítačem se měnily každý rok… Mám jich doma dvacet, možná třicet…

…samozřejmě od Newagu ideálně nekoupit ani šroubek, ty jednotky jsou dobré, ale za tohle si zaslouží vypovězení všech kontraktů, ať si management krupne do textilu…

Kicruj

Hackery si v tomto případě objednal zákazník, aby odhalil nepravosti , které dělal výrobce.

vasek.beroun

Jak vidím, tak napadlo.

Martin

Tak to je husty… a yrd jen, aby neco podobneho nemeli cina e…

Tonda

Nic nového pod sluncem, třeba výrobci plynových kotlů napojených na internet mají také podobné dálkově ovládaná udělátka, taktéž i střídače pro fotovoltaiku, pračky, auta, …. Je vždy otázkou, kdy výrobce pošle ten správný signál a spotřebitel bude nahraný.

Pavel Skládaný

Díky za nápovědu, poté, co mi už třetí pračka zdechla dva měsíce po záruce, se na to také zaměřím.

Pája

Bude zajímavé sledovat, jak se tahle aféra projeví u dalších zakázek a vnímání zákazníkú. Za mně je Newag od této chvíle nedůvěryhodný partner, ale já drážní vozidla nekupuju, ani o koupi nerozhoduju. Co řeknou budoucí zákazníci bude rozhodující.

JirkaJJ

Po drážních vozidlech je velký hlad. Odběratele si najdou. Podle mě se nic nestane a pojede se dál. Tak jako třeba s 737 MAX.

jfp

U 737max nešlo o přímý záměr tam nahrát kurvítko (to by u letadel bylo na kriminál), ale fatální chyby.

Garfield

Newaggate 🙂

Pája

Jo, to by se mohlo chytit

Tom

Myslím si, že Newag do toho půjde obhajobou, že to nebyl on, že je taky hekly a nebo, že se za něj někdo vydává. Jiný prostor pro obhajobu tam asi nebude.

Jarda

To asi Číňani 😀

jiný Petr

Tak Newag už se víceméně tímto způsobem hájí a požaduje, aby drážní úřad UTK všechna vozidla vyřadil z provozu, protože po zásahu neznámých osob do softwaru je ohrožena bezpečnost provozu.

gwann

Hmmm, to je hodne ubohe, branit se tim, ze mi hekly vlaky. Jako odberatele by mi to vadilo obdobne jako ten trojsky konik od vyrobce.

PeDazOl

Proč však tady taky jeden čobol vykřikoval všeci kradnů eném já čerpám… 🙂

gwann

Tak tenhle čobol taky neni zrovna pozitivnim pripadem…

Blume
Blume

Anglicky prepis: https://badcyber.com/dieselgate-but-for-trains-some-heavyweight-hardware-hacking/

Navic, na letosnim CCC je slibena prednaska o tom, jak odhaleni probihalo.

Hellou1337

Zde je video s prednaskou:
https://media.ccc.de/v/37c3-12142-breaking_drm_in_polish_trains

zkracene – vyrobce pred tim, nez sly vlaky pod udrzbu jine spolecnosti provedl „update“ ktery je proste zablokoval
blokacni podminky v prednasce, je to celkem humorne 🙂

borci jen sniffovali komunikaci a pripadne forcovali data v PLC, takze nezasahli nijak do software a know-how/licencim vyrobce, takze to jak se Newag haji, ze byl proveden zasah do software je liche.

Jiří Kocurek

Teď to sleduju na YT, no mazec. K datu té přednášky: Hromada ovinění, ale ještě je nezažalovali.
https://www.youtube.com/watch?v=XrlrbfGZo2k

Jiří Kocurek

Vtipná poznámka z QA sekce: Pozitivní je, že můžeme dvakrát do roka slavit mezinárodní den selhávajících kompresorů. Vždy 21. listopadu a prosince.

Ta podmínka (den víc než 21 && měsíc víc než 11 && rok víc jak 21) bude neplatná kdykoliv jedna z těch tří dílčích podmínek selže.
Tedy 1. prosince se závada kompresoru záhadně opraví, aby se 21. prosince objevila znovu a po Novém roce zmizí až do 21. listopadu. Tak se datum opravdu neporovnává, někdo spěchal.

Chleba Nakup

To by se s 810 fzákladu, fdehtu, fkůži, fpapundeklu nestalo. Říkám to furt: nezbavujte se 810.

Huh

S 810 do kosmu!

Granja

Ale jděte. I v nestřeženém okamžiku může do toho kýblu nafty někdo z „konkurence“ něco přimíchat.

MajsterN

To se dělo opačně, ne? Nafta z regionov se přesouvala k pracovníkům ČD a jeenou vlak i zdechl na trati na to, že bylo odčerpáno až moc 🙂

Blume

Priste uz tam nemusi byt fyzicka sim, ale sim on chip, nebo jeste lepe sim in soc, pak uz pomuze snad jen zlikvidovat antenu, pokud bude k dohledani a nebude nejak nevhodne na pcb samotne ridici jednotky.

Pokrok nezastavis. Kamardad az tech po trech letech zjistil, ze simku ma i jeho citigo, ktere po nem vyzadovalo ujet nejake kilometry, tam zastavit a poslat aktualni stav km do Skodivky. Pak se tedy pres certa a dabla dopidil k tomu, ze auto posila po kazdem zaparkovani data (jaka vsechna?) do fabriky.

Welcome to the future!

Jarda

Tvl už i i škodovka špehuje? To už si v autě „nezaš****“ aniž by to ve fabrice nevěděli.
A to se všichni bojí číňanů 😀

Tovog

Sim nesim, ale modem tam někde musí být na desce.

Jan Sova

Tak a kam mám zavolat, když mi v mém 24 letém autě nejde zadní ostřikovač stěrače. Kde je ta SIMKa schovaná ve Volvu V70, nevíte ?

PeS

Prohledejte auto, zejména v zadní části kudy to vede z přední nádobky a třeba najdete problém i bez nálezu SIMKy. Mimochodem mám stejný problém, také budu muset v naší V70 hledat.

Gotrek

Já mám teda V70 II z 2006, ale zadní motorek stěračů pro ně navrhovali a vyráběli v bývalém PALu Kbely, tehdy Itieru. Chcípne to na ztvrdnutí okroužku který těsní průchod kapaliny dutou osičkou stěrače. Pak to teče rovnou do převodovky. Ale mám skvělej workaround – starej motorek se vyndá, koupí se novej a schová se v dílně do skříňky, a na místo stěrače se dá špunt od vína – skvěle tam pasuje. Na STK hodnoceno jako závada „A – lehká“ ;o)

M19

Autoservis.

Janjaj

lampárna

Chleba Nakup

Řepná váha

eLzyx

ve V70 druhé generace by byla u některých výbav v palubce. Ale u jedničky není

Gotrek

V palubce je ovládání a SIM, ale telefon se sluchátkem je ve středové konzoli ;o)

Jiří Kocurek

Jó kdyby to prohlásili stávkou za zrušení vojvodství a převedení veškeré objednávky vlaků pod Varšavu…

Vždyť co jiného to je, než politická stávka? (s vyděrači se nejedená, vyděrače patří zamřížovat)

Škrpál

Soudruzi z managementu Newagu absolvovali vysoce hodnotnou stáž na generálním ředitelství Huawei.

kuna

Pak že mýtické Kurvítko od výrobce jsou jen urbální legendy 🙂

Jaaa

Ale ex post a v přímém přenosu, to tu ještě nebylo…

Pepa

Nejsou, něco o tom vím. 😀

Y.K.

To nejsou, ale tohle je spíše level „vše v cloudu“ nebo „připojeno k netu a nikdo neví kdo vše má k systému přístup“, kdy tak trochu nemáte kontrolu nad tím co provozujete a zřejmě ani záruky takové služby.

jkt

Meli tam podminku „vlak stoji 10 dni v arealu konkurencniho servisu“, to neni cloud, to je prachsprosta nekala soutez.

OndraG

Na takovýto problém bych se podíval i ze širší perspektivy. Dnes máme na stole skandál se znehybněním vlaků. Jestli se nepletu, tak EU nařídila automobilkám jistý monitorovací systém, takže se může docela dobře stát, když nebudete se svým autem jezdit do „jejich“ servisu, tak se také může stát, že auto ani nenastartujete. dovolte mi položit jednu řečnickou otázku, dnes to jsou vlaky, zítra možná automobily a co bude pozítří?

Jarda

asitak, no a to nejsme v číně 😀 všichni se bojí, že nás čína špehuje a pak nás vypne když něco. Ale že se totéž děje tady nikdo neřeší.

Y.K.

Výrobci do aut dávno přístup mají a je to jen věcí jejich morálky jestli jej zneužijí nebo ne.

Jinak monitorovat se dá i bez ovládání daných zařízení, prostě někam zasílají logy, to není vůbec nic nového, ale proč tam nedat vzdálený přístup, že jo, když se to může hodit a mobilní pokrytí je dnes všude, skoro.

Rudolf Tuček

Na těžbě dat maji některé firmy nastavený svůj byznys model.

Pája

Na morálku některých výrobců bych úplně nespoléhal. Do vypuknutí jisté aféry s emisemi jsem jedné značce věřil. Od té doby mi ale nesmí do baráku. A to „NESMÍ“ říkám velmi důrazně.

Y.K.

No jistě, znám. Však víme, že peníze jsou až na prvním místě.

Jiří Kocurek

Že má výrobce monitoring vlastního výrobku je vcelku normální věc. Obzvlášť u něčeho tak složitého, jako je vlak nebo motor v letadle, mít diagnostická data z provozu, nebo mít data jen z laboratoře, to jsou dvě věci.

Ze širší perspektivy se dá zneužít cokoliv. Motorová pila, motorový olej, chodníkové obrubníky nebo i prosté kamení kolem trati.

adamgolias

rekl bych , ze okamzikem prodeje to prestava byt ,,jejich,, . popr pri tak sofistikovanem zarizeni jako je vlak by mela být moznost,, dalkove spravy,, umoznena zakaznikovi. pripadne by mel vyrobce konat na pokyn zakaznika.

jal

Samozřejmě, že je to normální. Je to i u všech novějších žel. vozidel i v ČR.

Miroslav Palíšek

Pozítří nám ONI zablokujou čipy z očkování.

Granja

Jaderná elektrárna?

peheCB

Ono by s tou GSM jednotkou ve vlacích Newagu nebyla potíž, kdyby jí výrobce alespoň zanesl do dokumentace k vozidlu (viz komplet článek)

Jarda

takže výrobce cíleně ŠPEHUJE toho, kdo si jeho výrobek zakoupí a jakmile jako otrok neplní jeho podmínky, tak mu všechno vypne, no a to se tu všichni báli, že tohle nám udělají číňani, že nás špehují a budou nám vše vypínat, nakonec čínskou praxi začal někdo jiný. Bůh ví, co všechno „odposlouchávali“, to aby každý kus nechali projít hackery a špehovací zařízení odstranily. Myslím, že spoustu dopravců se těchto vlaků zbaví a koupí raději pesy nebo jiné výrobce a kdo má s nimi rozeběhnuté jednání, tak ho raději zruší a půjde jednat ke konkurenci a v tendrech budou mít negativní… Číst vice »

Chronosphere

Panuje tu veliké rozhořčení,ale já jsem přesvědčen, že to je spíše běžná praxe, akorát to Newak přehnal s tím, že vlaky umrtvoval úplně. Stačilo vyvolávat asi tak čtyři podivné nepravidelné poruchy trakčního měniče,pomocných pohonů, otevírání dveří,a klimatizace salónu,a vyšlo by to nastejno. Je tu někdo,kdo si myslí, že to nejde,a že se to neděje?

Chronosphere

Newag samozřejmě.

Petr

To jsou nepodložené dohady

182-097

Jim šlo o to pomstít se pokud by nedostali zakázky na velké opravy. Byla tam zakódována GPS poloha devíti různých jiných servisů, kdy po 10 dnech bez pohybu v daném místě došlo k zablokování. A taky tam bylo zakódováno mimo to náhodné generování poruchových hlášek v provozu.

Tomáš Záruba

Jestli ony nebyly nakonec lepší paketaky a kontaktní spínače, relé atd… 🙂

Jaaa

Stačilo by nemít tam neautorizovanou simku.

Jiří Kocurek

Někdy na jaře 1997 se dva týdny nehnulo ani kolo.

Tehdy byly jenom ty pakeťáky a kontanktní snímače. Jen se už rozmáhaly zlé kapitalistické polovodiče na úkor odporového řízení, takže za to určitě mohli vrazi z Bellových laboratoří. Sovětské elekronky nepraskají!

Karel

Jaké a Kde, pane Kocourek?

gwann

Typicky pripad, kde by podle mne mela byt postizena firma a to zrusenim. Tyhle vydiraci praktiky musi byt drsne ukonceny.

Adam H

Zákaz na veřejných zakázkách a vztáhnout to na lidi, subdodavatele konkrétního výrobku. Aby to nedopadlo jak s Metrostavem.

Pokud by Newag dostal zákaz, tak ne jenom jako firma, ale jako výrobky. Takže klidně si založte nové IČO, ale ten vlak se z více než 50% shoduje s tím co jste nabízeli pod Newagem, takže pardon, ale NE.

vbb

Jenže výroba vlaků není totéž co lepení pytlíků. Když vám zavřou manufaktutu na lepení pytlíků, tak rozjedete výrobu v garáži nebo v pronajatém ajnclíku.
Když vám zavřou ohromnou fabriku, tak si sice klidně založíte nové s.r.o. s novým IČEm, ale vyrábět vlaky ve vlastní garáži na chatě asi nezvládnete.

slsp

Podla polskych for vec vysetruje nejaka ich Agentura pre vnutornu bezpecnost a „beru to velmi vazne“. Ale vacsina diskutujucich vyjadrila skepsu, ze to skonci inak nez vysokou pokutou a mozno vykopnutim z najblizsich par tendrov. Uvidime.

hank

Záleží na tom, jak dobré má Newag politické krytí. A taky od koho. Možná jim ušlo, že budou mít novou vládu.

SaulGoodman

Naprostý nesmysl, zrušení právnické osoby je až ta nejpřísnější sankce a používá se zejména v případech, kdy je třeba celá její existence spojena s trestnou činností. Zrušení PO je ekvivalent trestu smrti, také ho lidem nedáváme za hospodářskou trestnou činnost.
Dostatečně citelná pokuta, náhrada škody a dočasný zákaz účasti ve veřejných zakázkách by byla adekvátní. Opět stejně jako u lidí nemá být cílem trestu likvidace, ani ekonomická.

Jiří Kocurek

Někdo z vedení firmy o tom rozhodl. Ten patří za mříže, firma ať především uhradí způsobené škody.

M19

Firmu zrušíte, lidé si založí novou. Funkčním řešením je zákaz činnosti v oboru pro konkrétní lidi, kteří toto provedli, schválili či tiše tolerovali ze zištných důvodů.

gwann

Ze dotycnym patri zakazat peacovat v danem oboru a ucast ve statutaru krom kriminalu je samozrejme. Zruseni firmy je sice drsne, ale kdyz si zvykla podnikat takhle, tak je na miste. Samotny podnik se da prodat jinemu a vyplatit veritele.

M19

Když ho zrušíte nemáte co prodat. Jen rozprodat majetek. Jo, pokud byste prokázal, že to vyžadovali majitelé, pak by to mohlo být na místě. Jinak ne.

gwann

Podnik ci spise zavod. Ten nemusi zrusenim ICO zaniknout. Proste se v eamci lividace firmy proda zavod a nejak rozdeli prachy

M19

Zrušením IČO zanikne. Nemůže podnikat. Jinak to nedává smysl. Bylo by to jen přetírání skutečnosti.

adamgolias

takže zavřou vedoucího servisu. přece nepújde sedět říďa. — viz studénka.

M19

Jo, když si to řeknou svědci, tak pak ano. To je ale chyba falešné kolegiality a strachu z autorit. Ovšem tohle někdo podával jménem firmy, takové věci obvykle podepisují statutáři, např. ředitel.

M19

Pardon,myslel jsrm, že jerm v jiné diskuzi. Tak to opravím. Tedy poslední souvětí. Je na jednotlivých zúčastněných, zda vemou vinu na sebe, či řeknou pravdu. A já v tuto chvíli nevím jaká je tam firemní kultura a jaká je míra zavinění jednotlivých aktérů.

vbb

A ta nová firma bude sídlit kde? Ve vaší garáži?

M19

Proč v mojí? Klidně na původní adrese. Je to od vás jen trolling.

Michal 460

Další důvod, proč by Evropská unie měla vydat tzv. Right to repair legislativu, a tvrdě postihovat její obcházení. Jednou je to s prominutím blbý mobil, dnes je to vlaková jednotka, zítra to může být kritická infrastruktura.

Petr

Proc je to dalsi duvod? Myslite, ze tohle chovani je dneska legalni?

cest

Legální vypínat výrobky před zárukou nebo těsně po záruce není, ale kde není žalobce není soudce. Ale u běžného výrobku se vyhodí a nebude programovat speciální disassembler jako u vlaku. Prostě se řekne smůla – koupit nový je levnější. Pokud by bylo právo na opravu – musel by výrobce poskytnout součinnost na opravu zmetku – samozřejmě za peníze (narozdíl od záruky, kdy vymění zboží) (nástroje na opravu nebo dokumentaci).

MajsterN

Prakticky je i není.
Například Apple má PCB spárovanou s baterkou, displejem a dalšími částmi. Pokud se provede neautorizvaná oprava, buď to nefunguje, nebo to aspoň ukazuje hlášku. V některých případech je potřeba odpájet chip z původní desky, aby sedělo sériové číslo.
Částečně se tím i předchází zneužití záruky, a byznysu, který existuje v Shenzhenu s kradenými iphony z celého světa, kde se pak kuchaj na části.

JAJV

Skoro si říkám, že železnice, jakožto kritická infrastruktura, je docela dobře ošetřena, co se týče zákonů. Takže těžko říct jak v PL, nicméně u nás by to byl minimálně trestný čin 1) Neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací dle ust. § 230 trestního zákoníku —- 2)Trestní zákoník ČÁST DRUHÁHLAVA IX 1 §314 Kdo v úmyslu poškodit ústavní zřízení nebo obranyschopnost České republiky anebo poškodit mezinárodní organizaci zneužije svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce nebo se dopustí jiného jednání k tomu, aby a) mařil nebo ztěžoval plnění důležitého úkolu mezinárodní organizace, orgánu veřejné moci, ozbrojených sil nebo bezpečnostního… Číst vice »

P_V

Spíš § 276 Poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení.

Honza V.

Ten úmysl byl zjevně jiný než v § 314.

jaroslav.dohnalik

Polsko, co čekáte. Nicméně je tohle dost zajímavý případ sám o sobě. Chceme mít všechno napojené online a jak málo stačí, aby šlo cokoliv manipulovat a měnit, jak se komu zamane.

Permonik

To není o tom mít online. Oni ta měli zaměrně vložený dálkový řízený model….

Adam H

Nejen to. Když jim prolomili sekvenci na „odemčení vlaku“, tak ji v další aktualizaci firmwaru odstranili.

Po tomhle od nich fakt nic.

Kubrt

Ta první věta je dost zbytečná.

mimochodem

Pokrok nezastavis. Tohle byla takova demoverze toho, co se uuuuurcite nebude moci nikdy stat, pokud by se melo prejit z rezimu „vlastnictvi dopravnich prostredku“ na rezim „dopravni prostredek jako sluzba“ a zakaznik by se snad mel poskytovateli sluzby nejakym zpusobem znelibit…

Kubrt

Jujda, okamžitě varujte všechny dopravce po světě, kteří využívají železniční vozidla, která nejsou jejich majetkem.

hank

Mafiánské metody nejsou polská specialita.

Jiří Kocurek

Vydírání je specialitou ruské mafie.

Pražák

Polsko, dle šotoušů náš vzor. Tuhle tu někteří brečeli, že se Newag nehlásí do našich tendrů.

Petr

Od skodovky se maj porad jeste co ucit.

Pražák

Ad 1) Co s tím má společného ŠT?
Ad 2) To, že ČD podepsaly blbou smlouvu je jejich problém. Právníků snad mají dost.

SYN

Toto není o Polsku, ale o kurvítku výrobce, v tomto případě dokonce aktivně dálkově ovládanému (neboli, rozbije se to jen když bude výrobce chtít).

Pražák

Ten vyrobce je z Polska a tenhle způsob jednání tam není úplně neobvyklý, tedy ne přímo toto, ale takové to „máme podepsanou smlouvu, ale za pár dní přijde partner, že to bude jinak“.
Kdo nezažil, neuvěří.

hank

To není polská specialita.

JirkaJJ

Není, ale takové věci tam jsou pravděpodobnější stejně jako na Balkáně. S Poláky mám zkušeností víc než dost.

Adam H

Tady si Newag solidně zahrává s vlastní reputací a taky s policií.

Úmyslně vytvářet poruchy na jednotkách, které:
1/ nevlastní
2/ neservisuje
3/ nemá k nim přístup

To je hodně za hranou.

Pepa

Přístup k nim evidentně má. 😀 A vůbec se tý firmě nedivím, na jejich místě bych dělal přesně to samý, žádnej výrobce nemá rád, když se mu v tom hrabe někdo cizí, tak proč mu trochu nezatopit.

David Koňařík

Proč to nedělat? Protože nejste hovado. Jinak třeba kvůli reputaci a případnému postihu, ale ten první důvod by mohl stačit.

Adam H

Nebo protože se chcete účastnit dalších zakázek a nechodit po soudech. I proto 🙂

Adam H

Proč mu nezatopit? Zatápí se drahými díly, reakcemi na požadavky poslední možný den a podobně. Ale toto je za všemi hranami.

Jakože v softwaru povolit jen jednu destinaci (dílnu Newagu, překvapivě) kde se vlak při servisu nezablokuje?
Zablokovat vlak při výměně určitých výměnných dílů, ale v servisních manuálech o tom nic neuvádět, nebo mít sekvenci na odblokování, kterou opět v servisním návodu nezmínit?
Nebo nastavit, že se jednotka po 1 milionu kilometrů deaktivuje bez dalších podrobností?

To není zatápění, to je už v trestně právní rovině.

Jarda

a pak že špehujou jen číňani a že vypnutí hrozí od nich. Hlavně že řeší blbý fotky, ale že vyrobce špehuje vlaky a když se mu něco nelíbí tak jim to vypne….

SYN

No ano, VY byste jako výrobce dělal to samé, ALE pak byste chodil domů kanálama, protože by spousta lidí s vámi chtěla provést reenactment lynče… stojí vám to za zdraví/život?
Přístup si k nim VYTVOŘILI a nejspíš to ani nikomu neřekli, to je normálně hackování… Microsoftu to každej vyčítá ale u Newagu je to zřejmě „přirozené“.

ZdendaP

Proč mu nezatopit? Protože reputace je to nejcennější, co každá firma má. Tohle „zatápění“ tu reputaci likviduje. Nejen že je to neetické, ale je to pravděpodobně i nezákonné. A především vůli tomu zatápění se třeba někteří dopravci rozhodnou pro vozidla od jiného výrobce. Takže proto.

Pepa

…kterej to udělá taky, jen si dá větší pozor na možnost odhalení. U miliardových kšeftů není nic, co by nestálo za pár řádků kódu navíc i za cenu mírného rizika. Jestli jste četl originál, tak se to povedlo hacekrům celé zachránit pár hodin před deadlinem, takže to bylo o fous. Přidáte tam nějakou hardwarovou fíčuru, která tu paměť zařízení natrvdo odpráskne při neautorizovaný manipulaci mimo vlak a už to nestihnou.

Adam H

Takže až si koupíte auto, a přesně takto vám ho výrobce odstaví, protože jste si přezul kola doma a ne v servisu, tak se nad tím zamyslete znova. Však za to mírné riziko to stojí. 🙂

Pepa

Gumy jsou uživatelská záležitost, ale v motoru se nikdo neautorizovanej hrabat nebude. Vytáhnete ŘJ z vozidla, připojíte ke kompu, hrábnete do ní něčím jiným, než přímo k této jednotce určeným softwarem, lépe ještě za přítomnosti HW klíče na kabelu, PRÁSK! a je po jednotce, která letí do popelnice. Už chápete? 😉

Jarda

r.i.p chiptuning…

Adam H

Jakože odstavím vlak do servisu a on se automaticky zablokuje, protože stojí na nevyžádaném místě výrobce? To vám přijde ok? Pokud ano, tak doufám, že se profesně nikdy nesetkáme.

Jeffer

Ale v pohode, ale píšte si, že to rozmažem všade po nete, takže nielen ja, ale veľa ďalších ľudí si od nejakého Pepy už výrobok nikdy nekúpi.

Michal Bartoníček

Asi nemám tak nízké IQ, abych to pochopil.

vbb

A ona je nějaká zákonná povinnost dělat servis (jakéhokoliv vozidla) POUZE v servisu výrobce?
Může být, že výrobce si dá do prodejní smlouvy článek, že neautorizovaný servis znamená konec záruky. Ale těžko tam dá článek, že neautorizovaný servis rovná se znehybnění vozidla.
No a tady nebyl ani ten článek ve smlouvě… prostě výrobce zasahl do věci, která mu NEPATŘÍ, hotovo dvacet, není co řešit,
Žídný výrobce nemá právo direktivně rozhodovat, kde se servis bude dělat.

watslaw

To je jeden z důvodů, proč bych si nikdy nekoupil Teslu.

Jozef Sec

Tak, výrobci aut už vyhrožují, že pokud nebudete platit za nějaké funkce, tak budou blokovat. Zřejmě tam se Newag inspiroval.

Dado I

ano, ale jasně to deklarují předem, že navigace bude fungovat 2 roky a pak si musím přikoupit další období…to je rozdíl

none

A co třeba nářadí jistě značky, které se vám zablokuje a dokud nenavštívíte jejich servis, máte pouze exponát do poličky? A to ještě musíte mít kartičku, jinak to můžete rovnou vyhodit.

vbb

A jste o tom informován při koupi toho výrobku? Pokud ano, tak je to vaše volba.

SYN

Tak ano, sofistikovanost a úmyslná promyšlenost zpostupu (včetně snahy o mazání stop) obvykle mívá vliv navýši trestní sazby… uznávám že ne vždy se povede, ale někdy ano, a fakt nejsem jistý jestli je rozumné si na sebe plést bič. Fakt to stojí za to?

vasek.beroun

Takhle uvažoval i ten ,,mazač“ kolejnic, Pepo.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že si někdo objedná poruchu a zastavení vlaků, protože … cokoliv.

Malware as a service a přímo od výrobce!

haxor

Můžu se zeptat, kde pracujete případně jak se jmenuje Vaše firma? Abych se Vám mohl vyhnout obloukem o poloměru ne menším než 100km?

Jarda

asi nějaká čínská pobočka neějaké čínské firmy.

Granja

ASI – tak to potom jo.

Jan

Ale on se Newagu v to nikdo nehrabe, protože ty jednotky nejsou Newagu. Ty jednotky jsou dopravců, kteří si je koupili a zaplatily. Je to jejich majetek a pokud si objednali údržbu někde jinde, tak už s nima nemá Newag co dělat.

Pepa

Důkazní břemeno, že se v tom někdo z Newagu hrabal, je na konkurenční firmě. A software, který zastaví vlak, pokud se nachází 10+dní v konkurenčním servisu, odkud vůbec je? Dokažte, že ho tam nahrál výrobce! Dokažte, že ho nenapsali narychlo „hackeři“, když jim teklo do bot, jinak žaloba jako kráva za poškození dobrého jména…
Modem ve vlaku zapomněl při dřívějších servisních kontrolách jeden z našich techniků, pochybení jednotlivce, bude interně řešeno. Asi tak. 😉

gwann

Hajite nehajitelne.

Bud dodali vlaky, ktere jde celkem v klidu hacknout…
Nebo si je hackly pres trojskeho kone uz sami.

Oboje na obri pokutu, kriminal a minimalne zakaz verejnych zakazek idealne v cele eu. Cili realne rozsudek smrti.

vbb

Vozidla různých provozovatelů chcípají stejným způsobem, jeden majitel si po čase pozval hackery a něconašel. Takže dokázat, že to tam nenahráli hackeři, bude celkem jednoduché.
Do bot teče vám, protože tvrdíte fakt kraviny.

slsp

Asi predpokladali, ze nikto nebude prechadzat kod firmwareu riadok po riadku, a proste im tie jednotky pokorne s prosikom poslu naspat, aby ich dali do cajku a boli za hrdinov. Take ostblokove. Uz len dufam, ze sa vo Vrutkach neinspiruju…

jfp

Tam nemaj dost kapacit ani na přirozeně vyvolané servisy, těžko si budou přidělávat další.

Jarda

hlavně že chtějí jako psychopati zakázat focení 😀
A pak přijde vyrobce a všem vypne vlaky 😀
Tak co je více ohrožující? blbá fotka, nebo že někdo na dálku špehuje a odpojuje vlaky?
A pak že jenom čína špehuje a hrozí že nás „vypne“ 😀
Se asi inspirovali v číně.

Granja

…..a všem vypne vlaky….

A kruci, kdo to stále mele s souvislosti s vlaky o „vypínání“?

David Koňařík

Někdo si zase myslel, že má nárok na předem braný příjem, a byl pro „nápravu“ ochotný udělat cokoliv… Newagu přeji tučné pokuty, smluvní i od „polského ÚOHS“.

Adam H

To je na úrovni toho, že si koupíte auto a jezdíte někam do servisu, který není automobilky. A automobilka vám auto záměrně znehybní a odstraní to jen jejich servis.

To je mnohem dál za hranou, než aby to řešil ÚOHS. Spíš policie a soudy.

Jarda

tahle čínská politika do evropy nepatří. AŤ jsou rádi, že to co vyrobí vůbec někdo koupí.

none

Tohle je zneužití a pokud to něco porušuje, bude trest.
Ale pamatujete na tu Ruskem ukradenou techniku? Tam se ten dálkový dohled použil k dobrému účelu. I když i tam to s tím servisováním je na hraně.

Jarda

Horší pokud nevíte co zařízení dělá, může vás odposlouchávat, cim víc vlada tihne k nějakému režimu a že v polsku to moc demokratické není, když dostávají pojeb od eu, nikdo neví a nelze si ověřit co za data se odesílá a kam, cokdyz výrobce má o všem prehled v reálném čase i o tom co by vědět neměl ( rozkazy, trasy, konverzace atd atd) ne jen diagnostická data (funkčnost zařízení). Pak už je jen krůček k tomu aby data putovali k vládě. Může se stát, že nekdo řekne že nesouhlasí s vládou, ze by schválil potraty a najednou se vlak… Číst vice »